Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1629519_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0030-4407
1930240
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 494 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Lasse Boje
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er tilfredsstillende, til justitsministeren
1629519_0002.png
Spørgsmål nr. 494 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Synes ministeren, at straffene for uagtsomt manddrab i trafik-
ken er tilfredsstillende, og har ministeren planer om at indføre
såkaldt normalstraf på dette område for at presse straffene op-
ad, jf. artikel ”DF går til ministeren for at få højere straf efter
trafikdrab, Vejle Amts Folkeblad, den 8. april 2016?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
”1. Det følger af straffelovens § 241, at uagtsomt manddrab
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Er
forholdet begået i forbindelse med f.eks. spirituskørsel, kørsel
under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer (narkotika-
kørsel mv.) eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette efter §
241, 2. pkt., som en særligt skærpende omstændighed.
Straffen for uagtsomt manddrab i trafikken i forbindelse med
kørsel under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdsels-
sikkerheden, hvor der ikke er tale om særligt hensynsløs kør-
sel, er i praksis som udgangspunkt bødestraf i form af dagbø-
der, jf. Højesterets dom trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2010,
side 1062. Det anføres her, at straffen for uagtsomt manddrab i
forbindelse med kørsel under tilsidesættelse af væsentlige hen-
syn til færdselssikkerheden i de tilfælde, hvor der er tale om en
enkeltstående kørselsfejl (”klapfejl”), i praksis som udgangs-
punkt er bødestraf.
Hvis føreren har begået grovere kørselsfejl, og hvis der f.eks.
foreligger et mere subjektivt dadelværdigt forhold, uden at der
dog kan siges at være tale om en bevidst tilsidesættelse af hen-
synet til andres sikkerhed (særligt hensynsløs kørsel), kan
straffen stige til fængsel.
I den nævnte højesteretsdom sag blev den tiltalte idømt 30 da-
ges fængsel, idet Højesteret fandt, at der ikke var tale om en
enkeltstående kørselsfejl henset til, at tiltalte havde kørt med
alt for høj hastighed og havde foretaget en ikke nærmere klar-
lagt uhensigtsmæssig manøvre, der medførte, at bilen skred ud
og ramte en 6-årig dreng på cykelstien i den modsatte vejside.
Der kan desuden henvises til de domme, der er omtalt nedenfor
under pkt. 3.
Det fremgår i øvrigt af forarbejderne til lov nr. 716 af 25. juni
2010, som omhandler skærpelse af straffen for uagtsomt
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er tilfredsstillende, til justitsministeren
manddrab begået i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel,
at disse strafskærpelser forudsættes at få en vis afsmittende
virkning på strafudmålingen i de mere alvorlige sager om uagt-
somt manddrab i forbindelse med kørsel under tilsidesættelse
af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der f.eks.
foreligger et mere subjektivt dadelværdigt forhold (men hvor
der ikke er tale om særligt hensynsløs kørsel).
Det fremgår også af forarbejderne til lov nr. 716 af 25. juni
2010, at straffen for uagtsomt manddrab i forbindelse med sær-
ligt hensynsløs kørsel som udgangspunkt skal fastsættes til
fængsel i 16-18 måneder. Hvis der har foreligget en kombina-
tion af flere grove overtrædelser af færdselsloven, er det forud-
sat, at straffen skal fastsættes til et niveau, der er væsentligt
strengere end det angivne normalniveau på 16-18 måneders
fængsel. Der henvises i øvrigt til min udtalelse til brug for be-
svarelsen af spørgsmål nr. 15 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg (Folketingsåret 2014-2015).
Det bemærkes, at straffen for overtrædelse af straffelovens §
241 i trafikken – som i andre straffesager – fastsættes på bag-
grund af den enkelte sags konkrete omstændigheder.
2.
I den konkrete sag, som der er henvist til i artiklen i Horsens
Folkeblad den 8. april 2016, var der rejst tiltale for overtrædel-
se af færdselsloven og for overtrædelse af straffelovens § 241
(uagtsomt manddrab) og § 249 (uagtsom legemsbeskadigelse).
Tiltalte havde som fører af en lastbil på ca. 50 tons overset en
kø, der var opstået på motorvejen som følge af et færdsels-
uheld, hvorefter han med en hastighed på 80-90 km/t påkørte
en personbil, der holdt stille i køen eller kørte med lav ha-
stighed, hvilket medførte, at flere biler blev skubbet ind i hin-
anden. 3 personer afgik ved døden og 3 personer fik betydelige
skader på legeme og helbred som følge af uheldet.
I byretten blev den tiltalte straffet med 8 dagbøder af 500 kr.
Anklagemyndigheden havde under sagens behandling nedlagt
påstand om fængselsstraf i 3 måneder og betinget førerretsfra-
kendelse. Byrettens dom blev anket af anklagemyndigheden
med påstand om skærpelse, og anklagemyndigheden nedlagde
også under sagens behandling i landsretten påstand om fæng-
selsstraf.
