Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1641456_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samrådsspørgsmål AA + AB
(Samrådsspørgsmål BF + BG fra REU)
Fredag den 13. maj 2016 kl. 10.00
Hvornår:
10. maj 2016
Sags nr.
Akt-id
DET TALTE ORD GÆLDER
Udkast til tale til brug for besvarelse af samråds-
spørgsmål AB fra Udlændinge-, Integrations- og Bo-
ligudvalget
Samrådsspørgsmål AB
Ministeren bedes redegøre for myndighedernes kontrol
med og muligheder for at forhindre radikaliserede ima-
mers ekstreme prædikener i Danmark? Ministeren bedes
endvidere redegøre for, hvilke tiltag regeringen vil tage i
kampen mod imamers ekstreme ytringer og undervis-
ning? Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorvidt
regeringen har konkrete forslag til at stramme reglerne
for inddragelse af opholdstilladelsen til yderliggående
religiøse forkyndere?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dan Jørgensen (S).
67940
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
I samrådet, hvor kirkeministeren og justitsministeren også delta-
ger, behandles endvidere samrådsspørgsmål AA fra
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget samt samråds-
spørgsmål BF + BG fra Retsudvalget:
Samrådsspørgsmål AA fra UUI
Ministeren bedes redegøre for myndighedernes kontrol med mo-
skeer i Danmark, hvor radikaliserede imamer tilsyneladende un-
derstøtter ekstreme holdninger til vold og frihedsrettigheder. Mi-
nisteren bedes endvidere redegøre for, hvilke lovgivningsmæssi-
ge tiltag regeringen vil tage i kampen mod imamers ekstreme yt-
ringer og undervisning?
Samrådsspørgsmål BF fra REU
Vil ministrene kommentere TV 2 dokumentaren ”Moskeerne bag
sløret”, og redegøre for omfanget af eksisterende sharia-råd i
Danmark, herunder hvordan regeringen vil gribe ind over for
disse sharia-råd?
Samrådsspørgsmål BG fra REU
Vil ministrene redegøre for hvilke initiativer, der vil blive taget
på baggrund af TV2s dokumentarserie ”Moskeerne bag sløret”?
Spørgsmål AA er stillet til justitsministeren efter ønske fra Dan
Jørgensen (S). Spørgsmål BF og BG er begge stillet til både
justitsministeren og kirkeministeren efter ønske fra Peter Skaarup
(DF).
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
3
1.
Tak for ordet.
Det er et alvorligt problem, at vi i Danmark har religiøse
forkyndere, som misbruger frihedsrettighederne til at
prædike had og undergrave det samfund, de burde være
en del af.
Det skal vi gøre noget ved!
Som kirkeministeren og justitsministeren allerede har
været inde på, har regeringen derfor iværksat en forhand-
lingsproces vedrørende tre felter, som regeringen gerne
vil handle på. Heri indgår bl.a. spørgsmålet om uden-
landske ”hadprædikanters” adgang til Danmark.
Derudover vil jeg – ligesom andre ministre – tage yderli-
gere spor op i forlængelse af den nuværende forhand-
lingsproces.
Jeg gennemgår først de forslag på mit område, som ind-
går i den nuværende forhandlingsproces. Dernæst omta-
ler jeg de spor, som jeg vil tage op i forlængelse af for-
handlingerne.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1641456_0004.png
4
2.
Som nævnt indgår spørgsmålet om udenlandske ”had-
prædikanters” adgang til Danmark i den nuværende for-
handlingsproces.
Jeg har i tirsdags fremlagt et forslag til en liste over had-
prædikanter.
Forslaget går ud på at indføre en såkaldt sanktionsliste
for ikke-EU-borgere [tredjelandsstatsborgere]. Optagelse
på listen betyder, at der er truffet en forhåndsafgørelse
om at nægte visum eller afvise personen på den ydre
grænse.
Der vil ikke kunne anvendes en sanktionsliste over for
EU-borgere og deres familiemedlemmer. Som supple-
ment vil vi derfor indføre en opmærksomhedsliste med
navngivne EU-borgere. Der vil ikke blive truffet for-
håndsafgørelser i forhold til personer på opmærksom-
hedslisten.
Vi foreslår, at sanktionslisten skal være offentlig og læg-
ges
udlændingemyndighedernes
hjemmeside
(www.nyidanmark.dk). Opmærksomhedslisten skal ikke
være offentlig.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
5
Ifølge forslaget vil de oplysninger, der kan føre til, at en
udenlandsk religiøs forkynder optages på sanktionslisten,
f.eks. kunne indhentes ved søgning på internettet. Der-
imod vil der ikke blive brugt klassificerede oplysninger.
