Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
SAMFUNDSTJENESTE
En udvidet effektevaluering
C
HRISTIAN
K
LEMENT OG
A
NNE
-J
ULIE
B
OESEN
P
EDERSEN
J
USTITSMINISTERIETS
F
ORSKNINGSKONTOR
M
AJ
2014
ISBN: 978-87-92760-72-2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
RESUMÉ
Det er undersøgt, hvorvidt det er af betydning for risikoen for ny kriminalitet, at personer idømmes
en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste frem for en ubetinget fængselsstraf. Undersøgel-
sen omfatter personer, som i alle tilfælde er vurderet egnede til samfundstjeneste. Det er personer,
som kriminalforsorgen er blevet anmodet om at udfærdige en egnethedsvurdering for i perioden juli
2005 til april 2006. I analyserne indgår 1.610 personer, hvoraf 1.021 er idømt en betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste, og 589 er idømt en ubetinget dom.
Via egnethedsvurderingerne og oplysninger om tidligere kriminalitet fra Danmarks Statistik er det
muligt at få en betydelig mængde baggrundsoplysninger om de undersøgte personer, således at der i
analyserne kan tages højde for de eventuelle forskelle, der er mellem de undersøgte grupper med
hensyn til en lang række risikofaktorer, og således, at de fundne resultater må antages at være gan-
ske solide og med stor sikkerhed kan relateres til, at de sammenlignede sanktioner i forskelligt om-
fang påvirker recidivrisikoen.
I undersøgelsen måles ny kriminalitet både som recidiv overhovedet (alle fældende strafferetlige
afgørelser), som recidiv til en betinget eller ubetinget frihedsstraf og som recidiv til en ubetinget
frihedsstraf. Recidivet måles i en observationsperiode på både et, to og tre år.
Analyserne vedrørende effekten af sanktionerne viser, at risikoen for at recidivere er signifikant
lavere blandt personer, der er idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste sammenlignet
med dem, der er idømt en ubetinget frihedsstraf for alle de undersøgte recidivkriterier og for alle tre
observationsperioder. Det vil sige, at personer, der er fundet egnede til samfundstjeneste, og som
idømmes en sådan sanktion frem for en ubetinget straf, i ringere grad begår ny kriminalitet, der fø-
rer til en fældende strafferetlige afgørelse, i ringere grad begår kriminalitet, der fører til en betinget
eller ubetinget frihedsstraf, og i ringere grad begår så alvorlig kriminalitet, at de får en ubetinget
straf, end tilfældet ville have været, hvis de i stedet havde fået en ubetinget dom.
Konkret mindskes risikoen for overhovedet at recidivere med omkring 15 pct., når der idømmes
samfundstjeneste i stedet for en ubetinget frihedsstraf. Risikoen for ny kriminalitet, som fører til en
frihedsstraf, mindskes med omkring 25 pct., mens risikoen for at begå ny kriminalitet, der er så al-
vorlig, at det fører til en ny fængselsstraf, mindskes med 30 pct. i løbet af det første år efter dom-
men og med 39 pct. i perioden op til tre år efter dommen.
Der er således tale om en betydelig reduceret recidivrisiko for især den alvorligere kriminalitet, og
at den reducerede recidivrisiko ikke alene viser sig kort tid efter straffen, men også længe efter.
Dette resultat gør sig gældende for de lovovertrædere, som kriminalforsorgen vurderer egnet til
samfundstjeneste, dog undtaget færdselslovsovertrædere, som det ikke har været teknisk muligt at
gennemføre analyserne for.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0003.png
1. INDLEDNING
Denne undersøgelse skal ses i forlængelse af en effektevaluering fra 2011 af, om lovovertrædere,
der er vurderet egnet til samfundstjeneste, har en forskellig recidivrisiko afhængigt af, om de reelt
er blevet idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, eller om de i stedet er blevet
idømt en ubetinget fængselsstraf.
1
Den tidligere effektevaluering viste en tendens til et lavere reci-
div blandt personer idømt samfundstjeneste, men forskellen var ikke statistisk signifikant for grup-
pen samlet set.
2
Tilsvarende resultater er fundet i anden dansk forskning.
3
I og med flere undersøgelser har peget i samme retning og påvist en tydelig tendens til mindsket
recidiv efter samfundstjeneste sammenlignet med en ubetinget dom, kan det tyde på, at der reelt kan
være en kriminalpræventiv effekt af samfundstjeneste, men at datagrundlaget har været for spinkelt
til at kunne påvise det.
Det er det, der danner baggrund for denne undersøgelse. Det datamateriale, der ligger til grund for
effektevalueringen fra 2011, er suppleret og udvidet til næsten det dobbelte med henblik på at bely-
se, om det på denne baggrund vil være muligt at påvise en præventiv effekt af samfundstjeneste i
forhold til en ubetinget dom.
Da undersøgelsen er baseret på domme, der ligger en del år tilbage, giver denne undersøgelse sam-
tidig mulighed for at undersøge en eventuel langtidseffekt af samfundstjeneste.
Under henvisning til den allerede eksisterende forskning på området skal der i denne rapport alene
fokuseres på resultaterne af den nye analyse.
4
2. DESIGN, DATA OG METODE
Designet, datakilden og metoder, som er benyttet i denne undersøgelse, svarer til den tidligere eva-
luering, som der henvises til med henblik på uddybning af disse forhold.
5
1
2
Christian Klement:
Samfundstjeneste – en effektevaluering.
Justitsministeriets Forskningskontor, 2011.
www.jm.dk
Alene for de personer, der var idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste for kriminalitet inden for var-
somhedsområdet, dvs. vold, røveri, narkotika- eller seksualforbrydelser, viste analysen en signifikant lavere recidivrisi-
ko.
