Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1643533_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. juni 2016
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2016-0030-4531
1956727
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 603 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om, hvor ofte en vurdering af manglende beviser er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i voldtægtssager, til justitsministeren
1643533_0002.png
Spørgsmål nr. 603 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor ofte en vurdering af mang-
lende beviser, herunder manglende eksistens af fysiske beviser,
er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i
voldtægtssager, idet der henvises til, at kun omkring 3 af 10
voldtægtsanmeldelser kommer for en dommer?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Anklagemyndigheden kan i medfør af retsplejelovens §
721, stk. 1, nr. 2, opgive påtale i en sag, hvis videre forfølgning
ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig. Påtaleop-
givelse efter denne bestemmelse vil f.eks. kunne ske, hvis an-
klagemyndigheden vurderer, at der ikke er tilstrækkelige bevi-
ser til, at den sigtede vil blive dømt for forholdet.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt mu-
ligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyrings-
system (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om antallet af
voldtægtssager, hvor der er truffet afgørelse om at opgive sig-
telsen i medfør af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2. Jeg har
samtidig – med henblik på at tilvejebringe et samlet overblik
over voldtægtssager – trukket data om antallet af anmeldelser,
sigtelser og tiltaler.
Af tabel 1 fremgår antallet af anmeldelser, sigtelser, tiltaler og
antallet af sager, hvor der er sket påtaleopgivelse efter retsple-
jelovens § 721, stk. 1, nr. 2, i sager om voldtægt efter straffe-
lovens § 216, stk. 1, for perioden fra den 1. juli 2013 (hvor
straffeloven blev ændret) og til den 3. maj 2016.
Tabel 1: Anmeldelser, sigtelser, tiltaler og påtaleopgivelse, jf.
retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2 – voldtægt efter straffelo-
vens § 216, stk. 1
2013 (fra 2014
2015
2016
1.
juli
(til den
2013)
3. maj
2016)
185
401
501
237
Anmeldelser
Sigtelser
Tiltaler
159
35
328
109
195
381
164
190
157
70
84
Påtaleopgivelse, jf.
52
rpl. § 721, stk. 1,
nr. 2
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om, hvor ofte en vurdering af manglende beviser er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i voldtægtssager, til justitsministeren
1643533_0003.png
Bemærkning: Der er et efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsom-
råder i POLSAS, hvorfor data for tidligere år først anses for at være pålide-
lige 2 måneder efter årets udgang. Data er analyseret på baggrund af POL-
SAS, bearbejdet i QlikView efter anklagemyndighedens ledelsessystem.
Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages
hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørel-
ser mv. Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af
afgørelser i 2015 kan vedrøre sigtelser rejst i 2014. Sigtelser, tiltaler og af-
gørelser er opgjort efter, hvor mange personer pr. journalnummer der er
blevet sigtet, tiltalt og afgjort. Data er opdateret den 3. maj 2016.
Jeg kan herudover oplyse, at tiltaleprocenten i voldtægtssager
efter straffelovens § 216, stk. 1, for samme periode fordeler
sig, som det fremgår af tabel 2 nedenfor.
Af tabellen fremgår endvidere tiltaleprocenten for overtrædelse
af straffeloven i øvrigt (det vil sige alle straffelovsovertrædel-
ser undtagen voldtægt efter straffelovens § 216, stk. 1).
Tabel 2: Tiltaleprocent
2013
2014
(fra 1.
juli
2013)
35 pct.
Voldtægt
40 pct.
216, stk. 1)
67 pct.
Øvrig straffe-
62 pct.
lov
2015
2016 (til
den
3.
maj 2016)
44 pct.
67 pct.
45 pct.
72 pct.
Bemærkning: Se ovenfor ad tabel 1.
Data i tabel 1 og 2 er fremkommet ved elektronisk udtræk fra
politiets sagsstyringssystem (POLSAS). POLSAS er et journa-
liserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget således, at
der journaliseres på en gerningskode, der knytter sig til en eller
flere lovovertrædelser. I forbindelse med sagens afslutning re-
gistreres endvidere en afgørelsestype, som angiver straffesa-
gens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et red-
skab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given gerningskode. Det vil derimod
ikke være muligt uden videre at trække data af mere detaljeret
karakter.
