Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
NOTAT
26. oktober 2016
Vores reference:
Sag 2016025389
Søfartsstyrelsens udtalelse vedr. Folketingets Retsudvalgs spørgsmål
668 og 669 alm. del stillet af udvalget den 1. juni 2016 efter ønske fra
Søren Søndergaard (EL)
Erhvervs- og vækstministeren har som led i besvarelsen af ovennævnte
spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg anmodet Søfartsstyrelsen om en
udtalelse om, hvorvidt der – idet der henvises til bkg. nr. 475 fra 1983 om
anvendelse af lov om skibes sikkerhed m.v. på udenlandske skibe fra
1980 – eksisterer ”en domsstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare
Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte pari-
sermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hen-
syn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, inden den blev sat i
drift som passagerfærge mellem Danmark og Norge” (REU-spm. 668
alm. del).
Søfartsstyrelsen er endvidere blevet anmodet om en udtalelse vedrørende
”sammenhængen mellem, at det på den ene side efter det oplyste ikke var
den danske lov om skibes sikkerhed m.v., der var gældende med hensyn
til udførelsen af hovedsynet af Scandinavian Star, men at kaptajnen, rede-
ren og direktøren i 1993 på den anden side blev dømt for netop at have
overtrådt denne lovgivning” (REU-spm 669 alm. del).
Søfartsstyrelsens redegørelse
Søfartsstyrelsen har udarbejdet nedenstående redegørelse om kontrol-
praksis og regelgrundlaget herfor samt baggrunden for det, som dette tog
sig ud i tiden op til april 1990, hvor ulykken på SCANDINAVIAN STAR
fandt sted. Redegørelsens konklusion er, at den kontrolpraksis, som blev
anvendt i Danmark i forhold til udenlandske passagerskibe i april 1990,
var i overensstemmelse med dansk ret og Danmarks internationale for-
pligtelser. Dette er i øvrigt samme konklusion som i tidligere redegørelser
om emnet i forbindelse med spørgsmål fra Folketingets udvalg vedrøren-
de SCANDINAVIAN STAR, senest i 2010. Redegørelsen fra 2010 ved-
lægges.
Danske skibe eller udenlandske skibe
I 1990 havde Danmark tiltrådt en række internationale konventioner,
hvorved der var fastlagt visse fælles tekniske og operationelle standarder,
som landene havde forpligtet sig til at kontrollere, når det enkelte skib
SØFARTSSTYRELSEN
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.
Fax
91 37 60 00
91 37 60 01
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
[email protected]
www.sofartsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
2/7
skulle godkendes til at sejle under det pågældende lands flag. De danske
søfartsmyndigheder eller i visse tilfælde nogle klassifikationsselskaber,
som blev bemyndiget hertil af de danske myndigheder, godkendte de ski-
be, som skulle registreres i Danmark, og udstedte med Danmark som
flagstat de nødvendige certifikater som dokumentation for, at skibet leve-
de op til kravene i de internationale konventioner. Udstedelsen af certifi-
kater muliggjorde, at skibene kunne sejle på tværs af landegrænser uden
at skulle honorere ethvert krav, som de enkelte lande måtte stille til egne
skibe.
For så vidt angik de skibe, der var registreret i andre lande, betød princip-
pet om flagstatskontrol, at landene havde forpligtet sig til gensidigt at an-
erkende de af flagstaten udstedte certifikater som bevis for, at skibene le-
vede op til konventionernes krav. Kontrollen med udenlandske skibe var
således som udgangspunkt begrænset til kontrol af skibets certifikater ved
den såkaldte havnestatskontrol, og der blev kun foretaget yderligere in-
spektion, såfremt der var ”åbenbare grunde” til at antage, at skibet trods
certifikatet ikke levede op til konventionernes krav.
