Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1632313_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2016
Politikontoret
Ditte Refsgaard
2016-0030-4422
1934516
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 511 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oplysninger om, at skibe tilhørende selskaberne bag Scandinavian Star havde haft en række skibsbrande, indgik i den danske del af undersøgelsen, som bl.a. havde til opgave at afdække ejer- og forsikringsforholdene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 511 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, i forlængelse af Politikens artikler af 10. april
2016 om, at skibe tilhørende selskaberne bag Scandinavian
Star forud for mordbranden den 7. april 1990 havde haft en
række skibsbrande, som udløste store forsikringssummer, op-
lyse, om disse oplysninger indgik i den danske del af undersø-
gelsen, som bl.a. havde til opgave at afdække ejer- og forsik-
ringsforholdene bag Scandinavian Star, og i bekræftende fald
oplyse om disse oplysninger blev videregivet til de norske
myndigheder eller i benægtende fald oplyse, hvorfor disse
fuldt tilgængelige oplysninger ikke indgik i undersøgelsen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Det fremgår af de i spørgsmålet nævnte artikler, at Scandi-
navian World Cruises – der indtil 1985 var 100 procent ejet af
DFDS – i 1982 indsatte skibene ’Scandinavia’, ’Scandinavian
Sea’ og ’Scandinavian Sun’ i rute i USA. Endvidere fremgår
det, at ’Scandinavian Star’ i 1985 blev en del af Scandinavian
World Cruises’ flåde i USA.
Herudover fremgår det af artiklerne, at selskabet SeaEscape i
1985 trådte i stedet for Scandinavian World Cruises, og at
DFDS i 1985 solgte 72 procent af aktierne i SeaEscape, men
beholdt de resterende 28 procent frem til 1988, hvor DFDS af-
hændede yderligere aktier. I 1990 solgte DFDS de sidste aktier
i SeaEscape.
Herudover fremgår det af artiklerne, at ’Scandinavian Sea’ ud-
brændte den 9. marts 1984, og at der var en brand ombord på
’Scandinavian Sun’ den 20. august 1984. Det vil sige på et
tidspunkt, hvor de nævnte skibe efter det i artiklerne oplyste
var 100 procent ejet af DFDS via datterselskabet Scandinavian
World Cruises.
Endelig fremgår det af artiklerne, at der den 15. marts 1988 var
en brand ombord på ’Scandinavian Star’.
Rigsadvokaten har forstået spørgsmålet således, at der sigtes
til, om oplysningerne om de tre skibsbrande (i 1984 og 1988)
indgik i de danske myndigheders efterforskning af branden den
7. april 1990 ombord på ’Scandinavian Star’.
2.
I den forbindelse bemærkes, at det efter branden den 7. april
1990 ombord på ’Scandinavian Star’ mellem regeringerne i
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oplysninger om, at skibe tilhørende selskaberne bag Scandinavian Star havde haft en række skibsbrande, indgik i den danske del af undersøgelsen, som bl.a. havde til opgave at afdække ejer- og forsikringsforholdene, til justitsministeren
1632313_0003.png
Norge, Sverige og Danmark blev aftalt, at efterforskningen i
sagen skulle opdeles således, at de norske myndigheder efter-
forskede branden og dens umiddelbare årsag, mens de svenske
myndigheder efterforskede brandslukningsarbejdet og de tek-
niske forhold på skibet, og de danske myndigheder efterfor-
skede skibets ejer- og forsikringsforhold samt skibets alminde-
lige sødygtighed og overensstemmelse med den søretlige lov-
givning.
Den danske del af efterforskningen blev varetaget af Politime-
steren på Frederiksberg, og efterforskningen førte til, at der i
februar 1992 blev rejst tiltale mod skibets reder, direktøren i
rederiet (K/S Scandinavian Star) samt skibets kaptajn for over-
trædelse af den dagældende lov om skibes sikkerhed. Sagen
blev endeligt afgjort ved Højesterets dom af 22. november
1993, hvor de pågældende blev idømt 6 måneders hæfte for
bl.a. ikke at have sørget for, at skibet var i sikkerhedsmæssig
forsvarlig stand.
