Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
SAMFUNDSTJENESTE
En effektevaluering
C
HRISTIAN
K
LEMENT
J
USTITSMINISTERIETS
F
ORSKNINGSKONTOR
A
UGUST
2011
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Indhold
1.
2.
3.
Indledning .................................................................................................................................... 3
Kort om samfundstjeneste ............................................................................................................ 4
Design, data og metode ................................................................................................................ 9
3.1. Undersøgelsens design .......................................................................................................... 9
3.2. Datagrundlag ....................................................................................................................... 11
3.3. Metode ................................................................................................................................. 11
3.4. Forbehold............................................................................................................................. 12
4. Beskrivelse af populationen ....................................................................................................... 12
4.1. Personlige forhold ............................................................................................................... 13
4.2. Kriminalitet ......................................................................................................................... 14
5. Deskriptive resultater ................................................................................................................. 18
5.1. Recidiv................................................................................................................................. 18
5.2. Tendens til idømmelse af samfundstjeneste ........................................................................ 20
6. Regressionsanalyser ................................................................................................................... 21
6.1. Den generelle effekt af straffens art .................................................................................... 22
6.2. Effekten af straffens art inden for varsomhedsområdet ...................................................... 24
6.3. Mulige geografiske forskelle i domspraksis ........................................................................ 25
7. Sammenfatning .......................................................................................................................... 26
8. Bilag ........................................................................................................................................... 28
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0003.png
1. INDLEDNING
Straffelovrådet er anmodet om at gennemgå de gældende regler og praksis vedrørende domme med
vilkår om samfundstjeneste med henblik på at øge brugen af betinget dom med vilkår om samfunds-
tjeneste som alternativ til en ubetinget fængselsstraf. Den undersøgelse, som denne rapport omhand-
ler, er et bidrag til Straffelovrådets arbejde. Undersøgelsen er dog ikke gennemført efter anmodning
fra Straffelovrådet, men på Forskningskontorets eget initiativ, idet der i forbindelse med udarbejdel-
sen af en forløbsundersøgelse af samfundstjenesteordningen viste sig en oplagt mulighed for at
gennemføre en effektevaluering med et rimeligt solidt design, jf. senere.
1
Sigtet med undersøgelsen er at belyse, hvorvidt lovovertrædere, der er vurderet egnet til samfunds-
tjeneste, har en højere sandsynlighed for at falde tilbage til ny kriminalitet afhængigt af, om de reelt
er blevet idømt en betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, eller om retten i stedet har valgt at
idømme dem en ubetinget fængselsstraf. Desuden belyses kort, om der er forskelle mellem landsde-
lene med hensyn til retternes tilbøjelighed til at idømme betinget dom med vilkår om samfundstje-
neste frem for en ubetinget dom i de tilfælde, hvor den tiltalte er fundet egnet til samfundstjeneste.
Sidstnævnte analyse gennemføres efter anmodning fra Straffelovrådet.
Der er tidligere gennemført en dansk evaluering af samfundstjenesteordningen.
2
I en ph.d.-
afhandling fra 2007 er det undersøgt, om de, der idømmes samfundstjeneste som følge af en volds-
forbrydelse eller som følge af en færdselslovsovertrædelse, i mindre grad recidiverer, end hvis de
havde været idømt en ubetinget fængselsstraf. I afhandlingen konkluderes, at personer idømt sam-
fundstjeneste har det samme eller et lavere recidiv i forhold til dem, der var idømt en fængselsstraf.
Unge, der er dømt for færdselslovovertrædelser, samt arbejdsløse, der er dømt for voldsforbrydel-
ser, viste sig således at have et lavere recidiv efter samfundstjeneste end efter en fængselsstraf. For
øvrige persongrupper var samfundstjenesteordningen ikke associeret med et signifikant mindsket
recidiv.
Mens ph.d.-afhandlingen er baseret på en historisk kontrolgruppe, dvs. personer der er idømt en
ubetinget fængselsstraf inden muligheden for samfundstjeneste forelå eller alene forelå i begrænset
omfang, er nærværende undersøgelse baseret på en samtidig kontrolgruppe, der desuden alene om-
fatter dem, der er fundet egnede til samfundstjeneste, men som ikke desto mindre er idømt en ube-
tinget fængselsstraf. Disse metodemæssige forskelle indebærer dels, at nærværende undersøgelse
omfatter flere lovovertrædergrupper end den tidligere, og at de konklusioner, der kan drages på
baggrund heraf, er forbundet med mindre usikkerhed.
1
Trine Møller Lagoni & Britta Kyvsgaard:
Forløbsundersøgelse af samfundstjeneste.
København: Justitsministeriets
Forskningskontor, 2008. http://www.justitsministeriet.dk/fileadmin/downloads/Forskning_og_dokumentation/forloeb_
af_samfundstjeneste.pdf
2
Susanne Clausen:
Samfundstjeneste – Virker det?
København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2007.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0004.png
2. KORT OM SAMFUNDSTJENESTE
Efter at samfundstjenesteordningen siden 1982 havde fungeret som forsøg, blev den lovfæstet i
1992 ved
Lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven (Samfundstjeneste m.v.).
3
Som begrun-
delse for at lovfæste ordningen anføres i bemærkningerne til lovforslaget ”…
ønsket om at begrænse
anvendelsen af frihedsberøvende foranstaltninger mest mulig”.
4
I loven er dens anvendelsesområde ikke præciseret, men i bemærkningerne til lovforslaget henvises
til Straffelovrådets betænkning fra 1990, hvor det fremhæves, at ordningen navnlig ville komme på
tale over for yngre kriminelle, der er dømt for berigelseskriminalitet, dokumentfalsk og brugstyve-
ri.
5
Ligeledes er der i lovforslaget henvist til Straffelovrådets anbefaling om at anvende samfunds-
tjenesteordningen med en vis varsomhed i sager om vold, røveri, narkotikakriminalitet og sædelig-
hedsforbrydelser – det såkaldte varsomhedsområde.
Ordningen blev i 1997 ændret ved, at det blev muligt at anvende samfundstjeneste i kombination
med en bøde eller en delvis ubetinget dom.
6
Hensigten var at udvide muligheden for brug af sam-
fundstjeneste.
7
I 2000 blev ordningen yderligere udvidet, idet det blev det gjort muligt at idømme færdselslovs-
overtrædere samfundstjeneste.
8
Ved samme lejlighed blev det besluttet, at alle berigelseskriminelle,
der ikke tidligere var blevet idømt en ubetinget dom, og hvis lovbrud kunne medføre ubetinget fri-
hedsstraf, skulle personundersøges med henblik på egnethed til samfundstjeneste. Også det sket
med henblik på at øge brugen af samfundstjeneste i stedet for ubetinget dom.
Ved en lovændring i 2002 blev der indsat en særskilt bestemmelse om brugstyveri af motorkøretøj i
straffelovens § 293 a. Af forarbejderne til lovændringen fremgår det, at straffen for brugstyveri af et
motorkøretøj forudsattes hævet fra bøde til 14 dages ubetinget fængsel i normaltilfælde. Det frem-
går dog samtidig, at dommen, navnlig for personer under 18 år, kan gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste
9
. Lovændringen indebar således i praksis en udvidelse af ordningen om samfunds-
tjeneste.
Ved en lovændring fra 2004 blev der endvidere skabt mulighed for prøveløsladelse med vilkår om
samfundstjeneste efter afsoning af halvdelen af fængselsstraffen.
10
Dette er en administrativ ord-
3
4
Lov nr. 6 af 3. januar 1992.
Lovforslag nr. 84 af 30. oktober 1991.
5
Straffelovrådets betænkning om samfundstjeneste,
betænkning nr. 1211. København 1990.
6
Lov nr. 274 af 15. april 1997.
7
Lovforslag nr. 12 af 2. oktober 1996.
8
Lov nr. 230 af 4. april 2000.
9
Lovforslag nr. 118 af 26. februar 2002.
10
Lovforslag nr. 122 af 17. december 2003 og Lov nr. 219 af 31. marts 2004.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0005.png
ning, som administreres af Direktoratet for Kriminalforsorgen, og denne persongruppe er derfor
ikke inkluderet i opgørelserne af domme om samfundstjeneste, jf. senere.
Med en strafskærpelse fra 2005 vedrørende spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden blev mulig-
heden for at idømme samfundstjeneste begrænset, idet lovændringen indebar, at det fremover som
udgangspunkt alene skulle være muligt at blive idømt én betinget dom med enten vilkår om sam-
fundstjeneste eller vilkår om alkoholistbehandling i færdselssager.
11
Der er ikke i loven angivet en øvre grænse for, hvor lange ubetingede frihedsstraffe samfundstjene-
ste kan erstatte. I praksis er det dog sjældent, at samfundstjeneste anvendes i sager, der vil kunne
medføre mere end ét års fængselsstraf.