3
Signe Hald Andersen: Serving Time or Serving the Community? Exploiting a Policy Reform to Assess the Causal
Effects of Community Service on Income, Social Benefit Dependency and Recidivism. Odense: The Rockwool Founda-
tion Research Paper, 2012. Susanne Clausen:
Samfundstjeneste. Virker det?
København: Jurist- og Økonomforbundets
Forlag, 2007.
4
For en nærmere beskrivelse af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste, udviklingen i brugen af disse, for-
løbet fra anmodning om egnethedsvurdering til afviklingen af samfundstjeneste henvises til: Susanne Clausen:
Sam-
fundstjeneste. Virker det?
København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2007. Trine Møller Lagoni og Britta Kyvs-
gaard:
Forløbsundersøgelse af samfundstjeneste.
Justitsministeriets Forskningskontor, 2008.
www.jm.dk.
Se også årlige
rapporter om brugen af samfundstjeneste:
www.jm.dk
/Forskning.
5
Klement 2011, op.cit.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Undersøgelsen fra 2011 er baseret på oplysninger om de personer, som kriminalforsorgen i perioden
juli 2005 til november 2005 blev anmodet om at udarbejde en egnethedsvurdering for. Udvidelsen
af undersøgelsesmaterialet består i, at der nu også er inkluderet oplysninger om dem, som der i de
efterfølgende 5 måneder – december 2005 til april 2006 – er anmodet om egnethedsvurdering for.
Fra egnethedsvurderinger er der indhentet en række oplysninger om helbred, misbrug, uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. tabel 2, mens der fra Danmarks Statistiks kriminalitetsregistre er indhentet
oplysninger om kriminalitet og domme i perioden 1980 til 2012.
Når der i det følgende refereres til
eksperimentalgruppe,
vedrører det de personer, som er idømt en
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, mens betegnelsen
kontrolgruppe
omfatter dem, der
også er fundet egnede til samfundstjeneste, men som er idømt en ubetinget dom.
Indekstidspunktet,
indekskriminalitet
og
indeksdommen
angår henholdsvis starttidspunktet for observationsperioden
samt den lovovertrædelse og den dom, der ligger til grund for inklusion i undersøgelsen. Indeks-
tidspunktet er forskelligt for eksperimentalgruppen og kontrolgruppen. For eksperimentalgruppen er
indekstidspunktet datoen for dommen til den betingede dom med vilkår om samfundstjeneste, hvor
det for kontrolgruppen er datoen for løsladelse efter endt afsoning af den ubetingede dom. Til denne
forskel vil kunne indvendes, at personerne – mens de er underkastet kravet om samfundstjeneste –
er under en vis overvågning og dermed i højere grad end dem i kontrolgruppen forhindret i at begå
kriminalitet i observationsperioden. Den inkapaciteringseffekt, der ligger heri, må dog antages at
være overordentlig ringe, og også for at kunne inkludere den del af de samfundstjenestedømte, der
begår ny kriminalitet allerede under afviklingen af dommen, er det fundet mest korrekt at starte ob-
servationsperioden for eksperimentalgruppen ved domstidspunktet.
Eksperimental- og kontrolgruppens recidiv sammenlignes i observationsperioder, der er på hen-
holdsvis ét, to og tre år (efter indekstidspunktet). Tilbagefald til ny kriminalitet måles dels ved det
generelle recidiv, som omfatter alle fældende strafferetlige afgørelser (bøder, tiltalefrafald og fri-
hedsstraffe) i observationsperioden, dels ved recidiv, der fører til en frihedsstraf (betingede og ube-
tingede domme), og endelig ved recidiv, der fører til en ubetinget frihedsstraf.
3. BESKRIVELSE AF POPULATIONEN
Ud af de personer, der i perioden juli 2005 til april 2006 vurderes egnet til samfundstjeneste, idøm-
mes 1.324 en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste og 626 en ubetinget dom. Det er dog
ikke muligt at inkludere alle disse 1.950 personer i de endelige analyser.
Som det ses af tabel 1, afgår en del af personerne ved døden inden udgangen af observationsperio-
den, hvorfor de ekskluderes fra analyserne. Desuden frasorteres de personer, hvis indekskriminalitet
angår færdselsloven. Det skyldes, at meget få af disse idømmes ubetinget fængsel, hvorfor det ikke
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0005.png
er muligt at skabe en tilstrækkelig stor kontrolgruppe til en selvstændig analyse vedrørende færd-
selslovsovertrædere.
6
Endvidere ekskluderes enkelte personer, som er idømt ubetinget fængsel, men
hvor det ikke har været muligt at identificere fængselsstraffens længde.
Tabel 1. Årsag til eksklusion fra datamaterialet fordelt efter eksperimental- og kontrolgruppe.
Eksperimentalgruppe
Død inden udgangen af 2012
Dømt for en færdselslovsovertrædelse
Længden på fængselsstraffen ikke identificeret
2%
22 %
0%
Kontrolgruppe
2%
2%
2%
N
44
297
10
De endelige analyser er dermed baseret på 1.610 personer, hvoraf 1.021 er idømt en betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste og 589 er idømt en ubetinget dom.
En præmis for at kunne måle en kriminalpræventiv effekt af samfundstjeneste er, at eksperimental-
og kontrolgruppen er sammenlignelige med hensyn til forhold, der er af betydning for recidivrisiko-
en. Oplysninger om uddannelse, beskæftigelse, familieforhold, boligforhold, alvorlige problemer
med helbredet, psykiske problemer, alkohol- og stofmisbrug samt motivation for at afvikle vilkåret
om samfundstjeneste indgår i kriminalforsorgens egnethedsvurdering, jf. tabel 2. Alle disse forhold
inkluderes i en analyse af sammenlignelighed, idet det er forhold, der kan have betydning for reci-
divrisikoen.
