Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1652193_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2016
Politikontoret
Tina Pedersen
2016-0030-4544
1962586
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 619 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at stoppe de drenge, der hærger på Nørrebro, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 619 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil
tage for at stoppe de drenge, der hærger på Nørrebro, og som
har udsat flere værtshusejere for pengeafpresning, vold og trus-
ler samt råbt at Nørrebro er underlagt Sharialov m.v., herunder
om ministeren vil sørge for, at politiet har ressourcer til straks
at gribe ind over for denne adfærd, og om ministerens holdning
til at personerne skal udvises, hvis de ikke er danske statsbor-
gere, jf. artiklen ”Skaarup og Pape: Sharia-bande skal udvises
af Danmark”, Ekstrabladet.dk den 11. maj 2016?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Købehavns Politi, der i forhold til politiets indsats og initia-
tiver i området – i anledning af hændelserne omkring Mucki
Bar og Café Heimdal – har henvist til den vedlagte redegørelse
om situationen på Ydre Nørrebro.
Det fremgår bl.a. af redegørelsen, at Ydre Nørrebro er et så-
kaldt særligt udsat boligområde (SUB). Som følge heraf er der
udarbejdet en særskilt SUB-plan for indsatsen i området.
SUB-planen beskriver ud over den daglige politimæssige ind-
sats også muligheden for en udvidet indsats, når der opstår
akutte behov. Det kan f.eks. være, når der konstateres en æn-
dring i den oplevede tryghed i lokalområdet, ved en pludselig
stigning i kriminalitetsudviklingen eller lignende. Københavns
Politis indsats i forbindelse med urolighederne omkring café-
erne på Ydre Nørrebro er et eksempel herpå. Det fremgår såle-
des af redegørelsen, at SSP, kommune, politi, boligselskaber,
partnerskaber, gadeplansmedarbejdere mv. i samarbejde har
lavet en akut handlingsplan og indsats i forhold til at håndtere
de nævnte uroligheder.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at Københavns Politi
har afholdt et møde med brancheorganisationen Horesta med
henblik på drøftelse af situationen.
Desuden fremgår det af redegørelsen, at lokalpolitiet har været
på genbesøg ved de berørte restaurationer, indhentet video-
overvågning i området samt været synligt til stede for derigen-
nem at fremme den oplevede tryghed i området. Den Krimi-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 619: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at stoppe de drenge, der hærger på Nørrebro, til justitsministeren
nalpræventive Sektion ved Københavns Politi har endvidere
haft skærpet opmærksomhed på situationen på Ydre Nørrebro
– hvilket er sket i samarbejde med lokalpolitiet og SSP, herun-
der gadeplansmedarbejdere.”
Jeg kan henholde mig til Rigspolitiets udtalelse. Den i udtalelsen omtalte
redegørelse vedlægges denne besvarelse.
2.
Det er regeringens holdning, at der skal sættes hårdt og konsekvent ind
fra myndighedernes side, når erhvervsdrivende udsættes for chikane og af-
presning.
Det er vigtigt, at politiet prioriterer sådanne indsatser højt. Jeg har i den
forbindelse noteret mig, at det fremgår af redegørelsen, at Københavns Po-
liti har fokus på de i pressen omtalte konkrete episoder vedrørende afpres-
ning mv. af erhvervsdrivende på Ydre Nørrebro, og at der er taget flere
forskellige initiativer for at sikre tryghed i området.
3.
Med hensyn til spørgsmålet om udvisning er det klare min holdning, at
udlændinge, der misbruger deres ophold her i Danmark til at begå krimina-
litet, skal udvises, hvis det er muligt.
Det følger da også af udlændingelovens §§ 22-24 og § 25, at der, hvis lo-
vens betingelser i øvrigt er opfyldt, skal ske udvisning, medmindre dette
konkret må antages at være i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser, jf. udlændingelovens § 26, stk. 2.
Rigsadvokaten har desuden for nyligt indskærpet de gældende generelle
retningslinjer, der fremgår af Rigsadvokatens meddelelse om udvisning
over for statsadvokaterne og politikredsene. Rigsadvokaten har i den for-
bindelse fremhævet, at der skal nedlægges påstand om udvisning, hvis for-
holdet efter bestemmelserne i udlændingeloven kan føre til udvisning af
den pågældende udlænding, og udvisning findes at være proportionel.
3