12
Der er heller ikke i loven angivet en omregningsfaktor
mellem længden af den idømte betingede straf og antallet af samfundstjenestetimer, idet det er op til
domstolen at vurdere, hvor mange timers samfundstjeneste personer skal udføre. I bemærkningerne
til lovændringen i 2000 om samfundstjeneste i færdselssager blev der dog udarbejdet en vejledende
omregningsfaktor.
13
Med henblik på at vurdere, om en person vil være egnet til at gennemføre samfundstjeneste, skal
der gennemføres en personundersøgelse. Initiativet hertil kan komme fra anklagemyndigheden, men
er ifølge Susanne Clausens undersøgelse ofte foranlediget af forsvareren.
14
Ifølge Straffelovrådets betænkning fra 1990 skal der i personundersøgelsen primært tages stilling
til, om den sigtede kan gennemføre et pålagt arbejde, eller om der er risiko for, at vedkommende
overtræder dommens vilkår.
15
Foruden arbejdsevnen må vurderingen af egnethed baseres på en
samlet bedømmelse af den sigtedes personlige og sociale forhold. I denne vurdering indgår ikke
oplysninger om kriminalitetens art og grovhed, men personundersøgelsen indeholder dog oplysnin-
ger om tidligere kriminalitet. Det er kriminalforsorgen, der sikrer, at de begærede personundersø-
gelser udarbejdes.
I personundersøgelsen indgår også den sigtedes mening om at afvikle straffen som samfundstjene-
ste, men selv om den sigtede har en negativ holdning til samfundstjeneste, er det dog ikke givet, at
vedkommende af den grund bliver fundet uegnet, da det beror på samlet bedømmelse.
16
Det skal understreges, at selv om man er vurderet egnet til samfundstjeneste, bliver man ikke nød-
vendigvis idømt samfundstjeneste. Det er efterfølgende domstolene, der skal vurdere, om den tiltal-
11
12
Lovforslag nr. 7 af 23. februar 2005 og Lov nr. 363 af 24. maj 2005.
Lagoni & Kyvsgaard 2008, op. cit.
13
Lovforslag nr. 41 af 13. oktober 1999.
14
Clausen 2007, op.cit., s. 138.
15
Betænkning nr. 1211, op.cit.
16
Lovforslag nr. 84 af 30. oktober 1991.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0006.png
te bør idømmes samfundstjeneste eller en anden sanktion. Som nævnt er det netop dette forhold, der
danner basis for denne undersøgelse.
Brugen af samfundstjeneste var de første år efter lovfæstelsen i 1992 ganske træg, idet der årligt
kun blev idømt omkring 500 domme med vilkår om samfundstjeneste. I slutningen af 1990’erne
begyndte antallet af domme til samfundstjeneste dog at vokse, bl.a. som følge af lovændringen i
1997. Som det ses af figur 2.1, der ikke inkluderer samfundstjenestedomme for færdselslovsover-
trædelser, er antallet af domme mere end firedoblet fra midten af 1990’erne til midten af dette årti.
Fra 2006 til 2007 er der sket et fald, hvilket synes midlertidigt og højst sandsynligt beror på politi-
og domstolsreformen, idet antallet af domme med vilkår om samfundstjeneste fra 2008 og frem
bevæger sig mod samme niveau som i 2006.
Figur 2.1. Samfundstjenestedomme, ekskl. domme for færdselslovsovertrædelser, 1992-2010.
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Som nævnt blev det pr. 1. juli 2000 muligt at idømme samfundstjeneste for spirituskørsel og visse
andre færdselslovsovertrædelser. Figur 2.2 viser udviklingen i afgørelser om samfundstjeneste på
færdselsområdet.
Det meget store antal afgørelser i ordningens første år beror på en overgangsordning, der indebar
mulighed for at blive administrativt benådet for en endnu ikke afsonet ubetinget dom og i den for-
bindelse udføre samfundstjeneste. I årene derefter har der været en svag nedadgående tendens i an-
tallet af samfundstjenestedomme for færdselslovsovertrædelser, afløst af et større fald fra 2006 til
2007 og derefter af en stigning, jf. den nævnte betydning af retsreformen.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0007.png
Figur 2.2. Antallet af afgørelser om samfundstjeneste i sager om færdselslovsovertrædelser, 2000-
2010.
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Den form for kriminalitet, som den største andel af samfundstjenestedommene angår, er voldsfor-
brydelser, idet 39 pct. af dommene i 2010 vedrørte denne type forbrydelse, jf. tabel 2.1. På anden-
pladsen ligger tyveri m.v., der også inkluderer sager vedrørende ulovlig omgang med hittegods og
hæleri, med 17 pct. af dommene. Sammenlagt angik 50 pct. af dommene i 2010 varsomhedsområ-
det, dvs. røveri, vold, narkotikaforbrydelser eller seksualforbrydelser.
Tabel 2.1. Samfundstjenestedomme 2001-2010 fordelt efter kriminalitetens art.
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Tyveri m.v.
Brugstyveri af biler m.v.
Røveri
Anden berigelse
Hærværk
Narkotika/euforis. stoffer
Vold
Seksualforbrydelser
Anden personfarlig krim.
Straffelov i øvrigt
Særlov, ekskl. færdselslov
I alt
287
-
71
429
13
87
407
11
17
69
19
1410
312
11
73
491
25
124
579
21
22
92
28
1778
356
159
59
417
20
160
642
20
43
107
28
2011
364
144
54
365
69
192
706
17
55
138
21
2125
411
106
58
350
58
206
731
22
56
164
18
2180
390
102
43
332
50
205
831
22
61
180
19
2235
257
113
41
197
23
190
764
13
35
161
11
1805
2008
242
59
38
227
34
163
879
17
46
184
12
1901
2009
309
73
56
217
21
156
884
12
48
215
15
2006
2010
371
63
45
274
28
165
825
21
53
261
19
2125
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0008.png
Brugstyveri af motorkøretøjer er indføjet som en separat statistikkategori efter en lovændring fra
juni 2002, der som nævnt indebar en særlig mulighed for at anvende samfundstjeneste over for per-
soner, der dømmes for brugstyveri af motorkøretøj begået inden det fyldte 18. år.
Forholdet mellem andelene af domme for vold og for tyveri har ikke været konstant, men har æn-
dret sig betydeligt gennem årene, jf. figur 2.3.
Figur 2.3. Årlig andel samfundstjenestedomme vedrørende tyveri, vold og hele varsomhedsområdet, 1992-
2010
Kilde: Direktoratet for Kriminalforsorgen
Figuren viser, at andelen af domme vedrørende tyveri var ganske stor i de første år efter lovfæstel-
sen af ordningen, idet de da udgjorde 30-40 pct. af dommene. I 1998 begyndte denne andel at falde,
mens andelen af domme for vold til gengæld begyndte at stige fra ca. 10 pct. til ca. 40 pct. i de se-
neste 4-5 år. Figuren viser også, at den vækst, der har været i andelen af domme inden for varsom-
hedsområdet, primært beror på væksten i domme for vold.
I 2010 blev der afsagt i alt 3.938 betingede domme med vilkår om samfundstjeneste, mens der
samme år blev idømt 11.679 ubetingede domme.
17
Relativt set anvendes samfundstjeneste således i
et ganske betydeligt omfang.
17
I opgørelsen af antallet af samfundstjenestedomme indgår ikke domme, der angår vilkårsovertrædelser.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
3. DESIGN, DATA OG METODE
3.1. Undersøgelsens design
For at kunne vurdere, om samfundstjeneste i højere eller mindre grad mindsker risikoen for recidiv i
forhold til en ubetinget fængselsstraf, er det nødvendigt at have sammenlignelige populationer, der
er idømt de to sanktionsformer. Idealet med hensyn til design af en sådan effektevaluering er et ran-
domiseret eksperiment. Det design indebærer, at der helt tilfældigt og fra samme population udvæl-
ges en eksperimentalgruppe, her de der er dømt til samfundstjeneste, og en kontrolgruppe, de der er
dømt til en ubetinget fængselsstraf. Det vil eksempelvis sige, at domstolene i de tilfælde, hvor sam-
fundstjeneste kunne komme på tale, ved lodtrækning afgjorde, om den tiltalte skulle have en dom til
samfundstjeneste eller en fængselsstraf. En sådan tilfældig udvælgelse sikrer, at der ikke er syste-
matiske forskelle mellem eksperimentalgruppen og kontrolgruppen, som vil kunne bevirke, at den
ene gruppe som udgangspunkt har en større eller mindre recidivrisiko end den anden gruppe. Det er
dog yderst sjældent, at et eksperimentelt design er muligt i praksis, ikke mindst inden for det straffe-
retlige område.