7
Der er endvidere inkluderet oplysninger om, hvorvidt personen har været emigreret efter det 15. år,
men inden indekskriminaliteten, idet det betyder, at det for emigrationsperioden ikke er muligt at
indhente oplysninger om tidligere kriminalitet.
Som det fremgår af tabel 2 til 5 er der på visse områder tydelige forskelle mellem eksperimental- og
kontrolgruppen. Dette gælder blandt andet kønsfordeling, andel med alkoholmisbrug, beskæftigelse,
permanent bolig og emigration, jf. tabel 2.
6
Effekten af samfundstjeneste for færdselslovsovertrædere kan ikke uden videre vurderes sammen med de øvrige lov-
overtrædere, da færdselslovsovertrædere har en betydelig ringere recidivrisiko.
7
Personer, der erklæres egnet til samfundstjeneste, vurderes typisk til ikke at have alvorlige problemer på disse områ-
der, hvilken er grunden til, at andelene med sådanne problemer er noget lavere, end man ellers kunne forvente blandt en
population af straffede.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0006.png
Tabel 2. Personlige og sociale karakteristika fordelt efter eksperimental- og kontrolgruppe.
Eksperimental-
gruppe
Køn***
Helbredsproblemer
Psykiske problemer
Alkoholmisbrug*
Stofmisbrug
Motiveret for samfundstj.
Uddannelse
Kvinde
Mand
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Grundskole el. kortere
Erhvervsfaglig udd.
Gymnasial el. videregående udd.
Beskæftigelse***
I beskæftigelse
Ledig
Studerende eller lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Familietype
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Ægteskabelig status
Gift/reg. partnerskab
Ugift
Skilt el. enke/enkemand
Permanent bolig**
Emigreret efter det 15. år*
Ja
Ja
13 %
87 %
0%
2%
7%
8%
100 %
62 %
29 %
9%
51 %
17 %
26 %
6%
40 %
4%
16 %
14 %
26 %
14 %
76 %
10 %
94 %
13 %
Kontrol-
gruppe
5%
95 %
0%
2%
10 %
8%
100 %
62 %
29 %
9%
51 %
28 %
15 %
7%
47 %
3%
14 %
14 %
22 %
12 %
79 %
9%
91 %
17 %
*
Indikerer en signifikant forskel mellem eksperimental- og kontrolgruppen med en p-værdi fra under 0,05 til 0,01.
**
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi fra under 0,01 til 0,001.
***
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi på under 0,001.
Af tabel 3 fremgår det, hvilken afdeling af kriminalforsorg i frihed der har gennemført egnetheds-
vurderingen af den dømte. Der viser sig at være signifikant forskel på, i hvilket omfang den dømte
person idømmes en betinget dom om samfundstjeneste eller en ubetinget dom i forhold til, hvilken
afdeling der har gennemført egnethedsvurderingen. Der er særligt forskel mellem størrelsen af eks-
perimental- og kontrolgruppen i Københavnsafdelingen. Da dette kan afspejle forskelle i kriterierne
for vurdering af egnethed og/eller forskelle i domstolenes straffastsættelse, vil dette forhold indgå i
den endelige analyse.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0007.png
Tabel 3. Afdeling for egnethedsvurdering fordelt efter eksperimental- og kontrolgruppe.
Afdeling
København
Midt- og Vestjylland
Midt- og Vestsjælland
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Sydøstjylland
Østjylland
Århus Syd
Bornholm
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Københavns vestegn
Eksperimentalgruppe
21 %
12 %
2%
9%
6%
12 %
6%
7%
2%
2%
8%
7%
5%
Kontrolgruppe
29 %
10 %
4%
9%
7%
8%
8%
5%
1%
1%
6%
7%
6%
Mellem eksperimental- og kontrolgruppen er fordelingen på afdelinger signifikant forskellig (p < 0,001).
Typen af indekskriminaliteten fremgår af tabel 4. Da der i sanktionsvalget indgår overvejelser om
lovbruddets alvorlighed, herunder om kriminaliteten angår varsomhedsområdet, vedrører kontrol-
gruppens indekskriminalitet hyppigere alvorligere kriminalitet og kriminalitet, der henhører under
varsomhedsområdet. Der er signifikant forskel på, hvor stor en andel af eksperimental- og kontrol-
gruppen der er dømt for en sædelighedsforbrydelse, for anden personfarlig kriminalitet og for en
formueforbrydelse
Tabel 4. Indekskriminalitetens art fordelt efter eksperimental- og kontrolgruppe.
Eksperimentalgruppe
Seksualforbrydelser***
Vold***
Anden personfarlig kriminalitet***
Formueforbrydelser***
Narkotikaforbrydelser
Øvrig kriminalitet
1%
46 %
2%
38 %
8%
5%
Kontrolgruppe
3%
60 %
7%
14 %
10 %
5%
***
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi på under 0,001.
Af tabel 5 fremgår en række faktorer, der belyser alder og tidligere kriminalitet for de to grupper.
Aldersmæssigt ligner eksperimental- og kontrolgruppen hinanden, og eneste aldersmæssige forskel
mellem de to grupper er, at kontrolgruppens kriminelle debut sker lidt før eksperimentalgruppens.
