Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1626504_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
1928383
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AZ
fra Folketingets Retsudvalg den 12. april 2016
Samrådsspørgsmål AZ:
”Hvordan vil ministeren sikre, at administrative
frihedsberøvelser ikke anvendes unødigt, og hvordan
ser ministeren på udviklingen og anvendelsen i dag,
særligt i forhold til, at denne form for indgreb anvendes
over for personer, der ikke har gjort noget ulovligt?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper
(EL).
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
Svar:
1.
Tak for invitationen til at komme her i dag.
Jeg vil indlede med en kort gennemgang af reglerne om
administrative frihedsberøvelser, hvorefter jeg nærmere
vil komme ind på de overvejelser, der ligger grund for,
at politiet efter politiloven har mulighed for at foretage
administrative frihedsberøvelser.
Jeg vil dog gerne indlede med at sige, at administrative
frihedsberøvelser – i lighed med politiets øvrige
redskaber – naturligvis alene skal bruges over for
borgerne, i det omfang det er nødvendigt.
[Reglerne om administrative frihedsberøvelser]
2.
Helt overordnet fremgår det af politiloven, at politiet
skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i
samfundet.
Dette formål skal fremmes gennem bl.a. forebyggende
og håndhævende virksomhed.
Det fremgår desuden udtrykkeligt af politiloven, at
politiet har til opgave at beskytte borgernes ret til at
forsamle sig.
Politiet har efter politiloven forskellige muligheder for
at foretage indgreb over for personer, der skaber fare for
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
1626504_0003.png
forstyrrelse af den offentlige orden eller enkeltpersoners
og den offentlige sikkerhed.
Politiet kan således udstede påbud, foretage
legemsbesigtigelser eller fratage genstande fra personer,
der giver anledning til fare
Kun i de tilfælde, hvor disse indgreb ikke er
tilstrækkeligt til at afværge den nævnte fare, kan politiet
gribe til administrative frihedsberøvelser.
3.
Over for personer, der ikke deltager i en offentlig
forsamling, kan administrativ frihedsberøvelse således
ske for at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige
orden samt fare for enkeltpersoners og den offentliges
sikkerhed.
Over for deltagere i en udendørs forsamling kan
administrativ
frihedsberøvelse
foretages,
hvis
forsamlingsdeltagerne giver anledning til fare for
betydelig eller alvorlig forstyrrelse af den offentlige
orden eller til fare for enkeltpersoners eller den
offentlige sikkerhed. Der kan desuden efter
omstændighederne også gribes ind i forhold til deltagere
i en indendørs forsamling.
Administrativ frihedsberøvelse kan endelig ske over for
personer, der deltager i opløb, for at afværge fare for
forstyrrelse af den offentlige fred og orden eller fare for
enkeltpersoners eller den offentliges sikkerhed.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
Herudover
indeholder
politiloven
regler
om
administrativ frihedsberøvelse af syge eller hjælpeløse
personer samt berusede personer.
I alle tilfælde skal den administrative frihedsberøvelse
være nødvendig, ligesom frihedsberøvelsen i givet fald
skal være så kortvarig og skånsom som muligt.
Det er endvidere et kendetegn ved den administrative
frihedsberøvelse, at den grundlæggende sker for at
afværge fare.
Når
politiet
kan
foretage
administrative
frihedsberøvelser, er det med andre ord for at undgå, at
en situation eskalerer med den konsekvens, at politiet
efter omstændighederne skal bruge mere vidtgående
magtmidler.
Det er altså vigtigt at være opmærksom på, at
alternativet til at administrative frihedsberøve efter
omstændighederne kan være betydeligt mere
indgribende for den enkelte.
Og jeg mener sådan set, at det er fornuftigt og
nødvendigt, at politiet har det redskab, som
administrative frihedsberøvelser er, for at afværge og
forebygge.
[Stigningen i tallene]
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
1626504_0005.png
4.