I nærværende undersøgelse anvendes i stedet et kvasi-eksperimentelt design, der indebærer, at eks-
perimental- og kontrolgruppen ikke er tilfældigt udvalgt. Kardinalpunktet ved denne type design er
at få afgrænset de to grupper på en sådan måde, at de langt hen ad vejen må forventes at være sam-
menlignelige med hensyn til risikoen for recidiv, og således, at det bliver muligt via statistiske ana-
lyser at kontrollere for de forskelle, der måtte være mellem grupperne.
Effektundersøgelser, der som denne angår en sanktion, som kun visse lovovertrædere får mulighed
for at blive idømt, vil ofte få vanskeligheder med at kontrollere for selektionen af lovovertrædere,
dels fordi selektionskriterierne ikke altid er tydelige, og dels fordi de forhold, der selekteres på, ikke
er registreret for samtlige lovovertrædere. Det skaber problemer, fordi erfaringen viser, at selektio-
nen er relateret til recidivrisikoen. De personer, der får muligheden for at blive idømt et alternativ til
en fængselsstraf, vil således typisk være mindre belastede og dermed have en mindre recidivrisiko
end dem, der ikke får muligheden.
I denne undersøgelse er problemet med den selektion, der sker via egnethedsvurderingen, undgået
ved alene at inkludere personer, der i alle tilfælde er fundet egnede til at udføre samfundstjeneste.
Som nævnt indledningsvis viste det sig i forbindelse med udarbejdelsen af en forløbsundersøgelse
vedrørende samfundstjeneste, at en ikke ubetydelig del af dem, der blev fundet egnet til samfunds-
tjeneste, endte med at blive idømt en ubetinget dom. Og det er denne gruppe, der i denne undersø-
gelse udgør kontrolgruppen. Eksperimentalgruppen består så naturligvis af dem, der blev idømt en
betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0010.png
Der er samtidig grund til at antage, at der kan kontrolleres for den selektion, der sker ved domstole-
ne i valget mellem samfundstjeneste og ubetinget dom – i hvert fald den del af selektionen, der her
har betydning, idet den er relateret til recidivrisikoen. Forløbsundersøgelsen viste således, at det, der
bevirkede, at domstolene i nogle tilfælde valgte at idømme en ubetinget straf til personer, der var
fundet egnede til samfundstjeneste, alene var relateret til personens kriminelle belastning samt
grovheden og arten af den forbrydelse, vedkommende var tiltalt for – altså forhold, som der forelig-
ger oplysninger om. Dertil kommer, at der for både eksperimental- og kontrolgruppen foreligger
oplysninger om de forhold, der ligger til grund for egnethedsvurderingen, hvorfor disse under alle
omstændigheder vil indgå i de statistiske analyser.
Samlet set må dette kvasi-eksperimentelle design anses for at være ganske robust, så at de konklusi-
oner, der kan drages på baggrund af undersøgelsen vil være ganske sikre. Det skal samtidig under-
streges, at undersøgelsens konklusion – grundet designet – begrænses til at angå personer, der er
fundet egnede til samfundstjeneste.
Sammenligningen af recidivrisikoen i de to grupper foretages i en observationsperiode på to år.
Starttidspunktet herfor er det, der kaldes
indekstidspunktet.
For kontrolgruppen er indekstidspunktet
lig med deres dato for løsladelse efter afsoning af straffen. For eksperimentalgruppen er indekstids-
punktet sat som dato for samfundstjenestedommen. En indvendig imod dette kunne være, at perso-
nerne – mens de er underkastet kravet om samfundstjeneste – er under en vis overvågning og der-
med i højere grad end dem i kontrolgruppen er forhindret i at begå kriminalitet i observationsperio-
den. Den inkapaciteringseffekt, der ligger heri, må dog antages at være overordentlig ringe, og også
for at kunne inkludere den del af de samfundstjenestedømte, der begår ny kriminalitet allerede un-
der afviklingen af dommen, er det fundet mest korrekt at starte målingen af recidiv for eksperimen-
talgruppen ved domstidspunktet.
18
Udover indekstidspunktet anvendes i rapporten begreber som
indeksdom, indeksstraf
og
indeksger-
ning,
hvilket henholdsvis skal forstås som dommen, straffen og gerningen, der ligger til grund for
inddelingen af personer i henholdsvis eksperimental- og kontrolgruppe.
Recidiv er defineret som fældende strafferetlige afgørelser i den toårige observationsperiode. Som
fældende afgørelse forstås ubetinget fængsel, betinget fængsel, bøde og tiltalefrafald med og uden
vilkår. Det undersøges endvidere, om der er en eventuel effekt af sanktionens art på undergrupper af
dømte, idet der ses separat på den del af populationen, hvis kriminalitet – indeksgerning – ligger
inden for varsomhedsområdet.
18
Desuden foreligger der ikke oplysninger om tidspunktet for afslutningen af samfundstjenestens afvikling.
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0011.png
3.2. Datagrundlag
Som nævnt er undersøgelsen baseret på de data, der i sin tid lå til grund for gennemførelsen af en
forløbsundersøgelse vedrørende samfundstjeneste. Konkret drejer det sig om de personer, som Kri-
minalforsorgen i perioden 1. juli til 30. november 2005 blev anmodet om at udfærdige en egnet-
hedsvurdering for.
I og med at færdselslovsovertrædere i dag udgør en ganske stor del af dem, der idømmes samfunds-
tjeneste, og da disse afvikler relativt få timers samfundstjeneste og desuden generelt har en lavere
recidivrisiko end andre lovovertrædere, blev det fra starten besluttet at gennemføre analysen separat
for henholdsvis færdselslovsovertrædere og straffelovsovertrædere.
19
Det viste sig imidlertid, at det
er yderst sjældent, at færdselslovovertrædere, der findes egnede til samfundstjeneste, ender med at
blive idømt en ubetinget frihedsstraf. Kun én af de 286 egnede færdselslovsovertrædere har modta-
ger en ubetinget dom.
20
Det er for lille et antal til at udgøre en kontrolgruppe, og undersøgelsen er
dermed begrænset til at angå de personer, der dømmes for overtrædelse af straffeloven.
Denne persongruppe inkludere i alt 1.105 personer, for hvem der er gennemført en personundersø-
gelse, der konkluderer, at de er egnede til samfundstjeneste. Nogle af disse egnede er endt med at
blive idømt en bøde, en betinget dom uden vilkår om samfundstjeneste eller den delvis betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste. Disse er ekskluderet af materialet, som herefter består af 993
personer, der er idømt enten ubetinget fængsel eller betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Under arbejdet med undersøgelsen har det vist sig, at yderligere 38 personer har måttet ekskluderes
af undersøgelsesmaterialet. Det skyldes manglende oplysninger, i nogle tilfælde fordi personen er
død inden udløbet af observationsperioden, mens der i andre tilfælde har manglet nogle af de oplys-
ninger, der indgår i regressionsanalysen. Bortfaldet er forholdsvis ringe, og der er ingen grund til at
antage, at det er systematisk, så det vil kunne påvirke resultatet af undersøgelsen.
Af de 955 personer i materialet har 46 afbrudt afviklingen af samfundstjenesten i utide. Som nævnt
er disse inkluderet i undersøgelsens eksperimentalgruppe.
3.3. Metode
Med henblik på at belyse, i hvilket omfang de sammenlignede grupper adskiller sig fra hinanden,
gennemgås i kapitel 4 fordelingen af de forskellige baggrundsoplysninger, der forefindes om perso-
ner i eksperimental- og kontrolgruppen.
19
Den gruppe, der her benævnes ’straffelovsovertrædere’ inkluderer 43 sager vedrørende overtrædelse af lov om eufori-
serende stoffer, fem sager angående våbenloven samt otte øvrige sager om særlovsovertrædelser.
20
Når antallet af færdselslovsovertrædere er relativt begrænset i materialet skyldes det en undersampling af færdsels-
lovsovertrædere i forhold til straffelovsovertrædere, idet alene færdselslovsovertrædere, for hvem der er anmodet om en
personundersøgelsen i perioden
1. juli til 30. september 2005
var inkluderet i den oprindelige undersøgelse.
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Selve undersøgelsen består af en række simple analyser i kapitel 5 såvel som tre mere avancerede
analyser i kapitel 6. De simple analyser angår sammenligninger af gruppernes recidivprocent på
baggrund af forskellige recidivkriterier. Desuden vises fordelingen af retternes tilbøjelighed til at
idømme samfundstjeneste frem for en ubetinget dom.
