Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1611226_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
09. marts 2016
Politikontoret
Tina Pedersen
2016-0030-4228
1902294
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål U
fra Folketingets Retsudvalg den 24. februar 2016
Samrådsspørgsmål U:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken stilling Danmark
vil tage i de kommende drøftelser under den særlige
FN-samling om narkotikapolitik, UNGASS, i april 2016,
herunder særligt hvordan Danmark vil stille sig i
drøftelser omhandlende nationers muligheder for at
afkriminalisere narkotikaområdet helt eller delvist?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper
(EL).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
1611226_0002.png
Svar:
[Sundheds- og ældreministeren indleder besvarelsen og
vil i sin tale særligt fokusere på regeringens linje i
forhold til UNGASS]
1.
Som sundheds- og ældreministeren sagde, vil jeg i
min besvarelse komme ind på de spørgsmål, som
knytter sig til håndhævelsen og strafforfølgelsen på
narkotikaområdet.
2.
Lovgivningen er indrettet således, at både ind- og
udførsel,
salg,
køb,
udlevering,
modtagelse,
fremstilling,
forarbejdning
og
besiddelse
af
euforiserende stoffer er forbudt. Der gælder så visse
undtagelser vedrørende f.eks. medicinske formål, som
sundheds- og ældreministeren var inde på før.
Samtidig er det fastlagt i lovgivningen, at der i
strafforfølgelsen skal tages højde for, at farligheden af
de strafbare handlinger kan være meget forskellig:
Strafferammen i loven om euforiserende stoffer er bøde
eller fængsel indtil 2 år. De grove tilfælde straffes efter
straffeloven med fængsel i op til 10 år – eller i op til 16
år, hvis der f.eks. er tale om overdragelse af særlig
farlige stoffer.
Det fremgår desuden af loven om euforiserende stoffer,
at det skal anses for en skærpende omstændighed, hvis
der sker salg på f.eks. diskoteker, musikfestivaler
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
1611226_0003.png
eller andre arrangementer, hvor det typisk hovedsagelig
er børn eller unge mennesker, der deltager.
Samtidig fremgår det eksplicit af loven, at der i
almindelighed ikke kan anvendes advarsel, medmindre
sociale forhold taler for at meddele en advarsel, og
besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed
som følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer.
Det sidste vender jeg tilbage til om lidt.
3.
Som sagt går regeringen ikke ind for at ændre
lovgivningen på dette punkt – heller ikke i forhold til en
eventuel
afkriminalisering
af
besiddelse
af
euforiserende stoffer til eget brug.
Det skyldes dels de sundhedsfaglige aspekter, som
sundheds- og ældreministeren har redegjort for, og dels
at regeringen ønsker, at besiddelse af sådanne stoffer –
også til eget brug – skal have klare strafferetlige
konsekvenser.
Vi vil ikke acceptere, at brugen af sådanne stoffer bliver
almindelig i det danske samfund. For det er hverken
samfundet eller misbrugerne tjent med.
Formålet
med
straffebestemmelserne
i
narkotikalovgivningen er at begrænse udbredelsen af
euforiserende stoffer. Målet er at beskytte befolkningen
mod de skadevirkninger, som er en følge af brugen af
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
1611226_0004.png
narkotika, og at beskytte samfundet mod de
følgevirkninger, som denne brug medfører. For det er
oplagt, at brug af euforiserende stoffer også kan have
negative konsekvenser for andre end den, der bruger
stofferne.
Straffen afspejler således samfundets afstandtagen fra
denne adfærd.
Desuden kan en mærkbar sanktion forhåbentlig
medvirke til at begrænse det eksperimenterende forbrug
– herunder blandt unge mennesker.
Regeringen er altså ikke til sinds at gennemføre en
afkriminalisering på området – og heller ikke at
legalisere visse af disse stoffer.
4.
Og det er indlagt som en forudsætning i
lovgivningen, at hvor brugen af stoffer er udslag af en
stærk afhængighed, kan sociale hensyn tale for
anvendelse af en advarsel i stedet for bøde eller anden
straf.
Det er en betingelse for at give en advarsel, at
gerningsmandens sociale forhold taler for det.
Det vil i almindelighed være tilfældet, hvis den
pågældende misbruger f.eks. modtager kontanthjælp
eller førtidspension og ikke har anden indkomst eller en
opsparing af en vis størrelse.
4
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
Derimod vil de sociale forhold – uanset misbrugets
karakter – i almindelighed ikke tale for at anvende
advarsel, hvis den pågældende har arbejdsindtægter ved
lovligt arbejde eller får dagpenge.
Advarsel skal heller ikke anvendes i forhold til f.eks.
unge, som kun lejlighedsvis i weekender eller til fester
bruger euforiserende stoffer, selv om de pågældende
kan antages at have en vis afhængighed af stoffet.
I den situation skal der gives en bøde, fordi bøden netop
er med til klart at signalere, at vi som samfund tager
afstand fra brugen af sådanne stoffer.
5.
Politiet skal bruge de muligheder, som lovgivningen
giver og anviser, til konkret at meddele en advarsel til
personer, som er stærkt afhængige af euforiserende
stoffer på grund af et længerevarende og vedvarende
misbrug, og hvor sociale hensyn taler herfor.
Politiet har i almindelighed et godt kendskab til den
gruppe af personer, hvor både de sociale hensyn og
karakteren af narkotikamisbruget taler for anvendelse af
advarsel. Det vil derfor normalt ikke være nødvendigt at
indhente oplysninger fra andre myndigheder om den
pågældendes indtægtsforhold, og der vil formentlig kun
i sjældne tilfælde være behov for at indhente en
lægeerklæring om den pågældendes misbrug.
Jeg ved, at der bl.a. på den narkotikapolitiske
konference, som Gadejuristen afholdt den 8. februar
5
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 24. februar 2016 om FN-samlingen om narkotikapolitik, UNGASS, jf. REU alm. del - samrådsspm. U, til justitsministeren, kopi til sundheds- og ældreministeren
2016 på Christiansborg, blev peget på, at politiet ikke
anvender advarsler i særlig vidt omfang. Og at det fra
visse sider hævdes, at det sker så sjældent, at det må
antages at være i strid med de anvisninger, som er i
lovgivningen.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Rigsadvokaten på
baggrund af de oplysninger, der fremkom under
konferencen,
vil
henlede
politikredsenes
opmærksomhed på reglerne om advarsler til
misbrugere.
6.
Afslutningsvis vil jeg gentage, at regeringen ikke går
ind for en afkriminalisering.
Vi mener, at de nuværende regler sikrer en rimelig
balance.
Vi tager således skarp afstand fra både produktion, salg
og besiddelse af euforiserende stoffer og markerer som
udgangspunkt denne afstandtagen med en mærkbar
sanktion. Men samtidig er der mulighed for, at personer,
der er stærkt afhængige og i alvorlige sociale
problemer, kan meddeles en advarsel i stedet for en
bødestraf.
Tak for ordet.
6