Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1639430_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4468
1958427
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 552 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 554: Spm. om der i forbindelse med politiets måltal-system har eksisteret en incitamentsstruktur, som fremmer en procedure som beskrevet i "Den 9. kreds - Politiet indefra" s. 199, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 552 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I Kristian Brårud Larsens bog ”Den 9. kreds – Politiet inde-
fra” (People’s Press, 2016) er det på side 196-197 beskrevet,
hvordan begrebet ”trafikfarlige forseelser” spillede en særlig
rolle for Rigspolitiets måltal i resultatkontrakten i 2013. Det
fremgår, at Nordsjællands Politi i 2013 skulle producere
18.900 af den slags sager. Det fremgår, at særlig grove og far-
lige hastighedsovertrædelser, der udløste betinget eller ubetin-
get frakendelse af kørekort, ikke talte med i dette måltal. Dette
forhold havde ifølge bogen den effekt, at politifolk bevidst re-
gistrerede de særligt grove overtrædelser, som normalt ville
medføre frakendelse, og som faldt uden for måltallet, som ”tra-
fikfarlige forseelser”, som faldt inden for måltallet. Citat: ”Der
var også betjente, der stod med laseren og målte bilister, der
kørte mere end 60 procent for stærkt – og ventede med at regi-
strere, til bilisten opdagede politiet og sænkede farten. På den
måde kunne en sag om frakendelse af kørekortet ende med et
klip i kørekortet og et bidrag til måltalsstatistikken.” Kan mini-
steren bekræfte, at der i forbindelse med politiets måltal-
system har eksisteret en incitamentsstruktur, der fremmer en
procedure som den beskrevne, og oplyse, om denne incita-
mentsstruktur stadig findes i måltal-systemet, og vil ministeren
i forlængelse heraf oplyse, om ministeren finder en sådan inci-
tamentsstruktur hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at politiet
udfører sit arbejde på en hensigtsmæssig måde til gavn for
færdselssikkerhed og retssikkerhed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har i besvarelsen taget udgangspunkt i, at der med
”måltal-system” henvises til resultatkravene i politikredsenes
mål- og resultatplaner (i perioden 2007-2014 benævnt resultat-
kontrakter).
Rigspolitiet kan oplyse, at politikredsenes resultatkontrakter og
mål- og resultatplaner tidligere har indeholdt krav om, at der
skal rejses et vist antal sigtelser for såkaldte trafikfarlige forse-
elser. Selv om den enkeltes trafikants overtrædelser af færd-
selsloven sjældent medfører en ulykke, er formålet med politi-
ets indsats at øge trafiksikkerheden gennem en adfærdsændring
hos trafikanterne. Det sker blandt andet ved, at politiet udste-
der bøder for færdselsforseelser såsom høj hastighed, kørsel
over for rødt lys, kørsel uden sele eller for at tale i mobiltele-
fon under kørsel. Disse forseelser har erfaringsmæssigt stor be-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 554: Spm. om der i forbindelse med politiets måltal-system har eksisteret en incitamentsstruktur, som fremmer en procedure som beskrevet i "Den 9. kreds - Politiet indefra" s. 199, til justitsministeren
tydning for trafiksikkerheden og dermed antallet af dræbte og
tilskadekomne i trafikken.
Derfor gennemfører politiet indsatser, der specifikt er rettet
mod disse trafikfarlige færdselsforseelser. Det skal i den for-
bindelse oplyses, at der i ”Færdselskommissionens nationale
handlingsplan 2013-2020” samt Havari-kommissionen for Vej-
trafikulykkers rapport ”Hvorfor sker trafikulykkerne? Faktorer
i 207 ulykker undersøgt af HVU” peges på en række forhold,
der går igen i forbindelse med færdselsuheld, som enten er
ulykkesfaktorer eller skadesfaktorer. Disse forhold vedrører
bl.a. for høj hastighed, spiritus, narkotika og medicin, unge bi-
lister under 24 år, manglende selebrug og distraktion af køretø-
jets fører.
Som led i fastlæggelsen af resultatkravene vedrørende trafik-
farlige færdselsforseelser blev der foretaget en klar definition
af hvilke forseelser, som er indeholdt i kravet. Denne definiti-
on er fastlagt entydigt på baggrund af politiets journalplan. Der
har således været fuld gennemsigtighed i hvilke typer af sager,
der indgår i målet. Medarbejderne er i medfør af politiets
kundgørelse på området (Kdg. II nr. 36) forpligtiget til at regi-
strere alle anmeldelser korrekt i overensstemmelse med jour-
nalplanen. Rigspolitiet har ikke kendskab til, at særlig grove og
farlige hastighedsovertrædelser ikke er blevet registreret kor-
rekt, således som det er citeret i spørgsmålet.
Rigspolitiet kan oplyse, at udover de centralt fastsatte resultat-
krav på færdselsområdet har politikredsene fuld fleksibilitet til
at prioritere de indsatser, der giver den bedste trafiksikker-
hedsmæssige effekt. Disse indsatser har kunnet indgå som lo-
kale mål i politikredsenes resultatkontrakter og mål- og resul-
tatplaner, hvis politikredsene har skønnet det hensigtsmæs-
sigt.”
Jeg kan hertil anføre, at der i mål- og resultatplanen mellem Justitsministe-
riets og Rigspolitiet for 2016 ikke indgår mål på færdselsområdet.
3