Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1643371_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juni 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0030-4510
1955192
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 589 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. maj 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om, hvilke initiativer politiet har taget for at undgå, at yderligere personer forsøger at hægte sig fast på eller under lastbiler, som kører til færgen, der sejler fra Helsingør til Helsingborg i Sverige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 589 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvor mange personer, der har forsøgt
at hægte sig fast på eller under lastbiler, som kører til færgen,
der sejler fra Helsingør til Helsingborg i Sverige, siden intensi-
veringen af grænsekontrol og indførelse af transportøransvar til
Sverige den 4. januar 2016, jf. artikel ”Færgefirma: Asylansø-
gere hægter sig fast under lastbiler”, www.DR.dk, den 29. april
2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der har oplyst, at det på baggrund af
en søgning i politiets systemer vedrørende perioden fra den 4.
januar 2016 til den 12. maj 2016 fremgår, at Nordsjællands Po-
liti har registreret fire hændelser, hvor i alt otte personer har
forsøgt at komme til Sverige på eller under lastbiler via over-
farten Helsingør-Helsingborg.
Nordsjællands Politi har i den forbindelse oplyst, at ved den
første hændelse anmeldte Scandlines/HH Ferries, den 12. april
2016 kl. 20.34, at to personer havde forsøgt at komme ombord
på færgen ved at lægge sig på nogle lastbilers hjulaksler. Nogle
chauffører havde jaget de pågældende væk. En patrulje blev
sendt til området, men fandt ikke de pågældende.
Ved den anden hændelse havde to personer den 14. april 2016
forsøgt at gemme sig under skærmkassen på en lastbil ombord
på færgen mellem Helsingør og Helsingborg. De to personer
blev opdaget og tilbageholdt af G4S’ vagter ombord på færgen
og blev overgivet til en patrulje fra Nordsjællands Politi, da
færgen returnerede til Helsingør.
Ved den tredje hændelse, som fandt sted den 17. april 2016,
anmeldte G4S, at de havde truffet en person, der forsøgte at
rejse til Sverige under en lastbil. Ved patruljens ankomst var
den pågældende løbet fra stedet. Til patruljen blev det oplyst,
at den pågældende havde befundet sig på lastbilen.
Ved den fjerde hændelse, som fandt sted den 18. april 2016,
havde en vognmand observeret, at tre personer forsøgte at
gemme sig på en lastbil ved havnen i Helsingør. Nordsjællands
Politi har ikke yderligere oplysninger om hændelsen.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om, hvilke initiativer politiet har taget for at undgå, at yderligere personer forsøger at hægte sig fast på eller under lastbiler, som kører til færgen, der sejler fra Helsingør til Helsingborg i Sverige, til justitsministeren
Nordsjællands Politi har herudover oplyst, at en svensk politi-
kommissær i en e-mail af 13. april 2016 til Nordsjællands Poli-
ti har oplyst, at der i området omkring Helsingborg er observe-
ret personer, der hænger under lastbiler. Det fremgår ligeledes
af mailen, at svensk politi har pågrebet to personer, der gemte
sig i en lastbil syd for Helsingborg. To yderligere personer
undløb. Oplysningerne er ikke verificeret.
Nordsjællands Politi har mere generelt oplyst, at politikredsen
bl.a. på baggrund af efterretninger fra Sverige afholdt et møde
med Scandlines/HH Ferries og Helsingør Kommune den 14.
april 2016 med henblik på at drøfte situationen vedrørende
personer, der forsøger at komme til Sverige på eller under last-
biler via færgeruten Helsingør-Helsingborg. I den forbindelse
oplyste Nordsjællands Politi, at man havde besluttet at øge pa-
truljeringen i og omkring færgehavnen og således havde afsat
en patrulje alene til dette formål. Muligheden for etablering af
et kraftigt lys og etablering af pigtråd blev ligeledes drøftet.
Nordsjællands Politi har supplerende oplyst, at der den 18.
april 2016 blev afholdt et opfølgningsmøde mellem politikred-
sen, Scandlines/HH Ferries og Helsingør Kommune. Der blev i
den forbindelse redegjort for politiets indsats hen over week-
enden, hvor en patrulje var afsat alene til indsatsen i og om-
kring færgehavnen. Da aktiviteterne allerede på dette tidspunkt
var aftagende, blev den ekstra patrulje taget af opgaven igen,
og beredskabet fik besked på at køre omkring færgehavnen et
antal gange pr. vagt. Nordsjællands Politi har endvidere oplyst,
at Scandlines/HH Ferries udtrykte forståelse for politiets be-
slutning, og at der på mødet var enighed om, at den fælles ind-
sats havde været effektiv og afgørende for, at situationen ikke
havde udviklet sig i negativ retning.
Endvidere har Nordsjællands Politi oplyst, at det blev aftalt, at
Scandlines/HH Ferries og politikredsen skulle være i gensidig
kontakt – samt afholde et nyt møde – hvis der opstod behov
herfor.
Endelig har Nordsjællands Politi oplyst, at Scandlines/HH Fer-
ries den 13. maj 2016 har oplyst, at der ikke har været proble-
mer siden episoderne. Scandlines/HH Ferries har endvidere op-
lyst, at der fra uge 22 etableres ekstra højde samt pigtråd på
hegnet omkring faciliteterne på havnen.”
3