Rigsadvokaten er ikke bekendt med, om oplysningerne om de
tidligere skibsbrande i 1984 og 1988 indgik i de danske myn-
digheders efterforskning af sagen vedrørende branden den 7.
april 1990 ombord på ’Scandinavian Star’. En afklaring heraf
kræver en omfattende gennemgang af straffesagens akter, og
jeg finder ikke grundlag for at foretage en sådan gennemgang.
Jeg finder i den forbindelse anledning til at fremhæve, at Rigs-
advokaten i flere tilfælde – senest i henholdsvis 2005 og 2010
– har taget stilling til spørgsmålet om at genoptage efterforsk-
ningen i sagen. Rigsadvokaten har i alle tilfælde ikke fundet
grundlag herfor. I den forbindelse skal jeg særligt fremhæve, at
oplysninger om tidligere brande på skibe ejet af SeaEscape
indgik i Rigsadvokatens redegørelse af 28. januar 2005 for be-
handlingen og vurderingen af anmodningerne om genoptagelse
af efterforskningen vedrørende branden på Scandinavian Star
den 7. april 1990. Af redegørelsens s. 71-72 – der vedlægges til
orientering – fremgår bl.a. følgende:
”Det anføres [i genoptagelsesanmodningerne], at:
Flere andre skibe, som SeaEscape Cruises Ltd. har
ejet, har været udsat for brande under mystiske
omstændigheder
Jeg har forstået Mike Axdals bemærkninger såle-
des, at han mener, at den omstændighed, at der tid-
ligere er opstået brande på skibe tilhørende Sea-
Escape Cruises Ltd., peger på, at det var SeaEscape
Cruises Ltd., der stod bag branden på Scandinavian
Star.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 511: Spm. om oplysninger om, at skibe tilhørende selskaberne bag Scandinavian Star havde haft en række skibsbrande, indgik i den danske del af undersøgelsen, som bl.a. havde til opgave at afdække ejer- og forsikringsforholdene, til justitsministeren
Mike Axdal har anført, at der i perioden fra 1984
til 2000 har været brand på 10 skibe udover Scan-
dinavian Star, som ifølge Mike Axdals oplysninger
er skibe med tilknytning til SeaEscape Cruises Ltd.
Han har endvidere vedlagt en nyhedsartikel fra in-
ternettet (kilden er ikke oplyst), hvoraf det fremgår,
at et skib SS Seabreeze, som er et af de 10 skibe,
sank, men at det lykkedes at redde besætningen på
34 personer. Der var ingen passagerer om bord. I
artiklen anføres det, at Niels-Erik Lund var ”mana-
ging owner” for skibet. Ifølge Mike Axdal skete
ulykken i december 2000. Herudover har Mike
Axdal fremsendt en rapport fra den amerikanske
kystvagt dateret den 28. december 1985 vedrøren-
de en brand på skibet Scandinavian Sea tilhørende
DFDS Sea Cruises Ltd. Det fremgår af rapporten,
at brandårsagen formentlig ikke bliver opklaret,
men at den mest sandsynlige brandårsag var for-
sætlig eller hændelig antænding af noget materiale
ombord. På baggrund af undersøgelserne i sagen
indstillede kystvagten, at sagen blev henlagt.
Der foreligger ikke i øvrigt nærmere oplysninger
om de påståede brande, og under alle omstændig-
heder vil forudgående eller efterfølgende brande på
andre skibe ikke i sig selv være bevis for, at Sea-
Escape Cruises Ltd. også var den reelle ejer af
Scandinavian Star på brandtidspunktet, og at sel-
skabet stod bag branden på skibet.”
Jeg kan endvidere pege på, at det fremgår af de i spørgsmålet
nævnte artikler, at oplysningerne om de tidligere skibsbrande
er overleveret til Oslo Politi af den norske stiftelse ”Etterforsk-
ningen av Mordbrannen på Scandinavian Star”. Dette har
norsk politi ligeledes bekræftet over for Rigsadvokaten.”
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 26. maj 2014
af spørgsmål nr. 368 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg samt Rigsad-
vokatens redegørelse af 28. januar 2005, som var vedlagt besvarelsen.
4