Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1658681_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. august 2016
Procesretskontoret
Louise Falkenberg
2016-0030-4726
2035152
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 801 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juli 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 801: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at lette både de administrative og økonomiske byrder for små og mindre erhvervsdrivende i forbindelse med civile retssager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 801 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om og i givet fald hvilke initiati-
ver regeringen vil tage for at lette både de administrative og
økonomiske byrder for små og mindre erhvervsdrivende i for-
bindelse med civile retssager, idet de erhvervsdrivende i disse
situationer kan blive udsat for sags- og advokatomkostninger
mv., der langt overstiger de krav, som tvisten angår?”
Svar:
1.
Sagsomkostninger i civile sager fastsættes efter retsplejelovens kapitel
30.
Det følger af retsplejelovens § 316, stk. 1, at som sagsomkostninger erstat-
tes de udgifter, der har været fornødne til sagens forsvarlige førelse. Udgif-
ter til advokatbistand eller bistand fra en person, der i medfør af § 260, stk.
5, erhvervsmæssigt eller i medfør af § 260, stk. 6, repræsenterer en part,
erstattes med et passende beløb, og øvrige udgifter erstattes fuldt ud.
Domstolenes fastlæggelse af, hvilket beløb der skal tilkendes til dækning
af udgifter til advokatbistand som en del af sagsomkostningerne, sker med
udgangspunkt i landsretspræsidenternes vejledende takster pr. 1. januar
2009. De vejledende takster er fastsat som intervaller med udgangspunkt i
sagens værdi. Det afhænger af den enkelte sags karakter, om der er grund
til at udmåle et beløb i den øvre, midterste eller nedre del af intervallet,
herunder om der har været afholdt syn og skøn, forelagt præjudicielle
spørgsmål for EU-Domstolen eller lignende.
2.
Der findes i retsplejelovens kapitel 39 særlige regler om behandling af
sager om mindre krav (småsager).
Reglerne i kapitel 39 finder i henhold til retsplejelovens § 400 anvendelse
på byretssager, herunder boligretssager, vedrørende krav, der ikke har en
økonomisk værdi, eller som har en økonomisk værdi af højst 50.000 kr.,
eller krav, hvor parterne, efter at tvisten er opstået, aftaler, at reglerne om
småsager skal finde anvendelse. I sager mellem erhvervsdrivende om for-
hold, der vedrører parternes erhverv, kan en sådan aftale dog også indgås,
før tvisten er opstået.
Reglerne om småsager blev indført ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 om æn-
dring af retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og domstolsre-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 801: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at lette både de administrative og økonomiske byrder for små og mindre erhvervsdrivende i forbindelse med civile retssager, til justitsministeren
form) og bygger på et forslag fra Retsplejerådet. Det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget, at reglerne har til formål at sikre, at det er muligt
at få en korrekt afgørelse ved domstolene inden for rimelig tid og til rime-
lige omkostninger, selv om tvisten vedrører et mindre beløb som f.eks. en
håndværkerregning eller en regning fra et autoværksted.
Der er med reglerne om småsager indført en forenklet procesform, der
blandt andet indebærer, at retten varetager sagens forberedelse (dvs. afkla-
ringen af, hvad sagen drejer sig om, og af hvilken bevisførelse, der skal
finde sted) med henblik på, at parternes behov for advokatbistand begræn-
ses.
Sagsomkostninger i sager, der behandles efter reglerne om småsager, fast-
sættes efter reglerne i retsplejelovens kapitel 30 om sagsomkostninger i
borgerlige sager, jf. lovens § 408, stk. 1. Dog fremgår det af lovens § 408,
stk. 2, at udgifter til advokatbistand eller bistand fra en person, der i med-
før af § 260, stk. 5, erhvervsmæssigt eller i medfør af § 260, stk. 6, repræ-
senterer en part, i sager om krav, der har en økonomisk værdi af højst
5.000 kr. højst erstattes med 1.500 kr. eksklusive moms. I sager om krav,
der har en økonomisk værdi over 5.000 kr., men ikke over 10.000 kr., er-
stattes udgifterne til advokatbistand eller bistand fra en person, der i med-
før af § 260, stk. 5, erhvervsmæssigt eller i medfør af § 260, stk. 6, repræ-
senterer en part, med højst 2.500 kr. eksklusive moms.
I småsager med en økonomisk værdi over 10.000 kr. fastsætter domstolene
omkostningerne til dækning af udgift til advokatbistand med udgangspunkt
i landsretspræsidenternes notat af 20. december 2007 om sagsomkostnin-
ger i småsager mv. Taksterne i landsretspræsidenternes notat er som forud-
sat i lovens forarbejder for så vidt angår hovedforhandlede småsager udar-
bejdet med udgangspunkt i de vejledende salærtakster for hovedforhand-
lingen i straffesager.
3.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at der ved lov nr. 1867 af 29. de-
cember 2015 om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og
lov om retsafgifter (Digitalisering af retsprocessen i borgerlige sager, op-
rettelse af en domsdatabase m.v.) er indført hjemmel til, at retten og par-
terne i borgerlige retssager gradvist skal anvende et digitalt sagsbehand-
lingssystem (en sagsportal på internettet) ved anlæggelse og behandling af
disse sager.
Det digitale sagsbehandlingssystem indebærer, at alle dokumenter, som
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 801: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil tage for at lette både de administrative og økonomiske byrder for små og mindre erhvervsdrivende i forbindelse med civile retssager, til justitsministeren
retten og de involverede i en retssag på nuværende tidspunkt sender til
hinanden, fremover som udgangspunkt skal meddeles digitalt via sagspor-
talen. Herved kan der bl.a. ske en hurtig udveksling af sagens dokumenter,
ligesom der skabes et bedre overblik over sagen for alle involverede.
Formålet med det digitale sagsbehandlingssystem er at effektivisere be-
handlingen af sager i den borgerlige retspleje ved at sikre bedre ressource-
udnyttelse samtidig med, at parterne og øvrige aktører i sagen oplever en
bedre service.
Det digitale sagsbehandlingssystem vil blive taget i brug gradvist, således
at der i en pilotperiode, som forventes påbegyndt i september 2016, alene
vil blive stillet krav til brugerne om digital sagsbehandling ved Retten i
Horsens og Vestre Landsret. Efter denne pilotperiode vil sagsbehandlings-
systemet successivt blive taget i brug ved landets øvrige domstole.
4.
Det kan afslutningsvis oplyses, at justitsministeren har anmodet om at
Retsplejerådet i løbet af efteråret 2016 påbegynder et arbejde med at se på
retsafgiftsområdet med henblik på at vurdere, om de nuværende regler om
retsafgifter fungerer efter hensigten.
4