Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1637646_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2015
Sikkerheds- og
Forebyggelseskontoret
Christian Lundgaard
Madsen
2015-0030-3482
1602030
FORELØBIG BESVARELSE
Hermed sendes foreløbig besvarelse af spørgsmål nr. 811 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. maj 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF), Simon Emil
Ammitzbøll (LA), Karsten Lauritzen (V), Mai Mercado (KF).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 811 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende alle papirer, der forefindes om
jødernes sikkerhed under og efter terrorangrebet i København,
herunder
dokumenter
der
er
udvekslet
mellem
Justitsministeriet, Statsministeriet, PET, politiet og andre
relevante myndigheder?”
Foreløbigt svar:
Justitsministeriet er ved at fremfinde og gennemgå dokumenter, som er
omfattet af det stillede spørgsmål, og vil vende tilbage med en endelig
besvarelse af spørgsmålet, når gennemgangen er afsluttet.
For så vidt angår spørgsmålet om tidsforløbet fra angrebet ved
Krudttønden den 14. februar 2015, indtil etableringen af den faste
bevogtning ved synagogen i Krystalgade – som har været genstand for
særlig opmærksomhed – kan foreløbigt oplyses følgende:
1.
I forlængelse af angrebene traf rigspolitichefen som bekendt beslutning
om, at der skulle udarbejdes en evaluering af myndighedsindsatsen forud
for og i forbindelse med terrorhændelserne den 14. og 15. februar 2015.
Den 19. februar 2015 fremlagde regeringen sin terrorpakke, hvoraf det
også fremgår, at myndighederne vil foretage en evaluering af indsatsen.
Formålet med evalueringen af myndighedsindsatsen har været dels at få et
så præcist billede som muligt af, hvad der skete forud for og i forbindelse
med selve hændelserne, dels at danne et solidt og velbelyst grundlag for
beslutninger om nye tiltag, som kan styrke myndighedernes indsats over
for terror.
Der har siden hændelserne den 14. og 15. februar 2015 været rejst en
række spørgsmål i medierne mv. om det nærmere hændelsesforløb. Det er
min opfattelse, at jeg som justitsminister bør træffe beslutninger på
baggrund af de fakta, der kommer fra myndighederne – og ikke på
baggrund af mediehistorier. Derfor har jeg afventet myndighedernes
evaluering, da der ellers ville være risiko for, at løsrevne oplysninger og
antagelser om, hvad der måtte eller ikke måtte være foregået, senere kunne
vise sig ikke at være retvisende og fyldestgørende. Nu har vi så
myndighedernes evaluering, som blev offentliggjort den 6. maj 2015.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
Hvad angår etableringen af den faste bevogtning ved synagogen i
Krystalgade fremgår det af myndighedernes endelige evaluering af 4. maj
2015, at PET den 14. februar 2015 ca. kl. 18.42 telefonisk meddelte til
Vagtcentralen i Københavns Politi, at PET anbefalede, at der blev etableret
fast bevogtning ved synagogen hurtigst muligt og frem til arrangementets
afslutning kl. 02.00. Det fremgår videre af evalueringen, at arrangementet i
synagogen startede kl. 19.00, og at den faste bevogtning blev iværksat kl.
19.22.
Det fremgår bl.a. af evalueringen, at læringen fra forløbet, herunder den tid
der gik, inden PET anbefalede den faste bevogtning af synagogen, viser, at
det er afgørende, at der i PET findes klare, systematiske og metodiske
koncepter for – på baggrund af situationsbilledet og umiddelbart efter en
hændelse – at kunne opstille hypoteser om mulige sekundære mål med
henblik på en øjeblikkelig iværksættelse af de nødvendige
modforanstaltninger. På baggrund af erfaringerne fra angrebet iværksættes
i PET en gennemgang af koncepterne for operationsstyring og -metode,
herunder med inddragelse af national og international fagkundskab på
efterretnings- og sikkerhedsområdet med henblik på styrkelse og
optimering af PET’s interne procedurer og arbejdsgange. Gennemgangen
forventes afsluttet efter sommerferien 2015.
2.
