Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1656222_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. august 2016
Insolvensretskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2016-0030-4711
2026441
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 786 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juli 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lennart Houmann
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, hvorvidt en person, der agtsomt eller uagtsomt har forårsaget en anden persons død, kan holdes til ansvar for eventuelle omkostninger ved et efterfølgende boskifte samt redegøre for reglerne på området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 786 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15/7 2016 fra
Henrik Mähl Kristiansen og Lisbeth Skalborg vedr. bobesty-
reromkostninger.”
Svar:
1.
I henvendelsen, som er nævnt i spørgsmålet, beskriver forældrene til en
26-årig kvinde, hvordan hun og hendes kæreste på tragisk vis blev ramt af
en bil og afgik ved døden. Det fremgår af henvendelsen, at forældrenes 2-
årige barnebarn er den eneste arving i boet efter datteren. Det fremgår end-
videre, at det ikke har været muligt at få datterens dødsbo behandlet ved et
privat skifte, og at dødsboet derfor skal behandles ved bobestyrer. Det
fremgår endelig, at forældrene er uforstående over for, at det ikke er bili-
stens ansvarsforsikring, som skal dække de omkostninger, der vil være for-
bundet med at få skiftet datterens dødsbo.
Justitsministeriet finder det af principielle grunde rigtigst ikke at kommen-
tere konkrete sager, der verserer eller har verseret ved domstolene.
2.
Justitsministeriet kan imidlertid mere generelt oplyse, at det efter døds-
boskiftelovens § 25, stk. 1, nr. 3, er en grundlæggende betingelse for, at et
bo kan udleveres til privat skifte, at bl.a. mindst én arving kan optræde un-
der skiftet uden at være repræsenteret ved værge eller skifteværge.
Såfremt alle arvinger i boet er repræsenteret ved værge, skal skifteretten
udlevere boet til behandling ved bobestyrer, jf. dødsboskiftelovens § 36,
nr. 3.
Udlevering af et bo til privat skifte indebærer, at arvingerne råder over bo-
ets aktiver og træffer bestemmelse i boets anliggender, og at arvingerne –
såfremt de helt eller delvis har delt boets aktiver – som udgangspunkt hæf-
ter personligt og solidarisk for gælden. For en arving, der ved boets udle-
vering er repræsenteret ved værge, er hæftelsen dog begrænset til værdien
af det, vedkommende har modtaget, og i det forhold, i hvilket arvingen er
berettiget til at modtage bos- og arvelod.
Hensigten med betingelsen i dødsboskiftelovens § 25, stk. 1, nr. 3, er bl.a.
at tilgodese det fornødne hensyn til afdødes kreditorer, således at der i boet
mindst er én arving, som kan påtage sig et personligt ansvar og hæfte fuldt
ud for eventuel ubetalt gæld, hvilket sikrer, at eventuelle kreditorer kan
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, hvorvidt en person, der agtsomt eller uagtsomt har forårsaget en anden persons død, kan holdes til ansvar for eventuelle omkostninger ved et efterfølgende boskifte samt redegøre for reglerne på området, til justitsministeren
holde sig til denne arving, såfremt boet deles, inden al gæld i boet er betalt.
3.
Justitsministeriet kan endvidere generelt oplyse, at færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, indeholder regler om er-
statning og forsikring i kapitel 16. Det følger således af lovens § 101, stk.
1, at den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte skader,
som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand,
der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet. Såfremt et motordrevet køretøj
volder skade på anden måde end nævnt i § 101, stk. 1, skal den, der er an-
svarlig for køretøjet, betale erstatning efter lovgivningens almindelige reg-
ler, jf. § 102.
Erstatningsansvaret efter færdselslovens § 101 og § 102 påhviler den ejer
eller bruger, der benytter køretøjet eller lader det benytte. Føreren er erstat-
ningsansvarlig efter lovgivningens almindelige regler, jf. § 104, stk. 1 og
2.
Efter færdselslovens § 105, stk. 1, 1. pkt., skal krav om erstatning for ska-
der forvoldt af motordrevne køretøjer være dækket af en forsikring i et an-
svarsforsikringsselskab, der har Finanstilsynets tilladelse (koncession) til
at drive forsikringsvirksomhed. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart
over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1, jf. § 108, stk. 1.
4.
Erstatningsansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 266 af 21. marts
2014, indeholder dansk rets almindelige regler om udmåling af erstatning
og godtgørelse for personskade og tab af forsørger. Loven indeholder såle-
des regler om udmåling af erstatning i de tilfælde, hvor der efter almindeli-
ge erstatningsregler (f.eks. den almindelige culparegel) findes en ansvarlig
skadevolder. Loven finder tillige anvendelse, hvor ansvaret påhviler den
ansvarlige skadevolder på objektivt grundlag (f.eks. efter færdselslovens §
101, stk. 1).
Som det fremgår ovenfor skal krav om erstatning for skader forvoldt af
motordrevne køretøjer være dækket af en ansvarsforsikring, jf. færdselslo-
vens § 105, stk. 1. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skade-
lidte for erstatning, jf. færdselslovens § 108, stk. 1.
5.
