Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1649714_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0030-4548
2002594
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 625 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 625 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for indholdet af voldtægtsbestemmel-
serne i den svenske straffelov (brottsbalken), herunder kravene
til samtykke fra begge parter i en seksuel handling for at der
ikke er tale om voldtægt, og de skridt, som den svenske lovgi-
vere gennem ændring af straffelovens voldtægtsbestemmelser
med virkning fra 1. april 2005 har taget for at sikre menneskers
seksuelle integritet og selvbestemmelsesret?”
Svar:
1.
Som anført i min foreløbige besvarelse af 16. juni 2016 af spørgsmålet
har Justitsministeriet anmodet Udenrigsministeriet om gennem den danske
ambassade i Sverige at indhente de fornødne oplysninger om den svenske
retstilstand til brug for besvarelsen. Justitsministeriet har ligeledes den 10.
juni 2016 til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 693 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg anmodet det svenske justitiedepartementet om en ud-
talelse om Sveriges erfaringer med samtykkebaseret lovgivning om
voldtægt.
Justitsministeriet har nu modtaget de efterspurgte oplysninger.
2.
Justitsministeriet kan på baggrund af oplysningerne fra Justitiedeparte-
mentet oplyse følgende om den svenske retstilstand:
Det svenske Justitiedepartementet understreger indledningsvist, at ud-
gangspunktet for den svenske regulering af seksualforbrydelser er, at et-
hvert menneskes ønske om ikke at have samleje eller andet seksuelt for-
hold skal respekteres i enhver situation. Ligeledes har den svenske højeste-
ret i flere afgørelser understreget, at manglende samtykke er grundlæggen-
de ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om voldtægt eller seksuel tvang.
Spørgsmålet om, hvorvidt selve strafbestemmelsen om voldtægt bør udfor-
mes ud fra en egentlig samtykkebaseret regulering har været vurderet flere
gange.
I forbindelse med en reform af kapitlet om seksualforbrydelserne i den
svenske straffelov, der blev gennemført i 2005, blev det afvist at indføre en
samtykkebaseret strafbestemmelse om voldtægt, da der ikke fandtes at væ-
re tilstrækkelige grunde, der talte herfor. Som en af de vigtigteste argu-
menter mod at indføre en sådan bestemmelse blev risikoen for yderligere
fokusering på offeret under retssagen anført.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
Reformen fra 2005 af kapitlet om seksualforbrydelserne i den svenske
straffelov er siden blevet evalueret, og spørgsmålet om en samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse blev på ny behandlet i den forbindelse. Som ved re-
formen i 2005 blev det vurderet, at fordelene ved at indføre en samtykke-
baseret voldtægtsbestemmelse ikke ville opveje ulemperne forbundet her-
med, og en sådan bestemmelse blev dermed ikke indført i den svenske
straffelov.
I forlængelse af evalueringen af reformen fra 2005 blev voldtægtsbestem-
melsen med virkning fra 1. juli 2013 dog ændret for yderligere at styrke og
skærpe beskyttelsen af den seksuelle integritet og selvbestemmelsesret.
Baggrunden for ændringen af bestemmelsen var, at flere tilfælde af seksuel
udnyttelse skulle bedømmes som voldtægt. Ændringen indebar, at begrebet
”utilbørlig udnytter, at personen [...] befinder sig i en hjælpeløs tilstand”
blev ændret til ” utilbørlig udnytter, at personen [...] befinder sig i særlig
udsat situation”. Endvidere er ”alvorlig rædsel” blevet indført i bestemmel-
sens opremsning af særlig sårbare situationer for at tydeliggøre, at selv si-
tuationer, hvor offeret forholder sig passiv under overgrebet er omfattet af
voldtægtsbestemmelsen.
Voldtægt er reguleret i den svenske straffelovs kapitel 6, § 1, der har føl-
gende ordlyd:
”6
kap. 1 §.
Den som genom misshandel eller annars med
våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person
till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell
handling som med hänsyn till kränkningens allvar är
jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst
två och högst sex år.
Detsamma gäller den som med en person genomför ett
samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är
jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att
personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla,
berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada
eller psykisk störning eller annars med hänsyn till
omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.
Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn
till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt,
döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som
grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om, i forlængelse af samrådet om voldtægtsofres retssikkerhed den 7. juni 2016, indhente oplysninger fra andre EU-lande om deres erfaringer med samtykkebaseret lovgivning, f.eks. Sverige og Storbritannien, til justitsministeren
högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det
särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt
allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på
annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen
med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild
hänsynslöshet eller råhet.”
Sexualbrottskomitéen blev i 2014 på ny anmodet om at undersøge
voldtægtsområdet. Undersøgelsen skal bl.a. omfatte spørgsmålet om indfø-
relsen af en samtykkebaseret strafbestemmelse for voldtægt og et særskilt
strafansvar for uagtsom voldtægt, og udvalget skal i den forbindelse under-
søge erfaringer fra andre lande, der har indført en samtykkebaseret
voldtægtsbestemmelse. Undersøgelsen omfatter endvidere en gennemgang
af, hvordan politi, anklagemyndighed og domstolene håndterer voldtægts-
sager, en analyse af årsagerne til, at få anmeldelser om voldtægt fører til
henholdsvis retsforfølgelse og domfældelse, og en vurdering af, hvordan
retssystemet kan forbedre sit arbejde.
Sexualbrottskomitéen er endvidere blevet anmodet om at vurdere, om der
er behov for at hæve straffen for de groveste seksualforbrydelser. Et andet
vigtigt spørgsmål, som komitéen skal overveje er, om den strafferetlige be-
skyttelse mod visse seksuelle overgreb, der begås på internettet, er til-
strækkelig, og om alle ofre for voldtægt og andre alvorlige seksualforbry-
delser tilbydes en tilstrækkelig professionel støtte – en advokat – tidligt i
processen.
Komitéen skal afgives sin betænkning senest den 1. oktober 2016.
4