Det skyldes, at listerne omfatter personer, der er en trus-
sel mod den offentlige orden – og ikke en trussel mod
statens sikkerhed.
Vi lægger op til, at afgørelse om optagelse på sanktions-
listen skal træffes uden forudgående partshøring, og uden
at afgørelsen meddeles udlændingen direkte. Til gengæld
vil der være en særlig let adgang til genoptagelse af sa-
gen, hvor der skal ske partshøring og gives en begrundel-
se til udlændingen.
Vi foreslår, at Udlændingestyrelsen skal træffe afgørelse
om optagelse på listen, og at styrelsens eventuelle afslag
på genoptagelse kan påklages til Udlændingenævnet.
Forslaget går desuden ud på, at en afgørelse om optagel-
se på sanktionslisten skal revurderes hvert andet år, eller
hvis nye oplysninger konkret giver anledning hertil.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
6
Vi vil også afgrænse sanktionslisten til at omfatte religi-
øse forkyndere og lignende. Definitionen af en religiøs
forkynder foretages på baggrund af begrebets anvendelse
i eksisterende lovgivning.
Ifølge forslaget er det overordnede kriterium for at opta-
ge en udlænding på sanktionslisten, at den pågældende
udlænding har udvist en adfærd, som giver grund til at
tro, at vedkommende ville udgøre en trussel mod den of-
fentlige orden i Danmark, hvis vedkommende fik lov til
at indrejse her i landet.
Der skal være en vis sandsynlighed for, at den pågæl-
dende udlænding vil forsøge at indrejse i Danmark.
Som eksempler på udtalelser, der kan give grund til at
tro, at en udlænding vil udgøre en trussel mod den of-
fentlige orden i Danmark, kan jeg nævne:
1.
2.
Fremsættelse af udtalelser i udlandet, der ville være
strafbare, hvis de var blevet fremsat her i landet.
Fremsættelse af udtalelser i udlandet, der efter de-
res indhold er antidemokratiske.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
7
Jeg vil understrege, at listerne ikke giver sikkerhed for, at
omrejsende hadprædikanter ikke indrejser her i landet.
Det er heller ikke succeskriteriet for listerne.
Med listerne får vi imidlertid et vigtigt værktøj, der bi-
drager til at modvirke, at hadprædikanter indrejser her i
landet.
Indførelsen af en sanktionsliste forudsætter lovgivning,
og vi vil fremsætte lovforslag herom efter sommer. Jeg
vil understrege, at der i den forbindelse fortsat udestår en
række retlige og praktiske spørgsmål, som skal undersø-
ges nærmere.
3.
I forlængelse heraf – og i forhold til spørgsmålet om
inddragelse af opholdstilladelsen til religiøse forkyndere
– vil jeg (generelt) bemærke, at udlændingelovens § 9 f
indeholder regler om opholdstilladelse til udenlandske
religiøse forkyndere, missionærer og såkaldte ordensper-
soner, f.eks. munke og nonner.
Udlændinge, der fungerer som religiøse forkyndere, kan
dog indrejse og tage ophold i Danmark på andre grund-
lag end en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
8
f. Sådanne personer kan få opholdstilladelse som f.eks.
studerende, arbejdstager, familiesammenført eller flygt-
ning, hvis de opfylder betingelserne herfor. De kan også
indrejse og tage ophold på grundlag af EU-reglerne om
fri bevægelighed mv. eller regler for nordiske statsborge-
re.
Udlændingelovens regler giver forskellige muligheder
for at sætte ind over udlændinge med en uacceptabel ad-
færd, der har eller søger om at få en opholdstilladelse.
Under visse betingelser kan myndighederne således ude-
lukke en udlænding fra at få opholdstilladelse, ligesom
myndighederne kan nægte at forlænge en opholdstilla-
delse, inddrage opholdstilladelsen eller udvise den på-
gældende.
I forbindelse med arbejdet med at indføre en liste over
hadprædikanter overvejer vi, hvordan listen kan anven-
des i forhold til at udelukke udlændinge fra at få op-
holdstilladelse samt i udvisningssager.
4.
Et af de andre spor, der har været drøftet i forbindelse
med forhandlingerne, er, om vi kan gøre noget i forhold
til statsborgerskab.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
9
Det er et svært område – og der er rigtig mange udfor-
dringer.
