Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1560378_0001.png
Retsforbehold
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
Retsforbehold
Steffen Dysted Mattsson
2015-0030-3892
1754390
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for, hvilke af de 22 retsakter, som er indeholdt i Aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre anliggender, der vedrører kriminalitetsbekæmpelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke af de 22 retsakter, som
er indeholdt i ”Aftale om tilvalg af retsakter på området for ret-
lige og indre anliggender” og som ønskes implementeret af
partierne bag aftalen, der vedrører kriminalitetsbekæmpelse.”
Svar:
1.
Aftalepartierne bag den politiske aftale Danmark i Europol fra december
2014 (Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Det Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) indgik den 17. marts 2015 den
supplerende aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre
anliggender.
Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er enige om i tilfælde af et ja ved
folkeafstemningen den 3. december 2015 at tilvælge 22
eksisterende
rets-
akter på det civil- og handelsretlige område og politi- og strafferetsområ-
det.
For så vidt angår fremtidige retsakter, er aftalepartierne enige om at tilvæl-
ge det forslag til en kommende Europol-forordning, som i øjeblikket for-
handles i EU og forventes vedtaget i foråret 2016.
Aftalepartierne er også er enige om, at Danmark bør forblive en del af det
stærke samarbejde mellem de europæiske anklagemyndigheder i Eurojust,
og at også den kommende Eurojust-forordning således kan forventes til-
valgt.
Et tilvalg af disse forordninger vil være den bedste måde at sikre Dan-
marks fortsatte fulde deltagelse i det samarbejde mellem medlemsstaternes
politi- og anklagemyndigheder, der foregår i regi af Europol og Eurojust.
Herudover er aftalepartierne indstillet på, at Danmark kan deltage i det
kommende europæiske system for registrering af flypassagerer (PNR),
som kan være med til at afdække mulige terroristers rejsemønstre. Det er
vurderingen, at anvendelse af PNR-oplysninger udgør et centralt efter-
forskningsværktøj i forbindelse med terrorisme og anden alvorlig krimina-
litet. Der henvises herom nærmere til besvarelsen af spørgsmål nr. 9 ved-
rørende forslag til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsord-
ning (L 29) fra Folketingets Europaudvalg.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for, hvilke af de 22 retsakter, som er indeholdt i Aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre anliggender, der vedrører kriminalitetsbekæmpelse, til justitsministeren
1560378_0003.png
2.
Af de 22
eksisterende
retsakter, der ønskes tilvalgt, vedrører 8 af retsak-
terne samarbejdet på politi- og strafferetsområdet.
Det drejer sig om følgende retsakter:
1) Direktivet om den europæiske efterforskningskendelse i straffesager
1
Direktivet etablerer et samlet system til indsamling og fremskaffelse af be-
vismateriale i straffesager på tværs af grænserne, hvilket vil styrke det
strafferetlige samarbejde mellem medlemsstaterne og bidrage til en bedre
bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
Direktivet vil i givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det vil in-
debære en klar fordel for Danmark, der kommer til at operere med det
samme system for gensidig anerkendelse af retshjælp i straffesager som de
øvrige medlemsstater.
2) Direktivet om den europæiske beskyttelsesordre
2
Direktivet giver – i lighed med forordningen om den civilretlige beskyttel-
sesordre – mulighed for, at en afgørelse om en beskyttelsesforanstaltning
(eksempelvis et polititilhold), der er truffet i én medlemsstat, anerkendes af
en anden medlemsstat, hvis den beskyttede person befinder sig dér.
Direktivet og forordningen supplerer hinanden og skaber et samlet system,
der omfatter alle afgørelser om beskyttelsesforanstaltninger, uanset hvilken
national procedure der er anvendt.
Direktivet og forordningen vil i givet fald blive tilvalgt, da det er vurderin-
gen, at de vil indebære en klar fordel for danske borgere, der får en mulig-
hed for at tage deres beskyttelse med til udlandet.
3) Forordningen om den civilretlige beskyttelsesordre
3
Der henvises til det, der er anført ovenfor under
2).