Dette er forventeligt, da det er indikation for omfanget af tidligere kriminalitet, og da oplysninger
om tidligere kriminalitet indgår i overvejelserne om sanktionstypen.
Dette ses da også tydeligt af de øvrige parametre, der indgår i tabellen. Kontrolgruppen er således
noget mere kriminelt belastet end eksperimentalgruppen, både når der ses på omfanget af tidligere
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0008.png
kriminelle forhold, omfanget af tidligere strafferetlige afgørelser, omfanget af tidligere frihedsstraf-
fe og omfanget af tidligere ubetingede domme. Det er alt sammen forhold, der kan have en betyd-
ning for, at retten vælger at idømme en ubetinget dom, selv om vedkommende er fundet egnet til
samfundstjeneste. Det ses desuden, at længden af de betingede indeksdomme er kortere end læng-
den af de ubetingede indeksdomme.
Tabel 5. Alder og tidligere kriminalitet, angivet som gennemsnit, fordelt efter eksperimental- og
kontrolgruppe.
Eksperimentalgruppe
Fødselsår
Alder ved kriminel debut**
Alder på tidspunktet for indekskriminaliteten
Alder ved observationsperiodens start
Indeksdommens længde i uger***
Tidligere antal kriminelle forhold***
Tidligere antal fældende afgørelse***
Tidligere antal frihedsstraffe***
Tidligere antal ubetingede frihedsstraffe***
Antal forhold vedr. ligeartet kriminalitet inden for
de seneste fem år
1976
21,8
28,7
29,2
11,9
11,0
4,8
2,0
0,6
2,9
Kontrolgruppe
1976
20,7
29,0
29,7
22,9
16,1
7,2
2,7
2,0
3,3
**
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi fra under 0,01 til 0,001.
***
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi på under 0,001.
De i tabel 2 til 5 beskrevne forskelle understreger nødvendigheden af, at der statistisk kontrolleres
for disse forhold i regressionsanalyserne. Herved sikres, at en eventuel forskel i recidivrisikoen mel-
lem eksperimental- og kontrolgruppen alene skyldes, at de to grupper er idømt forskellige sanktio-
ner.
Tabel 6. Andel med ny kriminalitet i forhold til observationsperiodens længde og recidivkriterium
for eksperimental- og kontrolgruppe.
Eksperimental-
gruppe
Ny kriminalitet efter ét år***
Ny kriminalitet efter to år***
Ny kriminalitet efter tre år***
Ny kriminalitet efter ét år med frihedsstraf til følge***
Ny kriminalitet efter to år med frihedsstraf til følge***
Ny kriminalitet efter tre år med frihedsstraf til følge***
Ny kriminalitet efter ét år med en ubetinget dom til følge***
Ny kriminalitet efter to år med en ubetinget dom til følge***
Ny kriminalitet efter tre år med en ubetinget dom til følge***
***
Indikerer en signifikant forskel med en p-værdi på under 0,001.
27 %
41 %
49 %
10 %
17 %
19 %
7%
11 %
13 %
Kontrolgruppe
37 %
51 %
58 %
17 %
24 %
30 %
13 %
19 %
24 %
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0009.png
Tabel 6 og 7 viser oplysninger om kriminalitet begået efter indekstidspunktet. Disse oplysninger er
deskriptive og kan uden yderligere statistisk bearbejdning ikke sige noget om den kriminalpræven-
tive effekt af en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste i forhold til en ubetinget dom.
Uanset om tilbagefaldet til ny kriminalitet måles som generelt recidiv, recidiv til frihedsstraf eller
recidiv til en ubetinget dom, så der er en stærk signifikant forskel mellem eksperimental- og kon-
trolgruppen, idet gruppen, der er idømt en dom til samfundstjeneste, recidiverer mindre end de øv-
rige, jf. tabel 6. Dette resultat gælder, uanset om tilbagefaldet til ny kriminalitet måles over en peri-
ode på et, to eller tre år efter indekstidspunktet.
Tabel 7. Det gennemsnitlige antal nye strafferetlige afgørelser for recidivister i forhold til observa-
tionsperiodens længde og recidivkriterium for eksperimental- og kontrolgruppe
Eksperimentalgruppe
Gennemsnit
Antal strafferetlige afgørelser efter ét år
Antal frihedsstraffe efter ét år
Antal ubetingede domme efter ét år
Antal strafferetlige afgørelser efter to år*
Antal frihedsstraffe efter to år
Antal ubetingede domme efter to år
Antal strafferetlige afgørelser efter tre år*
Antal frihedsstraffe efter tre år
Antal ubetingede domme efter tre år
2,6
1,2
1,2
3,2
1,3
1,3
3,9
1,5
1,5
N
279
106
74
423
169
114
501
199
132
Kontrolgruppe
Gennemsnit
3,0
1,2
1,2
4,2
1,2
1,3
5,1
1,4
1,4
N
217
99
77
303
144
114
342
174
140
*
Indikerer en signifikant forskel mellem eksperimental- og kontrolgruppen med en p-værdi fra under 0,05 til 0,01.
I tabel 7 er der vist det gennemsnitlige antal nye afgørelser, som recidivisterne idømmes i løbet af
de forskellige observationsperioder. Opgørelsen viser, at enkelte af målingerne viser signifikant
færre nye afgørelser blandt de samfundstjenestedømte end blandt dem, der er dømt til en ubetinget
straf, men at der langt fra er tale om en generel tendens.
