Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed:
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.:
Dok. nr.:
Dato:
Psykiatri og Lægemiddelpolitik
SUMLPE
1601986
35426
24. februar 2016
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Folketingets Retsudvalg, 24. februar 2016, kl. 8.30 – 10.00
REU-samrådsspørgsmål U om UNGASS og
afkriminalisering
Tak for ordet.
Med spørgsmålet bliver justitsministeren og jeg bedt om at
redegøre for, hvilken stilling Danmark vil tage i forbindelse med
FN’s Generalforsamlings særlige samling om narkotika, som
finder sted den 19.-21. april.
Særligt spørges der om, hvordan Danmark vil stille sig til
drøftelser om mulighederne for at afkriminalisere
narkotikaområdet helt eller delvis.
Nu er det ikke første gang, at regeringen har lejlighed til at
redegøre for, hvordan vi stiller os til UNGASS, som den særlige
samling kaldes.
I august oplyste jeg Sundheds- og Ældreudvalget, at
regeringen agtede at fastholde den hidtidige danske linje
– det vil sige den linje, som S-R-SF-regeringen fulgte i det
internationale narkotikasamarbejde, og som S-R-
regeringen fortsatte, da forberedelserne af UNGASS
begyndte.
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Det fik jeg så lejlighed til at gentage, da Folketinget i
december behandlede forespørgsel nr. F 1.
Dagens spørger var også ordfører for dem, som havde anmeldt
forespørgslen. For spørgeren er regeringens linje altså ikke
ukendt.
Af hensyn til de udvalgsmedlemmer, der ikke deltog i
forespørgselsdebatten, vil jeg dog gerne gentage linjen, som et
folketingsflertal opfordrede regeringen til at fastholde.
UNGASS i år er ikke den første UNGASS om narkotika. Vi skal
dog helt tilbage til 1998 for at finde den seneste. Meget har
ændret sig siden da. Men det har ikke ændret sig, at
narkotikaproblemet er internationalt.
Ganske vist opleves narkotikaproblemet først og fremmest på
lokalt plan – og problemet kan have meget forskellige ansigter.
Inden for det enkelte lands grænser kan problemet se
meget forskelligt ud.
I Danmark har problemet ét ansigt på gaden på Vesterbro
og et helt andet på natklubben i Indre By. Uden for
København kan det se ud på helt andre måder.
Sammenholder man landene med hinanden, fremtræder
problemet også meget forskelligt. I Danmark slås vi for
eksempel med alt for mange narkotikadødsfald.
Side 2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
I for eksempel Afghanistan og Colombia, hvor der
produceres narkotika, har man også andet at slås med.
Det samme gælder de såkaldte transitlande som for
eksempel Mexico. Her kan antallet af dræbte som følge af
narkotikakriminalitet tælles i tusinder.
Selv om narkotikaproblemet altså opleves lokalt og har
forskellige ansigter, så er der grundlæggende tale om et
grænseoverskridende problem.
For eksempel har producent- og transitlandenes indsats
for at begrænse udbuddet af narkotika betydning for os i
de traditionelle aftagerlande.
Og vores indsats for gennem forebyggelse, behandling og
skadesreduktion at begrænse efterspørgslen har
betydning for producent- og transitlandene.
I øvrigt er det ikke længere helt så enkelt at dele landene
op på den måde. I de traditionelle producent- og
transitlande er der også misbrug. Og narkotikaproduktion
ses også i de traditionelle aftagerlande.
Kernen er, at narkotikaproblemet er internationalt. Derfor har
landene en fælles interesse i og et fælles ansvar for indsatsen
mod problemet.
Det er i det lys, man skal se UNGASS.
Side 3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Når vi taler om UNGASS, er det vigtigt at holde sig for øje, at ikke
alene narkotikaproblemet ser meget forskelligt ud fra sted til
sted. Det gør indsatsen mod problemet også.
Selv om vi i vores del af verden ikke har fundet de vises sten og
fortsat har vores udfordringer – for eksempel de alt for mange
narkotikadødsfald – så har vi formået at udvikle indsatsen.
Udviklingen hænger sammen med vores tilgang til
narkotikaproblemet. Det er en tilgang, som afspejler sig i den
danske linje under forberedelserne af UNGASS.
Hvad er det så for en linje, jeg taler om? Hvad er det, vi fra
dansk side gerne ser fremhævet i slutdokumentet fra UNGASS?
Vi vil gerne have fremhævet, at narkotikapolitikker skal være
balancerede og evidensbaserede.
Man skal ikke ensidigt fokusere på at begrænse
narkotikaudbuddet gennem forbud og sanktioner.
Man skal også begrænse narkotikaefterspørgslen gennem
forebyggelse, behandling og skadesreduktion.
I nogle dele af verden står forbud og sanktioner mere eller
mindre alene.
Balancen mangler, når man ikke også gør en indsats for at
forebygge og behandle stofmisbrug og for at begrænse de
skader, som misbruget medfører.
