Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1629467_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. maj 2016
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2016-0030-4386
Dok.:
1925448
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 480 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indholdet af den lov om et whistleblower-hus (Huis voor klokkenluiders), som det nederlandske parlament har vedtaget 1. marts 2016, til justitsministeren
1629467_0002.png
Spørgsmål nr. 480 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for indholdet af den lov om et whist-
leblower-hus (”Huis voor klokkenluiders”), som det neder-
landske parlament har vedtaget 1. marts 2016, og for, om en
tilsvarende institution vil kunne indføres i Danmark og samti-
dig ønskes ministerens tilkendegivelse af, hvorvidt regeringen
støtter en sådan ordning i Danmark samt en begrundelse for
regeringens holdning?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har indhentet oplysninger gennem
den danske ambassade i Nederlandene.
Af udtalelsen fra den danske ambassade i Nederlandene fremgår følgende:
”I december 2013 vedtog det nederlandske parlaments andet-
kammer et lovforslag om etablering af et organ for håndtering
af angivere, et såkaldt whistleblower-hus. Godt to år senere,
den 1. marts 2016, blev forslaget i ændret form vedtaget i an-
detkammeret, senatet. I den mellemliggende periode blev lov-
forslaget genbehandlet i andetkammeret, da senatet havde
fremsat en række indvendinger. Loven forventes nu efter ende-
lig vedtagelse i begge kamre at træde i kraft den 1. juli 2016.
Håndtering af angivere / Whistleblower-huset
Den ny lov forpligter arbejdsgivere, der har mere end 50 med-
arbejdere, til at etablere en intern procedure vedr. anmeldelser
af mistænkelige eller ulovlige forhold hos virksomheden og
håndtering af anmelderen. Dette tiltag er særligt rettet mod den
private sektor, idet der for offentlige arbejdsgivere allerede
findes en sådan forpligtelse. Loven indfører tillige beskyttelse
af medarbejdere, der i god tro anmelder et forhold på deres ar-
bejdsplads, mod eventuelle konsekvenser for deres ansættel-
sesforhold. Arbejdsgiveren må således ikke afskedige en per-
son der i god tro har anmeldt et formodet misforhold hos sin
arbejdsgiver og må ej heller afskedige personen overhovedet
mens en undersøgelse (foretaget af whistleblower-husets un-
dersøgelsesafdeling eller en anden relevant instans) pågår og
efter at undersøgelsesinstans har afsluttet undersøgelsen.
Den nye myndighed (whistleblower-hus) består af to afdelin-
ger: en rådgivende afdeling og en undersøgelsesafdeling. Per-
soner der vil anmelde ulovlige forhold på deres arbejdsplads,
kan søge om rådgivning hos den første afdeling. De vil i første
omgang henvise personen til allerede eksisterende tiltag, såsom
virksomhedens interne anmeldelsesprocedure og kontrolinstan-
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indholdet af den lov om et whistleblower-hus (Huis voor klokkenluiders), som det nederlandske parlament har vedtaget 1. marts 2016, til justitsministeren
1629467_0003.png
ser og styrelser. De vil ligeledes oplyse personen om, hvad en
anmeldelsesprocedure indebærer, hvilke rettigheder og pligter
man har og hvilke risici der er forbundet med anmeldelse osv.
Hvis en anmeldelse hos virksomheden eller et andet kontrol-
organ ikke fører til et tilfredsstillende resultat, eller personen
fortsat har gode grunde til at gå direkte til Whistleblower-
huset, vil sagen kunne anmeldes til husets undersøgelsesafde-
ling. Personen er ikke forpligtet til at anmelde sagen, efter at
han har talt med husets rådgivende afdeling.
For at huset vil kunne funktionere optimalt fra første dag, vil
man gøre brug af to allerede eksisterende institutioner, der hver
vil udgøre en af de to afdelinger. I Nederlandene har man siden
2012
haft
et
rådgivningscenter
for
anmeldere
(https://www.adviespuntklokkenluiders.nl/english/). Dette cen-
ter vil blive omdannet til husets rådgivende afdeling. Samtidig
vil den ligeledes allerede eksisterende undersøgelseskommis-
sionen vedr. integritet i den offentlige sektor danne basis for
husets undersøgelsesafdeling (http://www.onderzoeksraad-
integriteitoverheid.nl/home/).
Det er endvidere også på tale at anbringe det selvstændige In-
stitut for Styrkelse af Integritet i den Offentlige Sektor
(http://www.integriteitoverheid.nl/) hos Whistheblower-huset.
