Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1611400_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4234
1892415
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 337 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm., om Rigspolitiet på indkøbstidspunktet vidste, at de nye fotovogne ikke kunne måle motorcykler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 337 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren, som opfølgning på svar på REU alm. del -
spørgsmål 243, oplyse, om Rigspolitiet på indkøbstidspunktet
vidste, at de nye fotovogne ikke kunne måle motorcykler?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiets nye foto-
vogne (ATK-biler) kan foretage hastighedsmåling af motor-
cykler. Processen er imidlertid ikke automatiseret i samme om-
fang, som det er tilfældet ved ATK-måling af f.eks. personbi-
ler. Når en motorcykel kommer kørende mod en ATK-bil med
for høj hastighed, sker der automatisk måling af hastigheden. I
modsætning til ATK-måling af f.eks. personbiler er det nød-
vendigt, at måleoperatøren manuelt sikrer registrering og foto-
grafering af nummerpladen, som på motorcykler alene er mon-
teret bag på køretøjet. Dette sker typisk ved aktivering af et i
ATK-bilen monteret videokamera.
Rigspolitiet skal endvidere bemærke, at det generelt kan være
forbundet med vanskeligheder at foretage hastighedskontrol af
motorcykler. Dette gælder i særdeleshed ved anvendelse af
ATK, hvor politiet ikke standser køretøjet. Dette kan besvær-
liggøre den efterfølgende identifikation af føreren, idet motor-
cyklister skal anvende hjelm. Disse udfordringer bestod ligele-
des ved anvendelse af det tidligere ATK-udstyr.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at politiet også anvender
andre målemetoder end ATK i forbindelse med håndhævelse af
hastighedsbegrænsningerne. Politiet anvender således laserud-
styr, Police Pilot (stræknings- og tidsmåling) samt Provida ud-
styr (civile videokøretøjer, hvor der anvendes Police Pilot eller
videoptagelser til hastighedsbestemmelse). De nævnte metoder
kan anvendes mod alle køretøjstyper og vil ofte være mere eg-
net til hastighedskontrol af motorcykler.”
2