Side 4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Indsatsen skal i videst muligt omfang være baseret på
evidens.
Selvfølgelig skal vi ikke bare overlade narkotikapolitikken
til eksperterne – det er til syvende og sidst politikernes
ansvar. Men vi skal lytte til eksperterne.
En indsats har trods alt mere for sig, hvis vi ikke blot tror,
at den virker, men rent faktisk har eksperternes ord for
evidensen.
I UNGASS-slutdokumentet vil vi også gerne have fremhævet, at
narkotikapolitikker skal bygge på menneskerettigheder.
Det passer også godt sammen med hovedformålet med
FN’s narkotikakonventioner. Det er nemlig at beskytte
sundheden og velfærden.
Det er en opfattelse, som desværre ikke alle har lige stor
forståelse for.
Det betyder blandt andet, at narkotikaforbrydelser nogle
steder straffes med døden.
Som en naturlig følge af, at narkotikapolitikker skal bygge
på menneskerettigheder, mener regeringen, at dødsstraf
for narkotikaforbrydelser bør afskaffes.
I slutdokumentet fra UNGASS vil vi også gerne have fremhævet,
at civilsamfundet har stor betydning.
Side 5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Det gælder blandt andet i forhold til udviklingen af
narkotikapolitikker lokalt, nationalt og internationalt.
o
Lokalt og i en dansk sammenhæng kan
kommunerne som ansvarlige for den konkrete
indsats med fordel inddrage lokale udsatteråd.
o
Nationalt kan vi have gavn af at trække på bruger-
og pårørendeorganisationer. For eksempel bidrog
organisationerne med erfaringer til den kortlægning
af indsatsen, som blev færdig i efteråret.
o
Internationalt har civilsamfundet også noget at
byde på. I EU har man etableret ”Civil Society
Forum on Drugs”, som mødes med EU-
institutionerne og -medlemsstaterne.
Til FN’s Narkotikakommission, der er baseret i
Wien, er knyttet ”Vienna NGO Committee on
Drugs”, som er meget aktiv i forbindelse med
Narkotikakommissionens samlinger.
Denne komité har sammen med ”New York NGO
Committee on Drugs” etableret ”Civil Society Task
Force”. Formålet med Task Forcen er at bidrage til
forberedelserne af UNGASS.
Desværre ses civilsamfundet nogle steder mere som en
modspiller end som en medspiller. Og der er forskellige
Side 6
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
1609237_0007.png
syn på, hvilken rolle civilsamfundet skal spille – lokalt,
nationalt og internationalt.
Det synes jeg er meget ærgerligt. For i Danmark har vi
rigtig gode erfaringer med at samarbejde med
civilsamfundet.
Som jeg tilkendegav over for Sundheds- og Ældreudvalget i
august og gentog i folketingssalen i december, lægger
regeringen vægt på, at den linje, jeg her har beskrevet – altså
om balance, evidens, menneskerettigheder og civilsamfund –
afspejles i en fælles EU-holdning.
Danmark opnår nemlig størst mulig indflydelse under
forberedelserne af UNGASS, hvis vores linje fremføres af
EU-formandskabet på vegne af alle medlemsstaterne.
Derfor lægger vi under UNGASS-forberedelserne først og
fremmest vægt på at deltage i og bidrage til de drøftelser,
hvor den fælles EU-holdning fastlægges.
Indtil videre er den danske linje da også afspejlet i den
fælles EU-holdning – en holdning, som fremføres under
FN’s Narkotikakommissions igangværende UNGASS-
forberedelser i Wien.
I EU er vi altså enige om, at narkotikapolitikker skal være
balancerede og evidensbaserede, at de skal bygge på
menneskerettigheder, og at civilsamfundet har stor betydning.
Side 7
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Det vil vi alle sammen gerne have fremhævet i slutdokumentet
fra UNGASS.
I EU er vi også enige om at bakke op om FN’s
narkotikakonventioner.
Den opbakning er vigtig.
Blandt andet fordi konventionerne legitimerer brugen af
narkotika til medicinske og videnskabelige formål.
Det er en vigtig pointe.
For narkotika indgår jo i mange lægemidler, som er helt
uundværlige i sundhedsvæsenet.
Det en misforståelse, hvis lande implementerer
konventionerne på en måde, som unødigt begrænser den
legitime brug af narkotika.
Indsatsen mod narkotikamisbrug må helt klart ikke
betyde, at for eksempel kræftpatienter ikke kan få
smertestillende medicin, eller at operationer må
gennemføres uden bedøvelse.
Det har aldrig været meningen med konventionerne.
Adgangen til at bruge narkotika til legitime formål er derfor også
en af de pointer, der er med i den fælles EU-holdning.
Side 8
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Opbakningen til FN’s narkotikakonventioner er også vigtig, fordi
de udgør en forpligtende ramme, som er fælles for praktisk talt
alle lande.