De tilfælde, hvor der er sket påtaleopgivelse efter retsplejelo-
vens § 721, stk. 1, nr. 2, er udtryk for, at anklagemyndigheden
ud fra sagens oplysninger konkret har vurderet, at der ikke har
været grundlag for at rejse tiltale i sagen. Det er imidlertid ikke
muligt elektronisk at trække oplysninger fra POLSAS, der
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om, hvor ofte en vurdering af manglende beviser er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i voldtægtssager, til justitsministeren
nærmere kan belyse baggrunden for denne vurdering, herunder
om der har været fysiske beviser i sagen.
Det bemærkes i øvrigt, at Rigsadvokaten som led i den løbende
udvikling af anklagemyndighedens ledelsesinformationssystem
har ændret den datamodel, der benyttes i ledelsesinformations-
systemet. Politikredsene har siden medio marts 2016 bearbej-
det data i QlikView efter anklagemyndighedens ledelsessystem
med den nye datamodel. Alle data i tabel 1 og 2 er beregnet ud
fra den nye datamodel, hvilket medfører, at der kan være for-
skydninger i forhold til data beregnet efter den tidligere model.
Rigsadvokaten vil fremover alene benytte den nye datamodel.
2.
Jeg kan i øvrigt for så vidt angår anklagemyndighedens tilta-
lepraksis mere generelt bemærke, at det fremgår af retsplejelo-
vens § 96, stk. 1, at det er de offentlige anklageres opgave i
forbindelse med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i
retsplejeloven. Anklagemyndigheden skal herved påse, at
strafskyldige drages til ansvar, men også at forfølgning af
uskyldige ikke finder sted.
Denne regel er et udtryk for objektivitetsprincippet, der er et
grundlæggende princip i strafferetsplejen, og som anses for en
af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Princippet gælder
blandt andet, når anklagemyndigheden skal tage stilling til
spørgsmålet om tiltale, og indebærer, at anklagemyndigheden
er forpligtet til at tage enhver omstændighed, der tyder på en
mistænkts uskyld, i betragtning.
Det vil ikke være i overensstemmelse med objektivitetsprin-
cippet, hvis anklagemyndigheden rejste tiltale i sager, hvor der
var en sådan tvivl om beviserne, at der ikke var rimelig udsigt
til domfældelse.
Tiltale i voldtægtssager ville i øvrigt i sådanne tilfælde – ud
over den belastning, som det medfører for den tiltalte – inde-
bære en belastning for den forurettede, der skulle afgive forkla-
ring i retten i en sag, selvom anklagemyndigheden på forhånd
havde vurderet, at der ikke var rimelig udsigt til, at tiltalte ville
blive dømt.
Vurderingen af, om der er rimelig udsigt til domfældelse i en
sag om voldtægt, beror på en helt konkret vurdering af samtli-
ge sagens omstændigheder. Ud over en vurdering af både foru-
rettedes og den sigtedes forklaringer vil elementer som DNA-
spor, tekniske spor, spor efter vold, den tidsmæssige faktor
samt eventuelle vidneforklaringer om parternes adfærd før og
efter overgrebet være elementer, der kan indgå i vurderingen.
På grund af voldtægtssagernes særlige karakter vil der dog i en
række tilfælde ikke være afgørende tekniske spor eller vidne-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om, hvor ofte en vurdering af manglende beviser er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i voldtægtssager, til justitsministeren
1643533_0005.png
forklaringer, der kan belyse forholdet nærmere, og sagens af-
gørelse vil derfor hovedsagelig bero på en konkret vurdering af
forurettedes og sigtedes forklaringer om det passerede. Det in-
debærer, at der vil kunne forekomme flere påtaleopgivelser og
frifindende domme end i andre straffesager, hvor der også fo-
religger forklaringer fra andre vidner udover forurettede
og/eller tekniske beviser.
3.
Jeg kan endvidere oplyse, at de 2 regionale statsadvokater i
forbindelse med deres tilsyn med politikredsene har et øget og
særligt fokus på behandling af voldtægtssager.
