Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1620071_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Dok.:
12. april 2016
1871959
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AK-
AP fra Folketingets Retsudvalg den 17. marts 2016
Samrådsspørgsmål AK:
”Vil
ministeren
redegøre
for
Rigspolitiets
forsøgsprojekt
med
at
registrere
videoovervågningskameraer i København på frivillig
basis?”
Samrådsspørgsmål AL:
”Vil
ministeren
oplyse,
hvor
mange
videoovervågningsoverkameraer der forventes at blive
registreret, herunder hvor stor en andel af det samlede
antal videoovervågningskameraer vil det udgøre?”
1
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål AM:
”Vil Rigspolitiet udføre et aktivt opsøgende arbejde for
at få privatpersoner og erhvervsdrivende til at lade
deres videoovervågningskameraer registrere, og har
Rigspolitiet et succeskriterium med forsøget?”
Samrådsspørgsmål AN:
”Vil ministeren oplyse, om der bliver offentlighed
omkring hvilke videokameraer, der er registreret,
herunder f.eks. gennem aktindsigt?”
Samrådsspørgsmål AO:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan politiet vil
forholde sig i tilfælde, hvor politiet i forbindelse med
den
frivillige
registrering
opdager,
et
at
et
videoovervågningskamera
filmer
ikke-tilladt
offentligt areal, herunder om politiet vil skride til
bødeudskrivelse, eller om politiet vil se gennem fingre
med forholdet, hvis ejeren af videokameraet lovliggør
installationen?”
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål AP:
”Vil ministeren overveje at åbne op for, at private og
erhvervsdrivende
lovligt
kan
videoovervåge
”det
offentlige areal, der ligger i naturlig tilknytning til ens
matrikel” f.eks. fortov, vej og areal foran adgangsdøre
til ejendommen?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Kofod
Poulsen (DF).
Svar:
1.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
Jeg vil først besvare de spørgsmål, der vedrører det et-
årige pilotprojekt i København (spørgsmål AK-AO).
Og afslutningsvis vil jeg komme ind på, om reglerne
om tv-overvågning efter regeringens opfattelse bør
ændres i forhold til det ”offentlige areal, der ligger i
naturlig tilknytning til ens matrikel” (spørgsmål AP).
[Pilotprojektet]
2.
Først pilotprojektet i København.
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
Baggrunden for pilotprojektet er den evaluering af
myndighedsindsatsen forud for og i forbindelse med
terrorangrebet i februar sidste år, som Rigspolitiet
gennemførte.
Evalueringen viste bl.a., at politiets gennemgang af
videooptagelser
fra
en
lang
række
private
overvågningskameraer var af afgørende betydning for,
at det lykkedes at pågribe gerningsmanden inden for
relativt kort tid.
Det fremgår imidlertid også af evalueringen, at politiet
måtte anvende ekstraordinært mange ressourcer på dels
at få identificeret, hvor der var opsat videokameraer,
dels på at indsamle og bearbejde materiale fra
videokameraer.
Rambøll udarbejdede i forlængelse af evalueringen en
analyse af mulighederne for at etablere et nationalt
register over tv-overvågningskameraer.
Analysen skulle hjælpe politiet med at belyse på den
ene side den operative nytteværdi for politiets
efterforskning, og på den anden side det forventede
ressourceforbrug
ved
etablering,
drift
og
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
vedligeholdelse af et nationalt register over tv-
overvågning.
Analysen blev færdig i efteråret 2015, og det blev
anbefalet,
at
politiet
starter
et
faseopdelt
udviklingsprojekt med det langsigtede mål at udvikle et
landsdækkende register, som kan anvendes bredt til
efterforskningsmæssige
formål.
Det
vil
sige,
at
registeret i givet fald ikke kun skal anvendes ved
terrorhændelser eller lignende, men også som et
generelt efterforskningsværktøj i politiet.
Det blev endvidere anbefalet, at der blev gennemført et
pilotprojekt med henblik på at udvikle og afprøve et
testregister over tv-overvågningskameraer.
3.
Rigspolitiet har på denne baggrund i januar 2016
indstillet til Justitsministeriet, at der iværksættes et et-
årigt pilotprojekt i København. Pilotprojektet skal
bidrage med erfaringer i forhold til en eventuel
etablering af et nationalt register.
Rigspolitiet har oplyst, at anbefalingen om at etablere et
pilotprojekt skyldes, at der knytter sig en række
udfordringer til etableringen af et register over tv-
overvågningskameraer.
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
Bl.a. vurderes det, at der findes op mod en halv million
tv-overvågningskameraer i Danmark, og at der løbende
opsættes nye kameraer, mens andre tages ned. Samtidig
sker der løbende udskiftning i den personkreds, som
administrerer kameraerne og det videomateriale, som
kameraerne genererer.