Netop fordi narkotikaproblemet er grænseoverskridende,
er det til alles fordel at have en fælles ramme for
indsatsen.
Det er i øvrigt en fleksibel ramme. Selv om konventionerne er
gamle, forhindrer de ikke, at man udvikler indsatsen.
For eksempel har vi i Danmark indført en ordning med
lægeordineret heroin og en ordning med
stofindtagelsesrum.
Det forhindrer konventionerne efter vores opfattelse ikke.
Hvis nogen – for eksempel FN’s kontrolorgan – sætter
spørgsmålstegn ved det, så tager vi dialogen og forklarer,
hvordan vi ser på det.
I nogle lande har man indført lignende ordninger. I andre
lande har man indrettet sig anderledes.
Forholdene er heller ikke ens. Så der kan være gode
grunde til forskellighederne.
Alene inden for EU har landene indrettet sig ganske
forskelligt.
Side 9
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
For eksempel har Portugal gennemført en
afkriminalisering i den forstand, at overtrædelse af
forbuddet mod narkotikabesiddelse ikke strafforfølges,
hvis der er tale om besiddelse af små mængder til eget
brug.
Heller ikke det forhindrer konventionerne.
FN’s kontrolorgan har noteret, at der i Portugal fortsat
gælder et forbud mod narkotikabesiddelse.
Kontrolorganet har samtidig tilkendegivet, at det er
foreneligt med konventionerne at undtage besiddelse af
små mængder til eget brug fra strafforfølgning.
Forskellige måder at indrette sig på skal der være plads til.
Det er der på grund af konventionernes fleksibilitet også.
Derfor bakkes konventionerne op af alle EU’s
medlemsstater.
Det første udkast til UNGASS-slutdokument indeholdt
også en opbakning til konventionerne og en fremhævelse
af deres fleksibilitet.
Det samme gælder for det andet og seneste udkast.
Konventionernes fleksibilitet er måske grunden til, at hverken
lægeordineret heroin, stofindtagelsesrum eller afkriminalisering
er selvstændige punkter på dagsordenen for UNGASS.
Side 10
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
På UNGASS skal der altså ikke tages stilling til landenes
muligheder for at afkriminalisere narkotikabesiddelse.
Når nu Portugal har indrettet sig med afkriminalisering, og FN’s
kontrolorgan har fundet det foreneligt med konventionerne,
skal vi så gøre det samme i Danmark?
Nej, det skal vi efter regeringens opfattelse ikke.
I Danmark er det forbudt at være i besiddelse af narkotika til alle
andre end medicinske og videnskabelige formål.
Det er der en god grund til. Brug af hash og andre former
for narkotika som rusmiddel er farlig.
Derfor er regeringen imod legalisering – det vil sige en
ophævelse af forbuddet mod narkotikabesiddelse.
At brug af narkotika som rusmiddel er farlig er også grunden til,
at regeringen ikke ønsker at afkriminalisere narkotikabesiddelse.
Afkriminalisering – hvor man altså fastholder forbuddet mod
narkotikabesiddelse, men fjerner sanktionerne for overtrædelse
af forbuddet – giver ingen mening i en dansk sammenhæng.
Nu kender jeg ikke detaljerne i den portugisiske
afkriminalisering. Jeg ved heller ikke, hvordan forholdene var i
Portugal, da man gennemførte afkriminaliseringen.
Men forholdene i Danmark kender jeg.
Side 11
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Her er det jo sådan, at forbud og sanktioner på ingen
måder står alene.
Kommunerne er ansvarlige for en bred indsats for at
forebygge og behandle stofmisbrug og for at begrænse de
skader, som misbruget medfører.
Og kommunernes indsats understøttes af staten – fagligt
såvel som finansielt.
Hos os afhænger adgangen til de kommunale tilbud ikke
af, om man har modtaget en sanktion for overtrædelse af
forbuddet mod narkotikabesiddelse.
En sanktion er ikke en betingelse for at komme i
behandling. En sanktion udelukker heller ikke nogen fra
behandling.
Uanset om man har modtaget en advarsel eller en bøde,
har man som alle andre krav på at komme i
stofmisbrugsbehandling inden for 14 dage.
Og der gælder såmænd også en behandlingsgaranti, hvis
man som følge af en fængselsdom opholder sig i en af
Kriminalforsorgens institutioner.
Kendetegnende for forholdene i Danmark er også, at
sanktionerne spænder vidt – lige fra advarsel over bøde til
fængsel, som jeg netop nævnte.
Side 12
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til sundheds- og ældreministeren, kopi til justitsministeren
Hvis formanden tillader det, vil justitsministeren nu fortsætte
med nogle mere principielle betragtninger, som knytter sig til
håndhævelsen og strafforfølgelsen på narkotikaområdet, og
med nogle ord om, hvornår advarsel, bøde og fængsel skal
anvendes, og hvad baggrunden er for det.
Side 13