I forbindelse med offentliggørelsen onsdag 6. maj 2015 af evalueringen
af myndighedsindsatsen konstaterede jeg på pressemødet, at evalueringen
gør det muligt at stille skarpt på en række konkrete tidspunkter, og at
tidslinjen viser, at der ikke var etableret fast bevogtning ved synagogen,
inden arrangementet startede. Jeg konstaterede endvidere, at der gik godt
tre timer fra angrebet på Krudttønden, til PET anbefalede fast bevogtning
ved synagogen, og at den faste bevogtning ved en række yderligere jødiske
institutioner blev etableret godt seks timer efter, at bevogtningen var
etableret ved synagogen.
Jeg anførte, at det er for lang tid – også i lyset af den viden og
trusselsvurdering omkring det jødiske mindretal, som PET selv havde – og
bemærkede, at den tidslinje ikke svarer til det billede, vi fik i dagene efter
angrebet. Jeg anførte videre, at det ikke er tilfredsstillende, men at det er
vigtigt at konstatere, der i dag er etableret fast bevogtning ved en række
jødiske institutioner.
3.
I forbindelse med offentliggørelsen af evalueringen er der rejst
spørgsmål om, hvilke konkrete oplysninger der er tilgået regeringen,
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
1637646_0004.png
herunder i regeringens sikkerhedsudvalg. Desuden har der været spurgt ind
til grundlaget for statsministerens udtalelser til den udenlandske presse
mandag den 16. februar 2015.
Der kan af principielle grunde ikke oplyses nærmere om, hvad der er
passeret på fortrolige møder, herunder møder hvor regeringen og
partiledere er blevet briefet om sikkerhedsspørgsmål af de relevante
myndigheder.
Men som det fremgik af mine bemærkninger på pressemødet den 6. maj
2015, svarer den tidslinje, som er blevet kortlagt ved evalueringen, ikke til
det billede af tidsforløbet, som regeringen fik i dagene efter angrebene.
Herudover kan det oplyses, at der den 16. februar 2015 var en
mailkorrespondance mellem Justitsministeriet og PET, som vedlægges
(bilag 1).
Som det fremgår, sendte Justitsministeriet kl. 17.15 følgende citat fra
statsministerens pressemøde til PET:
”»Sikkerheden var blevet styrket efter Paris. Og som en del af
standardproceduren øgede man sikkerheden ved synagogen i
Krystalgade, så snart angrebet skete lørdag. Og det vi så
lørdag, understregede, at vi har sikkerheden på plads. Det står
klart, når man går i detaljer med hændelserne, at havde vi ikke
haft sikkerheden på plads, kunne det være endt meget værre.
Vi var heldige,« siger Helle Thorning-Schmidt (S) mandag
under et pressemøde for den udenlandske presse i
Statsministeriet.”
Som det fremgår af korrespondancen, fremkom PET ikke i sit svar kl.
17.29 med bemærkninger til sætningen om, at man som en del af
standardproceduren øgede sikkerheden ved synagogen i Krystalgade, så
snart angrebet skete lørdag.
For så vidt angår det, som PET anfører i svaret, om, at første sætning (om
at sikkerheden var blevet styrket efter Paris) ikke er retvisende, bemærkes
det, at PET i forlængelse af mailen telefonisk over for Justitsministeriet
forklarede, at efterretningstjenesten ikke havde ændret på tilsynsniveauet,
der allerede var på det højeste niveau (niveau 5).
Det kan i den forbindelse oplyses, at PET i en række tilfælde udarbejder
anbefalinger om konkrete sikkerhedsforanstaltninger på baggrund af
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
tjenestens trusselsvurderinger. Det gælder i forhold til relevante objekter
(lokaliteter) og konkrete arrangementer. Det kan bl.a. være anbefalinger
om politimæssigt tilsyn. Politimæssigt tilsyn kategoriseres fra niveau 1-5,
hvoraf 5 er det højeste niveau. Der henvises i den forbindelse til
evalueringens side 44.
Som det videre fremgår heraf, består politimæssigt tilsyn primært af
kørende patruljering, men kan – alt efter niveau – også omfatte andre
former for tilsyn.
De enkelte tilsynsniveauer udgør en ramme. Og inden for de enkelte
niveauer kan der være variationer i den praktiske udførelse af tilsynet, som
udføres af politikredsen. Det er altså muligt for politikredsen – i dette
tilfælde Københavns Politi – at intensivere udførelsen af det politimæssige
tilsyn inden for den ramme, som PET har anbefalet. Som anført på
evalueringens side 47, kan politikredsen ikke af egen drift beslutte at
nedjustere tilsynet til et niveau, der er lavere end det, PET anbefaler.
