Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1612471_0001.png
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
21. marts 2016
J nr. 2016-3176
Retsudvalget har i brev af 3. marts 2016 stillet mig følgende spørgsmål 361 alm.
del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 361
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser og erfaringer der er om jammere i
forhold til blokering af mobil- og internetsignaler på institutioner i Danmark?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at en jammer er karakteriseret ved at
være en radiosender, der udsender støj på radiofrekvenser således, at nor-
mal radiokommunikation ikke er muligt i det område, hvor jammeren bruges.
Det er i udgangspunktet ulovligt at sælge og bruge jammere i hele EU i med-
1
før af R&TTE-direktivet . Der er dog mulighed for at udarbejde særlige regler
om brug af radioudstyr m.v., der udelukkende anvendes i forbindelse med
aktiviteter vedrørende den offentlige sikkerhed, forsvaret, statens sikkerhed
2
eller statens aktiviteter på det strafferetlige område.
På nuværende tidspunkt er forsvarets brug af udstyr generelt undtaget, hvil-
ket betyder, at forsvaret har mulighed for at bruge radioudstyr, som f.eks. ik-
ke lever op til de krav i lovgivningen, der gælder for, at man må markedsføre
og bruge radioudstyr. Politiet kan bruge radioudstyr med henblik på at for-
4
styrre eller afbryde radio- og telekommunikation m.v., hvis det sker som led i
5
indgreb foretaget i medfør af retsplejelovens § 791 c .
1
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/5/EF af 9. marts 1999 om radio- og teleterminaludstyr
samt gensidig anerkendelse af udstyrets overensstemmelse.
2
I medfør af § 2, stk. 2 i lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007, med senere ændringer.
3
Jf. § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 27 af 10. januar 2007 om radio- og teleterminaludstyr og elektro-
magnetiske forhold.
4
Jf. § 4a i lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold.
5
I medfør af retsplejelovens § 791 c, kan politiet forstyrre eller afbryde radio- eller telekommunikation i
et område, hvis der er afgørende grunde til det med henblik på at forebygge, at der i det pågældende
område vil blive begået en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover,
eller en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, og som kan medføre fare for menne-
skers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier. Det skal dog være et forholdsmæssigt ind-
greb, der i udgangspunktet skal ske efter rettens kendelse.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om, hvilke overvejelser og erfaringer der er om jammere i forhold til blokering af mobil- og internetsignaler på institutioner i Danmark, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1612471_0002.png
Der er ikke på nuværende tidspunkt fastsat særlige regler for brug af jamme-
re i fængsler eller specialinstitutioner. Jammere anvender samme frekven-
ser, som mobilnettet bygger på. Teleselskaberne (TDC, Telia, Telenor og 3)
har købt brugsretten til at bruge frekvenser til mobilkommunikation, og det
betyder, at der ikke er andre, der har lov til at bruge disse frekvenser. Even-
tuel brug af jammere forudsætter derfor, at de enkelte institutioner indgår en
aftale med de berørte teleselskaber om at måtte bruge/forstyrre selskaber-
nes frekvenser.
Herudover vil der skulle sikres, at der ikke sker forstyrrelser af mobilnettet,
wi-fi eller andre frekvensafhængige tjenester.
Jeg er ikke bekendt med forsvarets og politiets konkrete anvendelse af jam-
mere.
Social- og Indenrigsministeriet og Justitsministeriet er i gang med at under-
søge, hvilke tekniske løsninger der kan imødegå udfordringer med uretmæs-
sig adgang til mobilkommunikation i fængsler og særlige institutioner. Ener-
gistyrelsen bidrager til dette. Energistyrelsen har oplyst mig om, at de bedste
tekniske løsninger, der i øjeblikket undersøges nærmere, er mobiltelefonde-
tektorer og etablering af et indendørs net, hvor kun godkendte mobiltelefoner
kan anvende det indendørs net samtidig med, at al mobilkommunikation på
det almindelige mobilnet ikke vil være mulig.
Justitsministeriet har oplyst mig om, at Justitsministeriet i forhold til Kriminal-
forsorgens institutioner har indhentet en udtalelse fra Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har tidligere undersøgt mulighederne for
jamming og mobilblokering i fængsler og arresthuse.
Direktoratet ansøgte således i marts 2015 Erhvervsstyrelsen om tilladelse til
jamming i et begrænset område ved Enner Mark Fængsel (tidligere Stats-
fængslet Østjylland) primært for at hindre droner i at flyve ind over området.
Direktoratet modtog imidlertid afslag herpå og har ikke efterfølgende ansøgt
om tilladelse til jamming eller mobilblokering.
Kriminalforsorgen har derfor ingen erfaringer på området.”
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2