Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1640226_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4494
1952321
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 579 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om stigningen i responstider i en række af landets politikredse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 579 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for stigningen i responstider i en
række af landets politikredse, jf. https://www.politi.dk/
NR/rdonlyres/E7A863AE-0ACB-4095-A3B4-
467DCC56C94D/0/N%C3%B8gletal1kvartal20161.pdf?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
“Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet siden 2007
har gennemført målinger af responstiderne, det vil sige den tid,
der går fra, at politiet modtager et hastende opkald via alarm-
112, til politiet er fremme på gernings- eller skadesstedet. Re-
sponstidsmålingerne foretages i alle politikredse bortset fra
Københavns Politi, hvor responsmålingerne af tekniske årsager
ikke foretages.
Rigspolitiet har udarbejdet en opgørelse over udviklingen i de
gennemsnitlige responstider fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal
2016 for samtlige seks årsagskoder, der er målt tider på siden
2007 (”Overfald/slagsmål”, ”husspektakler”, ”spirituskørsel”,
”røveri”, ”igangværende indbrud” og ”andet”). Det skal i den
forbindelse bemærkes, at det af tekniske årsager ikke er muligt
at sammenligne med responstiderne for 1. kvartal 2015, idet
indførelsen af et nyt kommunikations- og positioneringssystem
i politiets patruljebiler i 2014 medførte ukorrekte registreringer
af køretøjernes ankomst til gernings- eller skadesteder i perio-
den medio 2014 til udgangen af 2015.
Opgørelsen viser, at politiets gennemsnitlige responstider er
steget fra 8 minutter og 27 sekunder i 2014 til 10 minutter og
20 sekunder i 1. kvartal 2016. Herudover kan det konstateres,
at responstiden er steget i samtlige politikredse bortset fra
Midt- og Vestsjællands Politi og Bornholms Politi.
Det er Rigspolitiets vurdering, at stigningen i den gennemsnit-
lige responstid først og fremmest skyldes, at flere politikredse
har været nødt til at overføre flere opgaver til beredskabet for
at kunne håndtere de ekstraordinære opgaver, som er tilkom-
met på baggrund af øget terrorberedskab og indsatsen i græn-
seområderne. Herudover har det været nødvendigt for flere po-
litikredse at øge antallet af tilsyn, herunder eksempelvis i for-
hold til flygtningecentre og rocker- og bandelokationer.
Det er et væsentligt element for borgernes tryghed, at politiet
er hurtigt fremme, når borgerne har akut brug for hjælp. Derfor
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 579: Spm. om stigningen i responstider i en række af landets politikredse, til justitsministeren
er fastholdelsen af patruljeberedskabet højt prioriteret i alle po-
litikredse. Rigspolitiet følger løbende udviklingen i de gen-
nemsnitlige responstider med henblik på at sikre, at stigninger-
ne i responstider ikke bliver permanente.”
Stigningen i den gennemsnitlige responstid er selvsagt en beklagelig ud-
vikling, da det er et væsentligt element for borgernes tryghed, at politiet er
hurtigt fremme, når borgerne har akut brug for hjælp. Derfor har jeg også
noteret mig, at Rigspolitiet løbende følger udviklingen i de gennemsnitlige
responstider med henblik på at sikre, at stigningerne ikke bliver permanen-
te.
Fastholdelsen af patruljeberedskabet er højt prioriteret i alle politikredse,
så borgernes grundlæggende tillid og tryghed til politiet fastholdes. Med
aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-19 tilføres
politiet heldigvis næsten 2 mia. kr. ekstra, og der er igangsat en række ini-
tiativer, der skal sikre så mange aktive betjente i tjeneste som muligt. Den
nuværende situation burde derfor afhjælpes, efterhånden som aftalen ud-
rulles.
3