Efter ulykken på SCANDINAVIAN STAR blev der udarbejdet en rap-
port vedrørende ulykken af det såkaldte Granskningsudvalg. Af udvalgets
rapport fremgår, at Danmark i 1990 havde tilrettelagt den praktiske udfø-
relse af havnestatskontrollen på en sådan måde, at man arbejdede for at
kontrollere 25 % af de udenlandske skibe, som anløb danske havne. Man
tilsigtede endvidere at kontrollere udenlandske passagerskibe, som anløb
danske havne, én gang årligt. Granskningsudvalgets beskrivelse af havne-
statskontrollen behandles nærmere nedenfor.
Norge, som også var havnestat i forhold til SCANDINAVIAN STAR,
førte havnestatskontrol på en lignende måde.
Denne praksis blev ændret efter SCANDINAVIAN STAR ulykken,
hvorefter Danmark indførte en kontrol af udenlandske passagerskibe i
fast rutefart på danske havne, inden skibet gik i fart.
I forhold til forståelsen af regelgrundlaget for skibe i 1990, er det således
afgørende, at man er opmærksom på, om de pågældende regler tilsigtede
at regulere danske skibe, hvor Danmark var flagstat, eller udenlandske
skibe, hvor Danmark var havnestat, eller eventuelt begge dele.
SCANDINAVIAN STAR var på tidspunktet for ulykken registreret på
Bahamas, hvorfor de danske myndigheder ikke havde flagstatskompeten-
ce.
Lov om skibes sikkerhed m.v.
I Retsudvalgets spm. 668 henvises til bekendtgørelse nr. 475 af 11. okto-
ber 1983 om anvendelse af lov om skibes sikkerhed m.v. på udenlandske
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
3/7
skibe. Bekendtgørelsen blev udstedt med hjemmel i lov nr. 98 om skibes
sikkerhed mv., som trådte i kraft i 1980.
Det fremgår af forslaget til lov nr. 98 om skibes sikkerhed mv., at lov-
forslagets formål dels var at gøre en international konvention om fore-
byggelse af forurening fra skibe (MARPOL) til dansk ret, dels at frem-
tidssikre loven således, at den i højere grad end tidligere kunne fungere
som ramme for forskrifter om skibes bygning og udstyr, idet de tekniske
detailforskrifter herom blev henskudt til administrativ fastsættelse.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 98, at loven – som den tidlige-
re gældende lov om tilsyn med skibe – som udgangspunkt alene omfatte-
de danske skibe. Med loven fik ministeren dog bemyndigelse til også at
fastsætte regler om, at loven og de medfør af denne udstedte forskrifter
helt eller delvis skulle kunne bringes i anvendelse på udenlandske skibe i
dansk havn eller på dansk søterritorium. I lovbemærkningen til denne
bemyndigelsesbestemmelse, lovens § 1, stk. 2, er anført:
”…
Ad stk. 2. Bestemmelsen giver industriministeren hjemmel til at fastsæt-
te loven også i givet omfang skal finde anvendelse på skibe under uden-
landsk flag, der som nævnt ovenfor ikke umiddelbart vil være omfattet af
loven. Loven kan dog kun finde anvendelse på udenlandske skibe, såfremt
de er i dansk havn eller på dansk søterritorium, og der skal i det hele tages
hensyn til de begrænsninger, som Danmarks forpligtelser over for andre
stater måtte medføre.
Begrænsningen af bestemmelsen til udenlandske skibe i dansk havn el-
ler på dansk søterritorium svarer til den gældende lov. Forslaget går dog
så vidt videre end gældende lov, som det efter bestemmelsen skal være
muligt for industriministeren at bringe loven til anvendelse på udenland-
ske skibe under sejlads gennem dansk søterritorium, medens det efter
gældende lov er en betingelse, at vedkommende udenlandske skib ind- el-
ler udskiber passagerer eller gods.
…”
Som det fremgår af lovbemærkningen vedrørende bemyndigelsen til mi-
nisteren, skulle en eventuel anvendelse af loven på udenlandske skibe ske
under hensyn til ”de begrænsninger, som Danmarks forpligtelser over for
andre stater måtte medføre”. Reguleringen af de udenlandske skibe skulle
således fortsat ske under behørig hensyntagen til de aftaler, som Danmark
havde indgået med andre stater.
