Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1612889_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1906
Doknr.
328041
Dato
22-03-2016
Folketingets Retsudvalg har d. 25.02.2016 stillet følgende spørgsmål nr. 324 (alm.
del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Josephine Fock (ALT).
Spørgsmål nr. 324:
"Vil ministeren redegøre for, hvad baggrunden og begrundelsen er for, at tinglyste
ægtepagter, der indeholder meget private oplysninger, gøres offentligt tilgængeligt på
www.tinglysning.dk?"
Svar:
En ægtepagt skal, for at blive gyldig, tinglyses i personbogen, jf. § 37 i lov om ægte-
skabets retsvirkninger.
Tinglysningen af ægtepagter og adgangen til tinglyste ægtepagter er reguleret i ting-
lysningsloven, der hører under Justitsministeriets ressort. Jeg har derfor indhentet et
bidrag til besvarelsen af spørgsmålet fra justitsministeren, der har oplyst følgende:
"Det fremgår af tinglysningslovens § 50, stk. 2, at personbogen føres ved hjælp
af edb. Efter tinglysningslovens § 50 a, stk. 1, er formålet med edb-
registreringen at tilvejebringe et arbejdsregister for tinglysningsvæsenet og et
grundlag for formidling af tinglysningsoplysninger til offentligheden samt for ud-
arbejdelse af statistik. Oplysningerne i edb-registrene om personnumre må ikke
videregives, jf. tinglysningslovens § 50 c, stk. 1, men oplysningerne i edb-
registrene i øvrigt er tilgængelige for enhver ved henvendelse til Tinglysnings-
retten, jf. lovens § 50 c, stk. 2.
Om adgangen til oplysninger i personbogen, herunder om ægtepagter, kan
Justitsministeriet oplyse, at det fremgår af § 22 i bekendtgørelse nr. 213 af 15.
marts 2011 om tinglysning i personbogen, som ændret ved bekendtgørelse nr.
669 af 11. juni 2013, at anmodning om oplysninger fra og udskrift af personbo-
gen skal angive den pågældendes CVR-nummer eller navn og fødselsdato eller
navn og personnummer.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det er et grundlæggende træk ved
tinglysningssystemet, at tinglysningsvæsenets oplysninger – bl.a. af hensyn til
eventuelle kreditorer – er offentligt tilgængelige for borgere, virksomheder og
myndigheder, uden at der i almindelighed stilles særlige betingelser for modta-
gelse af oplysningerne."
Betænkning nr. 1552/2015 om ægtefællers økonomiske forhold indeholder forslag til
ny lovgivning om ægteskabets formueordning. Betænkningen indeholder følgende
uddrag om baggrunden for, at tinglyste ægtepagter er offentligt tilgængelige:
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om, der indeholder meget private oplysninger, gøres offentligt tilgængeligt på www.tinglysning.dk, til social- og indenrigsministeren
1612889_0002.png
"Kravet om tinglysning som gyldighedsbetingelse mellem ægtefællerne var op-
rindeligt begrundet med hensynet til ægtefællernes arvinger og kreditorer. ...,
at der var et særligt beskyttelsesbehov i forhold til ægtefællernes arvinger, som
kunne blive sat i den situation, at deres arv [ved en særejeægtepagt] blev redu-
ceret, uden at de vidste det. …
Da kravet om tinglysning blev indført, var der ... forskel på ægtefællernes
råderet og hæftelse over for kreditorer, afhængigt af om der var fælleseje eller
særeje i ægteskabet. Det var således væsentligt for kreditorer at have kend-
skab til, hvilken formueordning en skyldner havde aftalt med sin ægtefælle."
Betænkningen indeholder bl.a. forslag til nye regler om oprettelse af ægtepagter, her-
under forslag om, at der kun skal være adgang til at blive gjort bekendt med indholdet
af en ægtepagt, hvis der er en retlig interesse heri.
Betænkningen har endnu ikke været drøftet i regeringen.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2