Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1606156_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
2. marts 2016
Kontor:
Koncernstyringskontoret
Sagsbeh: Henrik Frankerup Emanu-
elsen
Sagsnr.: 2016-0030-4209
Dok.:
1882757
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 298 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod Poulsen (DF).
Søren Pind
/
Andreas Langsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om sagsbehandlingstiden i SØIK, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 298 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad er sagsbehandlingstiden i SØIK, og finder ministeren at
denne er acceptabel? Herudover ønskes oplyst, om ministeren
mener, at sagsbehandlingstiden rejser et ressourcemæssigt
spørgsmål?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten. Statsadvokaturet for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK) har i den forbindelse oplyst følgende:
”1. Det kan oplyses, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for
sager om økonomisk kriminalitet, der blev behandlet i SØIK i 2015
var 616 dage, mens statsadvokaturen i gennemsnit anvendte 505 da-
ges sagsbehandlingstid på internationale sager. Sagsbehandlingstiden
omfatter perioden fra anmeldelse til afgørelse af spørgsmålet om til-
talerejsning.
Bilag 1 indeholder en oversigt over sagsbehandlingstiderne for for-
skellige typer af sager om økonomisk kriminalitet for årene 2013 til
2015. De meget store sager er kendetegnet ved en forventet sagsbe-
handlingstid på mere end 2 år og et meget omfattende ressourcefor-
brug, mens de store sager er kendetegnet ved en forventet sagsbe-
handlingstid på op til 2 år og et omfattende ressourceforbrug. Quick-
sagerne er kendetegnet ved en forventet sagsbehandlingstid på min-
dre end 90 dage.
Som det fremgår af bilaget, er de meget store sager og quicksagerne
behandlet hurtigere i 2015 end i de foregående år, mens sagsbehand-
lingstiden har haft en længere varighed for de store sager i 2015 end
i de foregående år.
Baggrunden herfor er, at SØIK i 2015 har arbejdet målrettet med be-
handlingen af statsadvokaturens ældste sager, og det har bl.a. resulte-
ret i afslutning af en række ældre store sager, hvilket har påvirket
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i opadgående retning.
Det betyder samtidig, at statsadvokaturens nuværende portefølje af
126 verserende sager – det vil sige sager der er under efterforskning,
og hvor der endnu ikke er taget stilling til tiltalespørgsmålet – er
yngre end hidtil, idet sagerne gennemsnitligt har været under be-
handling i SØIK i 375 dage på nuværende tidspunkt (pr. 22. februar
2016). Sager om økonomisk kriminalitet har en alder på 367 dage og
sager om international kriminalitet har en alder på 499 dage (pr. 22.
februar 2016). Denne udvikling indikerer, at SØIK i de kommende
år kan nedbringe sagsbehandlingstiden yderligere.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om sagsbehandlingstiden i SØIK, til justitsministeren
2. Det er en klar målsætning for SØIK at nedbringe sagsbehandlings-
tiden for statsadvokaturens efterforskning og tiltalerejsning i sager
om økonomisk og international kriminalitet.
SØIK gennemgik i 2015 en omfattende reorganisering bl.a. med det
formål at skabe en organisatorisk struktur og arbejdsform, som mere
effektivt understøtter målet om at nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Som en del af reorganiseringen er der oprettet en visitationsenhed i
SØIK. Enheden har til opgave dagligt at modtage og visitere alle
anmeldelser til SØIK, herunder henvendelser fra politikredsene. Vi-
sitationsenheden foretager en indledende foreløbig gennemgang af
anmeldelsens forhold og bevisligheder, som herefter visiteres til vi-
dere behandling internt i SØIK eller hos politikredsene. Der kan også
peges på, at SØIK for tiden arbejder målrettet med såkaldt prævisite-
ring af anmeldelser til statsadvokaturen. Det indebærer, at SØIK i
samarbejde med andre myndigheder som for eksempel Finanstilsy-
net, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og SKAT styrker samar-
bejdet og har fokus på, at anmeldelserne er bedst muligt oplyst, hvil-
ket giver et bedre grundlag for den videre behandling af sagerne i
SØIK.
Sager om økonomisk og international kriminalitet bliver efter den
nye organisatoriske struktur efterforsket i projektgrupper, som til
hver sag sammensættes af medarbejdere med alle de relevante kom-
petencer (efterforskere, jurister, økonomiske konsulenter, IT perso-
nale og analytikere). Når projektgrupperne fra starten sammensættes
med kompetencer indenfor efterforskning, juridisk indsigt samt an-
den relevant specialviden styrkes muligheden for effektivt at styre
sagerne i den rigtige retning samt på et tidligt stadie at foretage den
fornødne tilskæring af sagerne. Herved opnås en mere målrettet ef-
terforskning af sagen, som løbende kan justeres i forhold til afklaring
af spørgsmålet om tiltalerejsning.
En anden væsentlig del af reorganiseringen af SØIK er et stærkt øget
fokus på ressource- og driftsstyring af straffesagerne, som har til
formål at nedbringe sagsbehandlingstiderne gennem en fokuseret
ressourceanvendelse. Når ledelsen i SØIK sikres et bedre samlet
overblik over fremdriften i straffesagerne, styrkes ledelsens mulig-
hed for løbende at tilføre de nødvendige ressourcer til aktive efter-
forskninger og afslutte efterforskningen i sager, hvor der ikke skøn-
nes at være grundlag for strafferetlig forfølgning. SØIK samarbejder
i den forbindelse med rigsadvokaturen om udvikling af et nyt drifts-
styringssystem for sager om økonomisk kriminalitet, og statsadvoka-
turen deltager i 2016 i et pilotprojekt med afprøvning af dette sy-
stem.
Sager om økonomisk kriminalitet opklares i dag ofte gennem elek-
troniske beviser, og det har derfor stor betydning for den samlede
sagsbehandlingstid, at statsadvokaturen har den fornødne kapacitet
til at håndtere store mængder af elektroniske beviser, herunder ek-
sempelvis e-mails og bogføringsmateriale. SØIK har derfor i 2015
3
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 298: Spm. om sagsbehandlingstiden i SØIK, til justitsministeren
haft – og vil fortsat have det i 2016 – særlig fokus på at implemente-
re nye IT-værktøjer til håndtering af elektroniske beviser, hvilket i de
kommende år vil kunne medvirke til at nedbringe sagsbehandlingsti-
den på sager om økonomisk kriminalitet.”
Derudover har Rigsadvokaten oplyst følgende:
”Som det fremgår af udtalelsen, er der i 2015 gennemført en reorga-
nisering af SØIK. Reorganiseringen af SØIK er blevet foretaget som
opfølgning på et omfattende review af organisationen, der blev gen-
nemført i 2014 med bistand fra et eksternt konsulentfirma. Reviewet
havde til formål at sikre et optimalt ressourceforbrug i statsadvokatu-
ren blandt andet ved at foretage en samlet gennemgang af SØIKs ar-
bejdsgange, metoder og processer. Udover den nævnte reorganise-
ring er der som opfølgning på reviewet blevet iværksat en række ini-
tiativer i SØIK med hensyn til organisationens arbejdsmetoder, pro-
cesser, styring, ledelse og opgavefordeling, der samlet skal medvirke
til at sikre, at SØIK kan løse sine opgaver bedst muligt.
Jeg kan tilføje, at spørgsmål om SØIKs ressourcemæssige situation
løbende drøftes mellem Rigsadvokaten og SØIK, herunder som led i
de strategiske drøftelser i forbindelse med fastlæggelse af de årlige
mål- og resultatplaner for organisationen.”
4