Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1587038_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:
Kontor:
11. januar 2015
Budget- og planlægnings-
kontoret
Sagsbeh: Casper Grue Jensen
Sagsnr.: 2015-0030-3669
Dok.:
1698335
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. juli 2015. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Jesper Roest Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke årlige udgifter fra 2002
frem til i dag hhv. staten, regionerne og kommunerne har haft i
forbindelse med terrorbekæmpelse, herunder både egentlige
bevillinger til myndigheder, der arbejder med terrorbekæmpel-
se, men også indirekte udgifter til f.eks. opfyldelse af sikker-
hedskrav?”
Svar:
Der anmodes i spørgsmålet om en redegørelse for årlige udgifter i hen-
holdsvis staten, regionerne og kommunerne i forbindelse med terrorbe-
kæmpelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsministeriet ikke har oplysninger
om regioners og kommuners udgifter i forbindelse med terrorbekæmpelse.
For så vidt angår statslige myndigheders udgifter i forbindelse med terror-
bekæmpelse kan Justitsministeriet oplyse følgende:
Forsvarsministeriets område
Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet om
udtalelser fra Værnsfælles Forsvarskommando, Forsvarets Efterretnings-
tjeneste og Beredskabsstyrelsen.
Værnsfælles Forsvarskommando har oplyst følgende:
”Forsvarets beredskab mod terrortrusler er omfattet af Forsva-
rets generelle sikkerhedsmæssige beredskab, og udgifter hertil
opgøres således ikke særskilt.
Politiet kan anmode Forsvaret om støtte til varetagelse af poli-
tiets myndighedsopgaver, herunder terrorbekæmpelse. Forsva-
rets merudgifter i den forbindelse afholdes af politiet.”
Forsvarets Efterretningstjeneste har oplyst følgende:
”Alene den samlede økonomiske ramme for Forsvarets Efter-
retningstjenestes virksomhed, er offentlig tilgængelig. Det
skyldes først og fremmest, at indsigt i detaljerede oplysninger
om det finansielle grundlag for Forsvarets Efterretningstjene-
stes virke konkret såvel som over tid vil give indblik i tjene-
stens prioriteringer og kapaciteter. Indsatsen mod terror er
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
imidlertid en central opgave for Forsvarets Efterretningstjene-
ste, og en større del af Forsvarets Efterretningstjenestes udgif-
ter kan således henføres hertil. Der er i april 2015 indgået en
politisk aftale om at tilføre Forsvarets Efterretningstjeneste 415
mio. kr. i perioden 2015 – 2018 med henblik på at styrke tjene-
stens indsats mod terror.”
Beredskabsstyrelsen har oplyst følgende:
”I forbindelse med ’terrorpakkerne’ efter 11. september 2001
blev der bevilliget midler til Beredskabsstyrelsen til indkøb af
materiel til styrkelse af beredskabet mod terrorangreb. Akt-
stykke 19 (oktober 2001) indeholdt en bevilling på 25,5 mio.
kr. og blev bl.a. anvendt inden for områderne brand, redning,
eftersøgning, kommunikation og ledelse, varsling og informa-
tion samt forskning i beskyttelse af den civile befolkning.
Der blev endvidere ved aktstykke 60 (december 2001) bevilli-
get yderligere 23,8 mio. kr. til Beredskabsstyrelsen, men mid-
lerne var helt overvejende øremærket til indkøb af materiel til
de kommunale redningsberedskaber.
Supplerende kan det oplyses, at aktstykke 60 endvidere har
haft udgiftsmæssige konsekvenser for Beredskabsstyrelsen i de
efterfølgende finansår på ca. 3,2 mio. kr. pr. år til og med
2012.
Beredskabsstyrelsen skal hertil i øvrigt bemærke, at styrelsen
er et nationalt beredskab, hvilket betyder, at styrelsens operati-
ve kapaciteter er dimensioneret med udgangspunkt i en ”All-
hazard-approach”. Således kan kapaciteterne, f.eks. USAR (et
eftersøgnings- og red-ningshold, som bl.a. kan indsættes i for-
bindelse med sammenstyrtede bygninger) og HazMat (indsæt-
tes til måling og håndtering af farlige kemiske stoffer), anven-
des bredt, uanset om der er tale om en terrorhændelse eller en
almindelig ulykke eller katastrofe.
