Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1612623_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2014
Budget- og
Planlægningskontoret
Rasmus Friis Bendtesen
2014-0030-1878
1022976
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 391 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvor mange penge der bliver brugt på behandling af narkotikamisbrugere, og hvor mange penge der generelt bliver brugt på narkotikamisbrugere i det strafferetlige system, til justitsministeren og sundheds- og ældreministeren
Spørgsmål nr. 391 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for
– politiets omkostninger ved Task Force Pusherstreet og
– for statens samlede udgifter til bekæmpelse af cannabis?
Ministeren bedes herunder redegøre for udgifterne til politiets
indsats, for udgifter ved retsforfølgelse af borgere for
overtrædelse af love mod køb, salg eller besiddelse af
cannabis, og for opbevaring af dømte, hvis lovovertrædelse
kan relateres til køb, salg eller besiddelse af cannabis.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af første del af spørgsmålet
vedrørende politiets omkostninger ved Task Force Pusherstreet indhentet
en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af den første del af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har i den anledning oplyst, at Task Force
Pusherstreet blev etableret den 1. september 2012, og enheden
har til formål at bekæmpe den ulovlige hashhandel i
Pusherstreet på Christiania. Dette sker gennem en operativ,
efterforskningsmæssig og dialogbaseret indsats.
Enheden bistås i varierende omfang af andre enheder i
Københavns Politi, ligesom Task Force Øst og Rigspolitiet i
varierende omfang bidrager til indsatsen på området.
Københavns Politi finder det derfor ikke muligt mere præcist
at oplyse en samlet udgift til Task Force Pusherstreet og de
deraf afledte straffesagsomkostninger mv.
Særligt for så vidt angår Københavns Politis lønudgifter til det
personale, som direkte er tilknyttet enheden, er det af
polititaktiske og efterforskningsmæssige grunde politikredsens
praksis ikke at oplyse, hvilke ressourcer der anvendes i
forbindelse med konkrete politiindsatser.
Baseret på et løsere skøn og de foreløbige erfaringer med Task
Force Pusherstreet, kan Københavns Politi dog helt overordnet
oplyse, at politikredsens samlede årlige udgifter hidtil anslås til
ikke under 40 mio. kr., hvoraf Københavns Politi er tildelt 10
mio. kr. i 2014 og 2015 fra Rigspolitiets særlige pulje til
forebyggelse og bekæmpelse af bandekriminalitet mv. De
fremadrettede udgifter kan ikke anslås nærmere, da de i vidt
omfang afhænger af Task Force Pusherstreets konkrete
aktiviteter og den generelle kriminalitetsudvikling i
Pusherstreet.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvor mange penge der bliver brugt på behandling af narkotikamisbrugere, og hvor mange penge der generelt bliver brugt på narkotikamisbrugere i det strafferetlige system, til justitsministeren og sundheds- og ældreministeren
Der henvises i øvrigt til Københavns Politis bidrag til
justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 408 af 22. januar
2013 fra Folketingets Retsudvalg.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af anden del af spørgsmålet
vedrørende udgifterne som følge af politiets indsats, retsforfølgelsen samt
indsatte, hvis lovovertrædelse kan relateres til køb, salg eller besiddelse af
cannabis indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
Direktoratet for Kriminalforsorgen samt Domstolsstyrelsen.
De pågældende myndigheder har oplyst, at det ikke er muligt at opgøre
udgifterne. Det skyldes, at de nævnte lovovertrædelser i de respektive
myndigheders statistik-, tidsregistrerings- og sagsbehandlingssystemer
ikke registreres særskilt.
3