De regionale statsadvokater har blandt andet i tilknytning til
Rigsrevisionens beretning om politiets henlæggelse af straffe-
sager (maj 2015) og som led i deres tilsyn med politikredsene i
efteråret 2015 gennemgået alle henlagte voldtægtssager (337
sager) fra perioden mellem den 1. januar 2015 og den 1. august
2015.
Jeg har til brug for mit bidrag til besvarelsen af spørgsmålet
anmodet de to regionale statsadvokater om en udtalelse om,
hvorvidt statsadvokaterne er stødt på særlige bevismæssige
problemstillinger i de gennemgåede sager.
De regionale statsadvokater har i den forbindelse blandt andet
oplyst følgende:
”Statsadvokaterne har i forbindelse med tilsynet i
2015 og 2016 gennemgået voldtægtssager henlagt i
politikredsene i 2014 samt i perioden fra 1. januar til
1. august 2015.
Gennemgangen af disse sager har illustreret, at visse
situationer giver anledning til særlige bevismæssige
problemstillinger:
1. Hvis den strafbare handling ikke kan beskrives
Dette kan være situationen, hvis forurettede anmelder
sig udsat for voldtægt men ikke kan huske, hvad der
nærmere er foregået, og således ikke er i stand til at
afgive en tilstrækkeligt detaljeret forklaring om det
passerede. Det kan være på grund af beruselse, på-
virkning af stoffer eller andet.
Hvis der ikke er vidner, overvågningsvideo eller an-
det, der kan tjene til at oplyse sagen og identificere en
mulig gerningsmand, vil det være yderst vanskeligt at
opklare sagen, og efterforskningen indstilles.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om, hvor ofte en vurdering af manglende beviser er afgørende for, at anklagemyndigheden ikke rejser tiltale i voldtægtssager, til justitsministeren
1643533_0006.png
2. Hvis gerningsmanden ikke kan identificeres
Dette kan være situationen, hvis den forurettede ikke
kender gerningsmandens identitet, f.eks. hvis det er en
person vedkommende har mødt i byen eller lignende.
Hvis vidner, overvågningsvideo, gerningsstedsunder-
søgelse eller andet ikke kan bidrage til identifikation
af gerningsmanden, vil efterforskningen blive indstil-
let.
3. Hvis det strafbare forsæt ikke kan bevises
Dette kan være situationen, hvor der ikke er uenighed
om, at forurettede og gerningsmanden/mistænkte har
haft seksuelt samvær, men der er uenighed om, hvor-
vidt det er foregået under anvendelse af vold, trussel
om vold, ulovlig tvang eller i en situation, hvor den
forurettede var ude af stand til at modsætte sig hand-
lingen.
I disse situationer vil det i almindelighed have væsent-
lig betydning, om der foreligger bevismateriale i form
af f.eks. fotos /lægeerklæring om fysiske skader eller
medicin-/stofpåvirkning eller forklaringer fra vidner
om det passerede.
Dette beror på en helt konkret vurdering i hver enkelt
sag.”
Jeg kan tilføje, at de regionale statsadvokater i forbindelse med
deres tilsyn med politikredsene i 2016 fortsat vil have øget fo-
kus på behandlingen af voldtægtssager, og området vil blive
fulgt nøje. Som led i tilsynet med politikredsene vil de regiona-
le statsadvokater i 2016 gennemgå alle sager om voldtægt og
voldtægtslignende forhold i perioden fra den 1. januar 2016 til
den 1. august 2016. Efter drøftelse mellem de regionale stats-
advokater og Rigsadvokaten er det endvidere netop besluttet,
at politikredsene i en periode skal forelægge alle voldtægtssa-
ger, herunder med udkast til anklageskrift, for de regionale
statsadvokater forud for sagens afgørelse, hvis politikredsen
vurderer, at der skal rejses tiltale i sagen.”
Det har siden regeringen tiltrådte været en prioritet for mig at sætte
ind på voldtægtsområdet, både med hårdere straffe og bedre forhold
for ofrene.
Derfor har regeringen skærpet straffen for voldtægt, ligesom rege-
ringen med udspillet ”Respekt for voldtægtsofre” har taget en række
konkrete initiativer for at forbedre den samlede indsats mod voldtægt
og sikre, at ofrene mødes på en god og ordentlig måde.
6