Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1641637_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2016
HR-kontoret
Caroline Schjønning
2016-0030-4508
1955048
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 596 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. maj 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Søren Pind
/
Anne Fode
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm., om baggrunden for, at tidligere straffede borgere ikke kan blive ansat eller få en praktikplads i kriminalforsorgen på trods af, at forseelsen ikke længere fremgår af deres straffeattest efter en given årrække, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 596 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at tidligere straf-
fede borgere ikke kan blive ansat eller få en praktikplads i kri-
minalforsorgen på trods af, at forseelsen ikke længere fremgår
af deres straffeattest efter en given årrække, og vil ministeren
kommentere rimeligheden i, at borgere, efter at de har afsonet
deres straf, fortsat bliver indirekte straffet i gennem en be-
grænsning af deres muligheder for ansættelse i f.eks. kriminal-
forsorgen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at det fremgår
af Finansministeriets cirkulære af 14. januar l963, at en ansø-
ger, der har gjort sig skyldig i strafbart forhold, som begrunder
nærliggende fare for misbrug af vedkommende stilling, ikke
kan ansættes som tjenestemand eller i anden stilling inden for
staten.
Ansættelse forudsætter endvidere ifølge cirkulæret, at ansøge-
ren er værdig til den agtelse og tillid, som stillingen kræver.
Dette værdighedskrav skal forstås således, at det kun udeluk-
ker ansættelse, hvis ansøgeren ikke vil kunne nyde den agtelse
og tillid, som er en saglig forudsætning for, at den pågældende
kan beklæde den ansøgte stilling på tilfredsstillende måde.
Værdighedskravets nærmere indhold afhænger af den pågæl-
dende stillings karakter, og det fremgår, at kravet særligt vil
have betydning ved stillinger, der indebærer myndighedsudø-
velse.
Det fremgår videre af cirkulæret, at en ansøger, der har begået
strafbart forhold, ikke - som følge af det strafbare forhold - på
forhånd må lades ude af betragtning ved besættelse af stillin-
gen, selvom der foreligger andre ustraffede ansøgere. Der skal
som for de øvrige ansøgere tilvejebringes nærmere oplysninger
om vedkommendes faglige og personlige kvalifikationer, lige-
som der så vidt muligt skal tilvejebringes nærmere oplysninger
om det strafbare forhold og dettes baggrund. Ved bedømmel-
sen af spørgsmålet om ansøgerens egnethed til den pågældende
stilling skal der lægges vægt på dels beskaffenheden af det ar-
bejde, den pågældende skal udføre i stillingen (der bør navnlig
lægges vægt på, om den pågældende offentlige institution
frembyder særlige fristelser til lovovertrædelser, og om den
udøver funktioner af en særlig karakter), dels på overtrædel-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm., om baggrunden for, at tidligere straffede borgere ikke kan blive ansat eller få en praktikplads i kriminalforsorgen på trods af, at forseelsen ikke længere fremgår af deres straffeattest efter en given årrække, til justitsministeren
sens art og omfang, tidspunktet for begåelse af lovovertrædel-
sen, alder på gerningstidspunktet osv.
Det kan videre oplyses, at der i alle ansættelsessager foretages
en konkret vurdering af, hvem der er bedst egnet til ansættelse,
og i denne vurdering indgår blandt andet oplysninger om even-
tuelle strafbare forhold. Henset til de særlige arbejdsopgaver i
kriminalforsorgen og den omstændighed, at arbejdet indebærer
myndighedsudøvelse, anlægges en skærpet vurdering, hvis en
person tidligere har begået strafbart forhold.
Da kriminalforsorgen kan rekvirere fuldstændige udskrifter af
strafferegistret, vil man efter omstændighederne ved ansættelse
i kriminalforsorgen også kunne inddrage forhold, der ikke
længere fremgår af den normale straffeattest.
Der skelnes ikke mellem, om ansættelse sker som vikar, prak-
tikant, timelønnet, honorarlønnet eller som fastansat medarbej-
der. Dette skyldes, at de mere løst tilknyttede personalegrupper
typisk har samme kontakt til indsatte/klienter, som det fastan-
satte personale, men også at det ville være uheldigt at ansætte
f.eks. en vikar, som på grund af strafbart forhold, ikke senere
ville kunne fastansættes.
Kriminalforsorgen ansætter som altovervejende hovedregel ik-
ke personer, der har afsonet en straf, uanset lovovertrædelsens
art og omfang og uanset tidspunktet for overtrædelsen. Bag-
grunden for denne praksis er navnlig, at ansatte, der tidligere
måtte have afsonet en frihedsstraf, uanset hvor gammelt for-
holdet måtte være, anses for at udgøre en sikkerhedsrisiko for
kriminalforsorgen. Hvis de indsatte således bliver bekendt
med, at den ansatte tidligere har afsonet en frihedsstraf, eller
den ansatte måtte møde en indsat, den pågældende har afsonet
sin dom med, vil den pågældende være et potentielt offer for
afpresning eller lignende misbrug. Den pågældende vil ligele-
des kunne få vanskeligheder ved at fremstå med den fornødne
myndighed.
Noget tilsvarende gælder ved ansøgere, der har fået en betinget
dom med vilkår om tilsyn eller en betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste på grund af den kontakt, der tidligere har væ-
ret med kriminalforsorgen.
Ved betingede domme uden særvilkår og ved bødeforseelser
foretages et bredere skøn. I vurderingen indgår særligt forhol-
dets alder, kriminalitetens karakter, antallet af strafbare for-
hold, ansøgerens alder på gerningstidspunktet, baggrunden for
kriminaliteten samt ansøgerens nuværende personlige forhold
og kvalifikationer. Hvis det strafbare forhold er begået i en
meget ung alder, er et enkeltstående tilfælde, er et meget gam-
melt forhold, og ansøgeren i øvrigt er velkvalificeret, vil det
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm., om baggrunden for, at tidligere straffede borgere ikke kan blive ansat eller få en praktikplads i kriminalforsorgen på trods af, at forseelsen ikke længere fremgår af deres straffeattest efter en given årrække, til justitsministeren
strafbare forhold ikke med samme vægt tale imod at ansætte
den pågældende.
Kriminalforsorgen inddrager videre kriminalitetens art i den
samlede bedømmelse. Straffelovsovertrædelser for forbrydel-
ser, hvori der indgår vold som et led i gerningsindholdet, eller
mere alment farlige forbrydelser samt overtrædelse af loven
med euforiserende stoffer m.v. vil som udgangspunkt udelukke
en ansøger. Mere bagatelagtige overtrædelser af straffelovgiv-
ningen, herunder mindre berigelseskriminalitet, vil dog efter en
konkret vurdering kunne accepteres.”
Justitsministeriet kan henholde sig til Kriminalforsorgens besvarelse.
4