Bemyndigelsen i lovens § 1, stk. 2, blev udnyttet med udstedelsen af In-
dustriministeriets bkg. ”nr. 475 af 11. oktober 1983 om anvendelse af lov
om skibes sikkerhed m.v. på udenlandske skibe.”
Ved bekendtgørelsen blev bestemt, at lov om skibes sikkerhed m.v. også
skulle finde anvendelse på udenlandske skibe, men at bestemmelserne i
loven kunne fraviges, når de udenlandske skibe opfyldte deres hjemlands
gældende krav.
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
4/7
I forhold til de udenlandske passagerskibe blev bekendtgørelsen forstået
således, at man fortsat skulle acceptere certifikater udstedt af flagstaterne.
Udstedelsen af bekendtgørelsen medførte således ikke en ændring i den
daværende kontrol af de udenlandske passagerskibe.
Forståelsen af regler og praksis fremgår også af det tidligere Skibstilsyns
interne instruks, den såkaldte A-bog, der blev udfærdiget i maj 1985. Der
er heri anført bl.a.:
”…
I medfør af bekendtgørelsen er der hjemmel til at stille krav til udenland-
ske skibe, ligesom man i alvorlige tilfælde vil kunne drage en udenlandsk
skibsfører eller reder til ansvar på samme måde som føreren af eller rede-
ren for et dansk skib.
Den grundlæggende holdning bag bekendtgørelsen er, at udenlandske
skibe, der anløber danske havne eller befinder sig på dansk søterritorium,
som minimum skal opfylde kravene i de gældende internationale konven-
tioner, som måtte finde anvendelse på det gældende skib i kraft af skibets
størrelse, type eller fartsområde m.v. Det er med bekendtgørelsen således
ikke tanken, at udenlandske skibe skal opfylde ethvert dansk nationalt
krav.
De fleste konventioner indeholder regler om, at man for et udenlandsk
skib, der i kraft af sin størrelse, type og fartsområde m.v. er omfattet af
konventionen, og såfremt flaglandet endvidere har ratificeret den pågæl-
dende konvention, ikke kan stille krav, der går ud over konventionens.
Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, skal derfor forstås således, at det er konven-
tionen/konventionerne, der inden for deres område sætter den øvre grænse
for de krav, der kan stilles, selv om de nationale danske bestemmelser
måtte gå videre end konventionen.
…”
De danske skibsinspektører skulle således i forhold til de udenlandske
skibe holde sig inden for rammerne af de internationale aftaler, som
Danmark havde indgået på daværende tidspunkt.
Den fælleseuropæiske aftale Paris MoU
En af de internationale aftaler, som Danmark havde indgået i april 1990,
var den fælleseuropæisk aftale ”Memorandum of Understanding on Port
State Control”. Aftalen blev indgået mellem 14 vesteuropæiske lande,
herunder Danmark i 1982 med henblik på at etablere en effektiv havne-
statskontrol. Aftalen er beskrevet i Granskningsudvalgets rapport således:
”…
Staterne forplikter seg til å foreta hyppige kontroller. Målet, som ifølge secti-
on 1.3 skulle være oppfylt i 1987, er at hver stat kontrollerer ca. 25 prosent av
de skip som anløper dens havner (skip som anløber flere ganger et år teller
likevel bare én gang i denne sammenheng). Section 3.3 og 3.4 gir retningslin-
jer for utvelgelsen av skip. Man skal prøve å unngå inspeksjon av skip som
har vært inspisert av andre lands myndigheter i løpet av de siste seks måne-
dene med mindre man har åpenbare grunner til dette
.…”
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
5/7
SCANDINAVIAN STAR sejlede som tidligere nævnt ikke under dansk
flag. Således som reglerne var udformet og blev fortolket på daværende
tidspunkt, synes det derfor i overensstemmelse med både MoU og den
danske bekendtgørelse om anvendelse af lov om skibes sikkerhed m.v. på
udenlandske skibe, at skibet ikke blev kontrolleret af de danske myndig-
heder, inden det gik i fart.
