Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1582126_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. december 2015
Politikontoret
Ditte Refsgaard
2015-0030-3964
1799981
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, i hvilken grad og på hvilken måde politiet sørger for, at tilholdene/opholdsforbuddene i sager om stalking overholdes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, i hvilken grad og på hvilken måde
politiet sørger for, at tilholdene/opholdsforbuddene i sager om
stalking overholdes.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets
tidligere besvarelse af 26. februar 2014 af spørgsmål nr. 375
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, der henviser til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 373 (Alm. del) fra Rets-
udvalget, idet det bemærkes, at spørgsmål nr. 72 har identisk
ordlyd med spørgsmål nr. 375.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at politiet i forbindelse
med indgivelse af anmeldelse om overtrædelse af et tilhold el-
ler et opholdsforbud ud over en vurdering af, hvilke hjælpefor-
anstaltninger der evt. skal iværksættes, ligeledes foretager en
konkret vurdering af, om der skal rejses sigtelse for overtræ-
delse af tilholdet eller opholdsforbuddet.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 375, har
Rigsadvokaten udarbejdet en pjece med råd og vejledning til
personer, der har været udsat for forfølgelse eller chikane, her-
under stalking. Pjecen kan anvendes som supplement til den
vejledning, som politiet giver den forurettede i forbindelse med
etablering af et tilhold eller opholdsforbud. Det fremgår bl.a. af
pjecen, hvordan man som forurettet skal forholde sig i situatio-
ner, hvor den person, der har fået et tilhold mod at rette hen-
vendelse, alligevel gør det – herunder nødvendigheden af at
notere, hvornår de uønskede henvendelser har fundet sted,
gemme e-mails og sms-beskeder mv.
Rigspolitiet kan i øvrigt oplyse, at politiet er opmærksom på
muligheden for at udstrække et allerede meddelt tilhold eller
opholdsforbud, således at det også kommer til at omfatte et el-
ler flere medlemmer af forurettedes husstand, hvis det findes
nødvendigt af hensyn til formålet med tilholdet eller opholds-
forbuddet, jf. tilholdsloven § 6.
I tilknytning til det, der er anført i besvarelsen af spørgsmål nr.
373 vedrørende iværksættelse af hjælpeforanstaltninger til den
forurettede (bl.a. udlevering af alarmtelefon), f.eks. i tilfælde,
hvor der bliver indgivet anmeldelse om overtrædelse af et til-
hold eller et opholdsforbud, kan det nævnes, at der pr. 1. maj
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, i hvilken grad og på hvilken måde politiet sørger for, at tilholdene/opholdsforbuddene i sager om stalking overholdes, til justitsministeren
2015 i lov om Det Centrale Personregister blev indført mulig-
hed for at tildele personer, som udsættes for trusler mod deres
person, en særlig adressebeskyttelse. Dette gælder bl.a. i sam-
livsrelaterede konflikter. Denne særlige form for adressebe-
skyttelse indebærer, at en person, som har en bopæl eller et fast
opholdssted, registreres som værende uden fast bopæl i CPR-
registeret. Politiet er opmærksom på, at dette redskab efter om-
stændighederne kan være relevant at bringe i anvendelse, f.eks.
i samlivsrelaterede stalkingsager, hvor der indgives anmeldelse
om overtrædelse af et meddelt tilhold.
Afslutningsvis kan det oplyses, at Rigspolitiet aktuelt er i gang
med at implementere såkaldte evidensbaserede risikovurde-
ringsværktøjer i politikredsene til brug for behandling af bl.a.
sager om stalking. Disse værktøjer til risikovurdering forventes
at forbedre politiets muligheder for på et tidligt tidspunkt at
kunne vurdere trusselsniveauet for ofre for f.eks. samlivsvold
og stalking, herunder at kunne vurdere behovet for iværksæt-
telse af nødvendige hjælpeforanstaltninger til en udsat person.
Værktøjerne er et supplement til den politifaglige vurdering.”
3