Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1652188_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0030-4610
1987041
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 695 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om at kommentere baggrundsnotatet fra Amnesty International "En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 695 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres
retssikkerhed den 7. juni 2016 kommentere baggrundsnotatet
fra Amnesty International, jf. REU alm. del - bilag 354.”
Svar:
I det baggrundsnotat, som er nævnt i spørgsmålet, opfordrer Amnesty In-
ternational til at ændre den danske voldtægtsbestemmelse, så der indføres
en samtykkebaseret definition, der straffer seksuel omgang med en person,
der ikke har samtykket – herunder ikke har været i stand til at samtykke –
til handlingen.
Indledningsvist skal det bemærkes, at udgangspunktet for straffelovens
voldtægtsbestemmelse er beskyttelsen af den seksuelle selvbestemmelses-
ret og den seksuelle integritet, og efter den gældende strafbestemmelse om
voldtægt er det således en klar forudsætning, at handlingen er gennemført
uden et gyldigt samtykke.
Det skal endvidere bemærkes, at straffelovens bestemmelse om voldtægt
er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Som der også er redegjort for i besvarelsen af spørgsmål nr. 16 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for voldtægt, for samleje med et barn under 15 år
ved udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed og for falsk anklage)
(L 98), blev det i forbindelse med lov nr. 633 af 12. juni 2013 om ændring
af straffeloven mv. (Seksualforbrydelser) overvejet, om det gældende krav
i straffeloven om, at gerningsmanden skal have udøvet tvang mv., skulle
bevares, eller om kriminaliseringen af ufrivillig seksuel adfærd i stedet
burde tage udgangspunkt i, om offeret har samtykket i den seksuelle akti-
vitet. Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.2.2 og 2.2.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget (L 141 fremsat den 6. februar 2013).
Lovforslaget byggede på Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om
seksualforbrydelser.
Det var Straffelovrådets opfattelse, at en samtykkebaseret kriminalisering
af seksualforbrydelser ville kunne tydeliggøre beskyttelsen af den seksuel-
le selvbestemmelsesret og den seksuelle integritet og samtidig ville kunne
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om at kommentere baggrundsnotatet fra Amnesty International "En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke, til justitsministeren
markere samfundets afstandstagen til seksuelle handlinger, som ikke er ba-
seret på frivillighed.
Straffelovrådet fandt dog, at selv om selvbestemmelsesretten er den afgø-
rende beskyttelsesinteresse ved kriminaliseringen af seksualforbrydelser,
var det ikke givet, at lovgivningen burde udformes således, at manglende
samtykke skulle udgøre gerningsindholdet i kriminaliseringen. Det var så-
ledes Straffelovrådets opfattelse, at beskyttelseshensynet også kunne vare-
tages ved, at lovgivningen – som efter den gældende regulering – angiver,
i hvilke situationer et gyldigt samtykke ikke foreligger eller ikke er rele-
vant.
I betænkningen anbefalede Straffelovrådet, at kriminalisering af overgreb i
form af samleje mv. fortsat burde bygge på krav om tvang eller udnyttelse
mv.
Straffelovrådet lagde bl.a. vægt på, at der ikke uafhængigt af de gældende
bestemmelser om tvang mv. findes en fast afgræsning eller definition af
samtykkebegrebet, og at afgrænsningen mellem, hvad der anses som en
seksualforbrydelse, og hvad der anses som en accepteret form for seksuel
adfærd, således ikke vil være givet med en ren samtykkebaseret regulering.
Det var endvidere Straffelovrådets opfattelse, at der ikke var påvist væ-
sentlige fordele ved at indføre en generel samtykkebaseret kriminalisering
af seksuelle handlinger, men at der derimod var grund til at antage, at et
udtrykkeligt, gyldigt samtykke som forudsætning for lovligt seksuel aktivi-
tet sjældent vil harmonere med seksuallivets realiteter, hvorfor bevisførel-
sen i sager efter en samtykkebaseret strafbestemmelse således i praksis må
antages at ville komme til at koncentrere sig om, hvorvidt der foreligger
objektive omstændigheder i form af vold eller trusler mv., som kan indice-
re, at der ikke foreligger et reelt eller stiltiende samtykke.
Det var i øvrigt Straffelovrådets opfattelse, at en samtykkebaseret krimina-
lisering af samleje mv. i praksis ikke realistisk vil kunne tænkes anvendt
på andre tilfælde end dem, der er omfattet af de gældende bestemmelser
om voldtægt mv. Særligt om tilfælde, hvor forurettede forholder sig fuld-
stændig passivt, anførte Straffelovrådet følgende:
”Hvis forurettedes passivitet ikke skyldes, at forurettede er i en
tilstand, hvor forurettede ikke er i stand til at modsætte sig
handlingen, kan passivitet i praksis realistisk kun være udtryk
enten for samtykke eller for frygt. Hvis en tiltalts forklaring
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 695: Spm. om at kommentere baggrundsnotatet fra Amnesty International "En ny definition af voldtægt baseret på krav om samtykke, til justitsministeren
om, at han opfattede forurettedes holdning som udtryk for ind-
forståelse, ikke med den sikkerhed, der er nødvendig for dom-
fældelse i en straffesag, kan tilsidesættes, kan der ikke dømmes
efter en forsætsbestemmelse – heller ikke for overtrædelse af
en eventuel ny opsamlende bestemmelse om samleje uden
samtykke. Og hvis tiltaltes forklaring tilsidesættes og det læg-
ges til grund, at tiltalte havde forsæt til, at forurettede ikke var
indforstået og passiviteten skyldtes frygt, vil tiltalte blive dømt
for voldtægt – og ikke for overtrædelse af en eventuel ny op-
samlende bestemmelse om samleje uden samtykke.”
Jeg er enig med Straffelovrådet i de ovenstående betragtninger, og at vold-
tægt fortsat bør bygge på krav om tvang eller udnyttelse mv.
4