Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1646728_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. juni 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0030-4548
1965492
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 625 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om redegørelse for indholdet af voldtægtsbestemmelserne i den svenske straffelov (brottsbalken), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 625 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for indholdet af voldtægtsbestemmel-
serne i den svenske straffelov (brottsbalken), herunder kravene
til samtykke fra begge parter i en seksuel handling for at der
ikke er tale om voldtægt, og de skridt, som den svenske lovgi-
vere gennem ændring af straffelovens voldtægtsbestemmelser
med virkning fra 1. april 2005 har taget for at sikre menneskers
seksuelle integritet og selvbestemmelsesret?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Udenrigsministeriet
om gennem den danske ambassade i Stockholm at indhente oplysninger,
herunder om indholdet af de svenske straffebestemmelser om voldtægt og
seksuel tvang, herunder betydningen af begge parters samtykke og om
hvorvidt anbefalingen om at indføre en samtykkebaseret bestemmelse om
seksuelt overgreb i betænkning om lovgivningen om seksualforbrydelser
(SOU 2010:71) har ført til indførelse af en sådan bestemmelse.
Justitsministeriet har endvidere anmodet Udenrigsministeriet om at be-
kræfte, hvorvidt nedenstående uddrag fra betænkning nr. 1534/2012 om
seksualforbrydelser fra Straffelovrådet fortsat er korrekt:
"Bestemmelsen om voldtægt i den svenske straffelov har føl-
gende ordlyd (kapitel 6 § 1):
Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom
hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till
att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn
till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig
med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och
högst sex år.
Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag
eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig
med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på
grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpå-
verkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller an-
nars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjäl-
plöst tillstånd.
Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn
till omständig- heterna vid brottet att anse som mindre grovt,
döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om redegørelse for indholdet af voldtægtsbestemmelserne i den svenske straffelov (brottsbalken), til justitsministeren
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som
grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst
tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt
beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller
om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i
övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillväga-
gångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.
[...]
Voldtægtsbestemmelsen omfatter ud over samleje mv. tiltvun-
get ved mishandling, vold eller trussel om strafbar handling
også samleje mv. ved udnyttelse af en person, der befinder sig
i en hjælpeløs tilstand.
Den, som ved ulovlig tvang gennemfører anden form for sek-
suel handling end de handlinger, der er omfattet af voldtægts-
bestemmelsen, med en person, der befinder sig i en hjælpeløs
tilstand, vil efter den svenske straffelovs kapitel 6 § 2 kunne
straffes for seksuel tvang.
[...]
Spørgsmålet om, hvorvidt det centrale element i voldtægtsbe-
stemmelsen bør være anvendelsen af tvang eller manglende
samtykke, blev diskuteret og overvejet af både Sexualbrotts-
kommittén forud for lovreformen i 2005 (SOU 2001:14 side
123ff) og af den svenske regering i forbindelse med reformen
af bestemmelserne om seksualforbrydelser i 2005 (prop.
2004/05:45 side 36ff). Regeringen, som delte Komiteens be-
dømmelse af spørgsmålet, fandt ikke, at der var tilstrækkeligt
tungtvejende grunde til at affatte voldtægtsbestemmelsen ud
fra et krav om manglende samtykke. Der blev som baggrund
herfor navnlig henvist til den risiko en sådan formulering af
bestemmelsen ville skabe for i højere grad at sætte fokus på of-
ferets handlinger. Flertallet af høringsparterne og den svenske
Rigsdag delte denne opfattelse (bet. 2004/05:JuU16 side 12ff).
Den svenske regering nedsatte i 2008 et udvalg med den opga-
ve at foretage en evaluering af den reform af de strafferetlige
regler om seksualforbrydelser, som blev foretaget i 2005, jf.
Dir. 2008:94. Formålet med evalueringen har særligt været at
vurdere, hvordan de ændrede strafbestemmelser har fungeret i
praksis, og om formålet med reformen er blevet opnået. I okto-
ber 2010 blev der på den baggrund afgivet en betænkning om
lovgivningen om seksualforbrydelser (SOU 2010:71). Af be-
tænkningen fremgår det, at beskyttelsen af den personlige og
seksuelle integritet og den seksuelle selvbestemmelsesret gene-
relt set er blevet forstærket og tydeliggjort med reformen i
2005. Endvidere fremgår det, at det formål, der blev sat med
reformen om at skabe klare og velafgrænsede bestemmelser,
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om redegørelse for indholdet af voldtægtsbestemmelserne i den svenske straffelov (brottsbalken), til justitsministeren
hovedsagelig er lykkedes, jf. SOU 2010:71 side 15. Betænk-
ningen indeholder dog visse forslag til ændringer af lovgivnin-
gen med henblik på at forbedre beskyttelsen mod seksuelle
overgreb.
