Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1630300_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. februar 2016
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-0030-4140
1864331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 240 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om og hvordan ministeren vil sikre, at det bliver teknisk muligt at identificere de sager, der vedrører klager over administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 240 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren har til hensigt at
igangsætte nye tiltag, for at politiet foretager færre
administrative frihedsberøvelser og foretager en bedre indsats
for at undgå ulovlige frihedsberøvelser, jf. rapporten ”Politiets
indgreb i ytrings- og forsamlingsfriheden” fra Justitia den 29.
januar 2016?”
Svar:
1.
Det følger af § 1 i lov om politiets virksomhed (politiloven), at politiet
skal virke for tryghed, sikkerhed, fred og orden i samfundet. Dette formål
kan fremmes gennem forebyggende, hjælpende og håndhævende
virksomhed.
Politiet har desuden i medfør af politilovens § 7, stk. 1, til opgave at
beskytte borgernes ret til at forsamle sig. Det følger af bemærkningerne til
bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 159 af 4. februar 2004, at det med
bestemmelsen understreges, at politiet i dets virksomhed skal værne om
den grundlovssikrede forsamlingsfrihed, og at politiet i forbindelse med
iværksættelse af indgreb over for en forsamling skal tage hensyn til
forsamlingsfriheden. Det fremgår eksempelvis, at hvis politiet forud for en
demonstration mod en ambassade afspærrer et område for at holde
demonstranterne i en vis afstand hertil, skal dette ske under hensyntagen til
demonstrationens mulighed for at give sin mening til kende.
Politiloven giver i visse tilfælde mulighed for, at politiet kan foretage
administrative frihedsberøvelser:
Det gælder for det første om nødvendigt i forhold til den eller de personer,
der giver anledning til fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt
fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed, jf. politilovens § 5,
stk. 3.
Det gælder for det andet om nødvendigt i forhold til forsamlingsdeltagere,
som giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige
orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed, jf.
politilovens § 8, stk. 4.
Og for det tredje kan politiet i medfør af politilovens § 9, stk. 3, med
henblik på at afværge opløb, der indebærer fare for forstyrrelse af den
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om og hvordan ministeren vil sikre, at det bliver teknisk muligt at identificere de sager, der vedrører klager over administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
offentlige fred og orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed, om nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, der giver
anledning til faren.
Det er i alle tilfælde en forudsætning, at mindre indgribende midler, såsom
udstedelse af påbud, legemsbesigtigelse eller fratagelse af genstande, ikke
er tilstrækkelige til at afværge faren.
Frihedsberøvelsen efter politiloven skal være så kortvarig og skånsom som
muligt, og en frihedsberøvelse efter politilovens § 5, stk. 3, må så vidt
muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer, mens frihedsberøvelsen efter
politilovens § 8, stk. 4, eller § 9, stk. 3, så vidt muligt ikke må udstrækkes
ud over 12 timer.
Frihedsberøvelser, der er iværksat i medfør af politiloven, kan påklages til
politidirektøren med klagemulighed til Rigspolitiet eller indbringes for
retten i medfør af reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a.
2.
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet om de eksisterende tiltag i forhold til
administrativ frihedsberøvelse, hvoraf fremgår bl.a.:
”Rigspolitiet bemærker, at der i de senere år er iværksat flere
tiltag på baggrund af erfaringer i forbindelse med
administrative frihedsberøvelser efter politiloven.
Rigspolitiet iværksatte således i december 2009 en
indberetningsordning
omfattende
administrative
frihedsberøvelser efter politilovens §§ 8 og 9, der har varet i
mere end 6 timer. Denne indberetningsordning er fortsat
gældende. I den seneste indberetning til Justitsministeriet
vedrørende indberetningsperiode fra den 15. marts 2014 til den
15. marts 2015 har Rigspolitiet oplyst, at Rigspolitiet ikke har
modtaget indberetninger om administrative frihedsberøvelser
efter politilovens §§ 8 og 9, som udstrakte sig over 6 timer.