4. ANALYSE
Tabel 8 viser resultaterne af ni regressionsmodeller. I modellerne opgøres tilbagefald til ny krimina-
litet som generelt recidiv (fældende strafferetlige afgørelser), recidiv til frihedsstraf og recidiv til en
ubetinget frihedsstraf målt henholdsvis et, to og tre år efter indekstidspunktet. De fuldstændige op-
lysninger om sammenhængen mellem regressionsmodellernes kontrolvariable og recidivkriminalitet
fremgår af tabellerne i bilag 1 til 9. Det skal understreges, at modellerne indeholder et usædvanligt
stort antal kontrolvariable, så at der i modellerne bliver taget højde for overordentlig mange af de
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0010.png
faktorer, der kan påvirke kriminalitetsrisikoen.
8
Det bevirker, at resultaterne må betragtes som gan-
ske solide.
I tabellen er sammenhængen mellem recidivrisikoen for de to grupper opgjort som odds ratio (OR),
og sandsynligheden for at denne sammenhæng er tilfældig, vises via signifikansniveauet (Sig.).
Som det fremgår af sidstnævnte, er det – uanset hvordan eller hvornår recidivkriminaliteten opgøres
– tale om en signifikant effekt.
Tabel 8. Odds ratio, signifikansniveau, effektstørrelse (Cohen’s d) for sammenhængen mellem sank-
tionstype og recidivkriminalitet for ni logistiske regressionsmodeller.
Recidivkriterium/
observationsperio-
de
Generelt recidiv
1 år
2 år
3 år
Recidiv til frihedsstraf
1 år
2 år
3 år
Recidiv til ubetinget
frihedsstraf
1 år
2 år
3 år
0,577
0,571
0,496
0,004
0,001
0,000
0,398
0,416
0,369
0,836
0,784
0,667
-0,304
-0,310
-0,387
-0,509
-0,485
-0,551
-0,099
-0,134
-0,224
0,623
0,661
0,610
0,005
0,004
0,000
0,449
0,498
0,466
0,866
0,878
0,797
-0,261
-0,229
-0,273
-0,442
-0,385
-0,422
-0,079
-0,072
-0,125
0,722
0,753
0,785
0,008
0,015
0,041
0,567
0,599
0,622
0,919
0,946
0,990
-0,180
-0,157
-0,134
-0,313
-0,283
-0,262
-0,047
-0,031
-0,006
OR
Sig.
95 pct. CI
OR nedre
95 pct. CI
OR øvre
Cohen’s
d
95 pct. CI
Cohen’s
d nedre
95 pct. CI
Cohen’s
d øvre
Størrelsen af odds ratio (OR) varierer mellem 0,50 og 0,79. Dette skal relateres til, at sandsynlighe-
den for, at en person, der er idømt en ubetinget dom, begår ny kriminalitet, er fastsat til 1. Det bety-
der så, at sandsynligheden for, at en person, der er idømt samfundstjeneste, begår ny kriminalitet, er
mellem 0,50 og 0,79.
8
Det afspejler sig også i, at en anselig del af den samlede kriminalitet bliver forklaret i samtlige modeller. I gennemsnit
er modellernes Cox & Snell R
2
- og Nagelkerke R
2
-værdier henholdsvis 0,12 og 0,19. Den laveste og højeste Cox &
Snell R
2
- og Nagelkerke R
2
-værdi er henholdsvis 0,08 og 0,15 samt 0,16 og 0,22. Desuden er test af, hvorvidt der er
signifikant uoverensstemmelse mellem den observerede og forventede kriminalitet alene signifikant i to ud af ni model-
ler. I modellerne med kriminalitet opgjort som kriminalitet med en ubetinget dom til følge er tre Hosmer og Lemeshow-
test insignifikante (p-værdierne er mellem 0,19 og 0,34). I modellerne med kriminalitet opgjort som kriminalitet med
fængselsstraf til følge er én Hosmer og Lemeshow-test signifikante og to er insignifikante (p-værdierne er mellem 0,04
og 0,41). Det er testen for modellen med ét år efter indekstidspunktet, der er signifikant. I modellerne med kriminalitet
opgjort som fældende afgørelser generelt er ligeledes én Hosmer og Lemeshow-test signifikante og to er insignifikante
(p-værdierne er mellem 0,00 og 0,25). Det er testen for modellen med to år efter indekstidspunktet, der er signifikant.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Tredje og fjerde kolonne i tabellen viser sikkerhedsintervallet for de beregnede OR-værdier. Det
fremgår, at alene for det generelle recidivkriterium er den øvre grænse tæt på 1 og dermed tæt på
ikke at være signifikant. Tilsvarende afspejler sig i p-værdierne i anden kolonne.
Den præventive betydning af at idømme samfundstjeneste frem for ubetinget frihedsstraf kan bedre
aflæses af Cohen’s d, der svarer til effektstørrelsen. Når denne er angivet til -0,180 (første række),
betyder det, at sandsynligheden for, at en person, der idømmes samfundstjeneste frem for ubetinget
frihedsstraf, begår kriminalitet, er mindsket med omtrent 18 pct. Tages der højde for beregningernes
sikkerhedsintervaller, viser tabellen, at effektstørrelsen ligger i intervallet 5 pct. til 31 pct. redukti-
on, jf. de to sidste kolonner i tabellen.
Læst på denne måde viser tabel 8, at effekten af at idømme samfundstjeneste frem for ubetinget
domme er svagt faldende med observationsperiodens længde, for så vidt angår tilbagefald til ny
kriminalitet. Den mindskes således fra 18 til 13 pct. med stigende observationsperiode.
Når der i stedet ses på recidiv, der fører til en frihedsstraf, er effekten noget større, nemlig mellem
23 og 27 pct. Effektstørrelsen er nogenlunde uafhængig af observationsperioden længde.
