Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1664199_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4468
1958427
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 552 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm., om grove og farlige hastighedsovertrædelser, der udløste betinget eller ubetinget frakendelse af kørekort, ikke talte med i opgørelsen af kategorien trafikfarlige forseelser i forhold til politikredsenes resultatkontrakter og mål- og resultatplaner i 2013, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 552 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I Kristian Brårud Larsens bog ”Den 9. kreds – Politiet
indefra” (People’s Press, 2016) er det på side 196-197
beskrevet, hvordan begrebet ”trafikfarlige forseelser” spillede
en særlig rolle for Rigspolitiets måltal i resultatkontrakten i
2013. Det fremgår, at Nordsjællands Politi i 2013 skulle
producere 18.900 af den slags sager. Det fremgår, at særlig
grove og farlige hastighedsovertrædelser, der udløste betinget
eller ubetinget frakendelse af kørekort, ikke talte med i dette
måltal. Dette forhold havde ifølge bogen den effekt, at
politifolk bevidst registrerede de særligt grove overtrædelser,
som normalt ville medføre frakendelse, og som faldt uden for
måltallet, som ”trafikfarlige forseelser”, som faldt inden for
måltallet. Citat: ”Der var også betjente, der stod med laseren
og målte bilister, der kørte mere end 60 procent for stærkt – og
ventede med at registrere, til bilisten opdagede politiet og
sænkede farten. På den måde kunne en sag om frakendelse af
kørekortet ende med et klip i kørekortet og et bidrag til
måltalsstatistikken.” Kan ministeren bekræfte, at der i
forbindelse med politiets måltal-system har eksisteret en
incitamentsstruktur, der fremmer en procedure som den
beskrevne, og oplyse, om denne incitamentsstruktur stadig
findes i måltal-systemet, og vil ministeren i forlængelse heraf
oplyse, om ministeren finder en sådan incitamentsstruktur
hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at politiet udfører sit
arbejde på en hensigtsmæssig måde til gavn for
færdselssikkerhed og retssikkerhed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har i besvarelsen taget udgangspunkt i, at der med
”måltal-system” henvises til resultatkravene i politikredsenes
mål- og resultatplaner (i perioden 2007-2014 benævnt
resultatkontrakter).
Rigspolitiet kan oplyse, at politikredsenes resultatkontrakter og
mål- og resultatplaner tidligere har indeholdt krav om, at der
skal rejses et vist antal sigtelser for såkaldte trafikfarlige
forseelser. Selv om den enkeltes trafikants overtrædelser af
færdselsloven sjældent medfører en ulykke, er formålet med
politiets indsats at øge trafiksikkerheden gennem en
adfærdsændring hos trafikanterne. Det sker blandt andet ved, at
politiet udsteder bøder for færdselsforseelser såsom høj
hastighed, kørsel over for rødt lys, kørsel uden sele eller for at
tale i mobiltelefon under kørsel. Disse forseelser har
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 735: Spm., om grove og farlige hastighedsovertrædelser, der udløste betinget eller ubetinget frakendelse af kørekort, ikke talte med i opgørelsen af kategorien trafikfarlige forseelser i forhold til politikredsenes resultatkontrakter og mål- og resultatplaner i 2013, til justitsministeren
erfaringsmæssigt stor betydning for trafiksikkerheden og
dermed antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Derfor gennemfører politiet indsatser, der specifikt er rettet
mod disse trafikfarlige færdselsforseelser. Det skal i den
forbindelse oplyses, at der i ”Færdselskommissionens
nationale
handlingsplan
2013-2020”
samt
Havari-
kommissionen for Vejtrafikulykkers rapport ”Hvorfor sker
trafikulykkerne? Faktorer i 207 ulykker undersøgt af HVU”
peges på en række forhold, der går igen i forbindelse med
færdselsuheld, som enten er ulykkesfaktorer eller
skadesfaktorer. Disse forhold vedrører bl.a. for høj hastighed,
spiritus, narkotika og medicin, unge bilister under 24 år,
manglende selebrug og distraktion af køretøjets fører.
Som led i fastlæggelsen af resultatkravene vedrørende
trafikfarlige færdselsforseelser blev der foretaget en klar
definition af hvilke forseelser, som er indeholdt i kravet.
Denne definition er fastlagt entydigt på baggrund af politiets
journalplan. Der har således været fuld gennemsigtighed i
hvilke typer af sager, der indgår i målet. Medarbejderne er i
medfør af politiets kundgørelse på området (Kdg. II nr. 36)
forpligtiget til at registrere alle anmeldelser korrekt i
overensstemmelse med journalplanen. Rigspolitiet har ikke
kendskab til, at særlig grove og farlige hastighedsovertrædelser
ikke er blevet registreret korrekt, således som det er citeret i
spørgsmålet.
Rigspolitiet kan oplyse, at udover de centralt fastsatte
resultatkrav på færdselsområdet har politikredsene fuld
fleksibilitet til at prioritere de indsatser, der giver den bedste
trafiksikkerhedsmæssige effekt. Disse indsatser har kunnet
indgå som lokale mål i politikredsenes resultatkontrakter og
mål- og resultatplaner, hvis politikredsene har skønnet det
hensigtsmæssigt.”
Jeg kan hertil anføre, at der i mål- og resultatplanen mellem
Justitsministeriets og Rigspolitiet for 2016 ikke indgår mål på
færdselsområdet.
3