Ved Vestre Landsrets dom af 4. april 2016 fandt et flertal af
dommerne, at tiltalte skulle straffes med 30 dages betinget
fængsel, blandt andet med vilkår om udførelse af 40 timers
samfundstjeneste for overtrædelse af færdselsloven samt for
overtrædelse af straffelovens § 241 og § 249. Tiltalte blev end-
videre betinget frakendt retten til at føre motordrevet køretøj.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er tilfredsstillende, til justitsministeren
Landsrettens flertal lagde i sin afgørelse vægt på, at den uop-
mærksomhed, den tiltalte havde udvist, var af en sådan karak-
ter, at der i stedet for bødestraf, som byretten havde idømt,
burde fastsættes en fængselsstraf på 30 dage. Landsretten lagde
i den forbindelse vægt på, at tiltalte forud for ulykken var ble-
vet advaret om, at der var kø på motorvejen som følge af et
uheld, at tiltalte var uopmærksom i et længere tidsrum, og at
tiltalte, der var professionel chauffør, førte et lastvognstog, der
vejede 50 tons. Under hensyntagen til tiltaltes personlige for-
hold blev straffen gjort betinget med vilkår om blandt andet
udførelse af 40 timers samfundstjeneste.
Et mindretal af landsrettens dommere fandt, at det efter en
samlet vurdering af de foreliggende oplysninger alene kunne
lægges til grund, at der var tale om en enkeltstående kørsels-
fejl, der uanset sine meget alvorlige konsekvenser ikke var af
en sådan karakter, at den kunne begrunde en fravigelse af ud-
gangspunktet om bødestraf.
3.
Fra retspraksis på området kan i øvrigt henvises til Vestre
Landsrets dom 30. november 2011 gengivet i Tidsskrift for
Kriminalret 2012, side 191/3. I denne sag blev tiltalte fundet
skyldig i overtrædelse af færdselsloven, køre-hvile-tids-
bestemmelserne og straffelovens § 241 under tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden. Tiltalte, der var fø-
rer af en lastbil, var på grund af overanstrengelse faldet i søvn
og påkørte på en motorvej med en hastighed på 85 km/t flere
biler, der holdt stille i kø, hvorved førerne af 2 biler afgik ved
døden. Vedkommende blev idømt fængsel i 4 måneder.
Derudover kan nævnes Østre Landsrets dom af 28. juni 2013
gengivet i TfK 2013.933Ø. I denne sag blev den tiltalte fundet
skyldig i overtrædelse af straffelovens § 241 og overtrædelse
af færdselsloven under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til
færdselssikkerheden. Tiltalte havde som fører af en lastbil med
anhænger under kørsel på Helsingørmotorvejen ikke opdaget,
at der var opstået en kø, og at bilerne foran tiltalte holdt stille,
hvorefter han påkørte en foran holdende personbil. Føreren af
personbilen og en passager i denne afgik ved døden. Den tiltal-
te blev idømt 20 dagbøder af 200 kr.
Endelig kan nævnes Østre Landsrets dom af 4. februar 2013,
gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen side 1615Ø. I denne sag
blev den tiltalte fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens §
241 og overtrædelse af færdselsloven under tilsidesættelse af
væsentlige hensyn til færdselssikkerheden. Tiltalte kørte som
fører af en personbil ind i et fodgængerfelt, han ikke havde
fuldt overblik over, med en overhaling højre om en bil, der
holdt foran fodgængerfeltet. I forgængerfeltet påkørte tiltalte
en 10-årig pige og hendes mor, hvorved pigen afgik ved døden,
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 494: Spm. om straffene for uagtsomt manddrab i trafikken er tilfredsstillende, til justitsministeren
og moren pådrog sig betydelige skader. Den tiltalte blev idømt
3 måneders ubetinget fængsel.”
2.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, er straffen for uagtsomt
manddrab i trafikken i forbindelse med kørsel under tilsidesættelse af væ-
sentlige hensyn til færdselssikkerheden, hvor der ikke er tale om særligt
hensynsløs kørsel, i praksis som udgangspunkt bødestraf i form af dagbø-
der. Hvis føreren har begået grovere kørselsfejl, og hvis der f.eks. forelig-
ger et mere subjektivt dadelværdigt forhold, uden at der dog kan siges at
være tale om en bevidst tilsidesættelse af hensynet til andres sikkerhed
(særligt hensynsløs kørsel), kan straffen stige til fængsel.
Strafniveauet for uagtsomt manddrab i forbindelse med særlig hensynsløs
kørsel blev som nævnt skærpet ved lov nr. 716 af 25. juni 2010. Det frem-
går af forarbejderne til loven, at straffen i sådanne tilfælde som udgangs-
punkt skal fastsættes til fængsel i 16-18 måneder. Hvis der har foreligget
en kombination af flere grove overtrædelser af færdselsloven, er det forud-
sat, at straffen skal fastsættes til et niveau, der er væsentligt strengere end
det angivne normalniveau på 16-18 måneders fængsel.
Som det ligeledes fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, fastsættes straffen
for overtrædelse af straffelovens § 241 i trafikken – som i andre straffesa-
ger – på baggrund af den enkelte sags konkrete omstændigheder.
På den baggrund har regeringen ikke aktuelt planer om at se nærmere på
strafniveauet for uagtsomt manddrab i trafikken.
5