Det bemærkes i den forbindelse, at skibet heller ikke blev kontrolleret af
de norske myndigheder, inden det gik i fart.
Granskningsudvalgets beskrivelse (og kritik) af havnestatskontrollen
Granskningsudvalget, hvis formand var den norske højesteretsdommer
Tore Schei, beskriver havnestatskontrollen således:
”…
Norge og Danmark var havnestater i forhold til SCANDINAVIAN
STAR. Det er derfor grunn til ved oppsummeringen, sammenlikningen og
vurderingen av havnestatskontrollen å se særskilt på hvorledes disse lan-
dene praktiserer denne. Havnestatskontrollen som har været praktisert i
Danmark og Norge har i det vesentlige vært lik. Utgangspunktet har vært
en sertifikatkontroll. Bare hvor det har foreligget åpenbare grunner –
”clear grounds” til å anta at de faktiske forhold ikke stemmer med sertifi-
katet, har det vært foretatt en mer vidtgående kontroll. En slik mer vidtgå-
ende kontroll har vært konsentrert om skipets tekniske side og bare i
beskjeden grad om besetningens evne til å utføre sikkerhedsmessig vikti-
ge oppgaver. Med hensyn til det site har det etter ulykken skjedd en viss
endring i begge land.
Der er klare svakheter ved den havnestatskontroll som har vært prakti-
sert i Danmark og Norge. Det er en rekke forhold som tilsier en vesentlig
omlegging i retning av hyppigere og grundigere kontroller, og da også av
besetningens evne til å udføre sikkerhetsmessig viktige oppgaver.
…”
Granskningsudvalget, der konkluderede, at det var en konsekvens af den
praktiserede havnestatskontrol, at SCANDINAVIAN STAR hverken
blev kontrolleret af danske eller norske myndigheder, anførte vedrørende
en eventuel kritik af myndighederne følgende:
”…
Utvalgets konklusjon er som nevnt at den havnestatskontrollordning
som har vært praktisert i Danmark og Norge på flere måter har vært svak,
og at den legges vesentlig om. Ved vurdering av om det kan reises kritikk
mot danske og norske myndighetsorganer for ikke å ha endret havnestats-
kontrollordningen, kommer en rekke momenter inn.
Det som imidlertid taler mot at danske og norske myndighetsorganer
kan kritiseres for ikke å ha lagt om havnestatskontrollen, er for det første
at den kontrollordning som har vært praktisert, synes å ha vært i samsvar
med den havnestatskontroll som SOLAS og Paris-memorandummet leg-
get opp til … Dernest kommer at de fleste land som er avtaleland i for-
hold til Paris-memorandumet, så langt utvalget har materiale til å be-
dømme det, har praktisert en havnestatskontroll på linje med Danmark og
Norge.
…”
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
6/7
Ændring af havnestatskontrollen
Som opfølgning på ulykken blev der i Danmark hurtigt taget skridt til at
sikre en mere effektiv havnestatskontrol, navnlig i forhold til passagersej-
lads. Den daværende industriminister beskrev i svar på spm. 128 m.fl. til
Folketingets Erhvervsudvalg den 18. maj 1990 [dvs. kort tid efter ulyk-
ken] den ”nye” praksis således:
”…
Søfartsstyrelsen har derudover tilstræbt at syne udenlandske passagerski-
be en gang om året under havnestatskontrolordningen.
Der er imidlertid allerede nu indført en ny praksis med havnestatssynene
på passagerskibe i fast rutefart på Danmark, idet skibene nu bliver synet i
forbindelse med, at de går i rutefart mellem danske og udenlandske hav-
ne. Omfanget af ovennævnte syn bliver i princippet det samme som om-
fanget af de periodiske syn på danske passagerskibe.
Den 1. juni 1990 træder der endvidere en ny teknisk forskrift i kraft, om
kontrol af udenlandske passagerskibe i henhold til hvilken de nævnte ski-
be skal være godkendt af Søfartsstyrelsen inden de sættes i kraft.