Dette institut varetager opgaver relateret til prævention, oplys-
ning og vidensdeling.
Det bemærkes, at der ikke er tale om et ”hus”, hvor anmeldere
kan søge egentlig fysisk beskyttelse mod repressalier.
Indvendinger mod det oprindelige lovforslag
Den største indvending var husets placering hos den nationale
ombudsmand, idet man fandt at dette var i strid med grundlo-
vens bestemmelser vedr. ombudsmandsfunktionen (§ 87 a).
Ombudsmanden behandler klager over offentlige myndighe-
der, mens huset vil behandle misforhold både i den offentlige
og den private sektor. Huset etableres derfor nu, som en særlig
selvstændig offentlig myndighed (dvs. at man udfører en of-
fentlig opgave, men er ikke del af et ministerium).
En anden indvending var forholdet mellem husets to afdelin-
ger, den rådgivende afdeling og undersøgelsesafdelingen. Den
rådgivende afdeling vil skulle formidle uafhængig bistand til
en whistleblower/anmelder, også mens husets anden afdeling
undersøger det anmeldte forhold, hvor whistleblowe-
ren/anmelderen er/har været involveret. De to afdelinger er nu
klart adskilt, så personer involveret i den rådgivende del ikke
er involveret i en evt. undersøgelse og vice versa. Husets to af-
delinger vil dog have fælles ledelse.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indholdet af den lov om et whistleblower-hus (Huis voor klokkenluiders), som det nederlandske parlament har vedtaget 1. marts 2016, til justitsministeren
En indsigelse, som man endnu ikke har udarbejdet, er beskyt-
telse af selvstændige, praktikanter og frivillige. I loven gives
pt. udelukkende beskyttelse til personer med en ”ansættelse”.”
Ambassaden har desuden indhentet en engelsk oversættelse af loven og et
engelsk fakta-ark om loven, som begge er udarbejdet af det nederlandske
Ministerium for Indre og Statslige Anliggender. Materialet vedlægges.
2.
Det vil efter Justitsministeriets opfattelse være muligt i Danmark at ind-
føre en ordning svarende til den ovenfor beskrevne fra Nederlandene. Ind-
førelsen af en sådan ordning vil dog kræve lovændringer.
Regeringen har imidlertid ikke til hensigt at indføre en sådan ordning i
Danmark. Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets brev af 25.
april 2016 til Folketingets Retsudvalg om regeringens opfølgning på be-
tænkning nr. 1553/2015 om offentligt ansattes ytringsfrihed og whist-
leblowerordninger (Alm. del – bilag 273).
Det fremgår bl.a. af brevet, at regeringen er enig med Udvalget om offent-
ligt ansattes ytringsfrihed og whistleblowerordninger i, at der er behov for
en styrket oplysningsindsats om offentligt ansattes ytringsfrihed. Det dre-
jer sig således om at sikre, at der er tiltro til, at de gældende regler bliver
overholdt i praksis. Dette sker efter regeringens opfattelse bedre med en
styrket oplysningsindsats end ved at ændre de gældende regler.
Regeringen er i øvrigt enig med den del af udvalget, der mener, at regler
om øget ansættelsesretlig beskyttelse ikke i praksis kan forventes at af-
hjælpe årsagerne til, at offentligt ansatte afstår fra at ytre sig.
For så vidt angår whistleblowerordninger, er regeringen enig med udvalget
i, at der ikke bør lovgives herom. Der er som anført af udvalget hensyn,
der taler både for og imod whistleblowerordninger, og de hensyn gør sig
ikke gældende med samme vægt i de enkelte myndigheder. Der bør kun
oprettes whistleblowerordninger i tilfælde, hvor der vurderes at være et
konkret behov for det.
Regeringen er også enig med udvalget i, at der ikke bør oprettes et særligt
nævn til sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed, fordi et sådant nævn
ikke vurderes at kunne fungere i praksis.
Justitsministeriet vil inden for den nærmeste fremtid iværksætte de tiltag,
som udvalget har peget på med hensyn til anbefalingen om en styrket op-
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 480: Spm. om indholdet af den lov om et whistleblower-hus (Huis voor klokkenluiders), som det nederlandske parlament har vedtaget 1. marts 2016, til justitsministeren
lysningsindsats. Ministeriet vil endvidere gøre ministerier, Kommunernes
Landsforening og Danske Regioner opmærksom på anbefalingen om
whistleblowerordninger, herunder anbefalingen om at det i de enkelte
myndigheder konkret overvejes, om de har behov for at etablere whist-
leblowerordninger.
5