De simple analyser tager dog ikke højde for flere variabler på én gang. Det gør derimod den meto-
de,
logistisk regression,
der er anvendt i de mere avancerede analyser i kapitel 6. Logistiske regres-
sioner har den egenskab, at betydningen af alle øvrige variabler holdes konstant, når betydningen af
en enkelt beregnes. Dermed bliver det muligt at vise, om eksperimentalgruppen og kontrolgruppens
recidivprocent adskiller sig, når der tages højde for de forskelle, der måtte være mellem grupperne,
jf. kapitel 4. Det tilsvarende bliver muligt med hensyn til retternes tilbøjelighed til at idømme sam-
fundstjeneste. I øvrigt forklares logistisk regression nærmere i kapitel 6.
3.4. Forbehold
Enkelte forhold, som det ikke er muligt at korrigere for, kan påvirke resultaterne.
Inddelingen af sager inden og uden for varsomhedsområdet er baseret på oplysninger om kriminali-
tetens art for hovedforholdet. Det er ligeledes kriminalitetens art for hovedforholdet, der indgår som
forklarende variabel i de logistiske regressioner. Hvis der er tale om flere forhold i et sagskompleks,
så skal hovedforholdet – efter reglerne om kategorisering af lovovertrædelser i hoved- eller bifor-
hold – være den lovovertrædelse, der primært bidrager til straffen, altså den alvorligste eller grove-
ste. Denne prioritering af forholdene foretages af politibetjente ude i de enkelte politikredse, når en
sag oprettes, og der er ikke sikkerhed for, at denne kategorisering er ensartet. Men på baggrund af
generelle erfaringer med kriminalstatistiske data er det indtrykket, at kategoriseringen af et
sagskompleks på baggrund af hovedforholdet typisk er ganske god og følger retningslinjerne.
Personundersøgelser med henblik på egnethed til samfundstjeneste foretages inden retssagen. Per-
sonens forhold fra tidspunktet for personundersøgelsen kan dermed ændre sig inden dommen, hvil-
ket kan have en betydning for, at nogle idømmes en ubetinget fængselsstraf, selv om de er fundet
egnede til samfundstjeneste. I hvilket omfang, det måtte forholde sig på denne måde, er ikke muligt
at vide, men antagelig er det forholdsvis sjældent, idet analyserne fra forløbsundersøgelsen som
nævnt viser, at det først og fremmest er personens tidligere og nuværende kriminalitet, der influerer
på valget mellem samfundstjeneste og ubetinget dom. Det kan tilføjes, at der i gennemsnit går godt
tre måneder fra anmodning om personundersøgelse til dom.
4. BESKRIVELSE AF POPULATIONEN
For at give et indtryk af eventuelle forskelle mellem eksperimentalgruppen og kontrolgruppen
sammenlignes grupperne i dette kapitel. Der ses på fordelingen med hensyn til køn, uddannelses-
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0013.png
mæssig baggrund, arbejdsmarkedssituation, misbrug, alder ved kriminel debut, antal tidligere
domme, indeksgerning, alder på indekstidspunktet og indeksstraffens længde. Alderen ved den kri-
minelle debut samt omfanget af tidligere kriminalitet er nogle af de forhold, som er mest afgørende
for risikoen for fremtidig kriminalitet, hvorfor disse er særligt vigtige at få kortlagt.
For alle sammenligninger mellem eksperimentalgruppen og kontrolgruppen undersøges, om de
eventuelle forskelle, der er, er statistisk signifikante. At der er en statistisk signifikant forskel bety-
der, at der er mindre end 5 pct. sandsynlighed for, at forskellen beror på en tilfældighed, og mindst
95 pct. sandsynlighed for, at den er reel. P-værdien, der angives under hver tabel i det følgende, skal
dermed være under 0,05. Når p-værdien er angivet til 0,000, betyder det, at sandsynligheden for, at
sammenhængen beror på en tilfældighed, er mindre end 0,1 pct.
4.1. Personlige forhold
Af de i alt 955 personer i undersøgelsen er 619, eller 65 pct., idømt betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste De resterende 35 pct. er idømt en ubetinget fængselsstraf.
Tabel 4.1. Køn fordelt efter straftype.
Mænd
Kvinder
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,006
Samfundstjeneste
87 %
13 %
100 %
619
Ubetinget fængsel
93 %
7%
100 %
336
Som forventet er langt størstedelen af de dømte mænd, jf. tabel 4.1. Andelen af kvinder er dog næ-
sten dobbelt så stor blandt dem, der er dømt til samfundstjeneste, som blandt dem, der er dømt til
fængsel.
Tabel 4.2. Højeste uddannelse på tidspunktet for personundersøgelsen fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
Grundskole
Erhvervsfaglig uddannelse
Gymnasial eller videregående uddannelse
Uoplyst
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,467
53 %
31 %
11 %
5%
100 %
619
47 %
33 %
10 %
9%
100 %
336
Tabel 4.2 viser, at personerne i eksperimentalgruppen og kontrolgruppen ligner hinanden ganske
meget, når det gælder uddannelsesmæssig baggrund. Omkring halvdelen har alene en grundskole-
uddannelse, omkring en tredjedel har en erhvervsfaglig uddannelse og omkring hver 10. har en
gymnasial eller videregående uddannelse.
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0014.png
Tabel 4.3. Arbejdsmarkedssituation på tidspunktet for personundersøgelsen fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
I beskæftigelse
Ledig
Uden for arbejdsmarkedet
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,000
51 %
20 %
29 %
100 %
619
56 %
27 %
18 %
100 %
336
Med hensyn til arbejdsmarkedssituationen er forskellen mellem grupperne større, jf. tabel 4.3. I
begge grupper er det dog godt halvdelen, der er i beskæftigelse, men andelen af ledige er noget stør-
re blandt dem, der er idømt en ubetinget fængselsstraf, end blandt dem, der er idømt samfundstjene-
ste. Omvendt forholder det sig med hensyn til andelen uden for arbejdsmarkedet. Denne gruppe er
inhomogen og omfatter bl.a. uddannelsessøgende, pensionister og kontanthjælpsmodtagere, som
ikke er arbejdssøgende. Eftersom denne andel er noget større blandt samfundstjenestedømte end
blandt dem, der er idømt en ubetinget fængselsstraf – 29 pct. i forhold til 18 pct. – kan det tænkes,
at gruppen inkluderer relativt mange uddannelsessøgende, jf. også aldersfordelingen i figur 4.3.
Personer med et meget stort alkohol- eller stofmisbrug vil sjældent blive erklæret egnede til sam-
fundstjeneste, da det ikke forventes, at de vil være i stand til at klare de forpligtelser, det indebærer.
Det betyder dog ikke, at der overhovedet ikke er misbrugere blandt dem, der findes egnede. Cirka
hver tiende har et stofmisbrug, og det gælder både i eksperimental- og kontrolgruppen. I eksperi-
mentalgruppen er andelen, der har et alkoholmisbrug på 8 pct., mens den er lidt højere – 13 pct. – i
kontrolgruppen.
4.2. Kriminalitet
En tidlig kriminel debut er forbundet med en forhøjet risiko for at begå kriminalitet senere hen.
Vurderet ud fra denne parameter er der ikke umiddelbart anledning til at antage, at den ene af grup-
perne er i større risiko end den anden, hvilket figur 4.1 illustrerer. Ligheden mellem grupperne er
ganske stor, og den afspejles også i, at aldersgennemsnittet for eksperimental- og kontrolgruppen er
næsten totalt ens: henholdsvis 24,9 år og 25,1 år. Figuren følger i øvrigt et typisk mønster, hvor
broderparten debuterer frem til midten af tyverne.
14
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0015.png
Figur 4.1. Alder ved kriminel debut i procent fordelt efter straftype (N=955).
P=0,400
Der er derimod forskelle mellem grupperne med hensyn til omfanget af tidligere domme, jf. figur
4.2. Det er således en større andel af eksperimentalgruppen end af kontrolgruppen, som ikke er
straffet. Det gennemsnitlige antal tidligere domme for eksperimentalgruppen er 2,6 mod 3,9 i kon-
trolgruppen. Tidligere domme indgår ikke i vurdering med henblik på egnethed til samfundstjene-
ste, men indgår i overvejelserne omkring strafudmålingen, hvilket kan være en forklaring på for-
skellen mellem de to grupper.
15
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0016.png
Figur 4.2. Antal tidligere domme i procent fordelt efter straftype (N=955).
P=0,000
Indeksgerningen er som tidligere skrevet arten af den kriminalitet, der har ført til enten den ubetin-
gede dom eller til samfundstjeneste.
Tabel 4.4. Indeksgerningen fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Formueforbrydelser m.v. (ekskl. røveri)
Vold og røveri
Sædelighedsforbrydelser m.v.
Anden kriminalitet (narkotika, særlove m.v.)
