Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1639585_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4476
1949318
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 557 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om at redegøre for omfanget af brug af video-retsmøder i fristforlængelsessager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 557 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af brug af ”video-
retsmøder” i fristforlængelsessager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-
drag fra Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsen. Rigsadvokaten oplyser føl-
gende:
“Spørgsmålet om brug af videolink i retsmøder vedrørende
fristforlængelser er reguleret i retsplejelovens § 748 b. Det føl-
ger heraf, at retten kan bestemme, at den sigtede skal deltage
via videolink i retsmøder om forlængelse af fristen for vare-
tægtsfængsling. Det gælder også varetægtsfængsling i isolation
og fængslingssurrogater, der indebærer frihedsberøvelse, f.eks.
surrogatfængsling på psykiatrisk hospital eller i særskilt sikret
institution for unge.
Retten kan bestemme, at en sigtet skal deltage i retsmødet via
videolink, selv om den sigtede ønsker at være personligt til
stede, og selvom sigtedes personlige tilstedeværelse ved rets-
mødet ikke vil være forbundet med uforholdsmæssige vanske-
ligheder.
Udgangspunktet i § 748 b fraviges i en række situationer, her-
under:
-
Retsmøder, hvor det efter en konkret vurdering ikke vil væ-
re ubetænkeligt – henset til formålet med retsmødet og sa-
gens øvrige omstændigheder – at lade sigtede deltage via
videolink.
Retsmøder, hvor der første gang skal tages stilling til frist-
forlængelse af en varetægtsfængsling eller varetægtsfængs-
ling i isolation udover de tidsmæssige grænser, der som
udgangspunkt gælder for varetægtsfængsling og varetægts-
fængsling i isolation.
Retsmøder, hvor der første gang skal behandles en kære
over, at en varetægtsfængsling eller en surrogatfængsling,
der indebærer frihedsberøvelse, forlænges ud over 3 måne-
der.
Retsmøder, hvor der første gang skal behandles en kære
over, at en isolationsfængsling forlænges ud over 8 uger,
samt retsmøder, hvor der senere skal behandles en kære
over, at isolationen forlænges ud over 4 uger fra den sene-
2
-
-
-
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om at redegøre for omfanget af brug af video-retsmøder i fristforlængelsessager, til justitsministeren
ste mundtlige behandling af kære over forlængelse af isola-
tionsfængsling.
-
Retsmøder vedrørende fristforlængelser af fængslingssur-
rogater, der ikke indebærer frihedsberøvelser.
Af Rigsadvokatens retningslinjer til anklagemyndigheden om
brug af videolink i retsmøder fremgår, at anklageren som alt-
overvejende hovedregel skal anmode retten om at pålægge sig-
tede at deltage via videolink i retsmøder om fristforlængelse,
jf. Rigsadvokat Meddelelse nr. 3/2014.
Endvidere deltager anklageren som hovedregel via videolink i
retsmøder om fristforlængelse, hvis sigtede deltager i retsmø-
det via videolink, eller sigtede ikke deltager i retsmødet, jf. §
748 b, stk. 3. Hvis retten undtagelsesvis finder det betænkeligt
henset til formålet med retsmødet og sagens øvrige omstæn-
digheder, kan retten bestemme, at anklageren skal deltage per-
sonligt i retsmødet.
2. Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet undersøgt
muligheden for ved elektronisk udtræk fra politiets sagssty-
ringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger om anven-
delsen af videolink i retsmøder om forlængelse af varetægts-
fængsling.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er
opbygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som
et redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser
eller afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil
derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere
detaljeret karakter.
POLSAS indeholder ikke en eller flere gerningskoder, der ale-
ne omhandler anvendelsen af videolink i retsmøder om forlæn-
gelse af varetægtsfængsling. Det er derfor ikke muligt ved
elektronisk udtræk at tilvejebringe nærmere oplysninger her-
om. Tilvejebringelse af sådanne oplysninger vil forudsætte en
ressourcekrævende manuel gennemgang af en række konkrete
straffesager. En sådan gennemgang har jeg på det foreliggende
grundlag ikke fundet anledning til at iværksætte.
Jeg kan dog mere generelt bemærke, at Video3-systemet, som
er det system, der anvendes ved blandt andet fristforlængelser
via videolink, gik i landsdækkende drift i december 2014. Det
er Rigsadvokatens opfattelse, at omfanget af anvendelse af vi-
deolink i retsmøder om fristforlængelser siden implementerin-
gen gradvis er øget. Dette skyldes blandt andet, at der blandt
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om at redegøre for omfanget af brug af video-retsmøder i fristforlængelsessager, til justitsministeren
anklagere, dommere og forsvarsadvokater i løbet af 2015 er
sket en tilvænning og øget ekspertise i Video3-systemet og de
nye arbejdsgange. Derudover er der blevet etableret videolink i
yderligere arresthuse særligt i Midt- og Vestjyllands politi-
kreds og Midt- og Vestsjællands politikreds.
