Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1632997_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0030-4066
1840306
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 168 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. januar
2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om, hvorfor der kontrolleres så forholdsvis mange ankomster fra Paris, hvor chancerne for at pågribe illegale passagerer normalt er få eller ikke-eksisterende, i forhold til antallet af kontroller på højrisikoankomster fra f.eks. Milano, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 168 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oversende en oversigt over politiets
kriminalitetskontroller i Københavns Lufthavn, der på
ugebasis fra uge 9 i 2014 til 31.december 2015 angiver,
hvilke ankomster og hvor mange passagerer, der blev
kontrolleret og, hvor mange sager det har givet, og hvis
en sådan oversigt ikke findes, vil ministeren så
foranledige, at en sådan oversigt udarbejdes?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det, der ønskes
oversendt, er en oversigt over politiets kriminalitetskontroller i
Københavns Lufthavn af flyankomster fra et andet Schengen-land.
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at det følger af
Schengen-reglerne, at de indre Schengen-grænser kan passeres
overalt, uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes
nationalitet. Der må således som udgangspunkt ikke gennemføres
systematisk grænsekontrol ved de indre Schengen-grænser.
Det danske politis kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne,
herunder ved de indre grænser, blev styrket ved lov nr. 271 af 25.
marts 2015 om ændring af udlændingeloven, hvor der bl.a. blev
indsat en bemyndigelse til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til at fastsætte nærmere regler om kontrollen.
Denne bemyndigelse er udnyttet ved udstedelsen af bekendtgørelse
nr. 640 af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold efter indrejse
(kontrolbekendtgørelsen).
I kontrolbekendtgørelsens § 2 er der således fastsat regler for
omfanget af politiets kontrol i de grænsenære områder ved
ankomster fra et andet Schengenland. F.eks. kan kontrol i en
lufthavn højst udføres 7 gange om ugen ved flyankomster fra samme
luftfartsselskab og ved højst en tredjedel af et luftfartsselskabs
samlede månedlige ankomster.
Derudover kan politiet ved konkret mistanke om, at illegal indrejse
eller anden form for kriminalitet eller trussel herom vil finde sted,
ved
grænsen
og
i
grænseområdet
udføre
såkaldte
”kriminalitetskontroller”.
Det
følger
dog
af
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om, hvorfor der kontrolleres så forholdsvis mange ankomster fra Paris, hvor chancerne for at pågribe illegale passagerer normalt er få eller ikke-eksisterende, i forhold til antallet af kontroller på højrisikoankomster fra f.eks. Milano, til justitsministeren
1632997_0003.png
Schengengrænsekodekset, at der ikke må være tale om en
systematisk kontrol, så længe der er tale om ankomster fra et andet
Schengenland.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har oplyst, at der udføres
”kriminalitetskontroller” i Københavns Lufthavn af
flyankomster fra andre Schengenlande. Den konkrete
kontrolindsats (typisk den konkrete gatekontrol)
tilrettelægges og dimensioneres i omfang og
sammensætning på den måde, som den forudgående
risikovurdering tilsiger. Dette gælder både i forhold til
udvælgelsen af kontrolrelevante ankomster og i forhold
til antallet af udtagne passagerer på de enkelte
ankomster. Der sondres i den forbindelse mellem
såkaldte højrisiko-ankomster og lavrisiko-ankomster.
Højrisiko-ankomster er ruter, hvor der efter politiets
konkrete mistanke eller generelle erfaring er en forhøjet
risiko for illegal indrejse i Danmark. Kontrol af
ankomster, hvor der ikke erfaringsmæssigt består en
sådan generelt forhøjet risiko (lavrisiko-ankomster), kan
foretages, hvis der i øvrigt er grund til at antage, at illegal
indrejse eller anden form for kriminalitet eller trussel
herom vil finde sted. Der henvises i den forbindelse til
Justitsministeriets besvarelse af 24. juni 2014 af
spørgsmål nr. 1051 fra Folketingets Retsudvalg (Alm.
del).
Der har i 2014 været udført kontroller på følgende antal
ankomster opgjort på ugebasis:
Uge
Antal
kontroller
12
7
26
7
13
7
27
6
14
7
28
7
1
6
2
8
3
9
4
7
5
7
6
7
7
8
8
7
9
7
10
7
11
7
15
8
29
8
16
7
30
7
17
7
31
7
18
7
32
10
19
7
33
8
20
7
34
7
21
8
35
7
22
6
36
4
23
7
37
8
24
7
38
8
3
25
8
39
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om, hvorfor der kontrolleres så forholdsvis mange ankomster fra Paris, hvor chancerne for at pågribe illegale passagerer normalt er få eller ikke-eksisterende, i forhold til antallet af kontroller på højrisikoankomster fra f.eks. Milano, til justitsministeren
1632997_0004.png
40
7
41
7
42
6
43
7
44
7
45
13
46
8
47
9
48
9
49
11
50
7
51
8
52
7
53
2
Det samlede antal kontroller i 2014 var 390.
Der blev i 2014 kontrolleret i alt 47.395 passagerer på de 390
ankomster, heraf 194 højrisiko-ankomster. Dette afstedkom i
alt 192 sager:
Frivilligt rejst retur
Afvist af Udlændingestyrelsen
Søgt asyl
Dokumentfalsk
Personelfalsk
Andre sager
I alt
20
2
72
68
24
6
192
De kontroller i 2014, der gav anledning til sager, vedrørte
primært ankomster fra lufthavne i Italien, Grækenland og
Østrig.
De tilsvarende tal for 2015:
Uge
1
2
Antal
11 24
kontroller
12
16
26
11
40
10
13
32
27
9
41
7
14
19
28
11
42
7
15
8
29
12
43
7
16
15
30
8
44
12
17
19
31
9
45
1
3
28
4
26
5
21
6
25
7
38
8
25
9
9
10
34
11
32
18
15
32
9
46
7
19
16
33
13
47
4
20
29
34
9
48
14
21
17
35
13
49
10
22
20
36
3
50
9
23
1
37
6
51
5
24
12
38
8
52
9
25
16
39
6
53
2
Det samlede antal kontroller i 2015 var 739.
Der blev i 2015 kontrolleret i alt 89.768 passagerer på de 739
ankomster, heraf 377 højrisiko-ankomster. Dette afstedkom i
alt 181 sager:
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 516: Spm. om, hvorfor der kontrolleres så forholdsvis mange ankomster fra Paris, hvor chancerne for at pågribe illegale passagerer normalt er få eller ikke-eksisterende, i forhold til antallet af kontroller på højrisikoankomster fra f.eks. Milano, til justitsministeren
1632997_0005.png
Frivilligt rejst retur
Udvist af Udlændingestyrelsen
Søgt asyl
Dokumentfalsk
Personelfalsk
Andre sager
I alt
12
6
96
46
10
10
181
De kontroller i 2015, der gav anledning til sager, vedrørte
primært ankomster fra navnlig Østrig og lufthavne i Italien og
Grækenland.
Det bemærkes, at nogle af de personer, der er sigtet for
dokumentfalsk og/eller personelfalsk, efterfølgende kan have
søgt asyl. Dette fremgår ikke af opgørelsen.
Det bemærkes endvidere, at ovennævnte tal er baseret på
Københavns Politis grænsekontrolafdelings egne opgørelser.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns
Politi.”
5