Endelig kan det oplyses, at styrelsen - sammen med en række
andre myndigheder - deltager i konkrete indsatser, hvor det
vurderes, at der er risiko for terror, bl.a. ved COP 15 i 2009 og
ved Folkemødet på Borholm i 2015, ligesom styrelsen var ind-
sat i forbindelse med terrorangrebet i København i februar
2015.
Idet styrelsens operative kapaciteter anvendes både ved almin-
delige ulykker og katastrofer samt ved terrorhændelser, er det
ikke muligt indenfor det nationale beredskab særskilt at opgøre
udgifterne til terrorbekæmpelse.”
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
Justitsministeriets område
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet.
Rigspolitiet har oplyst følgende om de midler, der er tilført politiet og Poli-
tiets Efterretningstjenestes (PET) til beredskabet mod terror:
”Rigspolitiet kan oplyse, at PET og politiet samlet er blevet til-
ført ca. 2,5 mia. kr. til forskellige former for varig styrket be-
redskab mod terror i perioden fra 2002 til 2015, jf. vedlagte
ta-
bel 1.
Endvidere er PET og politiet tilført ressourcer til særlige ind-
satser og investeringer, der primært vedrører terrorberedskabet
i enkelte år. Midlerne til disse indsatser udgør i perioden fra
2002 til 2015 ca. 320 mio. kr., jf. vedlagte
tabel 2.
Varige midler
Der er tilført varige midler til politiet og PET på følgende akt-
stykker og finanslovsaftaler:
-
Styrket indsats mod terrorisme, jf. Akt 34 af 7. november
2001: Terrorangrebene i USA den 11. september 2001
medførte, at truslen om terrorangreb også mod danske in-
teresser blev anset for at være væsentligt forøget. På den
baggrund blev politiet – herunder særligt PET – tilført
yderligere ressourcer til en mærkbar styrkelse af indsatsen
mod terrorismen. Den styrkede indsats mod terrorisme
skete gennem tilførsel af personale- og it-mæssige res-
sourcer til PET og gennem en personalemæssig styrkelse
af visse politikredse. Den styrkede indsats mod terrorisme
ved akt. 34 er videreført på finansloven og udgør i 2015
ca. 77 mio. kr.
-
Yderligere styrkelse af indsatsen mod terror, jf. finans-
lovsaftalen for 2005: Politiet – herunder særligt PET –
blev tilført yderligere ressourcer med henblik på en yderli-
gere styrkelse af indsatsen mod terrorisme. Den yderligere
styrkelse skulle dække ansættelse af yderligere 60-65
medarbejdere i PET, samling af størstedelen af personalet
i efterretningstjenestens hovedkvarter samt en IT-mæssig
styrkelse. Den yderligere styrkede indsats mod terrorisme
ved finanslovsaftalen for 2005 er videreført på finansloven
og udgør i 2015 ca. 63 mio. kr.
-
Styrkelse af livvagtstjenesten, aktionsstyrken og efter-
forskningen, jf. flerårsaftalen for 2007-2010: PET blev til-
ført yderligere ressourcer til styrkelse af livvagtstjenesten,
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
aktionsstyrken og efterforskningen i takt med, at udfor-
dringerne på disse områder var blevet øget.
-
Øget sikring af danske repræsentationer i udlandet, jf. Akt
126 af 17. marts 2009: Efter angrebet på den danske am-
bassade i Islamabad i Pakistan den 2. juni 2008 blev PET
tilført ressourcer til dels at oprette en rådgiverfunktion og
dels etablere et rejsehold, der kunne udsendes i tilfælde af
et konkret forhøjet trusselsniveau mod danske repræsenta-
tioner i udlandet. Sikringen af danske repræsentationer i
udlandet er videreført på finansloven og udgør i 2015 ca. 6
mio. kr.
