Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1619783_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juli 2012
Politikontoret
Karina Kok Sanderhoff
2012-0030-0735
452526
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 665 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2012.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om politiets anvendte ressourcer ifm. de foregående 5 sæsoner ved superligakampene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 665 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange politimæssige
ressourcer, der blev anvendt ved fodboldkampen mellem AaB
og FC København den 4. marts 2012, og hvilken omkostning (i
danske kroner) denne kamp har haft for politiet.”
Svar:
Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål
nr. 622 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Politiets anvendelse af ressourcer til de enkelte
fodboldkampe sker efter de retningslinjer, der fremgår af
Rigspolitiets nationale håndbog for den politimæssige indsats i
forbindelse med fodboldkampe (fodboldhåndbogen).
Det fremgår heraf, at politiets anvendelse af ressourcer til
konkrete fodboldkampe fastlægges i den enkelte politikreds på
baggrund af politiets generelle strategi på området,
planlægningsfasen
og
den
konkret
udarbejdede
risikovurdering.
Den generelle strategi for politiets indsats i forbindelse med
fodboldkampe er, at politiets indsats sker ved anvendelse af
den afpassede offensive metode ud fra en hensigt om, at
fodboldkampe afvikles som en festlig begivenhed, hvor politiet
skal være synligt, tryghedsskabende, forebyggende og udvise
en høj grad af fleksibilitet, imødekommenhed og tolerance
over for alle fodboldtilskuere.
Politiets kontakt til tilskuere skal i videst muligt omfang være
baseret på dialog og tillid.
Der gennemføres en offensiv dialog med relevante aktører før,
under og efter fodboldkampen. Dette skal medvirke til, at
arrangørerne sammen med politiet ved en proaktiv indsats
sikrer, at fodboldkampen gennemføres efter hensigten på en
ordentlig, sikker og lovlig måde.
Hvis konkrete omstændigheder omkring en fodboldkamp
udvikler sig til uroligheder eller optøjer, iværksættes en
målrettet indsats mod de urolige elementer med henblik på at
sikre, at fodboldkampen fortsat kan afvikles som en festlig
begivenhed.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om politiets anvendte ressourcer ifm. de foregående 5 sæsoner ved superligakampene, til justitsministeren
Efter håndteringen af eventuelle begivenheder er det
afgørende, at den politimæssige indsats på ny tilpasses det
strategiske udgangspunkt.
Begrebet ”afpasset offensiv” i forhold til den politimæssige
strategi betyder, at politiet bevarer initiativet med henblik på at
kunne bestemme tempo og dirigere udviklingen, så der er
ingen eller kun ringe muligheder for, at politiet må lade sig
dirigere af uønskede omstændigheder.
I planlægningsfasen op til en fodboldkamp indhentes relevante
efterretninger, og der udarbejdes analyser med henblik på at
udnytte politiets ressourcer optimalt.
Der kan i den forbindelse indhentes relevante efterretninger fra
bl.a.:
Rigspolitiets nationale fodbolddatabase
Rigspolitiets afdelinger, herunder særligt National
Beredskabsenhed
(NBE)
og
Nationalt
Efterforskningscenter (NEC)
Fodboldklubberne bl.a. gennem deltagelse i
sikkerhedsmøder forud for kampe og/eller ved kontakt
til sikkerhedschefer og kontrollører fra begge hold
Fangrupperinger – officielle som uofficielle
Efterretninger fra meddelere og øvrige kontakter
Spottere
De ressourcer, der anvendes i den politimæssige
planlægningsfase op til en fodboldkamp, varierer, men vil
typisk ikke indgå i den konkrete ressourceopgørelse for den
politimæssige indsats i forbindelse med en konkret kamp.
På samme vis foregår der også efter en politimæssig indsats i
forbindelse med en fodboldkamp en opfølgning i form af bl.a.
opdatering i fodbolddatabasen og sagsbehandling i forhold til
karantænesager mv. Disse ressourcer vil typisk heller ikke
indgå i politikredsens opgørelse af anvendte ressourcer til den
konkrete kamp.
På baggrund af de indhentede oplysninger udarbejder
politikredsen en risikovurdering for den enkelte kamp.
I risikovurderingen indgår en række forskellige parametre, der
har afgørende betydning for politiets ressourceanvendelse i
forhold til den enkelte kamp, herunder:
Tid og sted for afviklingen af kampen
Dato og vejrforhold har stor betydning for den
ressourcemæssige anvendelse, idet en kamp spillet på en varm
sommerdag betyder generelt flere tilskuere og også en øget
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om politiets anvendte ressourcer ifm. de foregående 5 sæsoner ved superligakampene, til justitsministeren
alkoholindtagelse, hvilket
politimæssig indsats.
kan forøge behovet
for en
Herudover kan selve kamptidspunktet have en betydning, idet
politiet har erfaringer for, at der i forbindelse med kampe, der
afsluttes efter mørkets frembrud, har været gemt kasteskyts
uden for stadion, som så har været anvendt mod udeholdets
fangrupperinger og politiet.
Endelig er der visse stadions, der indebærer større udfordringer
for politiet end andre bl.a. på grund af adgangsveje, manglende
effektiv indhegning og adskillelse samt forholdene omkring
stadion.
