NOTAT
26. oktober 2016
Vores reference:
Sag 2016025389
Søfartsstyrelsens udtalelse vedr. Folketingets Retsudvalgs spørgsmål
668 og 669 alm. del stillet af udvalget den 1. juni 2016 efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL)
Erhvervs- og vækstministeren har som led i besvarelsen af ovennævnte
spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg anmodet Søfartsstyrelsen om en
udtalelse om, hvorvidt der – idet der henvises til bkg. nr. 475 fra 1983 om
anvendelse af lov om skibes sikkerhed m.v. på udenlandske skibe fra
1980 – eksisterer ”en domsstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare
Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte pari-
sermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hen-
syn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, inden den blev sat i
drift som passagerfærge mellem Danmark og Norge” (REU-spm. 668
alm. del).
Søfartsstyrelsen er endvidere blevet anmodet om en udtalelse vedrørende
”sammenhængen mellem, at det på den ene side efter det oplyste ikke var
den danske lov om skibes sikkerhed m.v., der var gældende med hensyn
til udførelsen af hovedsynet af Scandinavian Star, men at kaptajnen, rede-
ren og direktøren i 1993 på den anden side blev dømt for netop at have
overtrådt denne lovgivning” (REU-spm 669 alm. del).
Søfartsstyrelsens redegørelse
Søfartsstyrelsen har udarbejdet nedenstående redegørelse om kontrol-
praksis og regelgrundlaget herfor samt baggrunden for det, som dette tog
sig ud i tiden op til april 1990, hvor ulykken på SCANDINAVIAN STAR
fandt sted. Redegørelsens konklusion er, at den kontrolpraksis, som blev
anvendt i Danmark i forhold til udenlandske passagerskibe i april 1990,
var i overensstemmelse med dansk ret og Danmarks internationale for-
pligtelser. Dette er i øvrigt samme konklusion som i tidligere redegørelser
om emnet i forbindelse med spørgsmål fra Folketingets udvalg vedrøren-
de SCANDINAVIAN STAR, senest i 2010. Redegørelsen fra 2010 ved-
lægges.
Danske skibe eller udenlandske skibe
I 1990 havde Danmark tiltrådt en række internationale konventioner,
hvorved der var fastlagt visse fælles tekniske og operationelle standarder,
som landene havde forpligtet sig til at kontrollere, når det enkelte skib
SØFARTSSTYRELSEN
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.
Fax
91 37 60 00
91 37 60 01
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
www.sofartsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET