Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1652189_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0037-0147
1954593
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (skærpelse af straffen for voldtægt, for samleje
med et barn under 15 år ved udnyttelse af fysisk eller psykisk
overlegenhed og for falsk anklage) (L 98), (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. maj 2016. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om at kommentere baggrundsnotatet fra Amnesty International "En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 16 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Domstolene har en
undermåler-målestok, når det kommer til voldtægt” fra
Berlingske den 29. april 2016 om forslagene til at efteruddanne
danske dommere om ”forsæt” og ideen om ”samtykke” i
voldtægtssager? ”
Svar:
1.
Strafansvar for voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 1, er betinget af,
at samlejet er tiltvunget eller skaffet ved anden ulovlig tvang eller med en
person, der befinder sig i en tilstand eller situation, i hvilken den
pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen.
I voldtægtssager vil der ofte ikke være nogen udenforstående vidner til
overgrebet eller tekniske beviser, der kan godtgøre, at samlejet er opnået
ved tvang eller ved udnyttelse af en hjælpeløs tilstand eller situation.
Skyldsspørgsmålet – herunder vurderingen af den tiltaltes forsæt – vil i
sådanne sager bero på rettens vurdering af troværdigheden af
forklaringerne fra de involverede parter og omstændighederne omkring
samlejet i øvrigt. Foreligger der efter bevisførelsen i retten rimelig tvivl
om den tiltaltes skyld, skal denne tvivl komme den tiltalte til gode, således
at den pågældende frifindes. Dette er et generelt strafferetligt princip, der
gælder i alle straffesager.
Jeg har fuld tillid og tiltro til, at de danske dommere ved, hvad kravet om
forsæt indebærer, og er i stand til at anvende det konkret i sager om
voldtægt.
2.
Det blev i forbindelse med lov nr. 633 af 12. juni 2013 om ændring af
straffeloven mv. (Seksualforbrydelser) overvejet, om det gældende krav i
straffeloven om, at gerningsmanden skal have udøvet tvang mv., skulle
bevares, eller om kriminaliseringen af ufrivillig seksuel adfærd i stedet
burde tage udgangspunkt i, om offeret har samtykket i den seksuelle
aktivitet. Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.2.2 og 2.2.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget (L 141 fremsat den 6. februar
2013).
Lovforslaget byggede på Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om
seksualforbrydelser, hvori Straffelovrådet anbefalede, at kriminalisering af
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om at kommentere baggrundsnotatet fra Amnesty International "En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke, til justitsministeren
overgreb i form af samleje mv. fortsat burde bygge på krav om tvang eller
udnyttelse mv.
Straffelovrådet lagde bl.a. vægt på, at der ikke uafhængigt af de gældende
bestemmelser om tvang mv. findes en fast afgræsning eller definition af
samtykkebegrebet, og at afgrænsningen mellem, hvad der anses som en
seksualforbrydelse, og hvad der anses som en accepteret form for seksuel
adfærd, således ikke vil være givet med en ren samtykkebaseret regulering.
Det var endvidere Straffelovrådets opfattelse, at der ikke var påvist
væsentlige fordele ved at indføre en generel samtykkebaseret
kriminalisering af seksuelle handlinger, men at der derimod var grund til at
antage, at et udtrykkeligt, gyldigt samtykke som forudsætning for lovligt
seksuel aktivitet sjældent vil harmonere med seksuallivets realiteter,
hvorfor bevisførelsen i sager efter en samtykkebaseret strafbestemmelse
således i praksis må antages at ville komme til at koncentrere sig om,
hvorvidt der foreligger objektive omstændigheder i form af vold eller
trusler mv., som kan indicere, at der ikke foreligger et reelt eller stiltiende
samtykke.
Jeg er enig med Straffelovrådet.
3