Endelig viser tabellen, at effektstørrelsen er størst, når der ses på recidiv, der fører til en ubetinget
frihedsstraf, og at effektstørrelsen desuden vokser med observationsperiodens længde – fra 30 pct.
efter ét års observation til 39 pct. efter tre års observation. Tre år efter dommen er sandsynligheden
for, at en person begår så alvorlig kriminalitet, at det fører til en ubetinget frihedsstraf, mindsket
med 39 pct. som følge af, personen er idømt betinget dom med vilkår om samfundstjeneste frem for
ubetinget frihedsstraf.
Der er således tale om en betydelig reduceret recidivrisiko vedrørende især den alvorligere krimina-
litet, og at den reducerede recidivrisiko ikke alene viser kort tid efter straffen, men også længe efter.
Disse resultater gør sig gældende for de personer, som kriminalforsorgen vurderer egnet til sam-
fundstjeneste, dog undtaget færdselslovsovertrædere, som det ikke har været teknisk muligt at gen-
nemføre analyserne for.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0012.png
5. BILAG
5.1. Bilag 1
Logistisk regressionsmodel med fældende forhold generelt ét år efter indekstidspunktet som afhæn-
gig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,123
0,010
0,003
0,002
0,214
0,204
0,244
-
0,156
0,166
0,264
-
0,148
0,233
-
0,323
0,183
0,220
0,162
-
0,249
0,307
0,226
-
0,158
0,203
0,223
0,254
0,204
0,238
0,184
0,503
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,567
0,919
0,914
1,009
0,997
0,830
0,728
1,164
-
0,976
0,508
1,348
-
0,554
0,514
-
1,419
0,774
0,634
0,745
-
0,697
0,949
0,552
-
0,537
0,527
0,549
0,561
0,641
0,529
0,647
-
0,950
1,020
1,006
1,923
1,621
3,028
-
1,798
0,975
3,790
-
0,991
1,281
-
5,037
1,587
1,503
1,406
-
1,850
3,166
1,336
-
0,999
1,168
1,313
1,516
1,426
1,343
1,333
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,722
0,932
1,014
1,002
1,263
1,086
1,878
1,000
1,325
0,704
2,260
1,000
0,741
0,811
1,000
2,673
1,108
0,976
1,023
1,000
1,136
1,733
0,859
1,000
0,733
0,785
0,849
0,922
0,956
0,843
0,928
1,757
0,008
0,000
0,000
0,492
0,275
0,686
0,010
0,000
0,072
0,035
0,002
0,118
0,043
0,369
0,047
0,002
0,575
0,913
0,887
0,152
0,609
0,073
0,499
0,591
0,050
0,232
0,463
0,749
0,826
0,471
0,687
0,262
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0013.png
5.2. Bilag 2
Logistisk regressionsmodel med fældende forhold generelt to år efter indekstidspunktet som afhæn-
gig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,117
0,009
0,003
0,002
0,206
0,205
0,211
-
0,149
0,157
0,252
-
0,135
0,207
-
0,306
0,171
0,198
0,157
-
0,218
0,269
0,216
-
0,147
0,190
0,211
0,237
0,194
0,226
0,165
0,451
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,599
0,946
0,921
1,008
0,995
1,028
0,890
1,357
-
1,055
0,542
1,006
-
0,525
0,430
-
1,093
0,645
0,754
0,758
-
0,542
0,719
0,590
-
0,607
0,535
0,518
0,687
0,608
0,451
0,700
-
0,952
1,020
1,004
2,307
1,991
3,103
-
1,894
1,004
2,702
-
0,890
0,969
-
3,633
1,259
1,635
1,402
-
1,274
2,062
1,374
-
1,081
1,125
1,183
1,740
1,302
1,095
1,338
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,753
0,936
1,014
1,000
1,540
1,331
2,052
1,000
1,413
0,738
1,648
1,000
0,684
0,645
1,000
1,993
0,901
1,110
1,031
1,000
0,831
1,218
0,900
1,000
0,810
0,776
0,783
1,093
0,890
0,702
0,968
3,832
0,015
0,000
0,000
0,954
0,036
0,164
0,001
0,001
0,021
0,053
0,048
0,006
0,005
0,035
0,181
0,024
0,541
0,596
0,847
0,220
0,396
0,464
0,626
0,495
0,152
0,181
0,245
0,707
0,549
0,119
0,842
0,003
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0014.png
5.3. Bilag 3
Logistisk regressionsmodel med fældende forhold generelt tre år efter indekstidspunktet som af-
hængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,119
0,008
0,004
0,002
0,211
0,217
0,202
-
0,152
0,160
0,257
-
0,133
0,203
-
0,305
0,169
0,198
0,161
-
0,216
0,264
0,221
-
0,148
0,190
0,212
0,242
0,197
0,228
0,164
0,445
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,622
0,990
0,922
1,014
0,993
0,900
0,921
1,374
-
0,974
0,513
0,963
-
0,549
0,412
-
0,952
0,745
0,825
0,892
-
0,589
0,865
0,618
-
0,541
0,519
0,462
0,734
0,647
0,485
0,686
-
0,953
1,029
1,002
2,057
2,159
3,033
-
1,771
0,960
2,641
-
0,927
0,912
-
3,145
1,449
1,793
1,676
-
1,371
2,436
1,468
-
0,967
1,094
1,058
1,895
1,403
1,185
1,302
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,785