-
Forhøjet sikkerhedsindsats til en række personer med sær-
ligt beskyttelsesbehov, jf. Akt 109 af 15. marts 2010: Teg-
neren Kurt Westergaard blev den 1. januar 2010 overfaldet
i sit hjem. Overfaldet gav grundlag for en justering af trus-
selsbilledet for tegneren og en række andre personer med
særligt beskyttelsesbehov. Justeringen af trusselsbilledet
betød et øget behov for overvågning og beskyttelse, her-
under livvagtsbeskyttelse af Kurt Westergaard, etablering
af døgnvagt på tegnerens bopæl, og skærpelse af en række
yderligere overvågningsopgaver i forhold til andre perso-
ner med særligt beskyttelsesbehov, blandt andet ved øget
anvendelse af videoovervågning. Den særlige personbe-
skyttelse er videreført på finansloven og udgør i 2015 ca.
28 mio. kr.
-
En styrket indsats mod terror, jf. Akt 108 af 21. april 2015:
Efter terrorangrebene i København den 14. og 15. februar
og det deraf forhøjede beredskab i 2015 er politiet og PET
blevet tilført midler til at styrke beredskabet i Danmark
med øget politimæssig tilstedeværelse gennem et skærpet
opsyn og tilsyn med potentielt truede personer, lokaliteter
og begivenheder. Endvidere er der tilført midler til blandt
andet en styrkelse af PET’s generelle kontra-
terrorkapacitet, hvilket gælder blandt andet PET’s kapaci-
tet til at vurdere og efterforske modtagne informationer og
følge udviklingen i det generelle trusselsbillede.
Midler til særlige indsatser og investeringer
Derudover er der tilført midlertidige ressourcer til særlige ind-
satser og investeringer på følgende aktstykker og finanslovsaf-
taler:
-
Udmøntning af reserve til en fortsat styrkelse af indsatsen
mod terror, jf. Akt 55 af 28. november 2006: I 2006 blev
der samlet set afsat 93,5 mio. kr. (svarende til 110 mio. kr.
i 2015 PL-niveau). Heraf vedrørte ca. 70 mio. kr. investe-
ringer i it-understøttelse af PET, mens de resterende 23,5
mio. kr. vedrørte investeringer i aflytningsudstyr til speci-
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
1587038_0006.png
alenhederne i den forebyggende og efterforskende indsats
mod terror.
-
Styrkelse af politiets og PETs muligheder for at foretage
indgreb i meddelelseshemmeligheden, jf. flerårsaftalen for
2007-2010: Der blev fra 2007 til 2010 afsat 24 mio. kr.
(svarende til 27,6 mio. kr. i 2015 PL-niveau) til de perso-
naleudgifter mv., der var forbundet med at videreudvikle
politiets aflytningsudstyr, så politiet og PET fortsat kunne
anvende indgreb i meddelelseshemmeligheden som et cen-
tralt efterforskningsredskab inden for de rammer, som
lovgivningen opstiller.
-
Reserve til særlige indsatser i politiet, jf. finanslovsaftalen
for 2008: Der blev i 2008 afsat en reserve på 25 mio. kr.
(svarende til 27,8 mio. kr. i 2015 PL-niveau) til dækning
af uforudsete/ekstraordinære udgifter i politiet i 2008. Re-
serven skulle bidrage til at sikre, at perioder med vedva-
rende og omfattende uroligheder ikke indebærer, at politiet
eller PET mangler ressourcer til at udføre andre kerneop-
gaver.
-
Nedbringelse af politiets og PETs overarbejdspukkel, jf.
Akt 146 af 10. juli 2015: Siden terrorangrebene i Køben-
havn den 14. og 15. februar 2015 har der været en ekstra-
ordinær belastning af landets politikredse, da der har været
indkaldt operativt personale fra landets øvrige kredse til at
bistå Københavns Politi. Denne belastning indebærer, at
der er opsparet et betydeligt antal afspadserings- og norm-
timer for polititjenestemænd i landets politikredse. Politiet
og PET er derfor blevet tilført 155 mio. kr. i 2015 i løn-
midler, der skal målrettes til at nedbringe politiets overar-
bejdspukkel. Såfremt behovet for udbetaling af polititjene-
stemænds afspadserings- og normtimer viser sig lavere el-
ler overstiger 155 mio. kr., vil størrelsen af bevillingstil-
førslen blive tilpasset.”
