Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
21. marts 2016
J nr. 2016-3176
Retsudvalget har i brev af 3. marts 2016 stillet mig følgende spørgsmål 361 alm.
del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 361
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser og erfaringer der er om jammere i
forhold til blokering af mobil- og internetsignaler på institutioner i Danmark?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at en jammer er karakteriseret ved at
være en radiosender, der udsender støj på radiofrekvenser således, at nor-
mal radiokommunikation ikke er muligt i det område, hvor jammeren bruges.
Det er i udgangspunktet ulovligt at sælge og bruge jammere i hele EU i med-
1
før af R&TTE-direktivet . Der er dog mulighed for at udarbejde særlige regler
om brug af radioudstyr m.v., der udelukkende anvendes i forbindelse med
aktiviteter vedrørende den offentlige sikkerhed, forsvaret, statens sikkerhed
2
eller statens aktiviteter på det strafferetlige område.
På nuværende tidspunkt er forsvarets brug af udstyr generelt undtaget, hvil-
ket betyder, at forsvaret har mulighed for at bruge radioudstyr, som f.eks. ik-
ke lever op til de krav i lovgivningen, der gælder for, at man må markedsføre
og bruge radioudstyr. Politiet kan bruge radioudstyr med henblik på at for-
4
styrre eller afbryde radio- og telekommunikation m.v., hvis det sker som led i
5
indgreb foretaget i medfør af retsplejelovens § 791 c .
1
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/5/EF af 9. marts 1999 om radio- og teleterminaludstyr
samt gensidig anerkendelse af udstyrets overensstemmelse.
2
I medfør af § 2, stk. 2 i lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007, med senere ændringer.
3
Jf. § 1, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 27 af 10. januar 2007 om radio- og teleterminaludstyr og elektro-
magnetiske forhold.
4
Jf. § 4a i lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold.
5
I medfør af retsplejelovens § 791 c, kan politiet forstyrre eller afbryde radio- eller telekommunikation i
et område, hvis der er afgørende grunde til det med henblik på at forebygge, at der i det pågældende
område vil blive begået en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover,
eller en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13, og som kan medføre fare for menne-
skers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier. Det skal dog være et forholdsmæssigt ind-
greb, der i udgangspunktet skal ske efter rettens kendelse.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk