Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1627783_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2016
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2016-0030-4402
1928703
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 491 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2016. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om, hvilke sikkerhedsforanstaltninger man har iværksat for at forhindre folk i at passere igennem Øresundstunnellen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 491 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke sikkerhedsforanstaltninger
man har iværksat for at forhindre folk i at passere igennem
tunnelen, og er der planer om at sikre tunnelen yderligere?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen, bl.a. på
baggrund af det konstaterede omfang af antallet af personer,
der til fods har forsøgt at passere Øresundstunnellen efter års-
skiftet 2015/2016, tog initiativ til et møde med Banedanmark
og Øresundsbro Konsortiet. Mødet blev afholdt den 18. januar
2016.
På mødet blev det aftalt, at Øresundsbro Konsortiet ville op-
sætte skilte ved tunnelrøret for såvel jernbane som motorvej,
hvor det tilkendegives, at passage til fods ikke er tilladt, og at
det er forbundet med livsfare at færdes på stedet.
Øresundsbro Konsortiet tilkendegav endvidere, at der ville bli-
ve opsat sensorer ved tunnellens indgang fra Danmark for der-
igennem at sikre alarmering ved personpassage.
Københavns Politi er oplyst om, at disse tiltag er iværksat.
Derudover oplyste Øresundsbro Konsortiet på mødet, at der
var etableret en ”spotvagt” ved portalbygningen på Peberhol-
men, som alarmerer ved konstatering af fodgængere på broen.
Endelig oplyste Øresundsbro Konsortiet, at enhver konstate-
ring af personophold i tunnelsystemet og på broen medfører, at
hastighedstilkendegivelser for både tog og biltrafik sænkes.
Københavns Politi har supplerende oplyst, at det tilstræbes, at
udrykning ved anmeldelse om fodgængere i Øresundstunnellen
sker omgående.
Københavns Politi har endeligt oplyst, at politikredsen følger
udviklingen på området tæt, og at Københavns Politi har ind-
kaldt til et opfølgende møde med Øresundsbro Konsortiet i
forhold til drøftelse af situationen.”
2