Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1657330_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. august 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0030-4609
2024342
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 693 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 693 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres
retssikkerhed den 7. juni 2016 indhente oplysninger fra andre
EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgiv-
ning, f.eks. Sverige og Storbritannien?”
Svar:
1.
Som anført i min foreløbige besvarelse af 24. juni 2016 har Justitsmini-
steriet anmodet Udenrigsministeriet om gennem den danske ambassade i
henholdsvis Storbritannien og Tyskland at indhente oplysninger om, hvor-
vidt man i disse lande har indført en samtykkebaseret strafbestemmelse om
voldtægt, og i så fald deres erfaringer hermed.
Justitsministeriet har nu modtaget de nævnte oplysninger.
2.
Det kan om retstilstanden i Storbritannien på den baggrund oplyses, at
seksualforbrydelser er kriminaliseret i The Sexual Offences Act 2003, der
trådte i kraft den 1. maj 2004.
Voldtægt er kriminaliseret i lovens § 1 og omfatter samleje og oralsex.
Forholdet skal være begået uden offerets samtykke, og gerningsmanden
må ikke med rimelighed tro, at den anden part (offeret) har samtykket.
Det fremgår af lovens § 74, at samtykke foreligger, når en person vælger at
acceptere handlingen, og personen har friheden og kapaciteten til at træffe
et sådant valg. Endvidere opstiller §§ 75 og 76 en række bevisretlige for-
modninger vedrørende samtykke, der bl.a. indebærer, at offeret ikke kan
anses for at have samtykket, når en række nærmere opregnede omstændig-
heder foreligger, og gerningsmanden havde kendskab til omstændigheder-
ne, herunder at offeret umiddelbart før den seksuelle handling var udsat for
vold eller trussel om vold.
De nævnte bestemmelser har følgende ordlyd på engelsk:
”1
Rape
(1) A person (A) commits an offence if -
(a) he intentionally penetrates the vagina, anus or mouth
of another person (B) with his penis,
(b) B does not consent to the penetration, and
(c) A does not reasonably believe that B consents.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
(2) Whether a belief is reasonable is to be determined having
regard to all the circumstances, including any steps A has
taken to ascertain whether B consents.
(3) Sections 75 and 76 apply to an offence under this section.
(4) A person guilty of an offence under this section is liable,
on conviction on indictment, to imprisonment for life.
74 ”Consent”
For the purposes of this Part, a person consents if he agrees
by choice, and has the freedom and capacity to make that
choice.
75 Evidential presumptions about consent
(1) If in proceedings for an offence to which this section ap-
plies it is proved -
(a) that the defendant did the relevant act,
(b) that any of the circumstances specified in subsection
(2) existed, and
(c) that the defendant knew that those circumstances ex-
isted,
the complainant is to be taken not to have consented to the
relevant act unless sufficient evidence is adduced to raise an
issue as to whether he consented, and the defendant is to be
taken not to have reasonably believed that the complainant
consented unless sufficient evidence is adduced to raise an is-
sue as to whether he reasonably believed it.
(2) The circumstances are that -
(a) any person was, at the time of the relevant act or im-
mediately before it began, using violence against the
complainant or causing the complainant to fear that im-
mediate violence would be used against him;
(b) any person was, at the time of the relevant act or im-
mediately before it began, causing the complainant to
fear that violence was being used, or that immediate vio-
lence would be used, against another person;
(c) the complainant was, and the defendant was not, un-
lawfully detained at the time of the relevant act;
(d) the complainant was asleep or otherwise unconscious
at the time of the relevant act;
(e) because of the complainant’s physical disability, the
complainant would not have been able at the time of the
relevant act to communicate to the defendant whether the
complainant consented;
(f) any person had administered to or caused to be taken
by the complainant, without the complainant’s consent, a
substance which, having regard to when it was adminis-
tered or taken, was capable of causing or enabling the
complainant to be stupefied or overpowered at the time
of the relevant act.
(3) In subsection (2)(a) and (b), the reference to the time im-
mediately before the relevant act began is, in the case of an
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
1657330_0004.png
act which is one of a continuous series of sexual activities, a
reference to the time immediately before the first sexual ac-
tivity began.
76 Conclusive presumptions about consent
(1) If in proceedings for an offence to which this section ap-
plies it is proved that the defendant did the relevant act and
that any of the circumstances specified in subsection (2) ex-
isted, it is to be conclusively presumed -
(a) that the complainant did not consent to the relevant
act, and
(b) that the defendant did not believe that the complain-
ant consented to the relevant act.
(2) The circumstances are that -
(a) the defendant intentionally deceived the complainant
as to the nature or purpose of the relevant act;
(b) the defendant intentionally induced the complainant
to consent to the relevant act by impersonating a person
known personally to the complainant.”
Det britiske justitsministerium har overfor Udenrigsministeriet oplyst, at
der ikke er foretaget en evaluering af, hvorvidt lovgivningen har forbedret
ofrenes retssikkerhed.
Det oplyses dog, at anklagemyndigheden, the Crown Prosecution Service,
afgiver en årlig rapport om vold mod piger og kvinder, der indeholder in-
formationer om succesraten for efterforskning og retsforfølgelse i forbin-
delse med seksuelle og voldelige overgreb. Af rapporten fra 2014-2015
fremgår det, at der i den nævnte periode er sket domfældelse i 56,9 % af
voldtægtssagerne. Det bemærkes dog, at antallet af domfældelser inklude-
rer domfældelser i alle sager, hvor sagen oprindelig blev behandlet som en
voldtægtssag af politiet, uanset om pågældende er dømt for voldtægt eller
en anden forseelse. Det fremgår endvidere af rapporten, at i sager, hvor
anklagemyndigheden har rejst tiltale for voldtægt mod en person, er tilta-
len trukket tilbage i 13,3 % af sagerne.
Rapporten er offentlig tilgængelig på den engelske anklagemyndigheds
hjemmeside,
www.cps.gov.uk.
3.
Det kan på den nævnte baggrund endvidere oplyses, at der i Tyskland
ikke eksisterer en samtykkebaseret strafbestemmelse for voldtægt, men at
der i øjeblikket er en lovgivningsproces i gang på området.
Udenrigsministeriet har oplyst, at den tyske justitsminister den 28. april
2016 præsenterede et lovforslag om ændring af den tyske straffelovs kapi-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
tel om seksualforbrydelser for Forbundsdagen. Ændringsforslaget blev den
7. juli 2016 vedtaget af den tyske forbundsdag med ændringer i udform-
ningen af voldtægtsbestemmelsen, så bestemmelsen strafpålægger seksuel-
le handlinger mod forurettedes synlige vilje. Lovændringen skal nu efter
det oplyste behandles i det tyske Bundesrat og er således ikke endeligt
vedtaget.
Forbundsregeringen har om lovændringen udtalt, at den indebærer, at det
fremover ikke kun er strafbart at påtvinge seksuelle handlinger under trus-
ler om vold eller ved anvendelse af vold, men også at sætte sig ud over of-
ferets "synlige vilje". Den "synlige vilje" skal enten være udtrykkelig ver-
bal eller udtrykt i form af modstand, for eksempel i form af
gråd eller anden modstand. Ligeledes vil situationer, hvor offeret ikke er i
stand til at udtrykke eller danne sin egen mening om den seksuelle hand-
ling, og tilfælde, hvor gerningsmanden udnytter et overraskelsesmoment til
at gennemføre handlingen, være omfattet af voldtægtsbestemmelsen.
4.
For så vidt angår retstilstanden i Sverige henvises der til min besvarelse
af 24. juni 2016 af spørgsmål nr. 625 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg.
5