Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1625944_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. marts 2016
Forvaltningsretskontoret
Stine Maria Tolstrup
Christensen
2016-008-0035
1906846
Folketingets Ombudsmands dok.nr. 16/00149-1/JV
1.
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 18. januar 2016 til
Justitsministeriet oplyst, at ombudsmanden på grund af de hidtidige
erfaringer ved behandlingen af klager over Justitsministeriets departements
sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt i 1. instans har besluttet at
indlede en generel undersøgelse af spørgsmålet.
Ombudsmanden har på den baggrund anmodet Justitsministeriet om en
udtalelse. Ombudsmanden har i den forbindelse anmodet om en oversigt
over de sager, som ministeriet har afsluttet i 2. halvår 2015, og om at
oplyse den samlede sagsbehandlingstid opgjort i arbejdsdage for hver sag.
Ombudsmanden har endvidere anmodet Justitsministeriet om en oversigt
over ministeriets verserende aktindsigtssager og om at oplyse den aktuelle
”liggetid” opgjort i antal arbejdsdage på tidspunktet for ministeriets
afgivelse af udtalelsen eller på det senest mulige tidspunkt forud for dette.
Herudover har ombudsmanden anmodet Justitsministeriet om at oplyse,
om der er fastsat interne målsætninger for ministeriets sagsbehandlingstid i
aktindsigtssager og om i givet fald at redegøre herfor.
Ombudsmanden har endelig anmodet Justitsministeriet om at redegøre for,
hvilke tiltag der eventuelt er iværksat eller planlægges iværksat med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager.
Justitsministeriet skal i den anledning udtale følgende:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at forkorte sagsbehandlingstiden for ansøgninger om aktindsigt i Justitsministeriet, til justitsministeren
2.
Der vedlægges en oversigt over de sager, som ministeriet har afsluttet i
2. halvår 2015 med angivelse af den samlede sagsbehandlingstid opgjort i
arbejdsdage for hver sag. Ud over opgørelsen af sagsbehandlingstiden for
hver enkelt sag har Justitsministeriet beregnet den gennemsnitlige
sagsbehandligstid for de afsluttede sager samt den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid uden de henholdsvis 5, 10 og 25 pct. sager, der har
længst sagsbehandlingstid. Justitsministeriet har endvidere opgjort antallet
af sager, der er afsluttet inden for 7 arbejdsdage.
Det skal i øvrigt oplyses, at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
i sommeren 2015 overtog behandlingen af de aktindsigtssager, som
vedrørte udlændingeområdet, og som endnu ikke var afsluttet på
tidspunktet for ressortomlægningen. Disse sager er ikke medtaget i
oversigten, men er oplistet i en særskilt oversigt, som vedlægges. Hvis
ombudsmanden måtte ønske det, vil Justitsministeriet opgøre
sagsbehandlingstiden for disse sager på tidspunktet for overdragelsen til
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
Der vedlægges derudover en oversigt over ministeriets verserende
aktindsigtssager pr. 31. marts 2016 med angivelse af ”liggetid” på dette
tidspunkt.
3.1.
Behandlingen af Justitsministeriets aktindsigtssager efter
offentlighedsloven håndteres af ministeriets Forvaltningsretskontor.
Kontoret har derudover ansvaret for rådgivning om forvaltningsretlige
spørgsmål, bl.a. vedrørende offentlighedsloven, forvaltningsloven og lov
om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.
Forvaltningsretskontoret blev oprettet i sensommeren 2012, og før da blev
aktindsigtssagerne behandlet af de enkelte fagkontorer. Det bemærkes i
den forbindelse, at der i sensommeren 2015 blev påbegyndt en større
organisatorisk ændring i ministeriet. Disse ændringer har bl.a. bestået i
opdeling af nogle af ministeriets større kontorer i mindre kontorenheder. I
den
forbindelse
blev
persondataområdet
udskilt
fra
Forvaltningsretskontoret til et nyt kontor – Databeskyttelseskontoret.