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,000
40 %
40 %
3%
17 %
100 %
619
Ubetinget fængsel
12 %
53 %
10 %
24 %
100 %
336
Tabel 4.4 viser, at der er ganske store forskelle på de to gruppers indeksgerning, hvilket er forventet
på baggrund af, at samfundstjeneste skal anvendes med varsomhed i sager om vold, røveri, narkoti-
kakriminalitet og sædelighedsforbrydelser. Betydningen heraf afspejler sig tydeligt i tabellen, idet
sager vedrørende vold, røveri og seksualforbrydelser relativt sjældent har ført til en dom til sam-
fundstjeneste. Det har derimod formueforbrydelser (her eksklusiv røveri, men inklusiv dokument-
falsk). I eksperimentalgruppen drejer det sig om mere end tre gange så stor en andel som i kontrol-
gruppen – henholdsvis 40 og 12 pct. Formueforbrydelser er netop det område, Straffelovrådet i be-
tænkningen fra 1990 har peget på som det primære område for samfundstjeneste.
16
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0017.png
Figur 4.3. Alder på indekstidspunktet i procent fordelt efter straftype (N=955).
P=0,062
Straffelovrådet nævner også i betænkningen, at samfundstjeneste især bør anvendes over for unge
lovovertrædere. Selv om ganske mange af dem, der dømmes til samfundstjeneste, er over 30 år,
nemlig 39 pct., så peger figur 4.3 på en tendens til, at der relativt mange samfundstjenestedømte
blandt de yngre. 27 pct. af dem var under 21 år på indekstidspunktet mod 13 pct. i kontrolgruppen.
Den gennemsnitlige alder for eksperimental- og kontrolgruppen er på henholdsvis 29,4 og 31,4 år.
At personerne i kontrolgruppen har afsonet deres ubetingede fængselsstraf, før deres alder på in-
dekstidspunkt opgøres, kan forklare noget af denne forskel, jf. også tabel 4.5.
Tabel 4.5. Indeksstraffens længde fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Op til 30 dage
31-60 dage
61- 90 dage
> 3 mdr. til 6 mdr.
> 6 mdr. til ét år
Over ét år
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,000
26 %
37 %
11 %
16 %
8%
1%
100 %
619
Ubetinget fængsel
19 %
32 %
14 %
15 %
10 %
10 %
100 %
336
Den gennemsnitlige længde på indeksstraffen for personer, der er dømt til samfundstjeneste, er 12,5
uger, mens den er næsten dobbelt så lang for dem med en ubetinget fængselsstraf, nemlig 23,3 uger.
17
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0018.png
Gennemsnittene dækker dog over en forskel i spredningen mellem de to grupper.
21
De, der er idømt
en ubetinget dom, er langt mere jævnt fordelt efter straflængde end dem, der er idømt samfundstje-
neste. Af sidstnævnte er det således relativt flere med korte straffe, mens meget få – mindre end
hver 10. – har en straflængde på over 6 måneder. Det har derimod hver femte af dem, der er idømt
en ubetinget straf.
Samlet set er der kun ubetydelige forskelle mellem eksperimentalgruppen og kontrolgruppen med
hensyn til køn, uddannelse, alkohol- og stofmisbrug samt alder ved kriminel debut. Når det gælder
arbejdsmarkedssituationen, antal tidligere domme, arten af den kriminalitet, der har ført til dommen,
alder på indekstidspunktet og indeksstraffens længde, er ligheden mindre. Forskellene mellem
grupperne – særligt antallet af tidligere domme, arten af kriminalitet og alderen på indekstidspunk-
tet – kan være en medvirkende årsag til, at personerne er blevet idømt forskellige straf, hvorfor det
er nødvendigt at kunne kontrollere for disse forskelle i de statistiske analyser.
5. DESKRIPTIVE RESULTATER
Her skal ses på de deskriptive resultater med hensyn til recidiv og forskelle i tendensen til at idøm-
me samfundstjeneste imellem retter i de forskellige landsdele. Resultaterne er deskriptive, da der i
analyserne ikke inddrages andre forhold end straffens art.
5.1. Recidiv
Tabel 5.1 viser det generelle tilbagefald til ny kriminalitet i den toårige observationsperiode. Det vil
sige andel af personerne, der er idømt henholdsvis samfundstjeneste og ubetinget fængsel, der i lø-
bet af den toårige observationsperiode begår ny kriminalitet, der fører til en fældende afgørelse.
Tabel 5.1. Tilbagefald til kriminalitet i den toårige observationsperiode fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
Intet tilbagefald til kriminalitet
Tilbagefald til kriminalitet
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,010
57 %
43 %
100 %
619
49 %
51 %
100 %
336
Det fremgår af tabellen, at personerne i eksperimentalgruppen i færre tilfælde har begået ny krimi-
nalitet end personerne i kontrolgruppen. Lidt over halvdelen af personerne med en ubetinget fæng-
selsstraf har begået ny kriminalitet, mens det drejer sig om 43 pct. af dem, der er idømt samfunds-
tjeneste. Der er tale om en statistisk signifikant forskel.
21
Standardafvigelsen for personerne i eksperimentalgruppen er 12,7, hvor den for kontrolgruppen er 35,9.
18
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0019.png
Hvis der udelukkende fokuseres på tilbagefald til ny kriminalitet, som medfører en betinget eller
ubetinget frihedsstraf, er forskellen mellem de to grupper en smule mindre, men tendensen er fortsat
den samme, og forskellen fortsat statistisk signifikant, jf. tabel 5.2. 89 pct. af dem med en sam-
fundstjenestedom mod 83 pct. af dem med en ubetinget fængselsstraf har ikke begået ny kriminali-
tet, der har været så alvorlig, at det har ført til en frihedsstraf. Også denne forskel er statistisk signi-
fikant.
Tabel 5.2. Tilbagefald til kriminalitet med frihedsstraf i den toårige observationsperiode fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
Ingen frihedsstraf
En eller flere frihedsstraffe
I alt (procent)
I alt (N)
P= 0,007
89 %
11 %
100 %
619
83 %
17 %
100 %
336
Tendensen er den samme, men forskellen er ikke signifikant, hvis man udelukkende ser på ny kri-
minalitet, der fører til en bødestaf. Af tabel 5.3 fremgår det, at andelene er henholdsvis 66 pct. og 60
pct.
Tabel 5.3. Tilbagefald til kriminalitet med bødestraf i den toårige observationsperiode fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
Ingen bøde
En eller flere bøde
I alt (procent)
I alt (N)
P= 0,061
66 %
34 %
100 %
619
60 %
40 %
100 %
336
Som vist ovenfor, er der en større tilbøjelighed til at idømme en ubetinget straf frem for en betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste, når tiltalen vedrører kriminalitet inden for varsomhedsområ-
det. Det er da også i overensstemmelse med forskrifterne. Spørgsmålet er, om der ud fra en krimi-
nalpræventiv synsvinkel er en særlig grund til denne varsomhed – altså om tilbagefaldet til ny kri-
minalitet er særlig stort efter en dom til samfundstjeneste for den del, hvis kriminalitet angår var-
somhedsområdet.
Det er illustreret i tabel 5.4, der viser, at mens tilbagefaldsfrekvensen for dem, der er idømt en ube-
tinget fængselsstraf for kriminalitet inden for varsomhedsområdet, svarer til den, der er set for samt-
lige dømte, jf. tabel 5.1, så er tilbagefaldsfrekvensen lavere for den del af populationen, der er idømt
samfundstjeneste, nemlig 39 mod 43 pct. Ud fra en kriminalpræventiv synsvinkel er der således
ikke umiddelbart noget, der tyder på, at man bør være særlig forsigtig med at anvende samfundstje-
neste over for personer, der er dømt for vold, røveri, narkotikakriminalitet eller sædelighedsforbry-
delser.
19
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0020.png
Tabel 5.4. Tilbagefald til kriminalitet i den toårige observationsperiode for personer, hvis indeksdom er inden
for varsomhedsområdet, fordelt efter straftype.
Samfundstjeneste
Ubetinget fængsel
Intet tilbagefald til ny kriminalitet
Tilbagefald til ny kriminalitet
I alt (procent)
I alt (N)
P=0,006
61 %
39 %
100 %
284
49 %
51 %
100 %
241
Effekten af en sanktion kan også belyses gennem recidivfrekvensen, dvs. antallet af nye lovbrud
fordelt i observationsperioden. Figur 5.1 viser forskellen mellem de to grupper.
Figur 5.1. Antallet af forhold for recidivister (N=435).
