Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1635402_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
19. maj 2016
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Andreas Højmark Ander-
sen
Sagsnr.: 2016-0030-4453
Dok.:
1947622
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 541 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om beregninger, der viser, at det vil være billigere at overlade kostertransport til private firmaer frem for at lade opgaven varetage af ikke-politiuddannede personer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 541 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Under henvisning til Justitsministeriets pressemeddelelse
”Hjemmeværnet skal aflaste politiet ved grænsen”
(http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og-presse/ pressemedde-
lelser/2016/hjemmev%C3%A6rnet-skal-aflaste-politiet-ved-
gr%C3%A6nsen) ønskes oplyst, om ministeriet eller Rigspoli-
tiet har foretaget beregninger, der viser, at det vil være billigere
at overlade kostertransport (og evt. andre opgaver) til private
firmaer frem for at lade opgaven varetage af ikkepolitiuddan-
nede personer, der er ansat hos politiet, og i givet fald ønskes
beregninger og dokumentation oversendt til udvalget?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Der har i Rigspolitiet været nedsat en arbejdsgruppe, hvis
formål var at afdække og komme med anbefalinger til en mere
hensigtsmæssig og ressourceeffektiv håndtering af politiets
kørsler med effekter.
Rigspolitiet fandt, at de interne kørsler med effekter foregik
ustruktureret samt i et vis omfang blev varetaget af operativt
personale i tjenestekøretøjer. Det blev på den baggrund beslut-
tet, at der var grundlag for at konceptualisere og systematisere
de interne kørsler med bl.a.:
- Koster
- Ammunition og våben
- Fyrværkeri og andet farligt gods iht. ADR bekendtgørelsen
- Narkotika
- Politifagligt udstyr til betjente og køretøjer
- Forsendelser, herunder pakkeforsendelser, breve og intern
post
Rigspolitiet har samtidig undersøgt perspektiverne i henholds-
vis intern håndtering af opgaven samt udlicitering til privat ak-
tør. Det er besluttet at arbejde videre med en model, hvor op-
gaven udliciteres til politiets nuværende serviceleverandør
COOR inden for den nuværende kontrakt. Rigspolitiet har bl.a.
gjort sig følgende overvejelser i forbindelse med valget:
Leveringssikkerhed:
En privat aktør vil være forplig-
tiget til altid at kunne levere ydelsen og vil have perso-
nale, der kan træde til ved sygdom og lignende.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm. om beregninger, der viser, at det vil være billigere at overlade kostertransport til private firmaer frem for at lade opgaven varetage af ikke-politiuddannede personer, til justitsministeren
1635402_0003.png
Opstartstid:
Der vil som udgangspunkt være en væ-
sentligt hurtigere opstartstid pga. blandt andet kortere
anskaffelsestid på dedikerede varebiler mv.
Kerneopgave:
Den private aktør vil have dette som en
kerneopgave, og det vil ikke kræve nogen politires-
sourcer.
Skalering:
I tilfælde hvor der vil være behov for enten
op- eller nedskalering af ydelsen, vurderes dette at ville
være nemmere med en privat aktør end med en intern
løsning.
Udlicitering af opgaven er, ud fra de nuværende økonomiske
skøn, samtidig mest fordelagtig for politiet, jf. nedenstående
tabel, både hvad angår etableringsomkostninger samt de lø-
bende omkostninger.
mio. kr.
Opstartsudg.
Årlig udgift
Politi
4,2
11,6
Privat aktør
3,3
10,9
Det skal afslutningsvis bemærkes, at rigspolitiet forventer at
frigøre ca. 7 operative årsværk, i forbindelse med etableringen
af nationale og kredslokale kørsler med ovenstående effekter.
Der arbejdes i øjeblikket på en implementeringsplan, hvorfor
idriftsættelsestidspunktet endnu ikke er fastlagt.”
3