Kampart
Generelt kan det siges, at jo større betydning kampen har, jo
større er den politimæssige risiko.
Men her har det stor betydning, hvilke hold der spiller mod
hinanden, idet nogle klubber kan spille endog særdeles
afgørende kampe, uden at dette i sig selv vil medføre en
politimæssig indsats.
Det forventede antal tilskuere, herunder ”risiko fans”
Antallet af tilskuere har selvsagt betydning for den
politimæssige indsats, idet et meget højt tilskuerantal i sig selv
tilsiger en vis politimæssig bevågenhed, men det afgørende i
den forbindelse er antallet af såkaldte ”risiko fans” og ikke
mindst efterretninger om forholdet mellem de enkelte
grupperinger af ”risiko fans”.
Her kan der tillige være tale om, at ”risiko fans”, der ikke
umiddelbart tilhører de to involverede klubber møder op, idet
der er indgået alliancer mellem fangrupperinger mv.
Relevante erfaringer fra tidligere kampe
Historikken i forhold til forholdet mellem de involverede
fangrupperinger
har
stor
betydning
for
politiets
ressourceanvendelse. Der kan spilles afgørende kampe på
varme sommerdage med mange tilskuere, uden at dette fører til
en politimæssig indsats, fordi forholdet de to klubber imellem
ikke giver anledning til problemer.
Omvendt kan der være kampe, der ikke har den store
placeringsmæssige betydning, og hvor det regner, men hvor
der alligevel dimensioneres med en større politimæssig indsats
ud fra erfaringer fra de tidligere kampe mellem de to hold.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om politiets anvendte ressourcer ifm. de foregående 5 sæsoner ved superligakampene, til justitsministeren
Efterretninger i øvrigt
Der tænkes her på alle relevante oplysninger af betydning for
den konkrete kampe.
Det kan være uroligheder mellem helt andre fangrupperinger i
en anden kamp, men hvor indbyrdes alliancer og aftaler kan
gøre, at dette får en afsmittende betydning for andre kampe.
Det kan også være det forhold, at de to holds fangrupperinger
har aftalt såkaldte offs (arrangerede slagsmål) i tilknytning til
kampen. Sådanne offs finder ikke nødvendigvis sted i
umiddelbar tilknytning til den konkrete kamp og kan godt
finde sted f.eks. dagen før og også i en helt anden politikreds.
Det kan også have betydning, hvor de to holds fangrupperinger
”varmer op” til kampen. Er der tale om, at det ene holds
fangruppering skal gå forbi et værtshus, hvor det andet holds
fangruppering befinder sig, og forholdet mellem de to
fangrupperinger i forvejen er spændt, vil det kunne få
betydning for den politimæssige indsats.
Endelig kan der være tale om, at forskellige fangrupperinger
fra andre hold end dem, der konkret skal spille mod hinanden,
kommer til at mødes (aftalt eller tilfældigt) på deres vej til
forskellige kampe f.eks. på stationer eller tankstationer.
De udarbejdede risikovurderinger er dynamiske dokumenter og
ændres løbende på baggrund af de foreliggende oplysninger -
helt op til kampstart.
2.
Som det følger af ovenstående, er der mange forskellige
parametre, der ligger til grund for politiets risikovurderinger og
således også for politiets ressourceanvendelse, og det følger
heraf, at en fodboldkamp mellem de samme to hold på to
forskellige tidspunkter kan føre til to helt forskellige
risikovurderinger og en meget differentieret anvendelse af
ressourcer.
Det er således ikke muligt umiddelbart at sammenligne
politiets ressourceanvendelse til forskellige fodboldkampe
uden et nøje kendskab til de parametre, der er indgået i
udarbejdelsen af risikovurderingerne.
På baggrund af det konkret stillede spørgsmål har Rigspolitiet
anmodet Nordjyllands Politi om en udtalelse om politikredsens
ressourceforbrug i forbindelse med fodboldkampen mellem
AaB og FC København den 4. marts 2012 på Aalborg Stadion.
Nordjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at der i alt blev
anvendt 950 polititjenestemandstimer, svarende til en samlet
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om politiets anvendte ressourcer ifm. de foregående 5 sæsoner ved superligakampene, til justitsministeren
lønudgift på ca. 220.000 kr. til den politimæssige indsats i
forbindelse med kampen.
I forhold til den konkrete ressourceanvendelse har
Nordjyllands Politi oplyst, at den konkrete dag var første gang,
politikredsens dialogkoncept blev afprøvet, efter at de
polititjenestemænd, der indgår i dialogkonceptet, var blevet
uddannet, og at man på denne baggrund havde valgt at lade
dialogkonceptet blive understøttet af en fuld mobiltaktisk
indsatsdeling (37 mand).
3.
Afslutningsvis skal Rigspolitiet bemærke, at det som nævnt
ovenfor ikke giver et retvisende udtryk for den politimæssige
indsats i forbindelse med fodboldkampe at foretage en direkte
sammenligning af antallet af polititjenestemandstimer anvendt
til de enkelte kampe, idet et sådant retvisende billede tillige
forudsætter et nøje kendskab til de parametre, der indgår i
risikovurderingen og den heraf afledte ressourceanvendelse til
den enkelte kamp.”
6