Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1644329_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. juni 2016
Procesretskontoret
Kenny Rasmussen
2016-0030-4557
1968411
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 631 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om ændring af reglerne for digital forkyndelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 631 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalget:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil tage initiativ
til at ændre reglerne for digital forkyndelse, således at modta-
geren ikke fremover skal bekræfte modtagelsen, for at medde-
lelsen kan anses for at være forkyndt?”
Svar:
1.
Retsplejeloven indeholder to forskellige måder, hvorpå der kan ske digi-
tal forkyndelse.
Forkyndelse kan således ske ved, at meddelelsen med eventuelle bilag ved
digital kommunikation gøres tilgængelig for den pågældende, der samtidig
anmodes om at bekræfte modtagelsen (digital forkyndelse), jf. retsplejelo-
vens § 155, stk. 1, nr. 2.
Ved digital forkyndelse anses meddelelsen for forkyndt, hvis den pågæl-
dende bekræfter at have modtaget meddelelsen enten ved en meddelelse,
der sendes ved digital kommunikation med anvendelse af digital signatur,
eller ved at sende en personligt underskrevet kopi af meddelelsen, jf. § 156
b, 1. pkt.
Forkyndelse kan desuden ske ved, at meddelelsen med eventuelle bilag
ved digital kommunikation gøres tilgængelig for den pågældende i en digi-
tal postkasse, der anvendes til sikker digital kommunikation med det of-
fentlige (forenklet digital forkyndelse), jf. retsplejelovens § 155, stk. 1, nr.
3.
Ved forenklet digital forkyndelse anses meddelelsen for forkyndt, hvis
meddelelsen åbnes, jf. retsplejelovens § 156 c, 1. pkt. Forkyndelse anses
for at være sket, den dag meddelelsen åbnes, jf. retsplejelovens § 156 c, 2.
pkt.
2.
Bestemmelsen om forenklet digital forkyndelse blev indsat i retsplejelo-
ven ved lov nr. 1242 af 18. december 2012 om ændring af retsplejeloven,
straffeloven og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (re-
vision af reglerne om forkyndelse mv.). Lovforslaget (nr. 12 af 3. oktober
2012) byggede på betænkning nr. 1528 om revision af reglerne om for-
kyndelse fra november 2011, afgivet af en arbejdsgruppe under Justitsmi-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 631: Spm. om ændring af reglerne for digital forkyndelse, til justitsministeren
nisteriet, og Retsplejerådets udtalelse af 27. juni 2012 om betænkningen.
Bestemmelsen trådte i kraft den 1. februar 2015.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.2.3.7,
at Justitsministeriet var enig i Retsplejerådets betragtninger om, at det i ly-
set af den generelle udvikling på området for digital kommunikation med
offentlige myndigheder, i al fald når brugen af den nye digitale postkasse
til obligatorisk digital kommunikation med offentlige myndigheder er ind-
arbejdet, vil være nærliggende at overveje, om digital forkyndelse kan fø-
res et skridt videre, f.eks. således at det for forkyndelse er tilstrækkeligt, at
meddelelsen er tilgængelig i den digitale postkasse (dvs. uden at stille som
yderligere betingelse, at meddelelsen er blevet åbnet).
3.
Justitsministeriet har i begyndelsen af 2016 iværksat et projekt, som har
til formål at analysere henholdsvis den fremadrettede organisering af for-
kyndelsesopgaven og fremadrettede forkyndelsesmetoder. I projektet del-
tager repræsentanter fra domstolene, anklagemyndigheden, politiet og
kriminalforsorgen.
For så vidt angår forkyndelsesmetoder, undersøges blandt andet mulighe-
derne for den tekniske gennemførelse af retsplejelovens regler om forenk-
let digital forkyndelse, herunder etableringen af en funktion, som indebæ-
rer, at den afsendende myndighed automatisk modtager en åbningskvitte-
ring, når modtageren har åbnet den meddelelse, som skal forkyndes.
Justitsministeriet vil, når undersøgelsen er afsluttet, og der er opnået erfa-
ringer med anvendelsen af forenklet digital forkyndelse, overveje, om der
er behov og grundlag for at foreslå en ændring af reglerne om digital for-
kyndelse, således at det for forkyndelse er tilstrækkeligt, at meddelelsen er
tilgængelig i den digitale postkasse, dvs. uden krav om, at modtageren skal
bekræfte modtagelsen.
3