Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1650814_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4588
1974514
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 663 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 663: Spm. om, hvorfor SKAT og politiet ikke har en langt tættere koordination i sager om identitetstyveri og misbrug af stråmænd, til justitsministeren og skatteministeren
Spørgsmål nr. 663 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministrene, i forlængelse af DR’s historier den 30. og 31.
maj 2016 om identitetstyveri og brug af stråmænd, redegøre
for, hvorfor SKAT og politiet ikke har en langt tættere koordi-
nation i sager om identitetstyveri og misbrug af stråmænd,
endvidere hvad ministrene agter at gøre for at styrke myndig-
hedskoordinationen fremadrettet, særligt set i lyset af de aktu-
elle sager om formodet momssvindel?”
Svar:
Det er aftalt mellem Skatteministeriet og Justitsministeriet, at Justitsmini-
steriet besvarer spørgsmålet på både skatteministerens og justitsministe-
rens vegne.
Justitsministeriet har på den baggrund indhentet en udtalelse fra Rigspoli-
tiet og Skatteministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”I spørgsmålet og i DR’s artikler fra den 30. og 31. maj 2016
omtales en konkret sag fra Københavns Vestegns Politi, hvor
en ung mand blev truet til at udlevere sine identitetspapirer,
som senere blev anvendt til at oprette et byggefirma i hans
navn. Rigspolitiet har på den baggrund til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Københavns Vestegns Politi.
Københavns Vestegns Politi har bl.a. oplyst, at alle sager
om økonomisk kriminalitet almindeligvis visiteres i politikred-
sens sektion for økonomisk kriminalitet. Formålet hermed er
bl.a. at sikre en ensartet og kompetent behandling af sagerne.
Københavns Vestegns Politi har desuden oplyst, at den sag,
som spørgsmålet omhandler, og som er omtalt i pressen, blev
modtaget i politikredsens servicecenter, men at sagen ved en
fejl blev henlagt uden fremsendelse til sektionen for økono-
misk kriminalitet.
Københavns Vestegns Politi har endvidere oplyst, at politi-
kredsen efterfølgende har genoptaget sagen, som på nuværende
tidspunkt er under efterforskning, ligesom politikredsen er i di-
alog med SKAT om sagen.
Københavns Vestegns Politi har herudover oplyst, at det med
baggrund i ovennævnte sag er blevet indskærpet over for per-
sonalet i politikredsens servicecenter, at alle sager om økono-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 663: Spm. om, hvorfor SKAT og politiet ikke har en langt tættere koordination i sager om identitetstyveri og misbrug af stråmænd, til justitsministeren og skatteministeren
misk kriminalitet skal videresendes til politikredsens sektion
for økonomisk kriminalitet med henblik på visitering.
Om den generelle koordination mellem Københavns Vestegns
Politi og SKAT i sager om identitetstyveri og misbrug af strå-
mænd har politikredsen oplyst, at der ikke er etableret et sær-
ligt myndighedssamarbejde, der alene vedrører denne type af
sager.
Københavns Vestegns Politi har således oplyst, at et eventuelt
initiativ fra politiets side til at indlede et samarbejde med
SKAT i denne type sager sker på baggrund af en individuel og
konkret vurdering af den enkelte sag. Hvis politiet vurderer, at
der er behov for at inddrage SKAT, vil politiet kontakte SKAT
for nærmere drøftelse af sagens videre forløb.
Københavns Vestegns Politi har herudover oplyst, at et sådant
myndighedssamarbejde også kan blive indledt på initiativ fra
SKAT. Her vil der almindeligvis blive afholdt et prævisitati-
onsmøde mellem politiet og SKAT, hvor der sker en nærmere
vurdering af sagen. Hvis dette fører til, at politiet indleder ef-
terforskning i sagen, vil efterforskningen – afhængig af sagens
karakter og behovet herfor – ske i et tæt samarbejde med
SKAT.
Københavns Vestegns Politi har endelig bemærket, at der hos
politikredsen er ganske få anmeldelser om identitetstyveri,
hvor identiteten er anvendt til stråmandsvirksomhed. Langt de
fleste anmeldelser om identitetstyveri relaterer sig til alminde-
lige varekøb, hvor misbruget sker enten via internettet eller i
en butik mv.
Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at der i dag er et tæt
samarbejde mellem SKAT og politiet, som skal sikre en effek-
tiv og korrekt opgaveløsning og løbende tilstræbe at lette ko-
ordineringen mellem myndighederne. Samarbejdet foregår ved
koordinering af indsatser, drøftelse og planlægning af priorite-
ter, fælles fokus på indsatsområder, udveksling af oplysninger
og egentlige assistanceydelser. Dette tværgående samarbejde
vil også fremover være et væsentligt led i politiets indsats i
forhold til bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet sammen
med en række andre myndigheder indgår i en tværministeriel
arbejdsgruppe, der er nedsat under Skatteministeriet, vedrøren-
de bekæmpelse af organiseret svindel med moms og afgifter.”
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 663: Spm. om, hvorfor SKAT og politiet ikke har en langt tættere koordination i sager om identitetstyveri og misbrug af stråmænd, til justitsministeren og skatteministeren
Skatteministeriet har supplerende oplyst, at ministeriet har indhentet en ud-
talelse fra SKAT, som har oplyst følgende:
”Informationer fra andre myndigheder vedrørende faktisk eller
mistanke om brug af stjålne identiteter, fx til oprettelse af fik-
tive virksomheder og fiktive lønmodtagerforhold, er i høj grad
relevante for SKAT. Indsættelse af stråmænd kan være en in-
dikation af, at der foregår ulovlig økonomisk aktivitet i virk-
somheden, og oplysninger om faktisk eller muligt identitetsty-
veri indgår derfor som et vigtigt element i SKATs risikovurde-
ring.
Skatteministeren nedsatte i januar 2016 en tværministeriel ar-
bejdsgruppe, som har til formål at gennemføre et serviceefter-
syn af det eksisterende myndighedssamarbejde om bekæmpel-
se af netop organiseret svindel med moms og afgifter. Ar-
bejdsgruppen skal vurdere, om myndighederne i arbejdsgrup-
pen sammen kan gøre mere eller reagere hurtigere for at brem-
se svindlen. Dette indebærer også eventuelle forslag til lovgiv-
ningstiltag og regelforenklinger, som muliggør og styrker
myndighedssamarbejdet.
Da den samlede indsats mod moms- og afgiftssvindel i dag
dækker over forskellige indsatser fordelt på en række offentli-
ge myndigheder, indgår både repræsentanter fra SKAT, Skat-
teministeriet, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, SØIK, Erhvervssty-
relsen, Fødevarestyrelsen og Energistyrelsen i arbejdsgruppen.
Ét af de konkrete løsningsforslag, som arbejdsgruppen under-
søger, er, hvordan risikoprofiler lovligt og effektivt kan ud-
veksles mellem myndighederne. Mulighederne for større og
hurtigere koordination omkring identitetstyveri og misbrug af
stråmænd indgår heri.
Arbejdsgruppen skal inden udgangen af 2016 præsentere et
løsningskatalog med forslag til, hvordan det tværgående sam-
arbejde mellem myndighederne kan styrkes yderligere, uden at
det påvirker almindelige virksomheder, som ikke svindler, i
unødig grad, men samtidig gør det sværere at være kriminel.
Når arbejdsgruppens arbejde er færdigt, vil skatteministeren,
som lovet tidligere, kunne oversende resultaterne til Skatteud-
valget og Retsudvalget.”
4