Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1648678_0001.png
22. juni 2016
J.nr. 16-0722317
Til Folketinget – Retsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 634 af 25. maj 2016 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karsten Lauritzen
/ Annemette Ottosen
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, at SKAT ikke inddriver krav, som f.eks. er fastslået ved de danske domstole ved dom eller kendelse, til skatteministeren
1648678_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til, at SKAT, som det er i dag, ikke inddriver krav, som
f.eks. er fastslået ved de danske domstole ved dom eller kendelse, og hvad vil ministeren
gøre for at løse problemet?
Svar
SKAT forestår inddrivelsen af al offentlig gæld, herunder også f.eks. civilretlige krav, der
er fastslået ved dom eller kendelse. SKAT suspenderede den 8. september 2015 al auto-
matisk inddrivelse af gæld via Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og DebitorMotorInd-
drivelse (DMI) på baggrund af en analyse fra Kammeradvokaten, der konkluderede, at
der i nogle tilfælde blev gennemført ulovlig inddrivelse. Nedlukningen af den automatiske
inddrivelse har medført en mærkbar reduktion af inddrivelsesprovenuet og en dertil hø-
rende stigning i de samlede offentlige restancer.
SKAT inddriver i dag kun manuelt og kun på fordringer, som er blevet vurderet retskraf-
tige. Den konkrete inddrivelsesindsats har fokus på håndtering af frivillige indbetalinger
og indsatser over for virksomhedsrestancer, hvor risikoen for tab vurderes høj. I den
forbindelse vil SKAT også prioritere ny gæld, der sendes til inddrivelse i SKAT, og øvrige
udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang der er ressourcer til
rådighed.
Herudover har SKAT siden nedlukningen af den automatiske inddrivelse arbejdet på at få
genetableret den automatiserede modregning frem mod den årlige store modregning i
overskydende skatter ifm. udsendelse af årsopgørelsen i april. Den automatiske modreg-
ning er genetableret, og der er tilrettelagt en proces, der sikrer, at der kun modregnes i
retskraftige krav.
Arbejdet med at opbygge et nyt inddrivelsessystem er i fuld gang, og et færdigt it-system
forventes klar i 2019, men det er planen, at et midlertidigt system gradvist kan tages i brug
primo 2017. Parallelt med udviklingen af it-systemet arbejdes der på at forenkle inddrivel-
seslovgivningen for at sikre en mere enkel systemunderstøttelse af inddrivelsesaktiviteter-
ne.
Den aktuelle situation på inddrivelsesområdet betyder, at inddrivelsesprovenuet er stærkt
reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som månedligt blev inddre-
vet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset. Der må derfor også forventes en
stigning i de samlede offentlige restancer i de kommende år.
Det er et højt prioriteret mål hos regeringen at få reetableret inddrivelsen, så provenuet
sikres, og skyldnere ikke oplever, at de kan undgå at betale deres gæld. Derfor vil jeg
fremhæve, at vi med L 18 har fået udskudt forældelsen af fordringer under inddrivelse, da
det hverken er ret eller rimeligt, at de danskere, der svarer enhver sit, skal betale for dem,
der slipper for at betale deres gæld på grund af forældelse.
Jeg er fortrøstningsfuld i forhold til de initiativer, der allerede er igangsat, selv om der
bliver tale om et langt sejt træk. Jeg håber, at Folketinget fortsat vil bakke op om de tiltag,
der er nødvendige for at få en effektiv inddrivelse.
Jeg er opmærksom på, at det kan være krænkende for retsfølelsen, hvis bøder, som krimi-
nelle er idømt, ikke inddrives. Derfor er det også et område, som jeg har særligt fokus på.
Side 2 af 2