Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1625100_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. april 2016
Koncernstyringskontoret
Sidse Hansen Ünal
2016-0030-4364
1919163
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 452 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. marts 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvilke lokale mål der måtte være på færdselsområdet i de forskellige politikredse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 452 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke lokale mål der måtte være
på færdselsområdet i de forskellige politikredse, idet der i følge
svar på spørgsmål nr. S 658 ikke indgår mål i resultatplanen
indgået mellem Justitsministeriet og Rigspolitiet for 2016 ej
heller mellem Rigspolitiet og de enkelte politikredse, herunder
om en overholdelse af eventuelle lokale måltal vil have betyd-
ning for udbetaling af bonus til politiledelsen i de enkelte poli-
tikredse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis bemærke, at det er vigtigt, at
politikredsene har fleksibilitet til at fastsætte lokale mål og
gennemføre indsatser, der er rettet mod de helt specifikke kri-
minalitetsudfordringer mv., der er i de enkelte kredse.
Politikredsenes mål- og resultatplaner indeholder derfor både
landsdækkende samt lokale kriminalitetsbekæmpende og fore-
byggende mål. Mål- og resultatplanerne er således ét samlet
styringsdokument, som indeholdende kredsens højest priorite-
rede mål.
Politikredsene kan efter behov tilføje lokale mål. For at øge det
lokale råderum stilles der ikke krav om antallet af mål eller ka-
rakteren af disse. Det er dog Rigspolitiets anbefaling, at antal-
let af mål begrænses, så kun de allerhøjest prioriterede mål
indgår i planerne.
Politikredsene har således fortsat mulighed for at opstille loka-
le mål for færdselsindsatsen i kredsene, hvis kredsen skønner
det hensigtsmæssigt.
Det skal understreges, at de lokale mål ikke skal forelægges el-
ler forhandles med Rigspolitiet, ligesom opfølgningen på må-
lene sker lokalt. De lokale mål indgår således ikke i Rigspoliti-
ets opgørelse af målopfyldelsen i mål- og resultatplanerne. Det
forudsættes, at politikredsenes valg af lokale borgervendte mål
er analytisk underbygget, så det sikres, at de rigtige mål fast-
lægges, og at de har et passende ambitionsniveau.
Rigspolitiet kan oplyse, at fire af landets politikredse i 2016
har opstillet lokale mål, der er rettet mod at forbedre færdsels-
sikkerheden.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 452: Spm. om, hvilke lokale mål der måtte være på færdselsområdet i de forskellige politikredse, til justitsministeren
Fyns Politi og Midt- og Vestsjællands Politi gennemfører såle-
des indsatser, der særligt er rettet mod spiritus- og narkotika-
kørsel. Bornholms Politi gennemfører indsatser med særligt
fokus på hastighed og trafikfarlige forseelser. Endelig gennem-
fører Midt- og Vestjyllands Politi indsatser, der er rettet mod
uopmærksomhed i trafikken, herunder særligt med fokus på
anvendelsen af håndholdt mobiltelefon samt gennemførelsen af
et projekt, der skal understøtte et forbedret datagrundlag for
kredsens færdselsanalyser. Herudover kan det oplyses, at Kø-
benhavns Politi har opstillet et lokalt mål vedrørende udlæn-
dingeindsats og grænsekontrol, hvor der som led i kontrolind-
satsen blandt andet indgår gennemførelsen af mindst fire større
kontroller på veje og i tog.
Rigspolitiet kan oplyse, at frem til 2015 har udbetalingen af re-
sultatløn til politidirektørerne overvejende været baseret på
målopfyldelsen i politikredsenes resultatkontrakter (fra 2015
erstattet af mål- og resultatplaner).
I 2015 er der udarbejdet et nyt koncept for udmøntning af re-
sultatløn til politidirektørerne, hvor lønnen fastsættes på bag-
grund af en mere helhedsorienteret og dialogbaseret vurdering
af politidirektørens samlede performance i året.
Konceptet indebærer, at der årligt indgås en resultatlønsaftale
mellem rigspolitichefen, rigsadvokaten og hver enkelt politidi-
rektør, der afspejler rigspolitichefens og rigsadvokatens for-
ventninger til den enkelte politidirektør og skaber en sammen-
hæng mellem honorering, indsats og resultater.
Resultatlønsaftalerne med politidirektørerne betyder, at resul-
tatlønnen fastsættes på baggrund af en konkret vurdering af og
dialog om politikredsens opfyldelse af de væsentligste strategi-
ske mål, politikredsens udvikling og udfordringer samt politi-
direktørens personlige lederskab. I disse aftaler, der danner ud-
gangspunkt for udbetalingen af resultatløn til direktørerne,
indgår der således ikke måltal for færdselsområdet.”
3