3.2.
Justitsministeriet modtog i 2015 mere end 450 anmodninger om
aktindsigt efter offentlighedsloven. Det bemærkes i den forbindelse, at
enkelte aktindsigtsanmodninger kan være håndteret i et af ministeriets
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at forkorte sagsbehandlingstiden for ansøgninger om aktindsigt i Justitsministeriet, til justitsministeren
fagkontorer. I perioden fra den 1. januar til og med den 31. marts 2016 er
der oprettet 140 nye sager om aktindsigtsanmodninger.
Forvaltningsretskontoret har som nævnt ansvaret for Justitsministeriets
behandling af aktindsigtsanmodninger. Behandlingen sker dog i et tæt
samarbejde med ministeriets fagkontorer, herunder særligt i forbindelse
med fremsøgning af materiale omfattet af de enkelte anmodninger.
Forvaltningsretskontoret har til brug for samarbejdet med fagkontorerne
udarbejdet en beskrivelse af sagsgangen ved behandling af anmodninger
om aktindsigt og et skema, der skal udfyldes af fagkontorerne. Begge dele
findes på Justitsministeriets intranet og er senest opdateret i februar 2016.
Der vedlægges en udskrift af det pågældende materiale.
4.1.
Justitsministeriet har i en periode ikke behandlet en række
aktindsigtssager af stort omfang med den fornødne hurtighed. Det er langt
fra tilfredsstillende, og det er helt klart, at der skal ske væsentlige
forbedringer på området. Ministeriet har på den baggrund sat en række
initiativer i værk. Initiativerne handler overordnet set om bedre
styringsværktøjer og optimering af de enkelte led i sagsbehandlingen.
4.2.
Det er i dag sådan, at Forvaltningsretskontoret løbende registrerer alle
aktindsigtsanmodninger med nærmere angivne data i en wordfil. Status for
de uafsluttede sager på listen gennemgås en gang om ugen på et
kontormøde. Disse møder er indført fra slutningen af 2015.
Justitsministeriet arbejder ikke herudover på nuværende tidspunkt med
egentlige styringsværktøjer i forbindelse med behandlingen af
aktindsigtsanmodninger.
Da denne praksis ikke i tilstrækkelig grad giver det fornødne overblik, har
Justitsministeriet igangsat et arbejde med henblik på at tilvejebringe
overskuelig ledelsesinformation for aktindsigtssagerne i Justitsministeriet.
Ledelsesinformationen skal anvendes bl.a. i det daglige arbejde som et
redskab til at give det fornødne overblik over fremdriften i
aktindsigtssagerne og til brug for opfølgningen på afsluttede sager.
Ledelsesinformationen skal bl.a. bidrage til, at sagsbehandlingstiden for
aktindsigtssager nedbringes.
Med ledelsesinformationen vil det fremadrettet være muligt at give
overblik
over
relevante
oplysninger
fra
Justitsministeriets
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at forkorte sagsbehandlingstiden for ansøgninger om aktindsigt i Justitsministeriet, til justitsministeren
sagsbehandlingssystem (Captia) om ministeriets aktindsigtssager, herunder
oplysninger om processkridt, høringsfrister, aktuelle sagsbehandlingstider
mv. Det vil således fremadrettet være muligt i langt højere grad at sikre
fremdrift i verserende aktindsigtssager. Det vil endvidere være muligt at
udarbejde datadrevne beslutningsoplæg, der kan understøtte en løbende
optimering af processen for håndtering af aktindsigtssager – f.eks. hvis der
er behov for at omprioritere ressourcer med henblik på at hindre lange
sagsbehandlingstider.
Arbejdet med styringsværktøjet er fremskredent – relevante datafelter er
oprettet i Captia, styringsbehovet er kortlagt, og der er udarbejdet et
koncept for ledelsesinformationen. Det er således forventningen, at det nye
styringsværktøj vil være klar til brug i løbet af foråret 2016.
