Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1656202_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
10. august 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: TNI
Sagsnr.: 2016-0030-4667
Dok.:
2018287
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 749 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juni 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om besparelse på sagsbehandling mv. ved ikke at tillade, at Højesteret indhenter rådgivende udtalelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 749 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det har været overvejet, om den be-
sparelse på sagsbehandling mv., man evt. opnår ved ikke at til-
lade, at Højesteret indhenter rådgivende udtalelser fra Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol, er større eller mindre
end den besparelse, man evt. kunne opnå i form af ikke-
gennemførte sagsanlæg mod Danmark ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, hvis Danmark tiltrådte protokol
nr. 16 til den Europæiske Menneskerettighedskonvention?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har den 15. juni 2016 oversendt en notits om regerin-
gens holdning til dansk tiltræden af protokol nr. 16 til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Som det fremgår af notitsen, har Justitsministeriet til brug for regeringens
overvejelser om, hvorvidt Danmark skulle tiltræde protokol nr. 16, sendt
protokollen i høring hos en række myndigheder og organisationer mv.
Som anført i notitsen, finder regeringen ikke, at Danmark bør tiltræde pro-
tokol nr. 16 og har i den forbindelse navnlig lagt vægt på bemærkningerne
fra Højesteret, da den mulighed for at anmode Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstol om rådgivende (vejledende) udtalelser, som protokollen
indebærer, retter sig mod statens øverste domstole.
Højesteret har i sine bemærkninger udtalt følgende:
”Danske domstole har ikke hidtil savnet en mulighed for at stille
spørgsmål til Menneskerettighedsdomstolen, og en sådan adgang må
forventes kun at blive benyttet i få tilfælde. En eventuel ratifikation
må ikke desto mindre antages at ville påføre domstolene en vis res-
sourcemæssig merbelastning, fordi ordningen formentlig vil føre til,
at en part i en del sager vil fremsætte anmodning om, at der stilles
spørgsmål til Menneskerettighedsdomstolen. Ordningen må også an-
tages at ville medføre en vis forlængelse af sagsbehandlingstiden i de
sager, hvor der opstår spørgsmål om at anmode Menneskerettigheds-
domstolen om en vejledende udtalelse – særligt, hvis der stilles
spørgsmål til Menneskerettighedsdomstolen, må sagsbehandlingsti-
den forventes betydeligt forlænget.”
2.
Justitsministeriet har ikke grundlag for at antage, at der kan opnås nogen
ressourcemæssig besparelse, hvis Danmark tiltræder protokol nr. 16.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm. om besparelse på sagsbehandling mv. ved ikke at tillade, at Højesteret indhenter rådgivende udtalelser fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, til justitsministeren
Justitsministeriet skal i den forbindelse bl.a. henvise til, at Danmark i for-
vejen har meget få sager ved Menneskerettighedsdomstolen, idet det kun
er en ganske lille del af de sager mod Danmark, der indgives til Domsto-
len, som sendes videre til den danske regering med anmodning om såkald-
te retlige bemærkninger (og dermed optages til egentlig behandling ved
Domstolen). Langt størstedelen af de sager, der indgives mod Danmark,
afvises således af Domstolen.
Som det fremgår af notitsen, vil en vejledende udtalelse ifølge protokol-
lens artikel 5 derudover ikke være bindende. Hvis Danmark tiltrådte pro-
tokollen, vil en person derfor stadig kunne gøre brug af sin ret til at klage
til Menneskerettighedsdomstolen, selvom Menneskerettighedsdomstolen i
forbindelse med den nationale retssag har afgivet en vejledende udtalelse
om det spørgsmål, som klagen udspringer af.
Som det anføres i Højesterets høringssvar, må en tiltræden af protokol nr.
16 derimod antages at ville påføre domstolene en vis ressourcemæssig
merbelastning, fordi ordningen formentlig vil føre til, at en part i en del
sager vil fremsætte anmodning om, at der stilles spørgsmål til Menneske-
rettighedsdomstolen.
Det kan i den forbindelse tilføjes, at en lang række personer hvert år klager
over Danmark til Menneskerettighedsdomstolen, men som anført bliver
langt hovedparten af klagesagerne mod Danmark afvist af Domstolen.
Hvis Danmark tiltræder protokol nr. 16, må det således antages, at en del
af de personer, som får afvist deres sag af Menneskerettighedsdomstolen,
allerede mens sagen behandles i Danmark, vil forsøge at få Menneskeret-
tighedsdomstolen inddraget i sagen ved at fremsætte anmodning om ind-
hentelse af en vejledende udtalelse, hvorefter de danske domstole – i mod-
sætning til i dag – skal bruge unødvendige ressourcer på at tage stilling til
og træffe beslutning om afvisning af anmodningen.
Det bemærkes i øvrigt, at den danske stats ressourceforbrug i forbindelse
med en eventuel forelæggelse for Menneskerettighedsdomstolen efter pro-
tokol nr. 16 i vidt omfang må antages at svare til ressourceforbruget ved
behandlingen af sagen, hvis denne efter de danske domstoles afgørelse
indbringes for Menneskerettighedsdomstolen. En nærmere vurdering af
ressourceforbruget i forbindelse med forelæggelsessager vil dog afhænge
af den praksis for behandlingen af disse sager, som Menneskerettigheds-
domstolen måtte anlægge, hvis protokollen træder i kraft.
3