P=0,239
Figuren viser, at en stor del af samtlige recidivister alene er dømt for én ny lovovertrædelse, idet det
drejer sig om henholdsvis 45 og 44 pct. for eksperimentalgruppen og kontrolgruppen. I gennemsnit
har recidivisterne med en samfundstjenestedom begået 3,3 nye lovbrud mod 3,7 for recidivisterne
med en ubetinget fængselsstraf. Denne forskel er ikke statistisk signifikant ifølge en Z-test.
5.2. Tendens til idømmelse af samfundstjeneste
En opgørelse over andelen af domme til henholdsvis samfundstjeneste og ubetinget frihedsstraf ved
retterne i de forskellige landsdele viser, at tendensen til at idømme samfundstjeneste i tilfælde af, at
personen er fundet egnet hertil, ikke er helt ensartet, jf. tabel 5.5.
Det er således ved retterne i Jylland, den største andel idømmes samfundstjeneste, nemlig 70 pct.,
mens denne andel er lidt mindre i de øvrige landsdele – med henholdsvis 63 pct. i Storkøbenhavn
og 59 pct. i det øvrige Sjælland og øerne. Denne forskel kan i princippet bero på, at sagerne ved
20
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0021.png
disse retter varierer. Derfor skal der i næste kapitel gennemføres en analyse, hvor der tages højde
for de mulige forskelle, der kan påvirke dette resultat.
Tabel 5.5. Antal domme for personer, der er fundet egnede til samfundstjeneste, fordelt efter landsdele og
straftype.
Samfundstjeneste Ubetinget fængsel
I alt (procent)
I alt (N)
100 %
Storkøbenhavn
63 %
37 %
317
100 %
Sjælland og øerne
59 %
41 %
244
100 %
Jylland
70 %
30 %
394
100 %
I alt (N)
619
336
955
P=0,021
6. REGRESSIONSANALYSER
For med sikkerhed at kunne sige, om de forskelle, der er påvist ovenfor i kapitel 5, er reelle forskel-
le, er det nødvendigt at gennemføre mere avancerede statistiske analyser, hvor alle øvrige variabler
holdes konstant, når betydningen af den enkelte måles og analyseres. Dermed sikrer man sig, at det
ikke er påvirkningen fra andre variabler, der fremkalder en tilsyneladende sammenhæng.
I undersøgelsen benyttes en binær logistisk regressionsanalyse for at belyse sammenhængen. Ana-
lysen er binær, fordi det fænomen, man søger at forklare, alene kan have udfaldsrummet: recidiv
eller ikke recidiv.
En logistisk regressionsanalyse foregår blandt andet ved modelsøgning. Modelsøgningerne er sket
ved at inkludere alle de tilgængelige og teoretisk relevante variabler i det, der kaldes startmodellen.
Hermed menes alle de variabler, der kan tænkes at være relateret til recidivrisikoen. Herefter er den
mest insignifikante variabel for hver regression blevet fjernet ved en såkaldt baglæns modelsøgning.
Man fortsætter på denne måde med at fjerne variabler fra modellen, indtil samtlige tilbageværende
variabler har en p-værdi på 0,05, hvilket indikerer, at variablen er statistisk signifikant relateret til
risikoen for recidiv. Den eneste undtagelse er den teoretisk interessante variabel, der i dette tilfælde
er ubetinget fængsel i forhold til samfundstjeneste, og som uanset dens p-værdi beholdes. Model-
søgningen fortsættes ved en forlæns modelsøgning, hvor man forsøgsvis inkluderer de tidligere
ekskluderede variabler én ad gangen for at se, om de fejlagtigt er blevet ekskluderet. I modelsøg-
ningerne har det dog ikke været tilfældet. Den resulterende model kaldes en ’slutmodel’ eller en
’endelig model’. De endelige modellers startmodeller fremgår af bilagene.
Til at afgøre, om en variabel skal inkluderes i modellen eller ej, beregnes som nævnt variablens
signifikansniveau. Variablernes signifikansniveau er udregnet ved hjælp af en såkaldt Wald-
signifikanstest. Det skal tilføjes, at en kontrol af slutmodellerne ved en Likelihood ratio-test og en
Hosmer & Lemeshow-test ikke giver anledning til bekymring.
21
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Når det drejer sig om, hvorvidt sammenhængen er positiv eller negativ, anvendes variablernes odds
ratio-værdi i modellerne. Hvis odds ratio-værdien er lig 1, så hverken øges eller mindskes sandsyn-
ligheden for recidiv. Hvis den derimod er over 1, er der tale om en øget sandsynlighed for recidiv.
Hvis den er under 1, er det udtryk for, at den pågældende sammenhæng er forbundet med en mind-
sket sandsynlighed.
En del af variablerne i modellerne betegnes som ’nominale’ til forskel fra at være eksempelvis ska-
la-variabler. En nominal variabel har to eller flere kategorier. Variablen køn har som bekendt to
mulige kategorier, som det ikke er muligt at rangordne, hvilket for eksempel ville være tilfældet
med en skala-variabel over alder, der går fra 0 år og frem. Det har den konsekvens, at alle den no-
minale variabels kategorier på nær én beregnes i forhold til en referencekategori, der er den reste-
rende kategori. Det har ingen betydning for p-værdien, hvilken kategori der vælges som reference-
kategori, men det har betydning for odds ratio værdien. Et eksempel kunne være den tidligere
nævnte variabel, hvor dens referencekategori er ’Mand’. Kategorien ’Kvinde’ sættes altså i forhold
til referencekategorien i udregningen af odds ratio-værdien. Odds ratio-værdien for variablens kate-
gorier skal således fortolkes i forhold til, hvad referencekategorien dækker over. Desuden er refe-
rencekategorien per definition associeret med odds ratio-værdien 1, så det interessante er, hvilken
odds ratio-værdi de øvrige kategorier er forbundet med.
6.1. Den generelle effekt af straffens art
Den første model angår den generelle effekt af straffens art, hvilket er målt ved tilbagefald til en
hvilken som helst form for fældende afgørelse i observationsperioden. Slutmodellen er vist i tabel
6.1, mens startmodellen, og de variabler den inkluderer, fremgår af bilagstabel 8.1. Modellen er
baseret på oplysninger om de 955 personer, der er redegjort for i det tidligere.
Tabel 6.1 viser de fem variabler i slutmodellen og dens konstant. Tabellen over modellen består af
fem kolonner. Første kolonne viser variablens navn. Anden kolonne viser variablens Beta-værdi,
som er et udtryk for styrken på den pågældende variabels kategoris relation til eller betydning for
recidiv. Hvis beta-værdien er under nul er sammenhængen negativ, hvis den er over nul er sam-
menhængen positiv. Jo højere numerisk værdi, desto kraftigere sammenhæng. Tredje kolonne viser
det føromtalte signifikansniveau. Den fjerde kolonne udtrykker ligesom den anden kolonne, hvor
meget den pågældende variabels kategori er associeret med recidiv frem for ikke-recidiv. Den værdi
er beregnet i form af den førnævnte odds ratio. Hvis beta-værdien er over nul vil odds ratio værdien
være over én. Hvis beta-værdien er under nul, vil odds ratio værdien være under én. Kolonne fem
og seks i tabellen skal aflæses sammen. Intervallet mellem de to værdier udtrykker usikkerheden i
beregningen af odds ratio værdien. Jo større interval, jo højere usikkerhed. Typisk er p-værdien i
kolonne to høj, altså langt fra de 5 pct., hvis intervallet er meget bredt.
22
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0023.png
Odds ratio-værdien er for mange intuitiv lettere at forstå, hvorfor der i denne rapport henvises til
denne frem for beta-værdien. Beta-værdien er dog også taget med som et supplement.
Konstanten er i denne sammenhæng uinteressant, da den per definition er ens for både personerne
med samfundstjeneste og ubetinget fængsel. Samtlige variabler med undtagelse af variablen ’Ube-
tinget fængsel ift. samfundstjeneste’ er statistisk signifikante. De øvrige variable er med i modellen
for at isolere betydningen af associationen mellem ’Ubetinget fængsel ift. samfundstjeneste’ og
recidiv i den toårige observationsperiode. Af den grund kaldes sådanne variabler for ’kontrolvariab-
ler’.
Tabel 6.1. Tilbagefald til kriminalitet generelt (N=955).
B
Ubetinget fængsel ift.
samfundstjeneste
Kvinder ift. mænd
Personens alder på
indekstidspunktet
Antal tidligere forhold
Andre lovovertrædelser
ift. vold, røveri, formue-
forbrydelser mv.
Konstant
0,239
-0,609
-0,046
0,173
-0,398
0,748
22
Signifikansniveau
0,112
0,020
0,000
0,000
0,029
0,001
Exp(B)
1,270
0,544
0,955
1,189
0,672
2,113
95 pct. konfidensinterval for
Exp(B)
Nedre
Øvre
0,946
0,326
0,941
1,137
0,470
1,706
0,909
0,968
1,243
0,961
De øvrige variable har altså betydning for den forskel i recidivprocenten. At de to variabler, ’Antal
tidligere forhold’ og ’Personens alder på indekstidspunktet’, er særligt signifikante er ikke uventet,
da det er almen kriminologisk viden, at især en persons kriminelle belastning og alder er forbundet
med recidivrisikoen. Og denne undersøgelse viser, at jo flere tidligere forhold en person er registre-
ret for, desto højere er sandsynligheden for, at vedkommende begår ny kriminalitet, ligesom den
viser, at en persons recidivrisiko falder med stigende alder. Derudover viser modellen, at kvinder
har en lavere sandsynlighed for at recidivere end mænd, og at personer, hvis indeksgerning er en
anden lovovertrædelse end formueforbrydelse og personfarlig kriminalitet har en lavere sandsynlig-
hed for at falde tilbage til ny kriminalitet.
Ifølge modellen er der derimod ingen statistisk signifikant forskel med hensyn til risikoen for reci-
div i forhold til, om personen er idømt samfundstjeneste eller en ubetinget fængselsstraf. Der er nok
tale om en tendens, idet sandsynligheden for, at samfundstjeneste medfører mindre recidiv, er på
22
Med hensyn til kontrol af modellen viser en Likelihood ratio-test, at slutmodellens forklaringskraft ikke er forringet i
forhold til startmodellens. En Hosmer og Lemeshow-test viser, at der ikke uoverensstemmelse mellem de observerede
og forventede værdier. Desuden er modellen kontrolleret for multikollinaritet. Cox og Snell R
2
-værdien er 0,141, og
Nagelkerke R
2
-værdien er 0,189. Modellen er i stand til korrekt at forudsige 67 pct. af observationerne.
23
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0024.png
88,8 pct. Men ved brug af den alment acceptere signifikansgrænse på 95 pct. kan der altså ikke med
sikkerhed konkluderes, at samfundstjeneste medfører en mindre risiko for tilbagefald til ny krimina-
litet, end en ubetinget dom gør.
Det skal fremhæves, at en tilsvarende analyse er gennemført vedrørende mulig forskel mellem de to
sanktionstyper med hensyn til recidivets grovhed. Sidstnævnte er målt ved, om personen falder til-
bage til ny kriminalitet, der er så grov eller alvorlig, at vedkommende idømmes en frihedsstraf. Hel-
ler ikke denne analyse påviser dog nogen signifikant forskel mellem de to sanktioner.
6.2. Effekten af straffens art inden for varsomhedsområdet
Som vist ovenfor, er der en ganske stor forskel i recidivfrekvensen mellem dømte til samfundstjene-
ste og til ubetinget frihedsstraf for den del af populationen, hvis kriminalitet angår varsomhedsom-
rådet. Det er derfor også værd at undersøge, hvorvidt denne forskel kan antages at være reel, når der
kontrolleres for de øvrige forhold, der kunne tænkes at influerer på dette resultat.
Resultatet af en sådan analyse fremgår af tabel 6.2, mens startmodellen ses af bilagstabel 8.2. Tabel-
len viser, at tre forhold er relateret til recidivrisikoen for personer, hvis kriminalitet angår varsom-
hedsområdet, og én af disse variabler er straffens art.
Tabel 6.2. Tilbagefald til ny kriminalitet for personer, hvis indeksdom er inden for varsomhedsområdet
23
(N=525).
95 pct. konfidensinterval for
Signifikans-
Exp(B)
B
Exp(B)
niveau
Nedre
Øvre
Ubetinget fængsel ift.
samfundstjeneste
Personens alder ved
kriminel debut
Antal tidligere forhold
Konstant
0,449
-0,065
0,203
0,922
0,022
0,000
0,000
0,002
1,567
0,937
1,225
2,515
1,066
0,919
1,142
2,302
0,957
1,313
Ligesom den forrige model viser også denne, at antallet af tidligere forhold er signifikant og altså
har betydning for recidivrisikoen på samme måde, som nævnt ovenfor. Frem for personens alder på
indekstidspunktet er det personens alder ved kriminel debut, der er signifikant i denne model .
Variablen ’Ubetinget fængsel ift. samfundstjeneste’ har i modellen en positiv association med vari-
ablen ’Recidiv ift. ikke-recidiv’. Det skal forstås således, at personer, hvis indeksdom er inden for
23
Modelkontrol i form af en Likelihood ratio-test og en Hosmer og Lemeshow-test viser henholdsvis, at slutmodellens
forklaringskraft ikke er forringet i forhold til startmodellens, og at der ikke er uoverensstemmelse mellem de observere-
de og forventede værdier. Modellen er derudover kontrolleret for multikollinaritet. Cox og Snell R
2
-værdien er 0,154,
og Nagelkerke R
2
-værdien er 0,206. 67 pct. af observationerne forudsiges korrekt af modellen.
24
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0025.png
varsomhedsområdet, har en højere sandsynlighed for at recidivere, hvis de er blevet idømt en ube-
tinget fængselsstraf frem for i samfundstjeneste. Signifikansniveauet angiver, at sandsynligheden
for, at denne sammenhæng er reel og ikke et udslag af tilfældigheder, er på 97,8 pct., altså noget
under grænsen på 95 pct.
Det er videre undersøgt, om straffens art også er relateret til recidivets grovhed. Det er gjort ved
alene at se på den del af recidivkriminaliteten, der fører til en frihedsstraf. Der viser sig dog ikke at
være en signifikant forskel mellem dem, der er idømt ubetinget fængsel, i forhold til dem, der er
idømt i samfundstjeneste.
Som forventet på baggrund af resultaterne i den første model, er der i øvrigt heller ikke en signifi-
kant sammenhæng mellem straffens art og recidiv for den del af de dømte, hvis indeksgerning er
uden for
varsomhedsområdet.
6.3. Mulige geografiske forskelle i domspraksis
Undersøgelsens tredje model gælder ikke recidiv, men mulige geografiske forskelle med hensyn til
at anvende samfundstjeneste frem for ubetinget dom i de tilfælde, hvor personen er fundet egnet til
samfundstjeneste.
Tabel 6.3. Fastsættelse af straftype (N=955).
B
Resten af landet ift. Jylland
Varsomhedsområdet ift.
øvrig kriminalitet
Personer uden for ar-
bejdsmarkedet ift. beskæf-
tigede og arbejdsløse
Antal tidligere forhold
25
Indeksstraffens længde
Konstant
0,367
1,347
-0,741
0,094
0,023
-2,121
24
Signifi-
kansniveau
0,016
0,000
0,000
0,000
0,000
0,000
Exp(B)
1,444
3,846
0,477
1,099
1,023
0,120
95 pct. konfidensinterval for
Exp(B)
Nedre
Øvre
1,07
2,806
0,332
1,059
1,014
1,949
5,27
0,685
1,141
1,032
I slutmodellen indgår fem variabler, der alle er signifikante, jf. tabel 6.3. Modellen viser, at der er
større sandsynlighed for, at personen idømmes en ubetinget dom frem for samfundstjeneste, hvis
indeksgerningen er inden for varsomhedsområdet, hvis personen er arbejdsløs eller i beskæftigelse
frem for uden for arbejdsmarkedet, hvis antallet af tidligere forhold er stort, og hvis længden af den
24
Hvad angår modelkontrol viser en Likelihood ratio-test, at slutmodellens forklaringskraft ikke er forringet i forhold til
startmodellens. Desuden viser en Hosmer og Lemeshow-test, at der ikke er uoverensstemmelse mellem de observerede
og forventede værdier. Desuden er modellen kontrolleret for multikollinaritet. Cox og Snell R
2
-værdien er 0,153, og
Nagelkerke R
2
-værdien er 0,211. Modellen er i stand til at forudsige 72 pct. af observationerne korrekt. Af bilagstabel
8.3 fremgår modelsøgningens startmodel.
25
Variablen ’Indeksstraffens længde’ er en opgørelse af straffens længde, uanset om den er betinget eller ubetinget.
25
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0026.png
straf, der udmåles, er lang.
26
Jo længere straf, desto større er sandsynligheden for at blive idømt en
ubetinget dom frem for samfundstjeneste.
Kriminalitetens art og grovhed samt den kriminelle belastning er forhold, man forventer vil influere
på domstolenes valg, jf. også den tidligere forløbsundersøgelse. Modellen viser imidlertid også, at
geografien spiller ind. At variablen ’Resten af landet ift. Jylland’ er signifikant betyder, at der i Jyl-
land i forhold til resten af landet er en mindre sandsynlighed for, at en person, der er fundet egnet til
samfundstjeneste, i stedet idømmes en ubetinget fængselsstraf. Dette resultat bekræfter det indtryk,
der blev givet i den deskriptive del ovenfor.