[…]
Som fordele ved en samtykkebaseret lovgivning angives i be-
tænkningen bl.a., at dette vil kunne anses som en naturlig for-
længelse af udvikling af det strafferetlige syn på seksualfor-
brydelser, og at en samtykkebaseret regulering vil kunne have
en normerende virkning ved at tydeliggøre, at det ikke er tilladt
at have sex med en person, som ikke samtykker til det. Det an-
føres endvidere, at en sådan regulering vil kunne skabe et vist
fokus på gerningsmandens adfærd, samt at en samtykkebaseret
regulering også ud fra et behandlingsperspektiv vil give en
bedre beskyttelse af voldtægtsofre, idet integritetskrænkelsen
vil blive udgangspunktet for behandlingen af en sag om vold-
tægt, jf. SOU 2010:71 side 207ff.
Imod en samtykkebaseret regulering angives det bl.a., at dette
vil skabe et øget fokus på offerets handlinger i forbindelse med
et overgreb, og at det vil være vanskeligt at definere, hvornår
der foreligger et gyldigt samtykke, og hvilken form et samtyk-
ke vil skulle have. Det anføres desuden, at en sådan regulering
vil kunne skabe en urimelig – og ifølge betænkningen ureali-
stisk – forventning om flere domfældelser samt skabe en øget
risiko for moralisering, idet der ved bedømmelsen af, om et of-
fer har samtykket, også vil skulle tages stilling til, hvilke typer
af handlinger det er normalt at samtykke til, jf. SOU 2010:71
side 211ff.
Det fremgår af betænkningen, at de bevismæssige vanske-
ligheder i sager om seksuelle overgreb findes at ville være lige
så omfattende med en samtykkebaseret regulering som efter
den gældende svenske regulering på området, jf. SOU 2010:71
side 218ff og 237.
Det konkluderes i betænkningen, at samtykkets betydning for,
hvornår noget er en tilladt henholdsvis en utilladt handling, bør
fremgå direkte af lovgivningen. Det foreslås dog ikke at indfø-
re en ren samtykkebaseret regulering, hvor samtykket er det
grundlæggende og eneste element i kriminaliseringen. Krimi-
naliseringen af voldtægt og seksuel tvang bør ifølge betænk-
ningen fortsat tage udgangspunkt i, om der er udvist tvang eller
udnyttelse, jf. SOU 2010:71 side 17-18, 232ff og 239ff.
[…]
Det foreslås endvidere i betænkningen, at der i den svenske
straffelovs kapitel om seksualforbrydelser indsættes en ny
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om redegørelse for indholdet af voldtægtsbestemmelserne i den svenske straffelov (brottsbalken), til justitsministeren
samtykkebaseret bestemmelse om straf for seksuelt overgreb.
Med den foreslåede bestemmelse kriminaliseres gennemførelse
af en seksuel handling med en person uden dennes tilladelse.
Det foreslås, at bestemmelsen skal være subsidiær i forhold til
bestemmelserne om voldtægt og seksuel tvang og således kun
skal kunne anvendes, hvis gerningen ikke udgør voldtægt eller
seksuel tvang. Strafferammen foreslås til fængsel i indtil 4 år.
Det anføres i betænkningen bl.a., at den foreslåede bestemmel-
se ud over at tydeliggøre samtykkets betydning også vil sikre,
at det på en passende måde bliver muligt at straffe den som –
uanset om der er anvendt tvang eller udnyttelse – gennemfører
en seksuel handling med en person, som ikke har tilladt denne
handling. Bestemmelsen vil bl.a. kunne anvendes i de tilfælde,
der er nævnt ovenfor, hvor et offer under et overgreb udviser
total passivitet, eller hvor gerningsmanden vildleder offeret
ved f.eks. at udgive sig for at være en person, som offeret har
eller har haft en seksuel relation med, jf. SOU 010:71 side 18,
246ff, 250ff og 495ff."
Justitsministeriet har på nuværende tidspunkt ikke modtaget udtalelsen fra
Udenrigsministeriet til brug for besvarelsen. Det bemærkes i den forbin-
delse, at høringer af udenlandske myndigheder erfaringsmæssigt kan være
tidskrævende.
Justitsministeriet vil oplyse Folketingets Retsudvalg om retstilstanden i
Sverige snarest efter modtagelsen af oplysningerne fra Udenrigsministeri-
et.
5