…”
Det kunne med den tekniske forskrift om kontrol af udenlandske passa-
gerskibe herefter straffes med bøde eller hæfte at sætte et udenlandsk pas-
sagerskib i fart mellem danske havne eller mellem danske og udenland-
ske havne, uden at skibet var godkendt af Søfartsstyrelsen.
Søfartsstyrelsen beskrev endvidere udviklingen på området i brev af 18.
august 1992 til Politimesteren på Frederiksberg således:
”…
Allerede inden rapporten (fra Granskningsudvalget, red) offentliggjor-
des fandt søfartsadministrationerne i Danmark, Norge og Sverige på bag-
grund af SCANDINAVIAN STAR-ulykken det imidlertid nødvendigt at
gennemføre en skærpelse af havnestatskontrollen. Kontrollen indebærer
således nu dels kontrol af operationelle forhold, dels krav om forhånds-
godkendelse af passagerskibe i fast rutefart på dansk havn, som det også
er anbefalet af udvalget i afsn. 13.2.4. Skærpelsen går videre, end hvad
der var aftalt i Paris-Memorandummet, og må i øvrigt anses for at være på
kanten af, hvad de internationale konventioner forudsætter. Der er dog si-
den bl.a. på dansk foranledning i Paris-Memorandummets regi blevet åb-
net mulighed for, at havnestaterne udfører operationel kontrol, ligesom
der med dette formål er indledt drøftelser i IMO om ændring af SOLAS-
konventionens regler.
…”
Straffesagen i Danmark
Et spørgsmål i 1990 var myndighedernes pligt til at kontrollere danske,
henholdsvis udenlandske skibe, et andet var rederiets og skibsførerens
m.fl. pligt til at overholde det fastsatte regelgrundlag.
Som det fremgår af ovenstående gennemgang, var det forståelsen, at bkg.
”nr. 475 af 11. oktober 1983 om anvendelse af lov om skibes sikkerhed
REU, Alm.del - 2015-16 - Supplerende svar på spørgsmål 668: Spm. om at redegøre for, om der eksisterer en domstolsafgørelse eller lignende, der kan forklare Søfartsstyrelsens praksis og konklusion om, at det var det såkaldte parisermemorandum og ikke dansk lovgivning, der var gældende, med hensyn til at foretage hovedsyn af Scandinavian Star, til erhvervs- og vækstministeren
1717923_0007.png
7/7
m.v. på udenlandske skibe” tilsigtede, at man i alvorlige tilfælde skulle
”kunne drage en udenlandsk skibsfører eller reder til ansvar på samme
måde som føreren af eller rederen for et dansk skib.”
Der blev gjort brug af denne adgang i forbindelse med den danske straf-
fesag efter SCANDINAVIAN STAR-branden mod skibsføreren, rederen
og dennes direktør. Disse blev tiltalt og dømt for overtrædelse af hen-
holdsvis § 23 og § 24 i lov om skibes sikkerhed m.v., jf. bl.a. ”§ 1, stk. 1 i
bekendtgørelse nr. 475 af 11. oktober 1983 om anvendelse af lov om ski-
bes sikkerhed m.v. på udenlandske skibe…” ved at have ført og ved at
have ladet SCANDINAVIAN STAR føre på dansk og norsk søterritorium
i rutefart mellem Frederikshavn og Oslo uden at have sørget for, at skibet
var i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand, og at arbejdet om bord kunne til-
rettelægges således, at det kunne udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt,
idet der herved skete tilsidesættelse af en række tekniske bestemmelser
udstedt af Skibstilsynet.
Det kan oplyses, at de tekniske bestemmelser, der var medtaget i tiltalen,
alle var udstedt som konsekvens af Danmarks ratifikation af ”The Inter-
national Convention for Safety of Life at Sea”, forkortet SOLAS
1974/83, som også Bahamas, som SCANDINAVIAN STAR var registre-
ret i, havde ratificeret.