0,937
1,022
0,997
1,361
1,410
2,041
1,000
1,314
0,702
1,595
1,000
0,713
0,613
1,000
1,730
1,039
1,216
1,223
1,000
0,899
1,451
0,952
1,000
0,723
0,753
0,699
1,179
0,953
0,759
0,945
4,455
0,041
0,000
0,000
0,272
0,144
0,114
0,000
0,003
0,074
0,027
0,070
0,008
0,011
0,016
0,277
0,072
0,821
0,322
0,211
0,100
0,620
0,159
0,825
0,149
0,029
0,136
0,091
0,495
0,808
0,225
0,729
0,001
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0015.png
5.4. Bilag 4
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med fængselsstraf som følge ét år efter indekstidspunk-
tet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,168
0,015
0,003
0,003
0,266
0,254
0,362
-
0,206
0,239
0,330
-
0,212
0,419
-
0,454
0,257
0,336
0,218
-
0,358
0,434
0,293
-
0,235
0,289
0,290
0,329
0,274
0,309
0,283
0,725
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,449
0,866
0,901
1,014
0,993
0,928
0,724
0,748
-
0,946
0,383
1,164
-
0,500
0,234
-
0,812
0,572
0,302
0,598
-
0,347
0,632
0,505
-
0,555
0,573
0,917
0,890
0,917
0,800
0,426
-
0,954
1,026
1,006
2,631
1,956
3,096
-
2,122
0,979
4,240
-
1,148
1,209
-
4,810
1,567
1,124
1,404
-
1,412
3,466
1,595
-
1,393
1,777
2,853
3,231
2,685
2,683
1,291
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,623
0,927
1,020
0,999
1,562
1,190
1,522
1,000
1,417
0,613
2,221
1,000
0,757
0,532
1,000
1,976
0,947
0,582
0,917
1,000
0,700
1,480
0,897
1,000
0,879
1,009
1,617
1,696
1,569
1,465
0,742
0,975
0,005
0,000
0,000
0,814
0,093
0,493
0,247
0,001
0,091
0,041
0,016
0,179
0,190
0,132
0,232
0,133
0,832
0,107
0,690
0,089
0,319
0,366
0,712
0,128
0,583
0,974
0,097
0,108
0,100
0,216
0,290
0,973
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0016.png
5.5. Bilag 5
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med fængselsstraf som følge to år efter indekstidspunk-
tet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,145
0,012
0,003
0,003
0,225
0,221
0,330
-
0,179
0,196
0,304
-
0,183
0,343
-
0,409
0,222
0,288
0,186
-
0,301
0,362
0,259
-
0,194
0,243
0,256
0,295
0,232
0,273
0,232
0,625
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,498
0,878
0,903
1,013
0,994
1,615
0,838
1,181
-
1,108
0,560
0,987
-
0,471
0,251
-
0,829
0,626
0,321
0,665
-
0,292
0,684
0,501
-
0,554
0,576
0,739
0,728
0,897
0,665
0,508
-
0,947
1,026
1,005
3,897
1,995
4,301
-
2,236
1,209
3,248
-
0,965
0,964
-
4,115
1,492
0,993
1,380
-
0,950
2,831
1,383
-
1,186
1,494
2,016
2,316
2,227
1,936
1,260
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,661
0,925
1,019
1,000
2,509
1,293
2,254
1,000
1,574
0,822
1,790
1,000
0,674
0,492
1,000
1,847
0,966
0,565
0,958
1,000
0,526
1,392
0,832
1,000
0,811
0,928
1,221
1,298
1,413
1,135
0,800
1,529
0,004
0,000
0,000
0,918
0,000
0,245
0,014
0,005
0,011
0,319
0,055
0,022
0,031
0,039
0,133
0,133
0,876
0,047
0,818
0,002
0,033
0,361
0,478
0,289
0,280
0,758
0,436
0,377
0,136
0,642
0,336
0,497
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0017.png
5.6. Bilag 6
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med fængselsstraf som følge tre år efter indekstids-
punktet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,137
0,011
0,003
0,003
0,219
0,214
0,307
-
0,171
0,185
0,292
-
0,171
0,318
-
0,403
0,207
0,259
0,178
-
0,283
0,348
0,247
-
0,182
0,232
0,243
0,284
0,224
0,250
0,219
0,586
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,466
0,797
0,910
1,014
0,992
1,672
0,935
1,269
-
1,077
0,607
0,948
-
0,471
0,248
-
0,688
0,699
0,431
0,649
-
0,378
0,671
0,528
-
0,498
0,491
0,673
0,595
0,722
0,898
0,485
-
0,951
1,027
1,003
3,940
2,162
4,237
-
2,104
1,254
2,981
-
0,921
0,864
-
3,332
1,575
1,190
1,303
-
1,143
2,623
1,391
-
1,018
1,217
1,743
1,813
1,735
2,394
1,145
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,610
0,931
1,021
0,998
2,567
1,422
2,319
1,000
1,505
0,873
1,682
1,000
0,659
0,463
1,000
1,514
1,049
0,716
0,920
1,000
0,657
1,327
0,857
1,000
0,713
0,773
1,083
1,039
1,119
1,466
0,745
1,564
0,000
0,000
0,000
0,422
0,000
0,100
0,006
0,014
0,017
0,462
0,075
0,006
0,015
0,016
0,478
0,303
0,818
0,198
0,638
0,034
0,137
0,416
0,532
0,092
0,063
0,266
0,744
0,894
0,614
0,126
0,179
0,445
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0018.png
5.7. Bilag 7
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med en ubetinget dom som følge ét år efter indekstids-