Der vedlægges udkast til ledelsesinformation.
4.3.
I forhold til optimeringen af de enkelte led i sagsbehandlingen bliver
der i forsommeren 2016 iværksat en lean-gennemgang af
aktindsigtsprocessen, for det er klart, at der både i forhold til processen i
den indledende fase i fagkontorerne og i forhold til sagernes behandling i
Forvaltningsretskontoret er behov for væsentlige forbedringer, navnlig i
sager af stort omfang.
Der er allerede iværksat enkeltstående initiativer, bl.a. i form af styrket
fokus på at klarlægge det nærmere omfang og karakteren af det materiale,
der søges aktindsigt i, så tidligt i forløbet som muligt og i form af at
forbedre Justitsministeriets journaliseringspraksis. Det understøtter bl.a.
muligheden for en dialog med den aktindsigtssøgende om en eventuel
afgrænsning og konkretisering af anmodningen. Det understøtter også
sagens videre behandling i Forvaltningsretskontoret.
Det er også ved at blive undersøgt, om det er muligt at opgradere Captia
bl.a. med henblik på at udskrevne akter automatisk påføres aktnummer
eller dokumentnummer.
5.
Justitsministeriet tilrettelægger behandlingen af ministeriets
aktindsigtssager ud fra offentlighedslovens 7 dages-frist og øvrige
målsætninger for sagsbehandlingstiderne.
Justitsministeriet har ikke herudover haft interne målsætninger for
sagsbehandlingstiderne.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at forkorte sagsbehandlingstiden for ansøgninger om aktindsigt i Justitsministeriet, til justitsministeren
Det bemærkes dog, at sagernes omfang og kompleksitet i dag vurderes på
baggrund af Forvaltningsretskontorets indledende screening af sagerne og
dialog med fagkontorerne, men der føres ikke en optegnelse over, om de
enkelte sager vurderes at være af lille, mellem eller stort omfang og/eller
kompleksitet (svarende til tidsangivelserne i offentlighedsloven og i
bemærkningerne til lovforslaget på 7, 14 og 40 dages sagsbehandlingstid).
Når det nye styringsværktøj er indført, vil ministeriet fastsætte
målsætninger for Justitsministeriets behandling af aktindsigtssager. Det er
umiddelbart hensigten, at der vil blive fastsat mål for, 1) hvor stor en
procentdel af ministeriets aktindsigtssager, der skal være afgjort inden for
7 arbejdsdage, 2) den gennemsnitlige sagsbehandlingstid og 3) den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de mest omfangsrige og komplekse
sager.
Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at det efter ministeriets
opfattelse er mest hensigtsmæssigt, at det nye styringsværktøj er indført,
før der fastsættes interne målsætninger for sagsbehandlingstiderne, således
at ministeriet har et grundlag for at kategorisere aktindsigtssagerne i de før
nævnte tre kategorier (lille, mellem, stor).
6.
Justitsministeriet står naturligvis til rådighed for ombudsmanden,
herunder eventuelt ved et møde, hvis ovenstående giver anledning til
yderligere eller opfølgende spørgsmål.
Justitsministeriet vil omkring udgangen af juni måned 2016 udarbejde en
oversigt over sagsbehandlingstiden i de sager, der fremgår af ministeriets
oversigt over verserende sager pr. 31. marts 2016 samt en oversigt over
ministeriets aktuelle verserende sager med angivelse af ”liggetid” på dette
tidspunkt. Disse oversigter vil blive sendt til ombudsmanden.
Justitsministeriet vender ligeledes tilbage over for ombudsmanden, når
ministeriet har fastsat interne målsætninger for sagsbehandlingstiderne.
Med venlig hilsen
Stine Tolstrup Christensen
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 453: Spm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at forkorte sagsbehandlingstiden for ansøgninger om aktindsigt i Justitsministeriet, til justitsministeren
5