Dansk erstatningsret bygger på det princip, at der som hovedregel kun
kan kræves erstatning, når skadelidte har lidt et tab, det vil sige er blevet
påført en økonomisk skade. Herudover er der dog på visse helt særlige om-
råder fastsat regler om godtgørelse for ikke-økonomisk skade, f.eks. godt-
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, hvorvidt en person, der agtsomt eller uagtsomt har forårsaget en anden persons død, kan holdes til ansvar for eventuelle omkostninger ved et efterfølgende boskifte samt redegøre for reglerne på området, til justitsministeren
gørelse for svie og smerte, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for
tort.
Dansk erstatningsret bygger endvidere på det princip, at det som udgangs-
punkt kun er den umiddelbart skadelidte, der kan kræve erstatning, hvori-
mod andre personer, som kun indirekte lider tab ved personskaden, ikke
kan kræve erstatning.
Reglerne om erstatning til efterladte i erstatningsansvarsloven udgør dog
en undtagelse fra udgangspunktet om, at det kun er den umiddelbart skade-
lidte, der kan kræve erstatning. Erstatningsansvarsloven indeholder således
bl.a. særlige regler om forsørgertabserstatning.
Erstatningsansvarslovens § 12 fastslår, at den, der er erstatningsansvarlig
for en andens død, bl.a. skal betale erstatning for tab af forsørger. Det er en
betingelse for forsørgertabserstatning, at afdøde var forsørger. Erstatnings-
ansvarslovens §§ 13-14 indeholder nærmere regler om udmåling af forsør-
gertabserstatningen til henholdsvis ægtefælle/samlever og børn.
Herudover kan efterladte efter erstatningsansvarslovens § 12 tilkendes er-
statning for rimelige begravelsesudgifter i forbindelse med selve begravel-
sen og anlæg af gravsted.
Det oprindelige udkast til erstatningsansvarslovens § 12 indeholdt også er-
statning for ”andet tab i anledning af dødsfaldet”, jf. Betænkning nr.
679/1973 om erstatning for tab ved personskade og tab af forsørger. Erstat-
ning for andet tab i anledning af dødsfaldet udgik imidlertid af bestemmel-
sen i Betænkning nr. 829/1978 om lempelse af erstatningsansvar m.v. Det
fremgår af betænkningen, at formuleringen blev udeladt, da den åbnede
mulighed for at tilkende erstatning til en ubestemt personkreds, og da dens
rækkevidde var upræcis. Det fremgår således af betænkningen, at det er
overladt til retspraksis at afgøre, i hvilket omfang der ud over erstatning
for tab af forsørger og for begravelsesudgifter kan gives erstatning i anled-
ning af dødsfald. Yderligere fremgår det af betænkningen, at der kan ydes
erstatning for sådanne ”andre krav”, hvis det findes rimeligt begrundet.
Formuleringen af erstatningsansvarsloven § 12 blev videreført i den senere
Betænkning nr. 976/1983 om udmåling af erstatning ved person-skade og
tab af forsørger og i lov nr. 228 af 23. maj 1984 om erstatnings-ansvar.
Det er således overladt til domstolene at afgøre, i hvilket omfang der ud
over erstatning for tab af forsørger og for begravelsesudgifter kan gives er-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om, hvorvidt en person, der agtsomt eller uagtsomt har forårsaget en anden persons død, kan holdes til ansvar for eventuelle omkostninger ved et efterfølgende boskifte samt redegøre for reglerne på området, til justitsministeren
statning i anledning af dødsfald til efterladte.
I Vestre Landsrets dom af 4. januar 2006, gengivet i Ugeskrift for Retsvæ-
sen 2006, s. 1311, fandt retten, at der hverken efter forarbejderne til eller
ordlyden af erstatningsansvarslovens § 12 var grundlag for at tilkende er-
statning for bl.a. udgifter til bobestyrerbehandling. Landsretten lagde i
denne forbindelse særligt vægt på tidligere retspraksis og på reglen i erstat-
ningsansvarslovens § 14 a, som indebærer, at der kan tilkendes et over-
gangsbeløb til en efterladt, der skal dække de forskellige uforudsete udgif-
ter, som et dødsfald medfører.
Efter erstatningsansvarslovens § 14 a kan der endvidere tilkendes efterlad-
te et overgangsbeløb, der skal dække de forskellige uforudsete udgifter,
som et dødsfald ofte medfører. Overgangsbeløbet udgør i 2016 158.500 kr.
Overgangsbeløbet kan udbetales uafhængigt af en eventuel forsørgertabs-
erstatning, mens den, der har fået udbetalt et overgangsbeløb, ikke tillige
kan tilkendes særskilt erstatning for begravelsesudgifter.
Endelig kan der efter erstatningsansvarslovens § 26 a i visse tilfælde til-
kendes godtgørelse for ikke-økonomisk skade til efterladte. Efter bestem-
melsen er der som udgangspunkt mulighed for, at hjemmeboende og/eller
mindreårige børn til en forælder, der afgår ved døden, kan få tilkendt en
godtgørelse, hvis dødsfaldet er forvoldt forsætligt eller ved grov uagtsom-
hed.
6.
Samlet set er det på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der
ikke er anledning til at foreslå ændringer af reglerne på området.
5