Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1584445_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2015
Politikontoret
Vita Horneman
2015-0030-3708
1700210
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvor mange overtrædelser af tilhold eller opholdsforbud der i gennemsnit skal til, før der rejses sigtelse for overtrædelse af tilhold eller opholdsforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for Københavns Politis tidligere og
nuværende håndtering af journaliseringen vedrørende indgreb
efter politilovens § 6, samt redegøre for hvordan disse lever op
til forvaltningslovens regler og forvaltningsretlige principper.”
Svar:
For så vidt angår en beskrivelse af Københavns Politis praksis vedrørende
registrering af visitationer i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) henvi-
ses til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg.
Det følger af offentlighedslovens § 13, at myndigheder i sager, hvor der
træffes afgørelse, har pligt til at notere visse oplysninger og sagsekspedi-
tionsskridt. Notatpligten efter bestemmelsen er begrænset til såkaldte afgø-
relsessager.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at politiets konkrete undersøgelser og
besigtigelser (visitationer) af personer efter politilovens § 6, stk. 1, ikke er
afgørelsessager og derfor ikke er omfattet af offentlighedslovens § 13.
Det antages, at der ud over notatpligten, der følger af offentlighedslovens §
13, også i visse sager, der ikke er afgørelsessager, på ulovbestemt grundlag
gælder en pligt til at gøre notat om væsentlige ekspeditioner i en sag. Det
antages således, at en sådan pligt gælder i forhold til traditionelle admini-
strative sager, der har en vis indgribende og væsentlig betydning for borge-
ren, og hvor det er naturligt og ønskeligt, at der stilles krav om, at der tages
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt. Det nærmere område for den
ulovbestemte notatpligt er navnlig udviklet i praksis fra Folketingets Om-
budsmand. Der henvises i den forbindelse til Mohammad Ahsan, Offent-
lighedsloven med kommentarer (2014), side 262-265.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at en visitation i medfør af politilovens
§ 6, stk. 1, har en sådan karakter, at der bør gøres notat, når der er foretaget
en visitation. Justitsministeriet har gjort Rigspolitiet bekendt med ministe-
riets opfattelse. Rigspolitiet har oplyst, at de vil gøre politikredsene op-
mærksomme herpå.
Justitsministeriet har i øvrigt noteret sig, at Københavns Politi har fastsat
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om, hvor mange overtrædelser af tilhold eller opholdsforbud der i gennemsnit skal til, før der rejses sigtelse for overtrædelse af tilhold eller opholdsforbud, til justitsministeren
retningslinjer for, at visitationer, der foretages med hjemmel i politilovens
§ 6, skal registreres i politiets sagsstyringssystem, også selv om visitatio-
nen ikke medfører fund. Der henvises til den ovenfor nævnte samtidige be-
svarelse af spørgsmål nr. 84 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3