Retsudvalget 2015-16
REU Alm.del
Offentligt
1609895_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. marts 2016
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-0030-4198
1879597
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 290 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. februar 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvordan man fra ministeriets og Rigspolitiets side fulgte op på den såkaldte COP15-dom, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 290 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre detaljeret for, hvordan man fra mi-
nisteriets og Rigspolitiets side fulgte op på den såkaldte
COP15-dom?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at 6-timers grænsen for varig-
heden af en administrativ frihedsberøvelse efter politilo-
vens (lov om politiets virksomhed) § 8, stk. 4, 2. pkt., og
§ 9, stk. 3, 2. pkt., i 2009 blev forlænget til 12 timer. I
forbindelse hermed indførte Rigspolitiet en indberet-
ningsordning omfattende administrative frihedsberøvel-
ser efter politilovens §§ 8 og 9, der har varet i mere end 6
timer. Denne indberetningsordning er fortsat gældende. I
den seneste indberetning til Justitsministeriet vedrørende
perioden fra den 15. marts 2014 til den 15. marts 2015
har Rigspolitiet oplyst, at Rigspolitiet ikke har modtaget
indberetninger om administrative frihedsberøvelser efter
politilovens §§ 8 og 9, som udstrakte sig over 6 timer.
Rigspolitiet udarbejdede i 2014, som opfølgning på
COP15 og på baggrund af drøftelser med Justitsministe-
riet, en rundskrivelse til samtlige politikredse med gene-
relle retningslinjer for den politimæssige indsats i forbin-
delse med større demonstrationer. Rundskrivelsen gen-
nemgår reglerne om frihedsberøvelse og relevant praksis
på området på daværende tidspunkt, herunder Østre
Landsrets dom fra januar 2012 om frihedsberøvelser un-
der klimatopmødet i 2009 og Folketingets Ombuds-
mands redegørelse (den såkaldte OPCAT-undersøgelse).
Formålet med rundskrivelsen var at vejlede politikredse-
ne om særlige forhold i forbindelse med større demon-
strationer, herunder bl.a. udstrækningen af adgangen til
at foretage frihedsberøvelser efter politiloven, behand-
lingen af de frihedsberøvede samt information til demon-
strationsdeltagere. Det anføres i rundskrivelsen, at en
administrativ frihedsberøvelse under alle omstændighe-
der altid skal være så kortvarig og skånsom som muligt,
og at en frihedsberøvet person skal løslades, så snart de
omstændigheder, der gav anledning til frihedsberøvelsen,
ikke længere er til stede. Rundskrivelsen vedlægges som
bilag.
2
REU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 290: Spm. om, hvordan man fra ministeriets og Rigspolitiets side fulgte op på den såkaldte COP15-dom, til justitsministeren
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at Rigspolitiet hol-
der sig løbende orienteret om domstolenes praksis vedrø-
rende administrative frihedsberøvelser og orienterer poli-
tikredsene herom, såfremt der skønnes behov herfor.
Rigspolitiet sikrer sig på denne måde, at alle politikredse
er vidende om den retlige ramme for administrative fri-
hedsberøvelser. Således har de seneste domme om admi-
nistrative frihedsberøvelser fra København givet anled-
ning til en række ”lessons learned”, som Rigspolitiet vil
orientere samtlige landets politikredse om. Dette gælder
bl.a. snitfladen mellem at følge en demonstration eller et
optog og en egentlig frihedsberøvelse. Herudover har de
seneste domme understreget vigtigheden af efterfølgende
at kunne dokumentere politiets anvisninger mv.”
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelsen.
3