Transport- og Bygningsministeriets område
Transport- og Bygningsministeriet har for så vidt angår udgifterne på
transportområdet indhentet udtalelser fra Trafik- og Byggestyrelsen og
Banedanmark samt fra DSB og Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro
Konsortiet I/S
1
.
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst følgende:
1
DSB og Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S er offentligt ejede
selskaber, som er helt eller delvis brugerfinansierede.
6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
1587038_0007.png
”Inden for området terrorbekæmpelse har Trafik- og Byggesty-
relsen væsentlige udgifter til forvaltning af security for luftfart
samt til havnesikring. Endvidere fører styrelsen tilsyn med sik-
ring på jernbaneområdet, som dog indebærer et meget begræn-
set ressourcetræk.
Omkostningerne til security er over tid opgjort efter forskellige
principper, bl.a. som følge af at styrelsen har gennemgået fusi-
oner og omorganiseringer. Tallene er således forbundet med
væsentlig usikkerhed.
Tabel 1 viser ressourcetrækket for security i perioden 2002 til
2015.
Trafik- og Byggestyrelsen overtog i 2014 området havnesik-
ring fra Kystdirektoratet. Styrelsens udgifter hertil fremgår li-
geledes af tabel 1.
Tabel 1: Totale omkostninger for security-området på luftfart samt
havnesikring i mio. kr.
2002
Luftfart-
security
Havne-
sikring
1,9
2003
2,0
2004
2,0
2005
2,0
2006
2,7
2007
2,4
2008
4,4
2009
3,8
2010
4,1
2011
0,2
2012
6,0
2013
4,0
2014
4,2
5,1
2015
7,7
4,7
Note:
Tallene for 2015 er prognosticeret. I 2011, kort efter fusion, kan lønomkost-
ningerne ikke opgøres på opgaveområder. I 2015 er der tilført væsentlige ressour-
cer til securityområdet for at leve op til de fælleseuropæiske krav. Udsvinget i res-
sourcetrækket fra år til år kan have tekniske årsager. Dog vil ressourcetrækket kun-
ne sammenlignes fra år til år inden for perioderne 2002-2004, 2005-2010 og 2015,
2011, 2013 samt 2013-14.
Det fremgår af tabel 1, at omkostningsniveauet har været sta-
bilt i årene 2002-2004. I perioden 2005-2010 fremgår det, at
der er en tendens til et stigende omkostningsniveau. Sammen-
lignes med det prognosticerede forbrug i 2015, hvor opgørel-
sesmetoden er den samme som i perioden 2005-2010, synes
denne tendens at være fortsat frem til i dag.
Da omkostningerne til luftfart-security er opgjort efter forskel-
lige principper over tid, er det vanskeligt at sammenligne talle-
ne.
Udover en ændring i tilsynsprincipperne i 2015, hænger stig-
ningen i udgifterne i dette år sammen med øget europæiske
krav til myndighedsudøvelsen. Herunder krav til omfanget af
tilsynet.”
Banedanmark har oplyst følgende om udgifter til terrorbekæmpelse:
”Banedanmark har et forebyggelseskatalog mod terror, som
indeholder en række tiltag, der kan iværksættes hvis trusselssi-
7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
tuationen kræver det. Indtil dags dato har der ikke været behov
for at iværksætte tiltag.
Banedanmark har en kriseorganisation og -stab, som aktiveres
ved en terrorhændelse på eller ved jernbanen.
Krisestaben bruges ved alle større hændelser og ved ulykker,
hvor terror blot er en af flere kategorier af hændelser. Kriseor-
ganisationen og -stab har ikke været aktiveret i forbindelse
med en terrorhændelse.
Banedanmark indgår i PET's kontaktgruppe for transportbran-
chen. I en terrorsituation vendt mod jernbanen, aktiveres et
tættere samarbejde med PET. Der har indtil dags dato ikke væ-
ret specifikke trusler mod jernbanen.
Ovenstående betyder, at Banedanmark ikke har haft udgifter,
som er direkte relateret i forbindelse med terrorbekæmpelse.”
Banedanmark har endvidere oplyst følgende udgifter i forbindelse med
krav til jernbanens drift og udformning:
”Banedanmark er underlagt en række krav til jernbanens drift
og udformning. Disse krav har fokus på jernbanesikkerhed og
interoperabilitet.