Man kan se på to ting – frakendelse af statsborgerskab og
tildeling af statsborgerskab.
I forhold til muligheden for at frakende statsborgerskab,
er vi stærkt begrænsede af vores nuværende internationa-
le forpligtelser.
I forhold til tildeling af statsborgerskab har vi et større
spillerum. Det har vi, fordi tildeling af statsborgerskab
som hovedregel er et nationalt anliggende – så længe vi
holder os inden for diskriminationsforbuddet.
Det at få dansk statsborgerskab skal være noget særligt.
Derfor overvejer vi selvfølgelig, om vi i højere grad kan
sikre, at personer, der forsøger at undergrave danske love
og værdier, udelukkes fra at få dansk statsborgerskab.
5.
Som de fleste af os nok er fuldstændige enige om, så
åbner vores aktuelle forhandlinger om en målrettet ind-
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
10
sats over for radikale imamer og deres samfundsunder-
gravende virke også op for andre meget væsentlige pro-
blemstillinger.
For der er kvinder og børn i de her lukkede miljøer, som
kommer voldsomt i klemme på grund af ekstrem social
kontrol og forkvaklede æreskodeks.
Vi har allerede et stort og godt beredskab på området i
dag. Men vi må også erkende, at problemet er meget al-
vorligt, og der er behov for at sætte endnu mere målrettet
ind for at støtte op om denne meget udsatte målgruppe.
Vi kan ikke leve med, at de her kvinder, børn og unge
bliver frataget helt basale muligheder og frihedsrettighe-
der. Regeringen har derfor besluttet, at der i vores priori-
teringsoplæg for satspuljeforhandlingerne 2017 vil indgå
et tema, som sætter fuldt fokus på indsatsen målrettet pa-
rallelsamfund og de her udsatte grupper.
Jeg har sammen med undervisningsministeren og social-
og indenrigsministeren indkaldt partilederne til et møde
den 25. maj, hvor vi skal tale om udfordringerne på det
her område og behovet for nye indsatser.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
11
Jeg forventer bl.a., at vi skal se på, om vi kan gøre noget
generelt for at forebygge æresrelaterede konflikter og
styrke vores exitforanstaltninger. Vi skal sikre os, at un-
ge, som lever i miljøer med stærk social kontrol, kender
deres rettigheder og støttes i også at kunne gøre brug af
dem.
6.
Derudover vil vi, som justitsministeren har nævnt,
indkalde partilederne til en drøftelse af, om der kan gøres
yderligere i forhold til forebyggelse af radikalisering.
Vi har i Danmark opbygget en solid dansk model for fo-
rebyggelse af radikalisering, baseret på et tværgående
samarbejde mellem myndigheder både lokalt og natio-
nalt.
I januar sidste år indgik vi en bred satspuljeaftale om at
styrke indsatsen mod radikalisering, hvoraf en lang ræk-
ke initiativer nu er ved at blive udmøntet.
Og der er oprettet en styrelse under mit ministerium
”Styrelsen for International Rekruttering og Integration,
som bl.a. har ansvaret for at yde rådgivning på strategisk
niveau til alle landets kommuner om forebyggelse af ra-
dikalisering. Styrelsen arbejder også med udvikling af
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
12
nye metoder til bl.a. at forebygge onlineradikalisering,
opkvalificere fagfolk og mobilisere civilsamfund til at
udgøre et alternativ til radikale miljøer.
Men udfordringerne udvikler sig hele tiden, og vi skal
hele tiden have et kritisk blik på vores indsats. Derfor har
jeg besluttet at igangsætte en kortlægning af kommuner-
nes forebyggelsesindsats for at få svar på, om der er no-
get, der lokalt kan gøres bedre.
7.
For at summere op: Som led i de igangværende politi-
ske forhandlinger har vi fremlagt et forslag til en liste
over hadprædikanter, som skal udmøntes i et lovforslag.
Og i forlængelse af forhandlingerne vil jeg tage sporet
om børn, unge og kvinder i udsatte miljøer op, ligesom
vi vil drøfte, om der skal gøres yderligere i forhold til at
forebygge radikalisering.
Vi ser med stor alvor på, at vi i Danmark har religiøse
forkyndere, som misbruger frihedsrettighederne til at
prædike had og undergrave det samfund, de burde være
en del af.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 615: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om opfølgning på "Moskeer bag sløret", til udlændinge-, integrations- og boligministeren
13
Derfor er der også tale om et emne, som vi i den kom-
mende tid kommer til at arbejde videre med i forskellige
sammenhænge.