Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1582302_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2015
Økonomikontoret
Louise Ikjær Algren
2015-0030-3959
1791452
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om at oplyse på hvilke konkrete områder og til hvilke opgaver, politiet gør brug af Beredskabsstyrelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 68 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse på hvilke konkrete områder og til hvil-
ke opgaver, politiet gør brug af Beredskabsstyrelsen, og vil
ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvor store udgifter poli-
tiet pålægges ved selv at skulle opbygge de personelmæssige
og materielmæssige kompetencer og kapaciteter, med henblik
på i fremtiden at kunne forestå de samme typer af opgaver,
men uden assistance fra Beredskabsstyrelsens operative centre,
idet der henvises til aftalen i forlængelse af beredskabslovens §
8, "Aftale mellem Beredskabsstyrelsen og politiet om samar-
bejde vedrørende operative forhold" (af 20. december 2013),
der regulerer det samarbejde mellem disse to myndigheder,
som ikke er bestemt andetsteds, og ifølge hvilken Beredskabs-
styrelsen løser en række opgaver vederlagsfrit for politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at der er et særdeles
godt og effektivt samarbejde mellem Beredskabsstyrelsen og
politiet, såvel i forhold til de beredskabsmæssige hændelser,
hvor Beredskabsstyrelsen løser opgaver i henhold til sit sektor-
ansvar, som i forhold til opgaver, hvor Beredskabsstyrelsen
yder assistance direkte til politiet som støtte til den politimæs-
sige opgaveløsning.
Der er den 20. december 2013 indgået en aftale mellem Bered-
skabsstyrelsen og politiet om samarbejde vedrørende operative
forhold.
Formålet med aftalen er at fastlægge de overordnede vilkår og
rammer for det operative samarbejde mellem Beredskabssty-
relsen og politiet på centralt, regionalt og lokalt niveau.
Politiet modtager assistance fra Beredskabsstyrelsen på en
række forskellige områder, men særligt i forbindelse med ger-
ningsstedsundersøgelser og i forbindelse med skadesteder ved
beredskabsmæssige hændelser.
I forhold til gerningsstedsundersøgelser modtager politiet ofte
assistance fra Beredskabsstyrelsen i form af belysning samt af-
og overdækning med presenninger og telte, ligesom Bered-
skabsstyrelsens materiel og mandskab benyttes til tømning af
søer mv. i forbindelse med eftersøgning efter personer og/eller
gerningsvåben eller andre genstande.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om at oplyse på hvilke konkrete områder og til hvilke opgaver, politiet gør brug af Beredskabsstyrelsen, til justitsministeren
I forhold til beredskabsmæssige hændelser har Beredskabssty-
relsen ligeledes assisteret med ovenstående kapaciteter, lige-
som politiet i flere tilfælde har gjort brug af Beredskabsstyrel-
sens Ledelses- og Kommunikationsmodul – det såkaldte LKM-
køretøj, som er en mobil indsatslederplatform.
Assistance fra Beredskabsstyrelsen er i mange tilfælde helt af-
gørende for, at politiet kan udføre sin kerneopgave på en effek-
tiv og forsvarlig måde.
Rammerne for Beredskabsstyrelsens virksomhed er fastlagt i
beredskabsloven og omfatter assistancer i akutfasen med hen-
blik på at forebygge, begrænse eller afhjælpe skader på perso-
ner, ejendom eller miljøet. Akutfasen defineres vejledende som
det tidsrum, hvor skaden fortsat udvikler sig, eller hvor der er
risiko for, at en ny akutfase kan opstå.
I forlængelse heraf omfatter Beredskabsstyrelsens virksomhed
endvidere assistance efter akutfasens ophør, hvor netop Bered-
skabsstyrelsens bistand fagligt vurderes at være nødvendig for
at forebygge, begrænse eller afhjælpe skader på personer,
ejendom eller miljøet. Der er således tale om en samlet politi-
og beredskabsfaglig vurdering af, at netop Beredskabsstyrel-
sens bistand er nødvendig, eksempelvis fordi statsligt special-
materiel/køretøjer er påkrævet, eller fordi sagens karakter, her-
under diskretionshensyn, gør det relevant at anvende Bered-
skabsstyrelsens ressourcer.
Hvis politiet ikke kunne modtage assistance fra Beredskabssty-
relsen, ville politiet enten selv skulle råde over de fornødne
kapaciteter eller skulle rekvirere disse andre steder fra. Det kan
ikke umiddelbart opgøres, hvad de økonomiske konsekvenser
heraf ville være, idet karakteren af og behovet for assistance
fra Beredskabsstyrelsen varierer betydeligt over tid.
Rigspolitiet skal afsluttende pege på, at der i forhold til føl-
somheden i en lang række af de sager, som Beredskabsstyrel-
sen assisterer politiet i, vil kunne opstå en sikkerhedsmæs-
sig/diskretionsmæssig problemstilling ved at anvende eksterne,
private leverandører, ligesom politiet vil være afhængig af, at
den fornødne assistance skal kunne leveres med meget kort
varsel.”
Det bemærkes i øvrigt, at politiet tillige modtager assistance fra en række
andre beredskabsaktører. Det gælder bl.a. Forsvaret, herunder Hjemme-
værnet.
3