Rigspolitiet har endvidere i 2014 udarbejdet generelle
retningslinjer for den politimæssige indsats i forbindelse med
større demonstrationer mv. med henblik på at vejlede
politikredsene om særlige forhold i forbindelse med større
demonstrationer, herunder blandt andet udstrækningen af
adgangen til at foretage frihedsberøvelser efter politiloven,
behandlingen af de frihedsberøvede samt information til
demonstrationsdeltagere. Vejledningen er udarbejdet i lyset af
Østre Landsrets dom af 25. januar 2012, hvor landsretten tog
stilling til en række frihedsberøvelser i forbindelse med COP
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om og hvordan ministeren vil sikre, at det bliver teknisk muligt at identificere de sager, der vedrører klager over administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
15 i december 2009 samt anbefalingerne i redegørelse af 20.
december 2012 afgivet af Folketingets Ombudsmand i den
såkaldte OPCAT-undersøgelse. Det anføres også i denne
vejledning, at en administrativ frihedsberøvelse under alle
omstændigheder altid skal være så kortvarig og skånsom som
muligt, og at en frihedsberøvet person skal løslades, så snart de
omstændigheder, der gav anledning til frihedsberøvelsen, ikke
længere er til stede.
Herudover vurderer Rigspolitiet løbende, om den retspraksis,
der følger af domstolenes behandling af sager om
administrative frihedsberøvelser, har betydning for de
nationale taktiske koncepter for politiets opgaveløsning på det
beredskabsmæssige område. Det gælder særligt i forhold til
politiets håndtering af politimæssige opgaver i forbindelse med
demonstrationer og fodboldkampe. Således har de seneste
domme om administrative frihedsberøvelser fra København
givet anledning til en række ”lessons learned”, som
Rigspolitiet vil sørge for at udbringe til samtlige landets
politikredse. Dette gælder bl.a. snitfladen mellem at følge en
demonstration eller et optog og en egentlig frihedsberøvelse.
Herudover har de seneste domme understreget vigtigheden af
efterfølgende at kunne dokumentere politiets anvisninger mv.”
3.
Politiet har som anført ovenfor til opgave at virke for tryghed,
sikkerhed, fred og orden i samfundet. I den forbindelse har politiet bl.a. i
politiloven en række redskaber, som politiet kan og skal anvende. Disse
redskaber skal naturligvis alene anvendes, når det er nødvendigt, og i
forbindelse med iværksættelse af indgreb skal politiet tage hensyn til
forsamlingsfriheden og borgernes mulighed for at give meninger til kende.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 238 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, er der sket en væsentlig stigning i antallet
af registrerede administrative frihedsberøvelser efter politiloven over de
seneste 10 år. Og som det ligeledes fremgår af besvarelsen, kan
Rigspolitiet ikke umiddelbart identificere en entydig årsag til stigningen.
Der sker ikke i dag en systematisk opfølgning på sager, hvor en
administrativ frihedsberøvelse underkendes af politidirektøren, af
Rigspolitiet eller ved domstolene, jf. også den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 241 (Alm. del) fra Retsudvalget.
Jeg har på den baggrund bedt Rigspolitiet om inden udgangen af marts at
oplyse, hvilke tiltag der efter Rigspolitiets vurdering kan tages for at sikre,
at der sker en systematisk opfølgning i tilfælde, hvor administrative
frihedsberøvelser underkendes i klagesystemet eller ved domstolene.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om og hvordan ministeren vil sikre, at det bliver teknisk muligt at identificere de sager, der vedrører klager over administrative frihedsberøvelser, til justitsministeren
Det er desuden min opfattelse, at det er nødvendigt at undersøge nærmere,
i hvilke typer af situationer politiet i praksis anvender administrative
frihedsberøvelser, og jeg har på den baggrund bedt om, at der igangsættes
et sådant arbejde, som også skal kortlægge behovet for
lovgivningsmæssige justeringer eller andre tiltag i forhold til
administrative frihedsberøvelser efter politiloven.
Jeg vil vende tilbage over for Retsudvalget, når dette arbejde er afsluttet.
5