7. SAMMENFATNING
Ligesom det var tilfældet i den omtalte ph.d.-afhandling fra 2007, tyder også denne rapport på, at
personer har den samme eller en mindre sandsynlighed for at begå ny kriminalitet, hvis de idømmes
samfundstjeneste i stedet for en ubetinget dom. Tilsvarende er vist i internationale studier.
27
De konklusioner, der kan drages på baggrund af nærværende undersøgelse, begrænser sig af tekni-
ske grunde til at angå lovovertrædere, der er dømt for andet end færdselslovsovertrædelser. Endvi-
dere begrænser de sig til at angå den del af disse lovovertrædere, der via en personundersøgelse er
fundet egnet til samfundstjeneste. Det er altså ikke muligt at sige noget om effekten af samfundstje-
neste i forhold til ubetinget dom for de lovovertrædere, der med dagens praksis vedrørende anmod-
ninger om en personundersøgelse overhovedet ikke er mulige kandidater til en dom til samfundstje-
neste.
En af de konklusioner, der på denne baggrund kan drages, er, at der for den samlede undersøgelses-
population ikke er en signifikant mindre sandsynlighed for tilbagefald til ny kriminalitet efter
idømmelse af samfundstjeneste, end der er efter afsoning af en ubetinget fængselsstraf. Der er nok
tale om en tendens i retning af mindre recidiv efter samfundstjeneste, men altså ikke en statistisk
signifikant forskel.
På baggrund af en anden analyse med alene den del af undersøgelsespopulationen, der er dømt for
lovbrud inden for varsomhedsområdet (røveri, vold, narkotikaforbrydelser og seksualforbrydelser),
kan der derimod konkluderes, at der er signifikant mindre risiko for tilbagefald til ny kriminalitet
efter en dom til samfundstjeneste end efter en ubetinget frihedsstraf.
26
Umiddelbart forekommer det uforståeligt, at personer på arbejdsmarkedet har større sandsynlighed for at få en ube-
tinget dom i forhold til personer uden for arbejdsmarkedet. Det nævnt tidligere, skal det måske forklares med, at der kan
være relativt mange uddannelsessøgende blandt de, der idømmes samfundstjeneste.
27
Clausen, 2007, op.cit., s. 57 ff.
26
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
Hvorfor sidstnævnte konklusion ikke med sikkerhed kan drages for samtlige lovovertrædere i un-
dersøgelsen, kan der alene gættes på. En mulig forklaring er, at der kan være større forsigtighed
med at anmode om en egnethedsvurdering for personer inden for varsomhedsområdet, hvilket kan
forventes at ville indebære, at de relativt få af dem inden for varsomhedsområdet, der får foretaget
en egnethedsvurdering, vil være mindre kriminelt og socialt belastede end de øvrige lovovertrædere,
der får foretaget en egnethedsvurdering. Det er videre muligt, at det i særlig grad er de mindre kri-
minelt og socialt belastede lovovertrædere, der vil profitere af at undgå en fængselsstraf.
Undersøgelsen belyser også, om der er geografiske forskelle i tendensen til at idømme samfundstje-
neste frem for en ubetinget dom, hvis personen er fundet egnet til samfundstjeneste. Det viser sig at
være tilfældet, idet retterne i Jylland i disse tilfælde hyppigere end retterne i resten af landet idøm-
mer samfundstjeneste frem for en ubetinget dom.
Heller ikke dette resultat foreligger der en åbenlys forklaring på, men en hypotese kunne være, at
der i Jylland i forhold til det øvrige land er en større tilbageholdenhed med at anmode om egnet-
hedsvurderinger og/eller med at erklære de personer, der får lavet en egnethedsvurdering, egnede.
Hvis det er tilfældet, kan det betyde, at retterne i Jylland i højere grad end de øvrige retter får sager,
hvor lovovertrædere ikke bare er ’egnede’, men overordentligt velegnede til at få samfundstjeneste.
27
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0028.png
8. BILAG
Tabel 8.1. Startmodellen for analysen af tilbagefald til kriminalitet generelt (N=955).
B
Ubetinget fængsel ift. samfundstjeneste
Kvinder ift. mænd
Alkoholikere ift. ikke-alkoholikere
Stofmisbrugere ift. ikke-stofmisbrugere
Personens alder ved kriminel debut
Personens alder på indekstidspunktet
Arbejdsløse ift. personer uden for ar-
bejdsmarkedet og beskæftigede
Personer uden for arbejdsmarkedet ift.
beskæftigede og arbejdsløse
Antal tidligere forhold
Sædelighedsforbrydelser eller anden
personfarlig ift. anden kriminalitet
Narkotikaforbrydelser og andre sær-
lovsovertrædelser ift. anden kriminalitet
Formueforbrydelser ift. anden kriminali-
tet
Indeksstraffens længde i uger
Konstant
0,279
-0,632
0,378
0,352
-0,012
-0,041
0,194
-0,16
0,148
0,308
-0,303
0,203
-0,003
0,812
Signifikansniveau
0,091
0,019
0,134
0,188
0,452
0,005
0,294
0,376
0,000
0,336
0,133
0,263
0,366
0,003
Exp(B)
1,322
0,531
1,459
1,422
0,988
0,96
1,214
0,852
1,159
1,361
0,738
1,225
0,997
2,253
95 pct. konfidensin-
terval for Exp(B)
Nedre
Øvre
0,957
0,314
0,89
0,842
0,956
0,933
0,845
0,598
1,096
0,727
0,497
0,858
0,991
1,827
0,899
2,392
2,402
1,02
0,988
1,745
1,214
1,227
2,547
1,097
1,749
1,003
Tabel 8.2. Startmodellen for analysen af tilbagefald til kriminalitet for personer, hvis indeksdom er inden for
varsomhedsområdet (N=525).
95 pct. konfidensinter-
Signifi-
val for Exp(B)
B
Exp(B)
kansniveau
Nedre
Øvre
Ubetinget fængsel ift. samfundstjeneste
Kvinder ift. mænd
Alkoholikere ift. ikke-alkoholikere
Stofmisbrugere ift. ikke-stofmisbrugere
Personens alder ved kriminel debut
Personens alder på indekstidspunktet
Arbejdsløse ift. personer uden for ar-
bejdsmarkedet og beskæftigede
Personer uden for arbejdsmarkedet ift.
beskæftigede og arbejdsløse
Antal tidligere forhold
Indeksstraffens længde i uger
Konstant
0,531
-0,144
0,056
0,273
-0,031
-0,04
0,327
0,109
0,159
-0,004
0,997
0,012
0,722
0,86
0,497
0,195
0,049
0,239
0,642
0,000
0,217
0,008
1,7
0,866
1,058
1,313
0,97
0,96
1,386
1,115
1,172
0,996
2,709
1,126
0,392
0,565
0,598
0,926
0,922
0,805
0,705
1,078
0,988
2,567
1,913
1,979
2,883
1,016
1
2,387
1,763
1,274
1,003
28
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om ministeren vil fremsende de erfaringer eller den viden, der foreligger omkring brugen af samfundstjeneste, særligt hvor det fremgår, at samfundstjeneste er dokumenteret mere hensigtsmæssig frem for almindelig fængselsstraf, til justitsministeren
1673308_0029.png
Tabel 8.3. Startmodellen for analysen af fastsættelse af straftype (N=955).
B
Resten af landet ift. Sjælland og
øerne
Resten af landet ift. Jylland
Varsomhedsområdet ift. det traditi-
onelle anvendelsesområde
Alkoholikere ift. ikke-alkoholikere
Stofmisbrugere ift. ikke-
stofmisbrugere
Arbejdsløse ift. personer uden for
arbejdsmarkedet og beskæftigede
Personer uden for arbejdsmarkedet
ift. beskæftigede og arbejdsløse
Personens alder ved kriminel debut
Personens alder på indekstidspunk-
tet
Antal tidligere forhold
Indeksstraffens længde i uger
Kvinder ift. mænd
Konstant
Signifikans-
niveau
0,212
0,216
0,000
0,201
0,244
0,249
0,001
0,855
0,617
0,000
0,000
0,165
0,000
Exp(B)
95 pct. konfidensinterval
for Exp(B)
Nedre
Øvre
0,516
0,876
2,815
0,837
0,38
0,845
0,318
0,966
0,978
1,043
1,014
0,372
1,158
1,8
5,576
2,336
1,28
1,913
0,73
1,03
1,037
1,16
1,033
1,184
-0,257
0,228
1,377
0,335
-0,361
0,24
-0,731
-0,003
0,007
0,095
0,023
-0,41
-2,107
0,773
1,255
3,962
1,398
0,697
1,271
0,481
0,997
1,007
1,1
1,023
0,664
0,122
29