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/41/EU af 3. april 2014 om den europæiske
efterforskningskendelse i straffesager.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/99/EU af 13. december 2011 om den eu-
ropæiske beskyttelsesordre.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 606/2013 af 12. juni 2013 om gen-
sidig anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for, hvilke af de 22 retsakter, som er indeholdt i Aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre anliggender, der vedrører kriminalitetsbekæmpelse, til justitsministeren
1560378_0004.png
4) Menneskehandelsdirektivet
4
Direktivet har til formål at forbedre forebyggelsen og bekæmpelsen af
menneskehandel og beskytte ofre for menneskehandel. Direktivet indehol-
der minimumsregler om, hvilke handlinger vedrørende menneskehandel
der skal være strafbare og straffene herfor.
Direktivet tager sigte på at bekæmpe en særlig form for alvorlig kriminali-
tet, der efter sin karakter kan være grænseoverskridende. Direktivet vil i
givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det er i dansk interesse at
være en del af indsatsen på området.
5) Direktivet om seksuelt misbrug af børn
5
Direktivet har til formål at sikre, at medlemsstaternes lovgivning om sek-
suelt misbrug af børn tilnærmes yderligere i forhold til den eksisterende
rammeafgørelse på området. Det indeholder minimumsregler om, hvilke
handlinger der skal være strafbare og straffene herfor.
Direktivet tager sigte på at bekæmpe en særlig form for alvorlig kriminali-
tet, der efter sin karakter kan være grænseoverskridende. Direktivet vil i
givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det er i dansk interesse at
være en del af indsatsen på området.
6) Cybercrimedirektivet
6
Direktivet har til formål at sikre, at medlemsstaternes lovgivning tilnærmes
yderligere i forhold til den eksisterende rammeafgørelse på området. Det
indeholder minimumsregler om, hvilke handlinger vedrørende cybercrime
der skal være strafbare og straffene herfor.
Direktivet tager sigte på at bekæmpe en særlig form for alvorlig kriminali-
tet, der efter sin karakter kan være grænseoverskridende. Direktivet vil i
givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det er i dansk interesse at
være en del af indsatsen på området.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse
og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af
Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA.
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/93/EU af 13. december 2011 om bekæm-
pelse af seksuelt misbrug og seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi og om erstat-
ning af Rådets rammeafgørelse 2004/68/RIA.
6
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/40/EU af 12. august 2013 om angreb på
informationssystemer og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2005/222/RIA.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om at redegøre for, hvilke af de 22 retsakter, som er indeholdt i Aftale om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre anliggender, der vedrører kriminalitetsbekæmpelse, til justitsministeren
1560378_0005.png
7) Direktivet om markedsmisbrug
7
Direktivet har til formål at styrke integriteten af de finansielle markeder i
EU samt forbedre investorbeskyttelsen og tilliden til markederne. Det in-
deholder minimumsregler om, hvilke handlinger vedrørende markedsmis-
brug, der skal være strafbare og straffene herfor.
Direktivet skal ses i sammenhæng med markedsmisbrugsforordningen, der
bl.a. fastsætter administrative sanktioner for mindre grove tilfælde af mar-
kedsmisbrug. Markedsmisbrugsforordningen er ikke omfattet af retsforbe-
holdet og finder anvendelse i Danmark fra den 3. juli 2016.
Direktivet vil i givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det er i
dansk interesse at deltage i den samlede EU-indsats mod markedsmisbrug.
8) Direktivet om falskmøntneri
8
Direktivet har til formål at beskytte euroen og andre valutaer mod falsk-
møntneri med henblik på at sikre borgere og virksomheders tillid til ægt-
heden af mønter og sedler, der er i omløb i EU. Det indeholder minimums-
regler om, hvilke handlinger vedrørende falskmøntneri der skal være straf-
bare og straffene herfor.
Direktivet tager sigte på at bekæmpe en særlig form for alvorlig kriminali-
tet, der efter sin karakter kan være grænseoverskridende. Direktivet vil i
givet fald blive tilvalgt, da det er vurderingen, at det er i dansk interesse at
være en del af indsatsen på området.
7
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/57/EU af 16. april 2014 om strafferetlige
sanktioner for markedsmisbrug.
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/62/EU af 15. maj 2014 om strafferetlig
beskyttelse af euroen og andre valutaer mod falskmøntneri og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2000/383/RIA.
5