Rigspolitiet har derfor vurderet, at det bliver særdeles
vanskeligt at etablere et dækkende og opdateret register.
Desuden antages det på baggrund af erfaringerne fra
konkrete efterforskninger, at et betydeligt antal private
tv-overvågningskameraer overvåger områder, som ikke
efter tv-overvågningsloven må overvåges.
Derfor er der efter Rigspolitiets opfattelse behov for
nærmere overvejelser, inden der træffes en endelig
beslutning om at etablere et nationalt register.
Pilotprojektet skal således medvirke til at sikre, at vi
vælger den rigtige løsning.
4.
Rigspolitiet har oplyst, at registeret i pilotprojektet vil
have en forholdsvis simpel struktur, således at der som
udgangspunkt alene vil blive foretaget registrering af
den fysiske lokalisering af tv-overvågningskameraerne
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
og af kontaktoplysninger på personer, som kan give
adgang til optagelserne.
Registeret forventes at få en betydelig dækningsgrad, da
der både vil blive registreret oplysninger om kameraer
opsat af professionelle aktører som f.eks. boligselskaber
og banker og kameraer opsat ved offentlige anlæg, samt
kameraer opsat af mindre butikker, kiosker mv.
Politiet vil i den forbindelse samarbejde med relevante
interesse- og erhvervsorganisationer, herunder Danske
Erhverv, Dansk Industri og SikkerhedsBranchen.
Rigspolitiet har oplyst, at pilotprojekt vil blive baseret
på frivillig rapportering, fordi erfaringer fra Norge tyder
på, at det kan være forbundet med et betydeligt
ressourceforbrug at sikre overholdelsen af en eventuel
obligatorisk registreringsordning.
Pilotprojektet vil således medvirke til at give et solidt
beslutningsgrundlag i forhold til udviklingen af et
nationalt register.
5.
Vedrørende status for pilotprojektet har Rigspolitiet
oplyst, at projektet fortsat er under etablering, men at
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
det er forventningen, at projektet er sat i gang i løbet af
sommeren 2016.
Rigspolitiet har endvidere oplyst, at det ikke på
nuværende tidspunkt er muligt at foretage et skøn over
antallet af tv-overvågningskameraer, som forventes at
blive registreret.
Rigspolitiet har også oplyst, at det er forbundet med
store vanskeligheder at afdække, hvor mange kameraer
der er opsat.
6.
I forhold til spørgsmålet om, hvad Rigspolitiet vil
gøre for at sikre, at så mange som muligt frivilligt
registrerer deres kameraer, kan det oplyses, at
Rigspolitiet vil gennemføre aktivt opsøgende arbejde
over for erhvervsdrivende.
Denne indsats vil som nævnt blive gennemført i
samarbejde med og med hjælp fra relevante interesse-
og erhvervsorganisationer, herunder Danske Erhverv,
Dansk Industri og SikkerhedsBranchen.
Rigspolitiet
har
endnu
ikke
opstillet
egentlige
succeskriterier i forhold til denne indsats. Der vil blive
udarbejdet en såkaldt ”gevinstrealiseringsplan” i
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
forbindelse med pilotprojektet, og der vil i den
forbindelse blive opstillet succeskriterier.
Mere generelt er det selvklart svært at opstille et
konkret mål, når det samlede antal kameraer ikke er
kendt.
For mig er det afgørende, at registeret får et sådan
omfang,
at
det
giver
mening
at
vurdere
den
efterforskningsmæssige effekt af et sådan register. Jeg
er derfor glad for, at Rigspolitiet – gennem bl.a. kontakt
til relevante interesseorganisationer – vil forsøge at
sikre, at så mange som muligt registrere sig i registeret.
7.
I forhold til offentlighed omkring registeret, er det
Rigspolitiets vurdering, at registeret alene bør være til
politiets interne brug.
En anmodning om aktindsigt i forhold til registeret vil
skulle behandles efter de almindelige regler. Jeg vil dog
nødig sidde her – uden nærmere at kende til den præcise
udformning af registeret – og vurdere, om der vil være
adgang til aktindsigt og omfanget heraf. Det er en
konkret afgørelse, som politiet skal træffe, hvis der
anmodes om aktindsigt.
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
[Om ulovlig tv-overvågning, som identificeres i
forbindelse med registeret]
8.
Det siger sig selv, at den tv-overvågning, der finder
sted, skal overholde reglerne. Gør den ikke det, kan den
ansvarlige privatperson eller erhvervsdrivende straffes
med bøde efter tv-overvågningsloven.
Rigspolitiet har oplyst, at politiet ikke i forbindelse med
pilotprojektet aktivt vil prioritere at søge efter kameraer,
der overvåger områder, som efter tv-overvågningsloven
ikke må overvåges.