Flere politikredse har i øvrigt tilkendegivet, at der i en del af de
sager, hvor der har været berammet retsmøde om fristforlæn-
gelse ved anvendelse af videolink, er sket frivillig fristforlæn-
gelse ved brev, og at det er opfattelsen, at antallet af skriftlige
fristforlængelser er øget.
Det kan endvidere bemærkes, at der – på baggrund af nogle
kendelser afsagt i foråret og sommeren 2015 med afsæt i den
dagældende § 748 b, stk. 3 – tidligere var udfordringer i flere
politikredse med hensyn til at opnå rettens tilladelse til, at an-
klagemyndigheden kunne deltage i et retsmøde om fristforlæn-
gelse via videolink, når sigtede deltog i retsmødet via video-
link. Dette er ændret ved lov nr. 166 af 27. februar 2016, der
trådte i kraft 1. april 2016, hvorefter anklageren nu som hoved-
regel deltager via videolink i retsmøder om fristforlængelse,
hvis sigtede deltager i retsmødet via videolink, eller sigtede ik-
ke deltager i retsmødet.
3. For så vidt angår sigtede, der er varetægtsfængslet i surro-
gat, der indebærer frihedsberøvelse, f.eks. på psykiatrisk hospi-
tal eller i særskilt sikret institution for unge, er der på nuvæ-
rende tidspunkt alene etableret mulighed for at deltage i rets-
møder via videolink fra lokaler hos domstolene, politiet og an-
klagemyndigheden.
Ved retsmøder om fristforlængelse skal anklageren derfor
konkret vurdere, om retten skal anmodes om at pålægge sigte-
de, der er undergivet en af de nævnte fængslingssurrogater, at
deltage via videolink.
Det kan f.eks. være relevant at anmode retten om at pålægge
en sigtet at deltage via videolink i et retsmøde om fristforlæn-
gelse, hvor den pågældende er surrogatfængslet i en institution
tæt på lokaler hos politiet, anklagemyndigheden eller en dom-
stol, hvorfra der er mulighed for at anvende videolink.
Rigsadvokaten er bekendt med, at nogle regioner forbereder
etablering af videolink på de sikrede institutioner for unge,
hvor sigtede kan være varetægtsfængslet i surrogat.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Rigsadvokaten sammen med Dom-
stolsstyrelsen løbende følger udviklingen i brugen af videolink,
herunder brugen af videolink i fristforlængelsessager med hen-
blik på at sikre, at videolink anvendes i videst mulig omfang.”
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 557: Spm. om at redegøre for omfanget af brug af video-retsmøder i fristforlængelsessager, til justitsministeren
Domstolsstyrelsen har endvidere oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen følger løbende brugen af Video3-systemet
(systemet som bl.a. anvendes til videoretsmøder), herunder an-
tallet af videoopkald via systemet. Da disse informationer
dækker over alle typer af opkald, herunder fx fristforlængel-
sessager, afgivelse af vidneforklaringer og testopkald, kan an-
tallet af opkald imidlertid ikke tages som udtryk for antallet af
videoretsmøder i fristforlængelsessager. Dertil kommer, at ét
opkald i statistikken af tekniske årsager kan dække over flere
retsmøder.
Domstolsstyrelsen er i gang med at implementere en løsning,
hvor antallet af fristforlængelser, der foretages via videolink,
kan trækkes automatisk via retternes sagsbehandlingssystem.
Styrelsen forventer, at løsningen er implementeret og taget i
brug ved retterne hen over sommeren, og at der med udgangen
af tredje kvartal 2016 vil være tilvejebragt et solidt datagrund-
lag, som kan danne grundlag for en mere præcis besvarelse af
det stillede spørgsmål.
Det bemærkes, at det er styrelsens opfattelse gennem drøftelser
med retterne, at fristforlængelser i dag som hovedregel foreta-
ges via video eller på skriftligt grundlag.”
Justitsministeriet kan hertil oplyse, at et af formålene med Video3 er at re-
ducere antallet af fristforlængelsessager med personligt fremmøde i retten
og erstatte dem med enten fristforlængelser, hvor retsmødet gennemføres
ved hjælp af videokonferenceudstyr mellem ret, arrest og anklagemyndig-
hed eller fristforlængelser på skriftligt grundlag. Dermed reduceres antallet
af transporter mellem arrest og retssal.
Video3-projektet er finansieret via midler fra Fonden for Velfærdsteknolo-
gi, og der vil blive foretaget en slutevaluering af Video3-projektet, hvor
anvendelsesgraden vil indgå. Evalueringen vil være afsluttet primo 2017.
5