Som det fremgår af evalueringens side 48, anbefalede PET allerede før
angrebene i Paris tilsyn på niveau 5 ved en række lokaliteter med
tilknytning til det jødiske samfund. Der blev således allerede inden
angrebene i Paris udført tilsyn på niveau 5 ved bl.a. synagogen i
Krystalgade.
Men som det også fremgår af evalueringen (side 48-49), var det allerede
umiddelbart efter hændelserne i Paris den 7. januar 2015 efter drøftelse
mellem PET og Københavns Politi besluttet, at det kørende tilsyn med
niveau 5 objekterne i politikredsen, herunder de jødiske objekter, skulle
intensiveres yderligere. Dette var iværksat umiddelbart. Det fremgår
endvidere af evalueringen (side 51), at Københavns Politi havde
intensiveret tilsynet ved blandt andet synagogen i Krystalgade yderligere
efter hændelserne i Paris.
4.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet kort tid før statsministerens
pressemøde den 16. februar 2015 kl. 13.29 sendte en mail til Københavns
Politi med overskriften ”Haster: info til brug for statsministerens
pressebriefing kl. 14.30” og følgende spørgsmål:
”Jeg er blevet ringet op af Justitsministeriet i dag, som spørger,
om der var andre til stede foran synagogen, da den jødiske vagt
og de to polititjenestemænd blev skudt?”
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
1637646_0006.png
Mailen vedlægges (bilag 2).
Umiddelbart
før
statsministerens
pressemøde
videresendte
Justitsministeriet kl. 14.24 følgende svar fra Københavns Politi (modtaget
via Rigspolitiet kl. 14.20) til Statsministeriet:
”Vi kan med den kort frist oplyse, at det af
disponeringsskemaer fremgår, at der ca. kl. 19.30 blev
disponeret 2 patruljer med i alt 5 mand til fast bevogtning ved/i
umiddelbar nærhed af Synagogen i Krystalgade. Hertil
kommer yderligere patruljer, der var disponeret til steder tæt
på, som f.eks. Nørreport og strækningen Nørregade-Nørreport.
Eftersom patruljerne løbende afløser hinanden kan vi ikke
uden en mere omfattende undersøgelse se præcis, hvem som
var til stede på tidspunktet for skudepisoden, men der er ikke
grund til at tro, at der var skruet ned på ressourcen.”
Mailen vedlægges (bilag 3).
Som det fremgår, angik spørgsmålet tilstedeværelsens omfang på
tidspunktet for angrebet ved synagogen og ikke spørgsmålet om
starttidspunktet for bevogtningen ved synagogen, som først er kortlagt til
kl. 19.22 i forbindelse med evalueringen. Statsministeriet har oplyst, at da
mailen fra Justitsministeriet blev modtaget få minutter før pressemødet,
blev den aldrig undergivet nærmere behandling i Statsministeriet. I
Justitsministeriet blev mailen bortset fra videresendelse til Statsministeriet
ligeledes ikke undergivet yderligere behandling. Da spørgsmålet som sagt
angik polititilstedeværelsen på tidspunktet for angrebet ved synagogen,
blev svaret i øvrigt af den pågældende sagsbehandler alene læst i denne
kontekst.
5.
Justitsministeriet havde i perioden frem til, at evalueringen blev
afleveret til ministeriet den 4. maj 2015, en løbende dialog med de
involverede myndigheder om evalueringen med henblik på at sikre, at alle
relevante spørgsmål omkring forløbet blev belyst. I den forbindelse afholdt
medarbejdere fra Justitsministeriets departement i tiden fra den 16. april
2015 i alt ni møder med repræsentanter fra de involverede myndigheder,
hvor medarbejdere fra departementet bl.a. havde lejlighed til at læse skitser
og udkast. På møderne blev bl.a. vigtigheden af at kortlægge og tidsfæste
forløbet mellem angrebet ved Krudttønden og etableringen af den faste
bevogtning ved synagogen så præcist som muligt i evalueringen
understreget fra ministeriets side.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om processen omkring evalueringen af terrorangrebet i 2015, til justitsministeren
Jeg fik den 30. april 2015 – torsdag før Store Bededag – en mundtlig
orientering om evalueringens nedslagspunkter, herunder om tidsforløbet i
forbindelse med etableringen af bevogtningen ved synagogen, og jeg så
først beskrivelsen af det samlede forløb, da evalueringen blev afleveret den
4. maj 2015.
7