Hvis politiet konstaterer, at der foregår ulovlig tv-
overvågning i forbindelse med registeret – eller i
forbindelse med, at der indhentes videoovervågning til
brug for en konkret sag – vil der skulle foretages en
konkret vurdering af situationen.
Politiet har helt generelt bl.a. til opgave ”at bringe
strafbar virksomhed til ophør”, som det hedder i
politiloven. Og det skal politiet selvfølgelig også gøre,
hvis politiet konstaterer ulovlig tv-overvågning.
Der er derimod ikke en automatik i forhold til, at
politiet skal give en bøde. I en række tilfælde vil politiet
10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
givetvis kunne nøjes med at vejlede om, hvad man må
og ikke.
Hvis den pågældende så ikke retter sig efter politiets
anvisninger, vil det være naturligt at gribe til et andet
værktøj.
Hvad der skal gøres, er en politifaglig vurdering, som
jeg har fuld tillid til, at politiet kan foretage.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at der ikke er
truffet en generel beslutning om, hvorvidt der skal
indledes
strafferetlig
forfølgning
i
denne
type
situationer.
Dette pilotprojekt har som sagt til formål at sikre, at vi
har så godt et beslutningsgrundlag som muligt for at
lave et nationalt register.
Pilotprojektet er ikke udtryk for – og kommer ikke til at
indebære – en mere intensivt politimæssig indsats i
forhold til ulovlig tv-overvågning. Men det er klart, at
politiet skal gribe ind, hvis politiet konstaterer, at der
foregår en sådan ulovlig tv-overvågning.
[Om en ændring af tv-overvågningsloven]
11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
1620071_0012.png
9.
Det sidste spørgsmål (AP) vedrører, om tv-
overvågningsloven
erhvervsdrivende
skal
lovligt
ændres,
kan
private
og
det
videoovervåge
offentlige areal, der ligger i naturlig tilknytning til ens
matrikel, f.eks. fortov, vej og areal foran adgangsdøre
til ejendommen.
Tv-overvågningsloven indeholder et forbud mod, at
private foretager tv-overvågning af områder, som
benyttes til almindelig færdsel.
Loven indeholder imidlertid også en række undtagelser
til dette forbud.
Det er således bl.a. tilladt at foretage tv-overvågning,
som ikke er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, når den foretages som
led i overvågning af egne indgange, facader, indhegning
eller lignende.
Herudover kan boligorganisationer og -foreninger efter
tilladelse fra politiet foretage tv-overvågning af et
boligområde og af arealer, som ligger i direkte
tilknytning hertil, når overvågningen er væsentlig af
hensyn til kriminalitetsbekæmpelse.
12
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
1620071_0013.png
10.
Tv-overvågningslovens regler er et resultat af en
afvejning af hensynet til beskyttelsen af privatlivets fred
over for hensynet til de retssikkerhedsmæssige og
kriminalpræventive fordele, der kan være forbundet
med tv-overvågning.
Forbuddet mod privates tv-overvågning af områder,
som benyttes til almindelig færdsel, har man traditionelt
begrundet med, at en udbredt anvendelse af tv-
overvågning vil kunne begrænse mulighederne for at
færdes på frit tilgængelige steder uden at være udsat for
skjult iagttagelse eller fotografering.
Et argument mod øget adgang til tv-overvågning, som
tidligere er blevet fremført – og som jeg kan tilslutte
mig – er, at det i sig selv kan virke krænkende for
personer at blive overvåget i situationer, hvor de ikke er
forberedt på det. Og at det vil kunne skabe en
fornemmelse af utryghed og ufrihed, hvis udbredelsen
af overvågningsudstyr fører til, at borgerne føler sig
overvåget af personer, som ikke er til stede.
De gældende undtagelser fra forbuddet mod privates tv-
overvågning er udtryk for den opfattelse, at behovet for
tv-overvågning i navnlig kriminalpræventivt øjemed
13
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 17. marts 2016, til justitsministeren
i nogle tilfælde vejer tungere end hensynet til
privatlivets fred.
11.
Den afvejning, som ligger til grund for reglerne i tv-
overvågningsloven, synes jeg er fornuftig. Og den kan
jeg tilslutte mig.
Private har som nævnt efter loven adgang til at tv-
overvåge egne indgange, facader, indhegning eller
lignende, så længe billederne ikke optages.
Og
boligorganisationer og -foreninger kan efter tilladelse
fra politiet foretage tv-overvågning af et boligområde
og af arealer, som ligger i direkte tilknytning hertil.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grund til at
åbne op for, at private mere generelt får adgang til at tv-
overvåge ”det offentlige areal, der ligger i naturlig
tilknytning til ens matrikel”.
Tak for ordet.
14