punktet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,189
0,017
0,003
0,004
0,314
0,295
0,561
-
0,231
0,277
0,371
-
0,245
0,455
-
0,519
0,285
0,369
0,247
-
0,394
0,505
0,317
-
0,266
0,314
0,331
0,365
0,312
0,364
0,335
0,896
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,398
0,836
0,889
1,012
0,992
0,721
0,551
1,228
-
0,874
0,300
1,044
-
0,446
0,259
-
1,171
0,739
0,382
0,622
-
0,309
0,475
0,618
-
0,470
0,560
0,695
0,744
0,708
0,517
0,342
-
0,951
1,024
1,007
2,467
1,755
11,082
-
2,165
0,888
4,466
-
1,167
1,545
-
8,953
2,263
1,624
1,640
-
1,446
3,435
2,138
-
1,336
1,919
2,545
3,119
2,402
2,156
1,274
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,577
0,919
1,018
0,999
1,333
0,983
3,689
1,000
1,376
0,516
2,160
1,000
0,722
0,633
1,000
3,238
1,293
0,788
1,010
1,000
0,669
1,277
1,150
1,000
0,792
1,036
1,329
1,524
1,305
1,056
0,660
0,418
0,004
0,000
0,000
0,893
0,359
0,955
0,020
0,002
0,168
0,017
0,038
0,301
0,183
0,315
0,144
0,024
0,367
0,518
0,968
0,235
0,306
0,628
0,660
0,572
0,382
0,910
0,390
0,249
0,393
0,882
0,215
0,331
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0019.png
5.8. Bilag 8
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med en ubetinget dom som følge to år efter indekstids-
punktet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,161
0,015
0,003
0,003
0,247
0,250
0,497
-
0,200
0,221
0,346
-
0,211
0,418
-
0,475
0,246
0,317
0,208
-
0,336
0,430
0,285
-
0,219
0,270
0,289
0,332
0,258
0,318
0,282
0,775
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,416
0,784
0,889
1,012
0,996
1,489
0,588
1,681
-
0,985
0,473
0,812
-
0,433
0,199
-
1,064
0,761
0,408
0,640
-
0,293
0,534
0,544
-
0,518
0,545
0,618
0,605
0,799
0,442
0,379
-
0,941
1,024
1,008
3,917
1,570
11,801
-
2,160
1,125
3,157
-
0,989
1,024
-
6,860
1,994
1,413
1,448
-
1,094
2,880
1,663
-
1,222
1,568
1,916
2,217
2,196
1,538
1,147
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,571
0,915
1,018
1,002
2,415
0,961
4,455
1,000
1,458
0,729
1,601
1,000
0,655
0,451
1,000
2,702
1,232
0,759
0,962
1,000
0,566
1,240
0,951
1,000
0,796
0,925
1,088
1,158
1,325
0,824
0,659
0,760
0,001
0,000
0,000
0,463
0,000
0,874
0,003
0,018
0,060
0,153
0,174
0,035
0,044
0,057
0,157
0,037
0,396
0,385
0,854
0,044
0,090
0,617
0,861
0,593
0,297
0,771
0,771
0,659
0,276
0,543
0,140
0,723
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673309_0020.png
5.9.
Bilag 9
Logistisk regressionsmodel med kriminalitet med en ubetinget dom som følge tre år efter indeks-
tidspunktet som afhængig variabel (N=1.610).
OR
Standard-
fejl
0,151
0,013
0,003
0,003
0,235
0,237
0,453
-
0,191
0,206
0,338
-
0,196
0,392
-
0,466
0,227
0,292
0,197
-
0,316
0,421
0,280
-
0,204
0,256
0,270
0,315
0,246
0,290
0,266
0,719
Sig.
95 pct.
konfidensinterval
Nedre
Øvre
0,369
0,667
0,901
1,013
0,994
1,543
0,647
1,691
-
0,888
0,502
0,670
-
0,422
0,184
-
0,875
0,867
0,446
0,666
-
0,355
0,409
0,463
-
0,467
0,473
0,583
0,529
0,676
0,514
0,364
-
0,949
1,026
1,006
3,882
1,639
9,999
-
1,874
1,126
2,524
-
0,909
0,858
-
5,442
2,110
1,401
1,440
-
1,223
2,134
1,388
-
1,039
1,289
1,682
1,818
1,775
1,602
1,030
-
Samfundstjeneste ift. ubetinget fængsel
Alder ved observationsperiodens start
Tidligere antal kriminelle forhold
Indeksdommens længde i uger
Alkoholmisbrug ift. intet alkoholmisbrug
Narkotikamisbrug ift. intet narkotikamisbrug
Mænd ift. kvinder
Beskæftiget
Ledig
Studerende el. lignende
Uden for arbejdsmarkedet
Grundskole el. kortere
Erhvervsskole
Gymnasial udd. el. videregående
Enlig uden børn
Enlig med børn
Par uden børn
Par med børn
Hjemmeboende
Gift el. reg. partnerskab
Ugift
Skilt, enke el. enkemand
Permanent bolig ift. Ikke-permanent bolig
København
Øvrige Jylland
Øvrige Sjælland, Lolland-Falster og Born-
holm
Nordjylland
Nordsjælland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Emigreret efter det 15. år ift. ikke emigreret
efter det 15. år
Konstant
0,496
0,925
1,019
1,000
2,447
1,030
4,112
1,000
1,290
0,752
1,300
1,000
0,619
0,398
1,000
2,182
1,353
0,790
0,979
1,000
0,658
0,934
0,801
1,000
0,697
0,781
0,990
0,981
1,095
0,908
0,612
0,881
0,000
0,000
0,000
0,957
0,000
0,902
0,002
0,101
0,182
0,166
0,438
0,007
0,014
0,019
0,193
0,094
0,183
0,421
0,915
0,324
0,186
0,872
0,429
0,544
0,076
0,334
0,972
0,950
0,711
0,738
0,064
0,860
20