I forlængelse af det vil jeg gerne understrege, at det
ikke efter min opfattelse i sig selv er et problem, at
politiet i stigende grad har anvendt administrative
frihedsberøvelser de senere år.
Men det giver sig selv, at det er et problem, hvis
politiets administrative frihedsberøvelser i væsentligt
omfang efterfølgende underkendes enten af politiet selv
eller ved domstolene.
Som det også fremgår af de udvalgsspørgsmål, jeg
besvarede i februar 2016 om administrative
frihedsberøvelse, sker der ikke en systematisk
opfølgning på de sager, hvor en administrativ
frihedsberøvelse underkendes.
Det betyder imidlertid ikke, at politiet ikke har fulgt op,
når der sket underkendelser, hvilket eksempelvis skete
efter klimatopmødet i København i 2009.
I december 2009 blev der endvidere indført en
indberetningsordning, hvorefter samtlige politikredse
skulle indberette administrative frihedsberøvelser i
forbindelse med forsamlinger og opløb, hvor
frihedsberøvelsen har varet over 6 timer til Rigspolitiet.
Som jeg også tilkendegav over for Retsudvalget ved
besvarelsen af spørgsmålene om administrativ
frihedsberøvelse i februar, bad jeg Rigspolitiets om at
overveje, hvordan det kunne sikres, at politiet
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
1626504_0006.png
systematisk fulgte op på
administrative frihedsberøvelser.
underkendelser
af
Rigspolitiet har derfor på den 4. april 2016 udvidet den
gældende indberetningsordning med virkning fra 1.
januar 2016 til at omfatte alle sager om administrativ
frihedsberøvelse, hvor det efterfølgende af enten
politikredsen, Rigspolitiet eller domstolene vurderes, at
politilovens
betingelser
for
administrativ
frihedsberøvelse ikke var opfyldt. Rigspolitiet vil
orientere Justitsministeriet om indberetningerne én gang
årligt.
Rigspolitiet vil således sikre, at der fremover sker en
systematisk opfølgning, hvis en administrativ
frihedsberøvelse underkendes.
I forbindelse med besvarelsen af de nævnte spørgsmål
tilkendegav jeg endvidere, at jeg havde bedt om, at der
blev igangsat et arbejde med at kortlægge i hvilke
situationer politiet i praksis anvender administrative
frihedsberøvelser. I den forbindelse skal det endvidere
overvejes, om der er behov for at foretage
lovgivningsmæssige justeringer eller andre tiltag i
forhold til administrative frihedsberøvelser. Dette
arbejde er sat i gang, og forventes afsluttes umiddelbart
efter sommerferien.
Jeg vil – som allerede lovet tidligere – vende tilbage
over for Retsudvalget, når dette arbejde er afsluttet.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
[Afslutning]
5.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg helt
grundlæggende ser administrative frihedsberøvelser
som en alvorlig og indgribende foranstaltning.
Politiet skal således alene gribe til dette redskab, når det
er nødvendigt, hvilket ikke mindst gælder i forhold til
deltagere i forsamlinger.
Men det er samtidig helt afgørende, at politiet har
effektive redskaber til at sikre tryghed, sikkerhed, fred
og orden i samfundet.
Det bidrager også til, at andre borgere, som på fredelig
vis ønsker at gøre brug af deres frihedsrettigheder, kan
gøre det.
Administrative frihedsberøvelser er derfor efter min
opfattelse et godt og vigtigt redskab for politiet, men
politiet skal selvsagt sikre sig, at anvendelsen af
administrative frihedsberøvelser sker inden for de
lovgivningsmæssige rammer.
Og i den forbindelse er jeg tilfreds med, at politiet nu
systematisk vil følge op på samtlige underkendelser af
administrative frihedsberøvelser. Jeg ser endvidere frem
til at drøfte spørgsmålet yderligere med bl.a.
Retsudvalget, når den varslede undersøgelse af politiets
brug af administrative frihedsberøvelser er afsluttet.
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 12. april om administrativ frihedsberøvelse, til justitsministeren
Tak for ordet.
2