Derudover er Banedanmark som offentlig myndighed under-
lagt forvaltningsmæssige krav om dokumentation, opbevaring,
aktindsigt mm. Banedanmark er ikke bekendte med, at terror-
lovgivningen har medført skærpede krav og derved en øget
udgift hertil.”
DSB har oplyst følgende:
Fra 2007 - 2015 var der afsat ca. 85.000 kr. pr. år til DSB´s be-
redskabsplan og forebyggende aktiviteter. Det skal bemærkes,
at udgifter til arbejdsløn ikke er inkluderet i det afsatte beløb.
Det har på den korte tid ikke været muligt at fremskaffe tal fra
før 2007. DSB kan derudover oplyse, at der var afsat et ekstra-
beløb til særlig uddannelse og inspiration i 2007 og 2011 på ca.
100.000 kr. pr. gang – i alt 200.000 kr. (terrorberedskabsgrup-
pen hos London Underground og London Police med PET).
I perioden 2002-2015 har været gennemført nogle særlige op-
mærksomhedskampagner for medarbejdere (især frontpersona-
le) i samarbejde med PET. Et estimat på denne seance – ar-
bejdsløn mv. (personale ude af drift osv.) estimerer sig til i alt
ca. 500.000 kr.
8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
Samlet set har der til ovenstående været afsat ca. 1.465.000 kr.
Det kan endvidere oplyses, at DSB efter aftale med politiet har
opsat noget særligt glas i de to bygninger som DSB ejer på
Nørreport station. De samlede anlægsomkostninger var ca.
1.267.720 kr.
Der skal tages forbehold for, at der grundet den korte tidsfrist
ikke har været mulighed for at foretage en substantiel behand-
ling af spørgsmålet. Endvidere er tallene forbundet med en vis
usikkerhed.”
Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S har oplyst føl-
gende:
”Sund & Bælt Holding A/S og Øresundsbro Konsortiet I/S kan
oplyse følgende om afholdte udgifter fra 2002 og frem til i dag
for så vidt angår terrorbekæmpelse, herunder indirekte udgifter
til f.eks. opfyldelse af sikkerhedskrav og til opfyldelse af ter-
rorlovgivning, herunder lovpligtig indhentning og opbevaring
af informationer.
1) Fælles for Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen:
Der er ikke foretaget investeringer i anlæggene som følge af
terrorbekæmpelse eller terrorlovgivning. Der er til orientering i
forvejen indbygget overvågnings- og adgangsbegrænsende
foranstaltninger i infrastrukturanlæggene, som der ikke har væ-
ret behov for at opgradere i forhold til de udmeldte vurderinger
af terrortruslen i Danmark.
Siden 2002 har der alene været udført internt arbejde i mindre
omfang i forbindelse med fastholdelse af skærpet opmærk-
somhed på anlæggene, restriktiv tilgang til dokumentation, ud-
arbejdelse og vedligehold af sårbarhedsanalyse og retningslin-
jer for beskyttelse mod terror, relateret til det nationale og spe-
cifikke trusselsniveau. Omkostningsniveau i gennemsnit på
maksimalt 10.000 kr./år på hver forbindelse.
2) Færgehavne i Spodsbjerg, Tårs, Odden og Ebeltoft:
Der har i 2006-2007 været gennemført sikring af havnene i
henhold til krav om ISPS-sikring. (International Ship & Port
Facility Security). Omkostningen kan samlet opgøres til
305.000 kr.”
Transport- og Bygningsministeriet herudover oplyst, at Arriva har oplyst
over for Transport- og Bygningsministeriet, at de lever op til bekendtgø-
9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvorfor krigsdeltagelse for ikke-statslige styrker (som f.eks. de kurdiske YPG/YPJ-styrker) er til fare for statens sikkerhed, til justitsministeren
relsen omkring terrorbekæmpelse og deltager i beredskabsøvelser, men at
de ikke har egentlige udgifter hertil.
Transport- og Bygningsministeriet har endvidere oplyst, at Metroselskabet
og Post Danmark A/S har oplyst over for ministeriet, at de ikke har afholdt
særskilte udgifter i forbindelse med terrorbekæmpelse og opfyldelse af ter-
rorlovgivning i den angivne periode.
10